Hemel of hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor elburger » 20 okt 2020 12:39

@Marnix

1.Ik kan mij vinden in jouw eerste vraag/antwoord.
Een kerkdienst is er voor iedereen, gelovig, zoekende, ongelovig. Iedereen is welkom, niemand uitgezonderd.
De predikant vult zelf de preek in, en dat verschilt van kerkverband tot kerkverband en van prediker tot prediker.
De beluisterde preek, tip Moestuin, vond ik goed, maar dat is mijn mening, enkel de duidelijke waarschuwing betreffende de hel miste ik. Anderen zullen dat niet nodig vinden.

2. In hoeverre moet men trachten te overtuigen door te dreigen met hel en verdoemenis.
Ook dat ligt aan de prediker, en welk kerkverband men aanhoort.
Mijn persoonlijke mening is dat zulks goed is. Zeer velen zijn het daarmee niet eens, dat respecteer ik. Maar juist die voorstelling van de poel van vuur en sulfer kan " verhelderend" werken. Daarbij komt dat er in de Bijbel ook over gesproken wordt.

God is liefde, maar God is ook rechter die oordeelt de levenden en de doden. Dat kun je tweeerlei opvatten. Levend of dood en genade ontvangen van God op voorspraak van Zijn Zoon , Jezus Christus en de eeuwige dood in de poel van vuur en sulfer.

En ja, dan ben ik orthodox, maar mijn liefde voor God en de medemens is niet anders dan van welk ander christen die God ook lief heeft.

Als ik Jesaja 66 vers 1 en 2 lees :" Alzo zegt de Heere: de hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbak Mijner voeten........... maar op dezen zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft".

De waarschuwing voor de hel doet toch ieder mens beven? Dan mag, nee moet er m.i. toch ook over gesproken worden.

En ja, dan kan men duizenden teksten in de Bijbel lezen van Gods barmhartigheid. Wat een zegen.
Hemel of hel?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2020 15:27

elburger schreef:@Marnix

1.Ik kan mij vinden in jouw eerste vraag/antwoord.
Een kerkdienst is er voor iedereen, gelovig, zoekende, ongelovig. Iedereen is welkom, niemand uitgezonderd.
De predikant vult zelf de preek in, en dat verschilt van kerkverband tot kerkverband en van prediker tot prediker.
De beluisterde preek, tip Moestuin, vond ik goed, maar dat is mijn mening, enkel de duidelijke waarschuwing betreffende de hel miste ik. Anderen zullen dat niet nodig vinden.

2. In hoeverre moet men trachten te overtuigen door te dreigen met hel en verdoemenis.
Ook dat ligt aan de prediker, en welk kerkverband men aanhoort.
Mijn persoonlijke mening is dat zulks goed is. Zeer velen zijn het daarmee niet eens, dat respecteer ik. Maar juist die voorstelling van de poel van vuur en sulfer kan " verhelderend" werken. Daarbij komt dat er in de Bijbel ook over gesproken wordt.

God is liefde, maar God is ook rechter die oordeelt de levenden en de doden. Dat kun je tweeerlei opvatten. Levend of dood en genade ontvangen van God op voorspraak van Zijn Zoon , Jezus Christus en de eeuwige dood in de poel van vuur en sulfer.

En ja, dan ben ik orthodox, maar mijn liefde voor God en de medemens is niet anders dan van welk ander christen die God ook lief heeft.

Als ik Jesaja 66 vers 1 en 2 lees :" Alzo zegt de Heere: de hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbak Mijner voeten........... maar op dezen zal Ik zien, op de arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft".

De waarschuwing voor de hel doet toch ieder mens beven? Dan mag, nee moet er m.i. toch ook over gesproken worden.

En ja, dan kan men duizenden teksten in de Bijbel lezen van Gods barmhartigheid. Wat een zegen.
Hemel of hel?


Natuurlijk verschilt dit per kerkverband. Dat weet ik. En jij bent van een wat zwaarder kerkverband dus jij vindt dat het wel meer mag, ik ben van een wat lichter kerkverband en ik vind dat dat niet zo vaak moet. Dat is duidelijk. Maar ik wilde niet kijken naar de cultuur en naar culturele verschillen maar naar wat er in de Bijbel gebeurt. Hoe, in welke frequentie. Gaat iedere preek aan een gemeente daar gepaard met een waarschuwing voor de hel zodat je kan zeggen: Als ik dat niet hoor in een preek mis ik dat dus? Dat er in de Bijbel over wordt gesproken, daarover zijn we het eens. Maar in welke mate? En hoe vaak niet? Dan kunnen we wat zeggen over of het in elke preek moet voorkomen of dat dat niet het geval is. En dan kunnen we de Bijbel (en niet jouw of mijn subcultuur) als uitgangspunt nemen voor wat een Bijbels-evenwichtige prediking is toch?

En volgens mij komen we er dan ook op uit dat een goede Bijbelse preek die waarschuwing niet hoeft te bevatten. Want stel, je zit in een gemeente in de eerste of tweede eeuw en een van de brieven van Johannes wordt voorgelezen. 1 Johannes, doe er 2 en 3 Johannes bij. Of pak een brief van Paulus. Die wordt voorgelezen. De brief wordt voorgelezen zoals hij ook in de Bijbel staat. Dan zou je na afloop ook kunnen zeggen: "Nou Johannes, of Paulus, een ferme waarschuwing voor hen die niet geloven, dat hen de poel van vuur en sulfer wacht, welke ook eeuwig durende pijn, weening en het knersen der tanden zal geven." Want dat komt niet in die brieven voor... Maar is dat dan wel wat je moet verwachten en dus missen als het er niet is?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Gtn » 21 okt 2020 06:05

@ Elburger, mijn complimenten. Deze discussie voer je waardig, luistert naar anderen en legt je mening duidelijk uit.

Ik heb wel eens op je 'gemopperd' , maar dit mag dan ook gezegd worden :!:

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor elburger » 24 okt 2020 11:38

Hebr. 10 : 31

Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.
Dit geldt voor alle ongelovigen die de hemel nooit zullen beerven maar voor eeuwig in het hellevuur zullen moeten verblijven.
Er is een vallen in de handen van de levende God dat heilzaam en goed is. Dit is als de zondaar tot inkeer komt en behoefte aan Christus begint te krijgen en men begeerig wordt om een verbond met God te maken en zich de rest van zijn leven door Zijn Geest te laten leiden en zich aan God te verbinden. Die mensen, indien men een oprecht en waar gelovige is die bewandelen de smalle weg dewelke naar de hemel leidt.

Echter, daar is ook een vallen in de handen van des levenden Gods, dat vreselijk is!
Hier wordt door veel predikanten soms met enige zinnen aandacht aanbesteed. Maar als men als ongelovige zo in de handen des levenden Gods valt, dan rest er niets anders dan de poel van vuur en sulfer, de hel. Dat overkomt zulke zondaren, die onbekeerd de eeuwigheid ingaan en dan gelijk naar de ziel voor eeuwig verloren gaan. Tevens is er een vallen in de handen van des levende Gods, ook naar het lichaam, dat in de dag der opstanding uit het stof zal verrijzen om ten aanhoren van alle mensen het laatste vonnis te ontvangen.
Daarom heb ik deze tekst genomen omdat Paulus de Hebreeuwen voor ogen stelt het schrikkelijke oordeel hen wacht die afvallig zijn.

Deze brief van Paulus vervolgt met het voorstellen wat hen wachtdie oprechte christenen zijn. Hen wacht de Hemel.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Chaya » 24 okt 2020 12:41

@elburger, lees de preken van Jonathan Edwards maar eens.
Hij staat bekend om zijn verdoemenispreken.
"Opdat alle mond gestopt worde."
Wij hebben niets om onszelf te rechtvaardigen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor naamloos » 24 okt 2020 13:16

elburger schreef:Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.
Dit geldt voor alle ongelovigen die de hemel nooit zullen beerven maar voor eeuwig in het hellevuur zullen moeten verblijven.
Leestip: Romeinen 2. Iedereen wordt geoordeeld overeenkomstig zijn/haar daden, of je nou wel of niet gelooft.
Zij, die met volharding het goede doen, ontvangen eeuwig leven. Ze betonen daarmee dat de wet in hun hart geschreven is.
En voor hen die 'geloven' maar geen vrucht dragen ziet het er volgens de Bijbel bar slecht uit. Nog een leestip: Jakobus en Matt. 7.

Ik ben altijd blij dat mensen niet vallen in de handen van (g)christenen.
En verder vind ik hemel en hel preken net zoiets als iemand die in de ene hand een zak geld en in de andere een pistool heeft: geloven of ik schiet!
Hoe oprecht zal die keus uitvallen denk je? (O, ik snap het al denk ik. De 'evangelist' heeft zijn handen vrij gemaakt van het bloed van de ongelovigen.)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor elburger » 30 okt 2020 11:31

" Onbekeerden! U behoort niet onder de goeden. De waarachtige bekering en het zaligmakend geloof maken de mens goed. Maar geen uitwendige plichten, doop, lidmaatschap en bijwoning van het avondmaal. God is ook niet met u, maar tegen u, zelfs in de dag der gezondheid en van voorspoed. Zijn toorn blijft op een ieder die de Zoon ongehoorzaam is. God is tegen u op uw sterfbed, in het oordeel en tot in alle eeuwigheid".

Woorden van een eenvoudige landarbeider. Misschien weet u wel wie ik bedoel. Een oproep tot bekering, een oproep om de bredeweg te verlaten en in de kudde van God de smalle weg te bewandelen. Want zij die de bredeweg weg verkiezen wacht Gods oordeel, en dat oordeel is tot in eeuwigheid te vertoeven in de poel van vuur en sulfer, de hel!

Tot Jezus te komen, bij Hem schuilen en alleen bij Hem rust en behoudenis zoeken, is dus voor elk van ons noodzakelijk. Hij is de schuilplaats, de veilge haven, de vaste rots, Hij is de vrijstad, waar wij veiligheid mogen en kunnen vinden tegen de torn Gods. Alleen Jezus kan ons goed maken en reinigen van onze zonden en ons de ingang openen van het Nieuwe Jeruzalem.
De Hemel, Gods Koninkrijk.
Ga dus nu nog van die brede weg en wend u naar Hem toe en wordt voor eeuwig behouden!

@naamloos. Toevallig kwam ik deze week bij het lezen van de Bijbel na het avondeten uit bij Jacobus. Mooi boek, leerzaam, waarover zo weinig wordt gepreekt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor MoesTuin » 06 nov 2020 11:01

elburger schreef:@Moestuin

Kern van deze preek waren de woorden die Jezus sprak tot Martha.
Ik ben de opstanding en het leven.
Deze preek uit juli 2010 is nog steeds en zal tot het einde der aarde actueel blijven.
Treffend vond ik het dat deze prediker zijn eigen zonden ter sprake bracht en zijn oproep aan -vooral jongeren- en ouderen om standvastig te blijven in het geloof en de woorden van Jezus te omarmen en op te slaan in hunner harten: Ik ben de opstanding en het leven.
Een preek over liefde en vergeving, maar ook de waarschuwingen het zondige levenspad te verlaten, want zij die dat niet doen wacht de eeuwige dood, zoals de predikant het omschreef.

Een ding miste ik in deze hele preek, - iets wat ik persoonlijk mis - en dat is een ferme waarschuwing voor hen die niet geloven, dat hen de poel van vuur en sulfer wacht, welke ook eeuwig durende pijn, weening en het knersen der tanden zal geven.


Inderdaad stelde de Prediker zich heel kwetsbaar op en ging als het ware op gelijke voet naast of zelfs onder de toehoorders staan...
Dat is heel bijzonder en goed en dan komt het ook "binnen"

Het was naar ik meen de laatste of één van de laatst gehouden preek....

Ik denk mbt tot jou laatste opmerking dat je hier voorzichtig mee moet zijn...
Juist de Liefde en continu verwijzen van deze prediker naar Christus brengt trekkende Liefde te weeg naar Christus....
De heilige Geest werkt dit...
De iedere keer weer herhalende oproep van de woorden van de Heere Jezus..

Ik (de Heer) ben de opstanding en het leven, gelooft gij dat?

http://media.cgkmiddelharnis.nl/2010/20100718_O.MP3

Dat laatste vooral, die vraag, zo persoonlijk...
Geloof je dat?

En dan is het antwoord enkel een ja of nee... tussenweg niet mogelijk...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Herbster » 06 apr 2022 14:47

Ik ben als refo opgegroeid, maar heb hier afscheid van genomen. De hel lijkt mij overduidelijk een verzinsel om de boodschap meer kracht bij te zetten. Als je kinderen hebt, en je houdt van ze, zou je dan ooit je eigen kind eeuwig, dus oneindig laten lijden? Nooit uiteraard, tenminste niet als je niet een totaal verknipte ouder bent. Wat je kind ook heeft gedaan, uiteindelijk sta je toch weer voor hem/haar klaar. Wanneer Jezus ons dus leert om God aan te spreken als 'onze Vader' is dat niet te rijmen met een Vader die zijn kinderen dreigt met eeuwige, dus oneindige pijn. Ik heb medelijden met de refokinderen die dit nog elke zondag moeten horen, en het lijkt mij eigenlijk ook mentale kindermishandeling.
Daarnaast heb ik het idee dat veel refo's zelf ook niet ECHT in de hel geloven. Anders zouden er veel meer van hen krankzinnig worden van angst.

Mensen zijn goed in het bedenken en creeëren van een hel voor elkaar. Zie wat er in Oekraine en Jemen gebeurt.. De hel lijkt mij dus ook een typisch menselijke projectie.

Herb

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2022 16:26

Herbster schreef:Ik ben als refo opgegroeid, maar heb hier afscheid van genomen. De hel lijkt mij overduidelijk een verzinsel om de boodschap meer kracht bij te zetten. Als je kinderen hebt, en je houdt van ze, zou je dan ooit je eigen kind eeuwig, dus oneindig laten lijden? Nooit uiteraard, tenminste niet als je niet een totaal verknipte ouder bent. Wat je kind ook heeft gedaan, uiteindelijk sta je toch weer voor hem/haar klaar. Wanneer Jezus ons dus leert om God aan te spreken als 'onze Vader' is dat niet te rijmen met een Vader die zijn kinderen dreigt met eeuwige, dus oneindige pijn. Ik heb medelijden met de refokinderen die dit nog elke zondag moeten horen, en het lijkt mij eigenlijk ook mentale kindermishandeling.
Daarnaast heb ik het idee dat veel refo's zelf ook niet ECHT in de hel geloven. Anders zouden er veel meer van hen krankzinnig worden van angst.

Mensen zijn goed in het bedenken en creeëren van een hel voor elkaar. Zie wat er in Oekraine en Jemen gebeurt.. De hel lijkt mij dus ook een typisch menselijke projectie.

Herb


Ik vind dit wel interessant om verder over door te praten. Volgens mij zijn twee dingen wel relevant. Allereerst wat de hel precies is. Want als we willen nadenken over de vraag of de hel wel of niet bestaat is het wel heel relevant om te bedenken wat de hel dan precies is, hoe die eruit ziet. Mijn kinderlijke beeld, ook al ben ik niet reformatorisch, ook niet zo opgegroeid is een beetje het klassieke denkbeeld van een groot brandend vuur of een plek waar alles brandt, waar je in wordt gegooid en dan heb je eeuwig pijn want alles brandt en is heet. Dat is natuurlijk een vrij heftig beeld waarbij de vraag is of dat ook zo letterlijk is. Ik denk dat een deel van het niet geloven in de hel het gevolg is van het absurde van het beeld wat snel wordt geschetst.

Wat ik je kan aanraden is om het boekje "De Grote Scheiding" van C.S. Lewis eens te lezen (en eventueel Onversneden Christendom ook) Wat je daar leest is iets anders, niet minder "hels" maar wel begrijpelijker. De hel als de plek waar God niet is en dus de mens, het ego centraal staat. Het heeft mij wel geholpen om het beeld te veranderen, zonder direct het idee van een hel los te laten. Want als je dat doet, wat doe je dan met de Bijbel waar het wel gaat over het verschil tussen leven met Hem en zonder Hem, kind van Hem zijn of niet, God dienen of mammon, de verlossing door Jezus Christus.

Het tweede is: Zou God het zijn kinderen aandoen? Dat denk ik niet. Maar wie zijn Gods kinderen? Is iedereen dat? Of zijn we Gods kinderen door Jezus Christus? En in hoeverre laat God de mens een keuze? Als je kijkt naar de verloren zoon bijvoorbeeld: De vader geeft hem een deel van de erfenis en hij gaat weg. Op dat moment is hij niet bij zijn vader, ook al wil die vader dat wel. Wat zou als hij niet terug was gegaan? Dan was hij altijd weggebleven. De genade is dat hij naar huis gaat en zijn vader hem al staat op te wachten, maar hoeveel zonen zijn ooit weggelopen en niet meer teruggekeerd? En is dat uiteindelijk niet de hel, de plek waar God niet is? Je ziet bij de verloren zoon tot welke ellende het allemaal leidt. Klopt het beeld dan wel van een Vader die er bewust voor kiest zijn kinderen eeuwig te laten leiden? Want is God wel hun Vader. En kiest Hij het leiden of kiezen de mensen het? Is de hel een plek waar Hij mensen naartoe stuurt of waar ze zelf naartoe willen omdat ze niet willen dat er een God is?


Een citaat van Lewis om eens flink op te kauwen:

“There are only two kinds of people in the end: those who say to God, "Thy will be done," and those to whom God says, in the end, "Thy will be done." All that are in Hell, choose it. Without that self-choice there could be no Hell. No soul that seriously and constantly desires joy will ever miss it. Those who seek find. Those who knock it is opened.”
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Herbster » 06 apr 2022 17:29

Marnix schreef:Ik vind dit wel interessant om verder over door te praten. Volgens mij zijn twee dingen wel relevant. Allereerst wat de hel precies is. Want als we willen nadenken over de vraag of de hel wel of niet bestaat is het wel heel relevant om te bedenken wat de hel dan precies is, hoe die eruit ziet. Mijn kinderlijke beeld, ook al ben ik niet reformatorisch, ook niet zo opgegroeid is een beetje het klassieke denkbeeld van een groot brandend vuur of een plek waar alles brandt, waar je in wordt gegooid en dan heb je eeuwig pijn want alles brandt en is heet. Dat is natuurlijk een vrij heftig beeld waarbij de vraag is of dat ook zo letterlijk is. Ik denk dat een deel van het niet geloven in de hel het gevolg is van het absurde van het beeld wat snel wordt geschetst.

Wat ik je kan aanraden is om het boekje "De Grote Scheiding" van C.S. Lewis eens te lezen (en eventueel Onversneden Christendom ook) Wat je daar leest is iets anders, niet minder "hels" maar wel begrijpelijker. De hel als de plek waar God niet is en dus de mens, het ego centraal staat. Het heeft mij wel geholpen om het beeld te veranderen, zonder direct het idee van een hel los te laten. Want als je dat doet, wat doe je dan met de Bijbel waar het wel gaat over het verschil tussen leven met Hem en zonder Hem, kind van Hem zijn of niet, God dienen of mammon, de verlossing door Jezus Christus.

Het tweede is: Zou God het zijn kinderen aandoen? Dat denk ik niet. Maar wie zijn Gods kinderen? Is iedereen dat? Of zijn we Gods kinderen door Jezus Christus? En in hoeverre laat God de mens een keuze? Als je kijkt naar de verloren zoon bijvoorbeeld: De vader geeft hem een deel van de erfenis en hij gaat weg. Op dat moment is hij niet bij zijn vader, ook al wil die vader dat wel. Wat zou als hij niet terug was gegaan? Dan was hij altijd weggebleven. De genade is dat hij naar huis gaat en zijn vader hem al staat op te wachten, maar hoeveel zonen zijn ooit weggelopen en niet meer teruggekeerd? En is dat uiteindelijk niet de hel, de plek waar God niet is? Je ziet bij de verloren zoon tot welke ellende het allemaal leidt. Klopt het beeld dan wel van een Vader die er bewust voor kiest zijn kinderen eeuwig te laten leiden? Want is God wel hun Vader. En kiest Hij het leiden of kiezen de mensen het? Is de hel een plek waar Hij mensen naartoe stuurt of waar ze zelf naartoe willen omdat ze niet willen dat er een God is?


Een citaat van Lewis om eens flink op te kauwen:

“There are only two kinds of people in the end: those who say to God, "Thy will be done," and those to whom God says, in the end, "Thy will be done." All that are in Hell, choose it. Without that self-choice there could be no Hell. No soul that seriously and constantly desires joy will ever miss it. Those who seek find. Those who knock it is opened.”


Marnix, dank voor je uitgebreide en respectvolle reactie. Ik schreef in dit deel van het forum omdat ik in veel andere delen van het forum niet kan reageren. Of ik moet eerst aanvinken dat ik geloof dat de bijbel het onfeilbare woord van God is. En dat geloof ik niet (meer). Ik vind de bijbel een prachtig boek, geschreven door mensen uit hun tijd, met de kennis van toen. Dat het niet onfeilbaar is kan iedereen die zelf kan en durft na te denken snel inzien. Denk alleen al aan het scheppingsverhaal. Als je dat letterlijk wil geloven wordt het een lastig verhaal. Als je er wat vrijer mee omgaat (ik denk dus dat dat mag), kun je er veel meer mee.
Of ik geloof in God? Soms wel. En ik geloof in het Koninkrijk van God, waaraan we hier op aarde mogen meewerken. En daar werken ook atheïsten, moslims en buddhisten (etc) aan mee.

Nogmaals dank voor je reactie.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor meribel » 07 apr 2022 08:57

Sorry ik geloof niet in een hel
En dan kan je allemaal bijbelteksten aandragen en kan ik wel zeggen ohja ik zie het staan maar alsnog geloof ik het eerlijk gezegd niet

Ik heb de grote scheiding van lewis gelezen en vind het wel ‘mooi’ hoe hij het omschrijft maar ja Lewis is ook gewoon een man die het op bepaalde manier ziet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2022 09:41

Zeker, Lewis is niet onfeilbaar of zo :) Ik haalde het aan omdat het me wel heeft geholpen of van dat beeld van "brandende oven met eeuwige fysieke pijn waar mensen uit willen ontsnappen maar niet kunnen" te schakelen naar een beeld van een plek waar God niet is en het dus leeg en afstandelijk is, waar het echte geluk niet te vinden is maar waar mensen ook helemaal niet weg willen"

Herbster schreef:Marnix, dank voor je uitgebreide en respectvolle reactie. Ik schreef in dit deel van het forum omdat ik in veel andere delen van het forum niet kan reageren. Of ik moet eerst aanvinken dat ik geloof dat de bijbel het onfeilbare woord van God is. En dat geloof ik niet (meer). Ik vind de bijbel een prachtig boek, geschreven door mensen uit hun tijd, met de kennis van toen. Dat het niet onfeilbaar is kan iedereen die zelf kan en durft na te denken snel inzien. Denk alleen al aan het scheppingsverhaal. Als je dat letterlijk wil geloven wordt het een lastig verhaal. Als je er wat vrijer mee omgaat (ik denk dus dat dat mag), kun je er veel meer mee.
Of ik geloof in God? Soms wel. En ik geloof in het Koninkrijk van God, waaraan we hier op aarde mogen meewerken. En daar werken ook atheïsten, moslims en buddhisten (etc) aan mee.

Nogmaals dank voor je reactie.


Als je soms in God gelooft en soms niet is het heel begrijpelijk dat je ook niet zoveel met een "hel" kan. Cruciaal in het christelijke geloof is de rol van Jezus door wie we terug bij God kunnen komen en kinderen van God worden en je dus bij Hem hoort of niet, met Hem leeft of niet. Als je dat niet letterlijk wil geloven wordt het christelijk geloof ook een lastig verhaal. Dan kom je inderdaad bij een soort universeel geloof waarbij het uiteindelijk niet meer zoveel uitmaakt wat je doet en wat je gelooft en wordt de Bijbel een van de vele mooie inspirerende boeken. Lastige is dan ook dat we niet echt een gezamelijke basis hebben van waaruit we dan hierover kunnen discussieren, ben ik bang.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Herbster
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 apr 2022 14:19

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Herbster » 12 apr 2022 17:18

Marnix, dank je voor je reactie. Ik denk ook dat we weinig gemeenschappelijke basis (meer) hebben. Wel denk ik:

- dat je ook Christen kan zijn als je niet gelooft dat Jezus is gestorven voor onze zonden. Ik weet het, veel traditionelere christenen vinden dit ongehoord, maar ik denk dat Jezus' boodschap veel meer bedoeld was voor het hiernumaals dan voor het hiernamaals. Het koninkrijk van God is dichtbij, ga anders leven en help mee aan dat koninkrijk. Dat een almachtig God een offer nodig heeft om onze zonden te kunnen/willen vergeven lijkt me vreemd. Dit lijkt me ook een typisch menselijke projectie.
- dat het ook voor ongelovigen wel degelijk uitmaakt wat je doet. Moraliteit is niet voorbehouden aan gelovigen/christenen. Sterker: juist het christendom heeft er mede aan bijgedragen dat vooruitgang op moreel gebied werd tegengehouden. Denk aan de instandhouding van de slavernij, apartheid, de ondergeschikte positie van de vrouw, van homoseksuelen etc.
- dat het in reformatorische kerken teveel gaat om het eigen zielenheil. Men zit elke zondag 2 keer in de kerk en is alsnog doodsbang dat het na de dood fout afloopt. Tegelijkertijd is men volop materialistisch bezig. Grote auto's, mooie huizen. Terwijl juist het materialisme iets was, waar Jezus zich volgens mij nogal druk over maakte en waar hij voor waarschuwde. Ik vind dit echt een blinde vlek.
- dat de bijbel zoveel tegenstrijdigheden (logisch, het boek is niet in een maandje tot stand gekomen) en soms ook overduidelijke onjuistheden bevat, dat je je verstand bewust (deels) moet uitschakelen om de bijbel letterlijk te kunnen geloven. Voorbeeld: Adam en Eva hebben nooit werkelijk bestaan. Als je dat wel wilt geloven moet je bewust een anti-intellectuele houding aannemen. En dat stuit me erg tegen de borst. De bijbel is zo overduidelijk een boek geschreven door mensen van hun tijd, met hun idee van God, dat je naar mijn mening veel vrijheid hebt om er zelf een eigen invulling aan te geven.

en zo zijn er nog wel meer dingen. Zoals gezegd, ik ben reformatorisch opgegroeid, en waarschijnlijk blijven de resten daarvan in me zitten tot mijn dood. Maar het afscheid van het traditionele Godsbeeld en het orthodoxe Christendom heb ik als een bevrijding ervaren.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor BladeStraight » 12 apr 2022 18:56

Dat is een onhoudbare positie als je de Bijbel serieus neemt. Hoe moet je bijvoorbeeld Romeinen 5 lezen? En als je de Bijbel niet serieus neemt, waarom zou je jezelf dan nog een christen noemen?

Een platte "wees goed voor andere mensen" theologie is in strijd met de kern van de Bijbelse boodschap.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten