Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Prisma23 » 24 okt 2020 20:51

Cahier schreef:Het Gereformeerd Venster heeft nu ook een website:
https://gereformeerdvenster.nl/


Fraaie intro op die website. De tijd moet worden stil gezet op de Nadere Reformatie. Daarvoor en daarna was/is het blijkbaar allemaal slechter. Waarom precies dat punt....? Enige Bijbelse onderbouwing ontbreekt in het geheel.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor benefietdiner » 24 okt 2020 21:13

Chaya schreef:De dwaze maagden zijn in slaap gesukkeld.
Of ze nu nog op tijd wakker te porren zijn, is de vraag.
Gezien sommige reakties hier, niet.
De christen anno 2020 heeft het licht gezien en heeft geen olielampje nodig.

De tale Kanaäns zo begrijp ik.
Tja .......vaak de tale Kanaans gesproken, maar nimmer in Kanaan geboren ...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2020 21:42

benefietdiner schreef:De tale Kanaäns zo begrijp ik.
Tja .......vaak de tale Kanaans gesproken, maar nimmer in Kanaan geboren ...

Erg he?
Er is veel godsdienst gezonken voor de haven,
godsdienst die de haven niet inkomt.
Niet godsdienst, maar godsvreze komt de haven in

ds. L. Gebraad
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor hans0166 » 25 okt 2020 06:47

Chaya schreef:Erg he?
Er is veel godsdienst gezonken voor de haven,
godsdienst die de haven niet inkomt.
Niet godsdienst, maar godsvreze komt de haven in

ds. L. Gebraad


helaas blijft het wel door eigen subcultuur, taalgebruik en muren opwerpen door de groeperingen zelf in stand gehouden.
Starheid is nog nooit in staat geweest een kerk overeind te houden. Die is gedoemd marginaal te worden. Over het waarheidsgehalte nog maar te zwijgen. Je schreef zelf al dat er een andere bijbel gebruikt zou moeten worden, welliswaar niet in de bedoeling hoe ik het lees, maar het zou een stap zijn om idd die zeer betwiste Statenvertaling eens achter te laten en naar een nieuwere uit te kijken die gebaseerd op de ontwikkelingen van de laatste eeuwen betrouwbaardere vertalingen opgeleverd hebben.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor benefietdiner » 25 okt 2020 11:04

Chaya schreef:I.i.g. naar een meer betrouwbare bijbelvertaling dan de jouwe.

Oké..... het is niet al Israël wat Israël genoemd wordt, het is niet Lo-Ammi maar Ammi.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 08:57

Chaya schreef:Hij gaat gewoon voor in verschillende gemeentes van de HHK hoor.
Hij is emeritus, dus hij kan ook in de vrije evangelisatiegemeenten voorgaan. Zelfs in een CGK.
Mijn vraag was meer: is de HHK dan niet ook een afgescheiden genootschap?
Chaya schreef:Dat gebeurt ook als het in een krantje zou staan. Dergelijke artikelen zijn geen discussie-onderwerp, dat zie je hier toch ook op het forum?
Zijn standpunten worden als achterhaald, misschien wel achterlijk betiteld.
Als ik hier het punt benoem dat je naar de kerk hoort te gaan als er dienst is, dus tweemaal, krijg ik een lading kritiek over me heen.
Nou, dat is dan een gematigde kwestie, laat staan als ik de standpunten van ds. o t H. zou plaatsen hier.
Dat gaat veel verder.

Ik heb me er afgelopen weekend eens in verdiept, omdat ik soms ook wel schrik van de snelheid waarmee dingen veranderen.
Wat deze man echter propageert is vooral extreem behoudend, maar niet echt op de Bijbel gebaseerd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 09:03

benefietdiner schreef:De tale Kanaäns zo begrijp ik.
Tja .......vaak de tale Kanaans gesproken, maar nimmer in Kanaan geboren ...

Chaya schreef:Erg he?
Er is veel godsdienst gezonken voor de haven,
godsdienst die de haven niet inkomt.
Niet godsdienst, maar godsvreze komt de haven in

ds. L. Gebraad

Dat type taalgebruik werpt enorm veel barrières op voor bekeerlingen.
Bovendien komt het op mij (als bekeerling) over alsof God een persoon van heel lang geleden is, die in deze tijd niet meer relevant is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2020 09:55

Cahier schreef:Het homohuwelijk is nog geen 20 jaar geleden ingevoerd. Toen was heel de gereformeerde gezindte tegen. In 2019 had je de Nashvilleverklaring en kwam kritiek niet slechts van buiten, maar ook van binnen de gereformeerde gezindte.

Het is ongeveer net zo lang geleden dat de statuten van de SGP voor het Clara Wichman instituut reden waren om de gang naar de rechter te maken ivm discriminatie en vrouwenonderdrukking. Op dit moment is de eerste vrouwelijke SGP wethouder een feit.

Dit zijn gewoonweg twee voorbeelden die ook voor de buitenwacht zichtbaar maken hoe er zich een revolutie voltrekt in de reformatorische gezindte. Je kan die revolutie bijvoorbeeld ook zien in de geruisloze introductie van bundels als Weerklank en Op Toonhoogte is kerken waar tot voor kort primair psalmen klonken.

Als ik kijk naar het Reformatorisch Dagblad, dan lijkt alles wat zich met de naam “gereformeerd” tooit daar een plekje te hebben gekregen. In velerlei opzicht lijkt reformatorisch alleen nog maar een formeel erkennen van de uitverkiezing te betekenen en de antithese lijkt een woord uit het verleden.

Op het moment dat zaken uit het verleden zo stilletje worden losgelaten kan toch wel worden afgevraagd wat daar de drijfveer voor is en of de conclusie geesteloosheid niet terecht is.


Toch moet je ermee uitkijken om die conclusie zomaar te trekken want het zorgt alleen maar voor meer polarisering. Daarin zitten mijn grootste bedenkingen bij deze rondzendbrief. Niet bij het feit dat men het oneens is met dingen die gebeuren, met veranderingen... maar met waar men dat al heeft gekoppeld: Geesteloosheid. Om even op je voorbeelden in te gaan: Je kan het nog zo oneens zijn met de tolerantere visie op homohuwelijk / relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht, prima. Daar kan je over praten vanuit de Bijbel. En dan kan je het oneens zijn. Zoals bij allerlei zaken. Maar het wordt problematisch als je vervolgens zegt: Wij zijn het niet met elkaar eens dus jij mist de Geest. Jij bent geesteloos. De term "Geesteloosheid" gaat niet meer over een verschil van inzicht, een verschil van mening. Maar om een verschil van drijfveren... of dat die juist totaal ontbreken bij de ander. Als jij het niet met mij eens bent dan vind je de Bijbel gewoon helemaal niet belangrijk. Dan leef je niet met God. Heb je geen band met Hem. Want daar komt het nu op neer.

En dan zwijgen we nog maar over of het uberhaupt klopt wat er gezegd wordt. Bij veranderingen is er altijd een groep die daartegen is wat veranderingen zijn voor mensen soms lastig. Maar daarmee nog niet per se fout. Je noemt de introductie van twee liedbundels bijvoorbeeld waar "vroeger primair Psalmen klonken". Waarmee wordt verwezen naar een cultuur, een traditie van de laatste eeuwen. Maar iedereen die zich ook maar een beetje in de Bijbel verdiept weet dat je niet kan volhouden dat het Bijbels is om alleen Psalmen te zingen in de eredienst. Je kan om een of andere reden alsnog die keuze maken maar je kan niet stellen dat de Bijbel ons daartoe oproept en dat leert als de enige juiste manier. En je kan dan al helemaal niet mensen die er voorstander van zijn om ook andere liederen in de erediensten te zingen, geesteloosheid verwijten. De beweegredenen kunnen juist heel geestelijk zijn.

En zo is dat bij meer veranderingen. Dus als deze discussie wordt gevoerd, dan altijd terug naar de Bijbel (en niet naar 100 jaar geleden) en op een respectvolle manier naar elkaar toe, niet terwijl je al een oordeel over andermans geestelijke leven hebt gesteld. En ik hoop dat naast het rondsturen van zorgen in eigen kringen, de dialoog ook op een goede manier wordt gezocht en er niet alleen over de ander wordt gepraat. Zodat men ook kan ontdekken dat ondanks dat men het niet altijd eens is, de drijfveren vaak wel het zelfde zijn. Dat wordt nogal snel vergeten. Je kan niet alle verschillen afschuiven of geesteloosheid bij anderen....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 26 okt 2020 12:00

StillAwake schreef:Dat type taalgebruik werpt enorm veel barrières op voor bekeerlingen.
Bovendien komt het op mij (als bekeerling) over alsof God een persoon van heel lang geleden is, die in deze tijd niet meer relevant is.

Als je even de moeite had genomen om te googlen, had je anders gereageerd.
Lodewijk Gebraad (Dirksland, 7 februari 1894 - Sint Philipsland, 23 mei 1980) was een Nederlandse predikant in de Christelijke Gereformeerde Kerk en later in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 12:19

Chaya schreef:Als je even de moeite had genomen om te googlen, had je anders gereageerd.
Lodewijk Gebraad (Dirksland, 7 februari 1894 - Sint Philipsland, 23 mei 1980) was een Nederlandse predikant in de Christelijke Gereformeerde Kerk en later in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Nee, dat had ik niet. Ik heb hem niet gegoogled, omdat het me niet specifiek om deze man gaat, maar om de denkwijze van dit taalgebruik.
Deze wijze van spreken is namelijk nog steeds aanwezig, in elk geval in de gemeente waar mijn schoonouders kerken.
En inderdaad, deze man is al ruim 40 jaar niet meer onder ons, maar het taalgebruik is ongewijzigd.
bovendien, ook in de tijd waarin hij leefde was dit taalgebruik in de rest van de maatschappij al achterhaald...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 26 okt 2020 13:43

StillAwake schreef:Nee, dat had ik niet. Ik heb hem niet gegoogled, omdat het me niet specifiek om deze man gaat, maar om de denkwijze van dit taalgebruik.
Deze wijze van spreken is namelijk nog steeds aanwezig, in elk geval in de gemeente waar mijn schoonouders kerken.
En inderdaad, deze man is al ruim 40 jaar niet meer onder ons, maar het taalgebruik is ongewijzigd.
bovendien, ook in de tijd waarin hij leefde was dit taalgebruik in de rest van de maatschappij al achterhaald...

Maar snap je nu wat er bedoeld wordt? Want daar gaat het om.
Het verschil tussen godsdienst en Godsvreze/vrees.
En waarom reageer je dan alleen op mij, en niet wat benefiet zegt, Lo-ammi hoor je ook niet bepaald wekelijks in de kerken.
hans0166 schreef:helaas blijft het wel door eigen subcultuur, taalgebruik en muren opwerpen door de groeperingen zelf in stand gehouden.

Hij preekt echt niet uitsluitend voor de inner circle.
Het is gewoon begrijpelijk Nederlands, echter, het is separerende prediking. En dat is niet populaire in deze dagen.
StillAwake schreef:Wat deze man echter propageert is vooral extreem behoudend, maar niet echt op de Bijbel gebaseerd...

Jij zegt dus: gereformeerd is niet altijd bijbels.
Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 14:20

Chaya schreef:Maar snap je nu wat er bedoeld wordt? Want daar gaat het om.
Het verschil tussen godsdienst en Godsvreze/vrees.
En waarom reageer je dan alleen op mij, en niet wat benefiet zegt, Lo-ammi hoor je ook niet bepaald wekelijks in de kerken.
Volgens mij had ik op jullie beide gereageerd (in 1 reactie). De Lo-Ammi- had ik inderdaad niet aangehaald, maar een eerdere opmerking van Benefiet wel.
Maar om eerlijk te zijn begrijp ik niet helemaal wat hij bedoelt in deze opmerking.
Doet ook niet echt terzake, omdat het een beetje off-topic is in dezen.
Chaya schreef:Hij preekt echt niet uitsluitend voor de inner circle.
Het is gewoon begrijpelijk Nederlands, echter, het is separerende prediking. En dat is niet populaire in deze dagen.
Hoewel deze opmerking niet aan mij gericht was: probeer deze man eens te beluisteren met de oren van iemand die van buiten komt. Ik ben bang dat je dan ook wel inziet dat het toch wel erg veel intern jargon is (en ja: ik heb de man een aantal keer live mogen beluisteren)
Chaya schreef:Jij zegt dus: gereformeerd is niet altijd bijbels.
Ik hoop dat ik dat verkeerd begrijp.

Dat heb ik inderdaad gezegd.
Als zaken als traditie (waar Op 't Hof erg aan hangt) belangrijker geworden zijn dan de Bijbel is de gereformeerde leer niet Bijbels.
En dat is op papier vast niet het geval, maar als ik dhr. Op 't Hof hoor (toegegeven, is al weer een paar jaar geleden) praten over wat hem zorgen baart is het vooral dat we van een traditie aan het afwijken zijn. En als de traditie bepaald of iets gereformeerd is of niet geeft mij dat het gevoel dat de traditie op hetzelfde niveau staat als de Bijbel.
Dus: Gereformeerd is niet altijd bijbels.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Chaya » 26 okt 2020 14:32

StillAwake schreef:Hoewel deze opmerking niet aan mij gericht was: probeer deze man eens te beluisteren met de oren van iemand die van buiten komt. Ik ben bang dat je dan ook wel inziet dat het toch wel erg veel intern jargon is (en ja: ik heb de man een aantal keer live mogen beluisteren)

Zoals je weet heb ik geen doorsnee refo-gezin, dus ik doe niet anders dan luisteren met de oren van een buitenstaander.
Ik zal hem niet zo snel aanzetten als zondagse kerkdienst. Ik beluister hem dan ook met de koptelefoon op. :D
StillAwake schreef:Als zaken als traditie (waar Op 't Hof erg aan hangt) belangrijker geworden zijn dan de Bijbel is de gereformeerde leer niet Bijbels.
En dat is op papier vast niet het geval, maar als ik dhr. Op 't Hof hoor (toegegeven, is al weer een paar jaar geleden) praten over wat hem zorgen baart is het vooral dat we van een traditie aan het afwijken zijn. En als de traditie bepaald of iets gereformeerd is of niet geeft mij dat het gevoel dat de traditie op hetzelfde niveau staat als de Bijbel.
Dus: Gereformeerd is niet altijd bijbels.

Gereformeerd is niet alleen gebaseerd op traditie!
Als je leest wat gereformeerd betekent, kun je dus nooit zeggen dat het onbijbels zou zijn.

We spreken wel van de 5 sola’s van de Reformatie:
Soli Deo gloria: we willen Gods naam en werk eren. God heeft de wereld en de mens goed geschapen. Onze eerste voorouders Adam en Eva kwamen in opstand (de zondeval). De schuld en de smet van de zonde rust op heel hun nageslacht: wij zijn zondig en schuldig en horen de straf te dragen. Maar God heeft gewerkt aan verlossing.
Solus Christus: God heeft Zijn Zoon, de Heer Jezus Christus, gegeven. Hij werd mens om ons te redden. Redding kan ook alleen maar van Hem komen. Omdat Hij Gods zoon is, is Hij tegelijk goddelijk en menselijk. Wij kunnen onszelf niet van onze zonde en schuld bevrijden; wij kunnen de straf van Gods toorn op onze zonde niet dragen: Christus wel en Hij heeft dat gedaan aan het kruis op Golgotha.
Sola gratia: het is alleen door genade dat dit aan ons wordt toegerekend.
Sola fide: wij kunnen die genade alleen krijgen door het geloof. Het geloof is het middel waardoor wij het ons toeëigenen; het geloof dat de Heilige Geest in ons wil werken en versterken.
Sola scriptura: de Heilige Geest doet dat door ons Gods Woord, de heilige Schrift, te laten horen en te verkondigen (in de kerk, onderwijs aan kinderen in gezinnen, persoonlijk en gezamenlijk bijbellezen). We weten alles over onze verlossing alleen uit de Schrift. Daarin heeft God het ons geopenbaard. De auteurs van de bijbelboeken zijn bij hun schrijfwerk geïnspireerd door de Heilige Geest, de ene Auteur van de Bijbel. Daarin vinden we alles wat nodig is voor ons behoud en de vernieuwing van onze levens. Het is alleen de Schrift die norm is voor de inhoud van het geloof en voor de beleving van het geloof; niet de kerk of de traditie of hooggeleerde personen. Gereformeerd zijn is God geloven op Zijn woord.

Dit heb ik van de site van de GKv afgehaald overigens. (samengereformeerd.nl)

Maar hoe komt het dat jij het dan beter zou weten? Je zei eerder zelf dat je een "jongere" bekeerling bent, in feite een leerling.
Het zal met je karakter te maken hebben dat je niet alles voor zoete koek slikt (op school ook niet zeker?) maar kritische vragen stelt.
Op zich kan dat goed zijn.
Maar pas op voor de valkuil dat het teveel verstand van gaat worden. Ik zeg je dit in liefde!
En laat ook de verwondering een plaats krijgen.

Eet de vis op, maar laat de graatjes liggen. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor StillAwake » 26 okt 2020 14:53

Chaya schreef:Zoals je weet heb ik geen doorsnee refo-gezin, dus ik doe niet anders dan luisteren met de oren van een buitenstaander.
Ik zal hem niet zo snel aanzetten als zondagse kerkdienst. Ik beluister hem dan ook met de koptelefoon op. :D
Ik weet hoe jouw gezin er in hoofdlijnen uitziet ;-)
Maar je zult met me eens zijn dat het voor buitenstaanders erg ingewikkeld taalgebruik is.
Chaya schreef:Gereformeerd is niet alleen gebaseerd op traditie!
Als je leest wat gereformeerd betekent, kun je dus nooit zeggen dat het onbijbels zou zijn.
Ik zeg ook niet dat de basis van "gereformeerd" zijn fout is, maar ook het gereformeerde wereldje heeft een ontwikkeling doorgemaakt.
Chaya schreef:We spreken wel van de 5 sola’s van de Reformatie:
Soli Deo gloria: we willen Gods naam en werk eren. God heeft de wereld en de mens goed geschapen. Onze eerste voorouders Adam en Eva kwamen in opstand (de zondeval). De schuld en de smet van de zonde rust op heel hun nageslacht: wij zijn zondig en schuldig en horen de straf te dragen. Maar God heeft gewerkt aan verlossing.
Solus Christus: God heeft Zijn Zoon, de Heer Jezus Christus, gegeven. Hij werd mens om ons te redden. Redding kan ook alleen maar van Hem komen. Omdat Hij Gods zoon is, is Hij tegelijk goddelijk en menselijk. Wij kunnen onszelf niet van onze zonde en schuld bevrijden; wij kunnen de straf van Gods toorn op onze zonde niet dragen: Christus wel en Hij heeft dat gedaan aan het kruis op Golgotha.
Sola gratia: het is alleen door genade dat dit aan ons wordt toegerekend.
Sola fide: wij kunnen die genade alleen krijgen door het geloof. Het geloof is het middel waardoor wij het ons toeëigenen; het geloof dat de Heilige Geest in ons wil werken en versterken.
Sola scriptura: de Heilige Geest doet dat door ons Gods Woord, de heilige Schrift, te laten horen en te verkondigen (in de kerk, onderwijs aan kinderen in gezinnen, persoonlijk en gezamenlijk bijbellezen). We weten alles over onze verlossing alleen uit de Schrift. Daarin heeft God het ons geopenbaard. De auteurs van de bijbelboeken zijn bij hun schrijfwerk geïnspireerd door de Heilige Geest, de ene Auteur van de Bijbel. Daarin vinden we alles wat nodig is voor ons behoud en de vernieuwing van onze levens. Het is alleen de Schrift die norm is voor de inhoud van het geloof en voor de beleving van het geloof; niet de kerk of de traditie of hooggeleerde personen. Gereformeerd zijn is God geloven op Zijn woord.

Dit heb ik van de site van de GKv afgehaald overigens. (samengereformeerd.nl)
Je hoort me ook nergens de Sola's in twijfel trekken, maar buiten deze sola's om is er een subcultuur ontstaan waarin zaken als haardracht, muziekkeuze, kledingstijl en traditie op een steeds hoger niveau getild zijn.
Chaya schreef:Maar hoe komt het dat jij het dan beter zou weten? Je zei eerder zelf dat je een "jongere" bekeerling bent, in feite een leerling.
Het zal met je karakter te maken hebben dat je niet alles voor zoete koek slikt (op school ook niet zeker?) maar kritische vragen stelt.
Ik heb nergens gezegd dat ik het beter weet. Maar als ik in een "gereformeerd venster" een oproep lees om terug te keren tot de nadere reformatie, en niet zozeer tot de Bijbel.
En als ik lees dat de Bijbel geinterpreteerd dient te worden in de stijl van de "godzalige voorvaderen" heb ik daar mijn vraagtekens bij.
En inderdaad, op school ben ik ook altijd de kritische leerling geweest.
Volgens mijn meester in de 4e klas (tegenwoordig groep 6) te eigenwijs voor de maatschappij, en te dom om iets te bereiken. Wellicht had hij gelijk...
Chaya schreef:Op zich kan dat goed zijn.
Maar pas op voor de valkuil dat het teveel verstand van gaat worden. Ik zeg je dit in liefde!
En laat ook de verwondering een plaats krijgen.

Eet de vis op, maar laat de graatjes liggen. :wink:

Ik heb mijn hele leven altijd alles met een bepaalde kritische blik geprobeerd te benaderen, en dat leer je niet zomaar af.
Dat betekent echter niet dat het alleen maar verstand is.
Dat betekent aan de andere kant ook niet dat alles kritiekloos moet worden geslikt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rondzendbrief tegen „vervlakking” in eigen kring

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2020 15:09

Chaya schreef:Zoals je weet heb ik geen doorsnee refo-gezin, dus ik doe niet anders dan luisteren met de oren van een buitenstaander.
Ik zal hem niet zo snel aanzetten als zondagse kerkdienst. Ik beluister hem dan ook met de koptelefoon op. :D

Gereformeerd is niet alleen gebaseerd op traditie!
Als je leest wat gereformeerd betekent, kun je dus nooit zeggen dat het onbijbels zou zijn.

We spreken wel van de 5 sola’s van de Reformatie:
Soli Deo gloria: we willen Gods naam en werk eren. God heeft de wereld en de mens goed geschapen. Onze eerste voorouders Adam en Eva kwamen in opstand (de zondeval). De schuld en de smet van de zonde rust op heel hun nageslacht: wij zijn zondig en schuldig en horen de straf te dragen. Maar God heeft gewerkt aan verlossing.
Solus Christus: God heeft Zijn Zoon, de Heer Jezus Christus, gegeven. Hij werd mens om ons te redden. Redding kan ook alleen maar van Hem komen. Omdat Hij Gods zoon is, is Hij tegelijk goddelijk en menselijk. Wij kunnen onszelf niet van onze zonde en schuld bevrijden; wij kunnen de straf van Gods toorn op onze zonde niet dragen: Christus wel en Hij heeft dat gedaan aan het kruis op Golgotha.
Sola gratia: het is alleen door genade dat dit aan ons wordt toegerekend.
Sola fide: wij kunnen die genade alleen krijgen door het geloof. Het geloof is het middel waardoor wij het ons toeëigenen; het geloof dat de Heilige Geest in ons wil werken en versterken.
Sola scriptura: de Heilige Geest doet dat door ons Gods Woord, de heilige Schrift, te laten horen en te verkondigen (in de kerk, onderwijs aan kinderen in gezinnen, persoonlijk en gezamenlijk bijbellezen). We weten alles over onze verlossing alleen uit de Schrift. Daarin heeft God het ons geopenbaard. De auteurs van de bijbelboeken zijn bij hun schrijfwerk geïnspireerd door de Heilige Geest, de ene Auteur van de Bijbel. Daarin vinden we alles wat nodig is voor ons behoud en de vernieuwing van onze levens. Het is alleen de Schrift die norm is voor de inhoud van het geloof en voor de beleving van het geloof; niet de kerk of de traditie of hooggeleerde personen. Gereformeerd zijn is God geloven op Zijn woord.

Dit heb ik van de site van de GKv afgehaald overigens. (samengereformeerd.nl)

Maar hoe komt het dat jij het dan beter zou weten? Je zei eerder zelf dat je een "jongere" bekeerling bent, in feite een leerling.
Het zal met je karakter te maken hebben dat je niet alles voor zoete koek slikt (op school ook niet zeker?) maar kritische vragen stelt.
Op zich kan dat goed zijn.
Maar pas op voor de valkuil dat het teveel verstand van gaat worden. Ik zeg je dit in liefde!
En laat ook de verwondering een plaats krijgen.

Eet de vis op, maar laat de graatjes liggen. :wink:


Ik denk dat jullie (en wij) het hier best met elkaar eens zijn. Er zijn vanuit de Reformatie uiteindelijk tal van kerkverbanden ontstaan. Sommigen volgen daarin ook de lijn van de Nadere Reformatie. Er zijn allemaal verschillende visies ontstaan (en die zijn er ook altijd geweest want in de tijd van de Reformatie was dat al het geval) en iedereen zegt: Dit en dat is gereformeerd. En toch zullen al die kerken het niet altijd met elkaars visies van wat gereformeerd is, eens zijn. Niet alle uitwerkingen van wat gereformeerd is, zijn Bijbels. Jij vindt bepaalde kerken die gereformeerd zijn in hun uitwerking ongereformeerde dingen doen. En dat is ook weer wederzijds. Dat is het eerste. En het tweede is dat los daarvan, de Reformatie een een beweging van mensen, mensen die nooit onfeilbaar zijn. Wat dat betreft kan je de Reformatie qua onfeilbaarheid nooit op een gelijke voet zetten met de Bijbel, wat wel vaak gebeurt. Zo waren Calvijn en Luther het op bepaalde punten al niet met elkaar eens bijvoorbeeld. En dat de gekozen lijn toen niet als volmaakt werd gezien is wel duidelijk, semper reformanda was het devies. Wat de motivatie is wel bijbels maar we zijn mensen dus de uitwerking is niet volmaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten