Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2020 14:26

Ik heb de eerste brief ontvangen en hij ziet er verzorgd en professioneel uit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor gravo » 03 nov 2020 17:22

Chaya schreef:Ik heb de eerste brief ontvangen en hij ziet er verzorgd en professioneel uit.

Verzorgd en professioneel is een leuke bijkomstigheid, maar dat zegt me niks.
De commerciële reclames die met behulp van exorbitante bedragen op mij worden afgevuurd via kranten, tijdschriften, billboards, TV, smartphone of Internet zien er ook verzorgd en professioneel uit. Maar dekt de vlag de lading? Een goede reclame is daarvoor geen garantie. De genoemde bedragen dienen wij ook nog eens zelf op te hoesten via de prijs van de producten.
Reclames zeggen daarom wel wat over de prijs, maar niks over de kwaliteit van een product.

Het gaat mij om de inhoud. Zijn er nog verrassingen in de rondzendbrief vergeleken met wat zich in de aankondiging ervan aftekende? Niet dat ik denk dat de initiatiefnemer nu opeens een vurig pleidooi voor het homohuwelijk zal houden, maar soms blijkt de soep toch niet zo heet gegeten te worden als zij werd opgediend.

Kun jij hem overigens rondzenden op Refoweb, die rondzendbrief? Of is het een commerciële rondzendbrief waarvan het niet de bedoeling is dat die om niet wordt rondgezonden?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2020 20:16

Ik denk dat Chaya die laatste vraag al heeft beantwoord in een reactie aan mij (waarin ik vroeg of de brief ook online in te zien zou zijn)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2020 20:34

gravo schreef:Kun jij hem overigens rondzenden op Refoweb, die rondzendbrief? Of is het een commerciële rondzendbrief waarvan het niet de bedoeling is dat die om niet wordt rondgezonden?

Nee.
De mensen die echt geïnteresseerd zijn zullen een abonnement genomen hebben.
Ik wil niet voor mijn verantwoording hebben dat de kaasschaaf erover gehaald wordt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Cahier » 03 nov 2020 21:32

De eerste rondzendbrief is op zich niet zo heel spannend. De artikelen bevatten klassieke noties die tot een paar decennia geleden op basis van Gods Woord algemeen aanvaard werden binnen Bevindelijk Gereformeerd Nederland. Als groenlinksachtige types het lezen zal het ze aan het schuimbekken brengen.

De titels van twee artikelen zullen denk ik wel genoeg zeggen:
- Vrouwen verzaken roeping in aanvaarden van politieke en kerkelijke ambten
- Herverkiezing Trump van groot belang voor christenen in de Verenigde Staten

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 22:06

Cahier schreef:De eerste rondzendbrief is op zich niet zo heel spannend. De artikelen bevatten klassieke noties die tot een paar decennia geleden op basis van Gods Woord algemeen aanvaard werden binnen Bevindelijk Gereformeerd Nederland. Als groenlinksachtige types het lezen zal het ze aan het schuimbekken brengen.

De titels van twee artikelen zullen denk ik wel genoeg zeggen:
- Vrouwen verzaken roeping in aanvaarden van politieke en kerkelijke ambten
- Herverkiezing Trump van groot belang voor christenen in de Verenigde Staten

Niet om te zeuren, maar waar ligt precies de grens van "bevindelijk gereformeerd Nederland"?
Welke genootschappen worden daar nog wel, en welke worden daar niet meer toe gerekend?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Cahier » 03 nov 2020 22:19

StillAwake schreef:Niet om te zeuren, maar waar ligt precies de grens van "bevindelijk gereformeerd Nederland"?
Welke genootschappen worden daar nog wel, en welke worden daar niet meer toe gerekend?

Ik zou zeggen alle soorten GerGem, de HHK, een deel CGK en een deel GB. Verder zijn er nog her en der plukjes van vrije gemeenten en heb je nog thuislezers. Je zou het ook de traditionele SGP-achterban kunnen noemen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2020 22:20

Cahier schreef:De eerste rondzendbrief is op zich niet zo heel spannend. De artikelen bevatten klassieke noties die tot een paar decennia geleden op basis van Gods Woord algemeen aanvaard werden binnen Bevindelijk Gereformeerd Nederland. Als groenlinksachtige types het lezen zal het ze aan het schuimbekken brengen.

De titels van twee artikelen zullen denk ik wel genoeg zeggen:
- Vrouwen verzaken roeping in aanvaarden van politieke en kerkelijke ambten
- Herverkiezing Trump van groot belang voor christenen in de Verenigde Staten


Dat laatste punt werd denk ik 50 jaar geleden in bevindelijk gereformeerd Nederland algemeen aanvaard hoor... ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor gravo » 03 nov 2020 23:39

Als we als bevindelijk gereformeerden achter Trump aan gaan lopen, dan heeft de "vervlakking in eigen kring" inderdaad zorgwekkende proporties aangenomen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2020 23:42

Cahier schreef:Ik zou zeggen alle soorten GerGem, de HHK, een deel CGK en een deel GB. Verder zijn er nog her en der plukjes van vrije gemeenten en heb je nog thuislezers. Je zou het ook de traditionele SGP-achterban kunnen noemen.

Dank, duidelijk!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Cahier » 04 nov 2020 09:30

gravo schreef:Als we als bevindelijk gereformeerden achter Trump aan gaan lopen, dan heeft de "vervlakking in eigen kring" inderdaad zorgwekkende proporties aangenomen.

gravo

Amerika is een land waarbij slechts 2 partijen ertoe doen in de politiek. Een stem op Trump betekent daarom niet automatisch dat je hem een fantastisch persoon vindt. En vice versa voor Biden.

De pro-life en pro-Israël koers van Trump en de Republikeinen kan simpelweg op steun rekenen van christenen. Daarentegen kun je in de Democraten de Amerikaanse tegenhanger van de D66 zien. Een partij waarbij voor christelijke waarden en normen geen sympathie te verwachten is, en waarbij die volledig hebben afgedaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2020 09:46

Cahier schreef:Amerika is een land waarbij slechts 2 partijen ertoe doen in de politiek. Een stem op Trump betekent daarom niet automatisch dat je hem een fantastisch persoon vindt. En vice versa voor Biden.

De pro-life en pro-Israël koers van Trump en de Republikeinen kan simpelweg op steun rekenen van christenen. Daarentegen kun je in de Democraten de Amerikaanse tegenhanger van de D66 zien. Een partij waarbij voor christelijke waarden en normen geen sympathie te verwachten is, en waarbij die volledig hebben afgedaan.


Je schetst een totaal onjuist beeld. Allereerst door de Democraten te vergelijken met D66. Met maar twee grote partijen is kan je zo'n vergelijking echt niet maken. Beiden partijen zijn heel breed en hebben allerlei "vleugels". Het klopt dat de pro-life en pro-Israel-koers op steun kan rekenen van christenen. Vooral uit de wat conservatieve hoek. Het klopt niet dat de Democraten totaal geen christelijke normen en waarden hebben, dat die hebben afgedaan. De democraten hebben net zo goed een christelijke aanhang, de iets progressievere christenen. Als je probeert een vergelijking te maken zou de SGP een Republikeinse tak zijn en de CU een Democratische denk ik. Het ligt er ook maar net aan welke christelijke waarden je het meest belangrijk vindt. Conservatieve christenen en dus jij ook, zullen dan snel roepen: Pro Life en Pro Israel! Progressieve christenen zullen eerder zeggen: Rassengelijkheid, zorg voor de schepping en dergelijke zijn minstens zo belangrijk. Het is de eeuwige discussie tussen linkse en rechtse christenen... Ik zag gisteren polls van de belangrijkste reden waarom mensen voor rood of blauw hadden gestemd. Bij de democraten waren dat verdeeld racisme / discriminatie, corona, klimaat. Bij de republikeinen was dat alleen de economie. De belangrijkste drijfveer is gewoon geld... :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor MoesTuin » 06 nov 2020 11:17

rondzendbrief binnen eigen kring zal wel een hoog gehalte "aai over de eigen bol" hebben en alles daar buiten een schopje geven :-({|=
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2020 12:15

MoesTuin schreef:rondzendbrief binnen eigen kring zal wel een hoog gehalte "aai over de eigen bol" hebben en alles daar buiten een schopje geven :-({|=


Als je dat stelt ken je die hoek niet zo goed. Want je kan er van alles vinden van de rechterflank maar je kan ze doorgaans geen hoog “aai over de bol-gehalte verwijten”. Natuurlijk zulken ze wijzen naar anderen en stellen dat het daar allemaal nog erger is en waarschuwen om daaromin mee te gaan, dat is bij conservatief denken logisch. Maar men is er daar doorgaans niet van om te zeggen: maar bij ons is alles prima, koek en ei. De brief is gericht op vervlakking in eigen kring, niet zozeer in andere kringen lijkt het.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor MoesTuin » 06 nov 2020 13:38

aai over de bol in die zin....voor iedereen die alles bij het oude wil laten blijven...
Voor wie verder wil....valt onder de vervlakking en dan indirect ook voor wie nog binnen de eigen kring is er hierdoor buiten valt...

Is dat de kern van de rondzendbrief?
Graag openheid.
Is die brief ergens te lezen?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten