Hemel of hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor BladeStraight » 10 okt 2020 18:25

Cicero schreef:Volgens mij is dit theologisch verwerpelijk. Waarom zou je je hele leven inrichten om maar de hel te vermijden? Wat een geestelijke armoede.


Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. De dienst van God is zoveel meer dan een manier om een schrikbeeld te vermijden. Aan de andere kant, wanneer je beseft dat je schuldig staat aan de geboden van God, is de schrik des Heeren wel degelijk gerechtvaardigd. Het gaat er alleen om dat we daarmee verlangen naar de reinheid van Christus, niet uit angst voor een straf, maar omdat je weet dat je het nodig hebt. Vooral ook om goed te leven hier op aarde.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Cicero » 11 okt 2020 10:30

Gtn schreef:Hoorde een tijdje geleden deze uitleg richting jongeren:

God is altijd eerlijk. Als jij er in dit leven voor kiest om niet bij God te willen horen, dan zal je na dit leven ook niet bij God horen. De hel is vooral de plaats waar God níet is.

De uitleg was wat uitgebreider en ging wat dieper, maar dit was de strekking. Helder verwoord.

Ook dat klinkt alsof God mensen als kleine kinderen behandelt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor MoesTuin » 11 okt 2020 22:06

In geloof in Christus bestaat de hel ook niet meer en ben je beveiligd in Hem.

1 Korintiërs 15

55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?
56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.
57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.


Ja dan mag je nu reeds al zingend uitzien naar de Hoop die in ons is.....de nooit eindigde Toekomst....

K zal dan gedurig bij U zijn
In de Lichtstad met paarlen poorten.
En voor nu? Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren Hand



1) Psalm 73
2) Lichtstad met de paarlen poorten
3) wat de toekomst brengen moge
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor elburger » 17 okt 2020 17:19

Jesaja 3 : 10 en 11 geeft ons allen een duidelijk beeld van geloof en ongeloof en wat er met gelovigen en ongelovigen zal gebeuren. Hemel of hel.

Jes 3: 10-11
Zegt de rechtvaardige, dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee de goddelizen, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.

Enkel over deze tekst wil ik iets zeggen.

Beste mensen, onderzoek toch of u rechtvaardig bent of een goddeloze. De laatst genoemden bevinden zich in het grootste deel! In alle kringen en laggen in de maatschappij.
De tollenaar bracht zijn klacht en werkzaamheid ter sprake waarop hij voor God rechtvaardig werd? Bent u ook zo'n arme vluchteling tot Jezus, gevoelende u van uw onwaardigheid? Blijft u ook zo aanhoudend als die Kananese vrouw? Roept u net als Jacob: Heere, ik laat U niet los, tenzij Gij mij zegent? Is uw leven rechtvaardig in de ogen van God? Is uw wandel en handel eerlijk? Hebt u Gods volk lief met uw hart, bezoekt u ouderen, zieken, schent u troost?
Kortom, is het u een dringende behoefte om Jezus als uw koning te kiezen en Hem met uw gehele hart te dienen? Indien u een rechtvaardige bent, al heeft u aan bijna alles gebrek, is uw leven vol twijfels, het zal u wel gaan in uw leven, ook al moet u strijden en lijden. Wij zouden graag leven in voorspoed en ongestoorde rust. Maar onze Heere leert ons omgaan met lijden, verdriet, pijn en maakt ons zo gereed voor de hemel. Wij zullen nooit meer te dragen krijgen als wij niet kunnen dragen. Onze beloning mogen zij, hierboven beschreven, ontvangen in de hemel. Daar zal een eeuwige rust, blijdschap uw deel zijn in het gezegende gezelschap van al Gods heiligen.

Goddelozen! U kunt nog getechtvaardigd worden. Jezus roept u en nodigt u nog, zondaren. Ik raad u aan, vlucht nu nog tot Hem en wordt behouden. Maar als u uw leven voorzet, verrast u de dood, en sterft u als een zondaar, onbekeerd, dan is het een wee u, het zal u kwalijk gaan. U wacht de hel.

Hemel of hel?
U hebt nog de keuze, het is nog niet telaat.
Gelovige, blijf standvastig in uw geloof en Jezus zal u kennen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor hans0166 » 17 okt 2020 18:02

elburger schreef:
Hemel of hel.

Jes 3: 10-11
Zegt de rechtvaardige, dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee de goddelizen, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.




noch Hemel, noch Hel wordt daar genoemd.
Eigenlijk is de vertaling van het 2e deel niet helemaal correct, in andere woorden staat er namelijk hetzelfde als in het eerste, ze zullen terugontvangen wat ze gedaan hebben... niets over vergelding.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor MoesTuin » 17 okt 2020 18:10

MoesTuin schreef:Beste Elburger

Ik moest gelijk aan één van de laatste preken, volgens mij was het ook de laatste preek die prof WH Velema (CGK) te Middelharnis gehouden heeft...
Een ernstige preek uit Liefde waarin alles benoemd is en ik nooit vergeten ben of zal...
Dat Geloof zit in mijn hart gebeiteld

Hieronder de link waarin vanaf minuut 0.30 de prediking is te beluisteren....

http://media.cgkmiddelharnis.nl/2010/20100718_O.MP3

"Ik (de Heere) ben de Opstanding en hét Leven"

Naar Johannes 11 waar het Evangelie klinkt;

25 Jezus zeide: Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven;

26 En een iegelijk, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft gij dat?

(Prof WH Velema is in 2019 Thuis bij zijn Hemelse Vader gekomen)



elburger schreef:@moestuin

Ik zal een der komende dagen de voorgestelde preek beluisteren.
Dit wil ik in alle rust doen, want onderwijs ontvangen moet met opperste concentratie gebeuren. Daar waar satan gedachten van een preek wil afleiden door alle wereldse beslommeringen, is een preek beluisteren net zoiets als luisteren en aan een voetbal wedstrijd denken bijv.


Beste Elburger

Ben je nog in de gelegenheid geweest om de dienst met wijlen prof Velema te beluisteren...
Zo niet, van harte aanbevolen....

http://media.cgkmiddelharnis.nl/2010/20100718_O.MP3

Hartelijke groet
MoesTuin
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor benefietdiner » 17 okt 2020 19:54

elburger schreef:Jesaja 3 : 10 en 11 geeft ons allen een duidelijk beeld van geloof en ongeloof en wat er met gelovigen en ongelovigen zal gebeuren. Hemel of hel.

Jes 3: 10-11
Zegt de rechtvaardige, dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee de goddelizen, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.

Enkel over deze tekst wil ik iets zeggen.

Beste mensen, onderzoek toch of u rechtvaardig bent of een goddeloze. De laatst genoemden bevinden zich in het grootste deel! In alle kringen en laggen in de maatschappij.
De tollenaar bracht zijn klacht en werkzaamheid ter sprake waarop hij voor God rechtvaardig werd? Bent u ook zo'n arme vluchteling tot Jezus, gevoelende u van uw onwaardigheid? Blijft u ook zo aanhoudend als die Kananese vrouw? Roept u net als Jacob: Heere, ik laat U niet los, tenzij Gij mij zegent? Is uw leven rechtvaardig in de ogen van God? Is uw wandel en handel eerlijk? Hebt u Gods volk lief met uw hart, bezoekt u ouderen, zieken, schent u troost?
Kortom, is het u een dringende behoefte om Jezus als uw koning te kiezen en Hem met uw gehele hart te dienen? Indien u een rechtvaardige bent, al heeft u aan bijna alles gebrek, is uw leven vol twijfels, het zal u wel gaan in uw leven, ook al moet u strijden en lijden. Wij zouden graag leven in voorspoed en ongestoorde rust. Maar onze Heere leert ons omgaan met lijden, verdriet, pijn en maakt ons zo gereed voor de hemel. Wij zullen nooit meer te dragen krijgen als wij niet kunnen dragen. Onze beloning mogen zij, hierboven beschreven, ontvangen in de hemel. Daar zal een eeuwige rust, blijdschap uw deel zijn in het gezegende gezelschap van al Gods heiligen.

Goddelozen! U kunt nog getechtvaardigd worden. Jezus roept u en nodigt u nog, zondaren. Ik raad u aan, vlucht nu nog tot Hem en wordt behouden. Maar als u uw leven voorzet, verrast u de dood, en sterft u als een zondaar, onbekeerd, dan is het een wee u, het zal u kwalijk gaan. U wacht de hel.

Hemel of hel?
U hebt nog de keuze, het is nog niet telaat.
Gelovige, blijf standvastig in uw geloof en Jezus zal u kennen.
Ik vind het moeilijk om één of twee teksten uit de Bijbel te nemen en die teksten dan te verklaren zoals jij doet. Ik ben het wel met je eens wat je schrijft hoor maar als je de Bijbel ter hand neemt bij Jesaja schrijft die toch veel mooier. Bij Jesaja 3 hoort ook het eerste vers van Jesaja 4. Je zou kunnen zeggen: ter afsluiting van dat helle leven (ben ik met je eens) begint Jesaja 4 vers 2 met veel verbloemde, of oneigene manieren van spreken over het hemel leven. Nadat dus vervuld zal zijn wat God gedreigd heeft begint Jesaja 4 vanaf ver 2 wat wordt bijgevoegd tot vertroosting van het volk Israël. Je zou hierbij kunnen zeggen het hemel leven.

Jesaja 4 vanaf vers 2 zegt: In die tijd zal de jonge SPRUIT van de Heer zo mooi zijn als een prachtig sieraad, hier wordt al heen gewezen naar Jezus de gezalfde Christus. Er zullen grote oogsten zijn. De mensen die van Israël zijn overgebleven, zullen er trots op zijn. En de mensen die in Jeruzalem zijn overgebleven, zullen heilig worden genoemd. Zij zijn door God in leven gelaten. Met zijn Geest zal de Heer hen schoonwassen. Ze zijn wel schuldig aan de dood van onschuldige mensen, maar Hij zal hun schuld van hen afwassen. Hij zal dat doen door zijn Geest die beoordeelt en die wegbrandt wat niet goed is. En de Heer zal een wolk plaatsen boven het hele gebied van de berg Sion en boven de bijeenkomsten die daar worden gehouden. Overdag een dikke wolk en 's nachts een wolk van vuur. Daarmee zal Hij hen beschermen. Hij zal hun bescherming zijn, zoals een tent overdag schaduw geeft tegen de hitte, of een hut bescherming geeft tegen de regen en de storm.

Hier wordt dus al heen gewezen naar de uittocht uit Egypte door de woestijn.

Van Jesaja 1 tot en met Jesaja 4 vers 1 zou je geestelijk kunnen zeggen dat is een helle leven en van Jesaja 4 vers 2 en verder is een hemel leven.

Zo moeten we de Bijbel wel in evenwicht houden… en zoals je wilt in hemel en hel.

Maar helaas helaas gaat het Jesaja 5 weer fout.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor elburger » 17 okt 2020 22:04

@moestuin.

Dit ben ik morgenmiddag van plan.
Dan ben ik in de gelegenheid om in alle rust en stilte eens aandachtig te gaan luisteren.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor naamloos » 18 okt 2020 07:01

elburger schreef:Jesaja 3 : 10 en 11 geeft ons allen een duidelijk beeld van geloof en ongeloof en wat er met gelovigen en ongelovigen zal gebeuren. Hemel of hel.

Jes 3: 10-11
Zegt de rechtvaardige, dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten. Wee de goddelizen, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.

Enkel over deze tekst wil ik iets zeggen.......
Jesaja heeft het niet over geloof en ongeloof, niet over hemel en hel.
Het gaat over daden: zij keren zich tegen de Heer in woord en daad, ze pronken schaamteloos met hun zonden.
Het volk leefde onder het oude Sinaitische verbond. Bij het naleven (niet bij het geloven) van de geboden zou God hen zegenen met aardse voorspoed (niet met de hemel). Bij het niet naleven van de geboden zou God met zijn vloek komen en wachtte hen allerlei aardse tegenspoed.
Je kunt het allemaal in Deut. 28 nalezen. Geen kwestie van geloof-ongeloof en hemel-hel, maar van gehoorzaam doen-laten en daaruit voortvloeiend aardse zegen-vloek.
Die teksten bewijzen de hemel en hel niet. Je kunt ze wel gebruiken om wat lijnen te trekken, maar waarom zou je?
Het werkt 'inlezen' in de hand, meer lezen dan er staat. En wat er wél staat wordt amper meer gezien, heb ik het idee.
Als je hemel en hel Bijbels wilt bewijzen zoek dan teksten waar er rechtstreeks over gespoken wordt.
elburger schreef:Kortom, is het u een dringende behoefte om Jezus als uw koning te kiezen en Hem met uw gehele hart te dienen? Indien u een rechtvaardige bent, al heeft u aan bijna alles gebrek, is uw leven vol twijfels, het zal u wel gaan in uw leven, ook al moet u strijden en lijden. Wij zouden graag leven in voorspoed en ongestoorde rust. Maar onze Heere leert ons omgaan met lijden, verdriet, pijn en maakt ons zo gereed voor de hemel. Wij zullen nooit meer te dragen krijgen als wij niet kunnen dragen. Onze beloning mogen zij, hierboven beschreven, ontvangen in de hemel. Daar zal een eeuwige rust, blijdschap uw deel zijn in het gezegende gezelschap van al Gods heiligen.
Hoe bedoel je dat het 'je wel gaat in je leven' als je leven vol gebrek, strijd, verdriet en lijden is?
De Bijbel, de rede en de eigen ervaring verstaat iets anders onder 'wel gaan' dan wat jij hier probeert wijs te maken.
Uitzicht op de hemel kan het misschien dragelijk maken of je troosten, maar het gaat je dan nog steeds niet wel hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor benefietdiner » 18 okt 2020 11:57

naamloos schreef:Jesaja heeft het niet over geloof en ongeloof, niet over hemel en hel.
Het gaat over daden: zij keren zich tegen de Heer in woord en daad, ze pronken schaamteloos met hun zonden.
Het volk leefde onder het oude Sinaitische verbond. Bij het naleven (niet bij het geloven) van de geboden zou God hen zegenen met aardse voorspoed (niet met de hemel). Bij het niet naleven van de geboden zou God met zijn vloek komen en wachtte hen allerlei aardse tegenspoed.
Je kunt het allemaal in Deut. 28 nalezen. Geen kwestie van geloof-ongeloof en hemel-hel, maar van gehoorzaam doen-laten en daaruit voortvloeiend aardse zegen-vloek.
Die teksten bewijzen de hemel en hel niet. Je kunt ze wel gebruiken om wat lijnen te trekken, maar waarom zou je?
Het werkt 'inlezen' in de hand, meer lezen dan er staat. En wat er wél staat wordt amper meer gezien, heb ik het idee.
Als je hemel en hel Bijbels wilt bewijzen zoek dan teksten waar er rechtstreeks over gespoken wordt.Hoe bedoel je dat het 'je wel gaat in je leven' als je leven vol gebrek, strijd, verdriet en lijden is?
De Bijbel, de rede en de eigen ervaring verstaat iets anders onder 'wel gaan' dan wat jij hier probeert wijs te maken.
Uitzicht op de hemel kan het misschien dragelijk maken of je troosten, maar het gaat je dan nog steeds niet wel hoor.
Je hebt gelijk als het over de letter van het woord gaat maar elburger heeft het over de dieper liggende lagen van de Bijbel of de geestelijke betekenis.

De tekst kun je dan in tweeën delen:

(1) Jesaja 3:10 Zegt de rechtvaardige, dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten.

(2) Jesaja 3:11 Wee de goddelozen, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.

De onderliggende laag is dan:

(1)Hemel

(2)hel.

Letterlijk heeft Jesaja 14:5 het over de hel wat eigenlijk graf betekend (onjuiste vertaling in SV, waarbij de SV het zelf ook toegeeft dat het graf betekent) waarbij ik wil opmerken dat het in het Oude Testament bijna nooit over hel gaat maar graf.

Waarom graf in hel vertaalt? Zie hier het antwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16 ... n-de-dood/

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor elburger » 18 okt 2020 12:39

@Moestuin

Kern van deze preek waren de woorden die Jezus sprak tot Martha.
Ik ben de opstanding en het leven.
Deze preek uit juli 2010 is nog steeds en zal tot het einde der aarde actueel blijven.
Treffend vond ik het dat deze prediker zijn eigen zonden ter sprake bracht en zijn oproep aan -vooral jongeren- en ouderen om standvastig te blijven in het geloof en de woorden van Jezus te omarmen en op te slaan in hunner harten: Ik ben de opstanding en het leven.
Een preek over liefde en vergeving, maar ook de waarschuwingen het zondige levenspad te verlaten, want zij die dat niet doen wacht de eeuwige dood, zoals de predikant het omschreef.

Een ding miste ik in deze hele preek, - iets wat ik persoonlijk mis - en dat is een ferme waarschuwing voor hen die niet geloven, dat hen de poel van vuur en sulfer wacht, welke ook eeuwig durende pijn, weening en het knersen der tanden zal geven.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor naamloos » 18 okt 2020 15:23

benefietdiner schreef:Je hebt gelijk als het over de letter van het woord gaat maar elburger heeft het over de dieper liggende lagen van de Bijbel of de geestelijke betekenis.

De tekst kun je dan in tweeën delen:

(1) Jesaja 3:10 Zegt de rechtvaardige, dat het hem welgaan zal; dat zij de vrucht hunner werken zullen eten.

(2) Jesaja 3:11 Wee de goddelozen, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.

De onderliggende laag is dan:

(1)Hemel

(2)hel.

Die 'diepere laag' en 'geestelijke betekenis' legt hij er zelf in, en pas dan kun je hem eruit halen.
Ik zie geen enkele aanleiding om te vergeestelijken. Dan kun je van alles werkelijk alles maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor benefietdiner » 18 okt 2020 21:11

naamloos schreef:Die 'diepere laag' en 'geestelijke betekenis' legt hij er zelf in, en pas dan kun je hem eruit halen.
Dat klopt, ik noemde de geestelijke betekenis maar dat is het niet het is een ‘typologie’ die hij er in ziet. Maar inderdaad jij krijgt met dit al snel inlegkunde als uitlegkunde.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 19 okt 2020 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2020 08:58

elburger schreef:@Moestuin

Kern van deze preek waren de woorden die Jezus sprak tot Martha.
Ik ben de opstanding en het leven.
Deze preek uit juli 2010 is nog steeds en zal tot het einde der aarde actueel blijven.
Treffend vond ik het dat deze prediker zijn eigen zonden ter sprake bracht en zijn oproep aan -vooral jongeren- en ouderen om standvastig te blijven in het geloof en de woorden van Jezus te omarmen en op te slaan in hunner harten: Ik ben de opstanding en het leven.
Een preek over liefde en vergeving, maar ook de waarschuwingen het zondige levenspad te verlaten, want zij die dat niet doen wacht de eeuwige dood, zoals de predikant het omschreef.

Een ding miste ik in deze hele preek, - iets wat ik persoonlijk mis - en dat is een ferme waarschuwing voor hen die niet geloven, dat hen de poel van vuur en sulfer wacht, welke ook eeuwig durende pijn, weening en het knersen der tanden zal geven.


Daar wil ik wel twee dingen op zeggen:

1. De vraag is natuurlijk voor wie een kerkdienst bedoeld is en wie er primair worden aangesproken. Als je al kijkt naar het begin, votum en groet, weet je dat de kerk een gemeenschap der heiligen is, het lichaam van Christus. Wat niet wil zeggen dat iedereen er ook echt gelooft. Maar het is wel de doelgroep van de kerk en dus ook die groep tot wie de predikant zich doorgaans zal richten. Dat in de orthodox gereformeerde kerken het veel meer over de hel gaat heeft denk ik ook te maken met dat heel veel mensen twijfelen of ze wel geloven, of zich zelfs als ongelovigen zien. Ze willen wel geloven maar hoe? Die twee zaken vormen volgens mij wel een pijnlijk contrast. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de brieven van Paulus aan gemeenten, hoe vaak gaat het dan expliciet over de hel? Hoe vaak geeft Paulus de ferme waarschuwing aan wie niet geloven dat hen de poel van vuur en sulfer wacht, eeuwig durende pijn, geween en tandengeknars? Het komt maar bar weinig voor, zeker zo expliciet... Waarom vertelt Jezus dit dan wel een aantal keren en neemt Paulus (net als de andere discipelen) dat niet over? Omdat Jezus zich richt tot iedereen waar Paulus schrijft aan de gemeente, de kerk. Dat je 1 preek van iemand hoort en dan een ferme waarschuwing mist waarbij de hel op de meest gruwelijke manier wordt afgebeeld is dan misschien niet helemaal fair en in verhouding met hoe vaak je dit in de Bijbel hoort.

2. Een tweede is dat ook de vraag is in hoeverre je moet willen proberen te overtuigen door te dreigen met hel en verdoemenis. Kijk, de feiten mogen en moeten gezegd worden: Buiten Jezus om is er geen levensgeluk. Alleen bij Hem is eeuwig leven en eeuwig geluk. Maar moet je mensen overtuigen door te zeggen: En als je dat niet gelooft zul je eeuwig branden en pijn hebben? Zodat mensen misschien denken: Nou, alles beter dan dat, laat ik dan maar geloven en me aan alle bijbelse regels gaan houden? Willen we mensen overtuigen door angst voor de hel of door de liefde van Christus? Want ondanks dat de kerk de gemeente van Christus is (punt 1) wil je toch ook de mensen die niet geloven aanspreken. Maar wat is dan een beter getuigenis, zeggen: Als je je niet bekeerd ga je naar de hel, waar God niet is, alleen ellende? Of: Als je gelooft ga je naar Hem, naar de nieuwe hemel en aarde, waar alleen vreugde en geluk is? Dat laatste leren is wat anders dan de hel ontkennen, doen alsof het niet zoveel uitmaakt of je gelooft of niet. Het verwijt dat je nog wel eens hoort uit orthodoxe hoek als je de hel niet expliciet noemt en omschrijft. Maar dat is het niet. De liefde van Chrisus is veel overtuigender voor mensen om zich te gaan bekeren dan de angst voor Gods straf. En daarom worden doorgaans niet-gelovige indirect op die manier aangesproken in de Bijbel, veel vaker dan door te dreigen met hem, verdoemenis, vuur, zwavel en pijn. Je vijanden liefhebben, bidden voor wie je vervolgen, zegenen wie je vervloeken. Zo stapel je vurige kolen op iemands hoofd. Overwin het kwade door het goede. Maak mensen jaloers door hoe je leeft, met God en met elkaar. Met de rust, vrede en vreugde die je door Hem hebt. Door onbaatzuchtig er te zijn voor anderen. Zo mag je niet-gelovigen proberen voor Hem te winnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel of hel?

Berichtdoor Marnix » 19 okt 2020 10:21

Tja dat kan maar ik probeer dan toch gewoon een goed gesprek te voeren met de ander. Ik ken heel wat Calvinisten en Lutheranen die prima met elkaar door een deur kunnen gaan. Ik ken weinig protestanten die de een van beiden verwerpt. Dus laat me gewoon deze vragen aan Elburger stellen... je hoeft je daar verder niet mee te bemoeien hoor. Ik weet dat je graag olie gooit op een plek waar je vermoedt dat er vuur is of ontstaat (zeker als een van beide partijen uit de orthodoxe hoek komt) maar dat is echt niet nodig hoor....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten