StillAwake schreef:Hoewel deze opmerking niet aan mij gericht was: probeer deze man eens te beluisteren met de oren van iemand die van buiten komt. Ik ben bang dat je dan ook wel inziet dat het toch wel erg veel intern jargon is (en ja: ik heb de man een aantal keer live mogen beluisteren)
Zoals je weet heb ik geen doorsnee refo-gezin, dus ik doe niet anders dan luisteren met de oren van een buitenstaander.
Ik zal hem niet zo snel aanzetten als zondagse kerkdienst. Ik beluister hem dan ook met de koptelefoon op.
StillAwake schreef:Als zaken als traditie (waar Op 't Hof erg aan hangt) belangrijker geworden zijn dan de Bijbel is de gereformeerde leer niet Bijbels.
En dat is op papier vast niet het geval, maar als ik dhr. Op 't Hof hoor (toegegeven, is al weer een paar jaar geleden) praten over wat hem zorgen baart is het vooral dat we van een traditie aan het afwijken zijn. En als de traditie bepaald of iets gereformeerd is of niet geeft mij dat het gevoel dat de traditie op hetzelfde niveau staat als de Bijbel.
Dus: Gereformeerd is niet altijd bijbels.
Gereformeerd is niet alleen gebaseerd op traditie!
Als je leest wat gereformeerd betekent, kun je dus nooit zeggen dat het onbijbels zou zijn.
We spreken wel van de 5 sola’s van de Reformatie:
Soli Deo gloria: we willen Gods naam en werk eren. God heeft de wereld en de mens goed geschapen. Onze eerste voorouders Adam en Eva kwamen in opstand (de zondeval). De schuld en de smet van de zonde rust op heel hun nageslacht: wij zijn zondig en schuldig en horen de straf te dragen. Maar God heeft gewerkt aan verlossing.
Solus Christus: God heeft Zijn Zoon, de Heer Jezus Christus, gegeven. Hij werd mens om ons te redden. Redding kan ook alleen maar van Hem komen. Omdat Hij Gods zoon is, is Hij tegelijk goddelijk en menselijk. Wij kunnen onszelf niet van onze zonde en schuld bevrijden; wij kunnen de straf van Gods toorn op onze zonde niet dragen: Christus wel en Hij heeft dat gedaan aan het kruis op Golgotha.
Sola gratia: het is alleen door genade dat dit aan ons wordt toegerekend.
Sola fide: wij kunnen die genade alleen krijgen door het geloof. Het geloof is het middel waardoor wij het ons toeëigenen; het geloof dat de Heilige Geest in ons wil werken en versterken.
Sola scriptura: de Heilige Geest doet dat door ons Gods Woord, de heilige Schrift, te laten horen en te verkondigen (in de kerk, onderwijs aan kinderen in gezinnen, persoonlijk en gezamenlijk bijbellezen). We weten alles over onze verlossing alleen uit de Schrift. Daarin heeft God het ons geopenbaard. De auteurs van de bijbelboeken zijn bij hun schrijfwerk geïnspireerd door de Heilige Geest, de ene Auteur van de Bijbel. Daarin vinden we alles wat nodig is voor ons behoud en de vernieuwing van onze levens. Het is alleen de Schrift die norm is voor de inhoud van het geloof en voor de beleving van het geloof; niet de kerk of de traditie of hooggeleerde personen.
Gereformeerd zijn is God geloven op Zijn woord.
Dit heb ik van de site van de GKv afgehaald overigens. (samengereformeerd.nl)
Maar hoe komt het dat jij het dan beter zou weten? Je zei eerder zelf dat je een "jongere" bekeerling bent, in feite een leerling.
Het zal met je karakter te maken hebben dat je niet alles voor zoete koek slikt (op school ook niet zeker?) maar kritische vragen stelt.
Op zich kan dat goed zijn.
Maar pas op voor de valkuil dat het teveel verstand van gaat worden. Ik zeg je dit in liefde!
En laat ook de verwondering een plaats krijgen.
Eet de vis op, maar laat de graatjes liggen.