Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor benefietdiner » 22 okt 2020 11:41

Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Er is een tweewekelijkse rondzendbrief per e-mail in de maak die zich keert tegen „de afvlakking en vervlakking” in de gereformeerde gezindte. De brief krijgt de naam Gereformeerd Venster.

https://www.rd.nl/kerk-religie/rondzend ... -1.1706528

Hoe moet ik dit zien en hoe kijken jullie hier tegen aan.
Is dit misschien toch een beetje sektarisch of misschien té erg serieus of gewoon waar?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2020 12:37

ik kan het stuk niet lezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor gravo » 22 okt 2020 13:20

Ik kan het stuk ook niet lezen, maar meestal is het met dit soort waarschuwende pamfletten zo, dat je ze het best kunt beoordelen aan de hand van de concrete voorstellen of aanbevelingen die er in worden gedaan.

Je kunt uren ins Blauhe hinein algemeen klagen en jammeren om de vervlakking die overal (!) zichtbaar is, maar de serieuze en nuchtere vraag moet dan zijn na zo'n donderpreek, klaagzang of tijdrede:
Waar zit nu precies de moeite en wat dient er te gebeuren om die vervlakking tegen te gaan.
Hoe preciezer en concreter, hoe duidelijker mensen ook hun oordeel kunnen geven: ben ik wel/niet mee eens, gaan we wel/niet doen.

Als het allemaal heel vaag blijft: er is zo veel mis, er is zoveel aan de hand, er is zoveel vervlakking, afval, wegdrijven....enzovoorts, hoe meer mensen de neiging hebben om aldus te reageren: nou inderdaad, net wat je zegt, zeker, maar zo is het hoor! Dan krijg je een groot instemmend geknik, maar op geen enkele zaak wordt dan echt ingegaan. Het sfeertje blijft: "Het is me wat".

Misschien dat de poster, die het artikel kent, even de concreet benoemde punten van zorg kan doorgeven, met ook graag de concreet gestelde voorstellen ter verandering.
Dat praat wat makkelijker en wat minder vrijblijvend.
Ons wordt immers een oordeel gevraagd over deze rondzendbrief?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2020 13:30

Natuurlijk is het niet sektarisch.
Het is gewoon een periodiek per mail.
Ik ben wel benieuwd wat er in staat. Ik ken deze predikant en beluister hem regelmatig.
Er is inderdaad veel vervlakking en verwatering.
Dus in die zin is zo'n brief zeker nuttig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 13:35

Chaya schreef:Natuurlijk is het niet sektarisch.
Het is gewoon een periodiek per mail.
Ik ben wel benieuwd wat er in staat. Ik ken deze predikant en beluister hem regelmatig.
Er is inderdaad veel vervlakking en verwatering.
Dus in die zin is zo'n brief zeker nuttig.

Er is inderdaad sprake van verwatering en afvlakking. Iets wat overigens van alle tijden is.
Jammere aan dit soort brieven is echter dat het vooral gelezen gaat worden door mensen die de zorgen delen, en de doelgroep (de "afglijdende" groep) niet bereikt.
Waardoor het uiteindelijk eerder polariserend zal werken. Dat is in elk geval mijn ervaring met dergelijke rondzendbrieven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 13:36

benefietdiner schreef:Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Er is een tweewekelijkse rondzendbrief per e-mail in de maak die zich keert tegen „de afvlakking en vervlakking” in de gereformeerde gezindte. De brief krijgt de naam Gereformeerd Venster.

https://www.rd.nl/kerk-religie/rondzend ... -1.1706528

Hoe moet ik dit zien en hoe kijken jullie hier tegen aan.
Is dit misschien toch een beetje sektarisch of misschien té erg serieus of gewoon waar?

Ik denk dat de insteek oprecht is, en niet sektarisch van aard.
Wel ben ik bang dat een dergelijk iets de partijen voornamelijk uit elkaar drijft, waardoor het zeker sektarische trekjes kan gaan krijgen.
Waarbij ik wel opgemerkt wil hebben dat ik het stuk op RD.nl niet gelezen heb, omdat het achter een betaalmuur zit.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 22 okt 2020 13:45

StillAwake schreef:Ik denk dat de insteek oprecht is, en niet sektarisch van aard.
Wel ben ik bang dat een dergelijk iets de partijen voornamelijk uit elkaar drijft, waardoor het zeker sektarische trekjes kan gaan krijgen.
Waarbij ik wel opgemerkt wil hebben dat ik het stuk op RD.nl niet gelezen heb, omdat het achter een betaalmuur zit.

Heb is een predikant van de HHK en niet van een bijzonder kerkverband, buitenverbanduitgetreden of zo.
Maar het is wel een man met een duidelijke mening, die hij ook nog durft uit te dragen.

En over welke partijen heb je het nu?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 22 okt 2020 14:02

Chaya schreef:Heb is een predikant van de HHK en niet van een bijzonder kerkverband, buitenverbanduitgetreden of zo.
Maar het is wel een man met een duidelijke mening, die hij ook nog durft uit te dragen.

En over welke partijen heb je het nu?

Je begrijpt me niet helemaal denk ik.
Dit soort rondzendbrieven worden voornamelijk gelezen door mensen die het al eens zijn met wat er in staat. En de echte doelgroep , de mensen die in de optiek van de schrijver aan het "vervlakken" zijn, lezen dit dus niet.
Als mensen die het toch al met elkaar eens zijn een rondzendbrief gaan lezen over mensen die andere keuzes maakt ontaardt dat er vaak in dat er over mensen gepraat wordt, in plaats van met hen.
En dat brengt mensen nooit dichter bij elkaar. Echt "partijen' zijn het wellicht niet, "groepen" was wellicht een gelukkiger getroffen term geweest.

En wat je schrijft over deze predikant: de HHK is toch onlangs nog uit het kerkverband getreden?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor irmo » 22 okt 2020 15:03

Tja, christenen zijn nou eenmaal oppervlakkig. Altijd zo geweest. Dus waarom ze daar een problem van maken begrijp ik niet zo.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2020 16:02

StillAwake schreef:Je begrijpt me niet helemaal denk ik.
Dit soort rondzendbrieven worden voornamelijk gelezen door mensen die het al eens zijn met wat er in staat. En de echte doelgroep , de mensen die in de optiek van de schrijver aan het "vervlakken" zijn, lezen dit dus niet.
Als mensen die het toch al met elkaar eens zijn een rondzendbrief gaan lezen over mensen die andere keuzes maakt ontaardt dat er vaak in dat er over mensen gepraat wordt, in plaats van met hen.
En dat brengt mensen nooit dichter bij elkaar. Echt "partijen' zijn het wellicht niet, "groepen" was wellicht een gelukkiger getroffen term geweest.

En wat je schrijft over deze predikant: de HHK is toch onlangs nog uit het kerkverband getreden?


Ja, het doel van zo'n brief is ook niet om mensen bij elkaar te brengen of afgedwaalden tot inkeer te brengen. Het doel is om gelijkgestemden te waarschuwing: Er is veel vervlakking maar wij moeten daar niet in meegaan. Wij moeten niet toegeven maar standhouden in deze tijd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor gravo » 22 okt 2020 17:07

Hé benefietdiner, wat staat er nou in die brief?
Kun je die niet rondzenden? Het is toch een rondzendbrief?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor benefietdiner » 22 okt 2020 18:19

gravo schreef:Hé benefietdiner, wat staat er nou in die brief?
Kun je die niet rondzenden? Het is toch een rondzendbrief?

gravo


Er is een tweewekelijkse rondzendbrief per e-mail in de maak die zich keert tegen „de afvlakking en vervlakking” in de gereformeerde gezindte. De brief krijgt de naam Gereformeerd Venster.

* ingekort door moderator omdat het RD niet meer dan 50 woorden geciteerd wil zien, lees via de link *

Bron RD
https://www.rd.nl/kerk-religie/rondzend ... -1.1706528

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 23 okt 2020 08:28

benefietdiner schreef:Er is een tweewekelijkse rondzendbrief per e-mail in de maak die zich keert tegen „de afvlakking en vervlakking” in de gereformeerde gezindte. De brief krijgt de naam Gereformeerd Venster.

* ingekort door moderator omdat het RD niet meer dan 50 woorden geciteerd wil zien, lees via de link *

Bron RD
https://www.rd.nl/kerk-religie/rondzend ... -1.1706528

Beseft de moderator in kwestie dat het geciteerde deel achter een betaalmuur zit?
Het stuk is niet te lezen dus, en dat is precies de reden dat aan benefietdiner gevraagd is deze tekst hier te plaatsen.
Op zich een goede insteek om niet al te lange lappen tekst letterlijk over te nemen, maar in dit specifieke geval zou ik daar toch een uitzondering voor willen maken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2020 08:57

StillAwake schreef:Beseft de moderator in kwestie dat het geciteerde deel achter een betaalmuur zit?
Het stuk is niet te lezen dus, en dat is precies de reden dat aan benefietdiner gevraagd is deze tekst hier te plaatsen.
Op zich een goede insteek om niet al te lange lappen tekst letterlijk over te nemen, maar in dit specifieke geval zou ik daar toch een uitzondering voor willen maken.


Via de link is het nu te lezen toch? En dat je geen krantenartikelen achter een betaalmuur zomaar ergens mag kopieren is niet zo vreemd toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 23 okt 2020 10:07

Marnix schreef:Via de link is het nu te lezen toch? En dat je geen krantenartikelen achter een betaalmuur zomaar ergens mag kopieren is niet zo vreemd toch?

Ik loop via de link nog steeds tegen de betaalmuur op.
En je laatste opmerking: geheel juist.
Maar of de auteursrechten van een open brief bij het RD liggen is maar zeer de vraag, in dit specifieke geval hoort het niet achter een betaalmuur.
Artikelen die je zelf geschreven hebt mag je (in mijn optiek) beschermen met een betaalmuur, maar artikelen van derden niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten