mantel Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem050

mantel Jezus

Berichtdoor Anoniem050 » 01 okt 2020 13:51

Jezus deed aan genezingen, iemand hoefde maar zijn mantel aan te raken en hij of zij was genezen. Blijkbaar ging er een soort 'straling' uit van zijn mantel. Tot hoe ver ging die straling, 1 meter rondom zijn mantel, 10 meter of verder?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Pcrtje » 01 okt 2020 13:53

Anoniem050 schreef:Blijkbaar ging er een soort 'straling' uit van zijn mantel. Tot hoe ver ging die straling, 1 meter rondom zijn mantel, 10 meter of verder?
Het antwoord op je vraag is: ja.
"Een libelle zweeft over het water..."

Anoniem050

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Anoniem050 » 01 okt 2020 14:06

Pcrtje schreef: Het antwoord op je vraag is: ja.


Ook verder dan 10 meter dus, tot in het oneindige in principe? Toch werd iemand die zijn mantel aanraakte genezen, maar iemand die zijn mantel ook had willen aanraken maar niet in de buurt was, had dus geen kans op genezing. Die moest dan maar extra hard bidden?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Pcrtje » 01 okt 2020 14:14

Anoniem050 schreef:Ook verder dan 10 meter dus, tot in het oneindige in principe?
Hoe kom je daar nou bij? Als jij mij vraagt of er auto's bestaan die langer zijn dan een of tien meter, en ik antwoord daarop bevestigend, dan is het toch niet heel logisch om te veronderstellen/concluderen dat auto's in principe wel oneindig lang kunnen zijn.

Anoniem050 schreef:Toch werd iemand die zijn mantel aanraakte genezen, maar iemand die zijn mantel ook had willen aanraken maar niet in de buurt was, had dus geen kans op genezing.
Hoe weet je dat? Volgt dat logisch uit je premissen? Als de straling 'in principe' oneindig ver reikt - zoals je zelf al retorisch vroeg - dan is deze conclusie niet waar.

Anoniem050 schreef:Die moest dan maar extra hard bidden?
Dat zou allicht best wel eens een goed idee zijn.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2020 15:39

Anoniem050 schreef:Jezus deed aan genezingen, iemand hoefde maar zijn mantel aan te raken en hij of zij was genezen. Blijkbaar ging er een soort 'straling' uit van zijn mantel. Tot hoe ver ging die straling, 1 meter rondom zijn mantel, 10 meter of verder?


1. Waarom wil je dit precies weten?

2. Van Petrus lees ik dat mensen hoopten dat zijn schaduw alleen maar op hen zou vallen zodat ze zouden genezen. (Handelingen 5:15-16)

3. Het is duidelijk geen straling of zo en ook niet specifiek aan die mantel gekoppeld. We kunnen het beste kijken wat de Bijbel zelf in dit verhaal zegt:

Het was druk. Talloze mensen raakten Jezus aan. De discipelen zijn dan ook verbaasd als Jezus vraagt wie Hem heeft aangeraakt. We lezen nergens in dit verhaal of elders dat mensen genezen worden omdat ze de mantel van Jezus aanraken terwijl er vast meer mensen met gezondheidsklachten waren, ook die Hem aanraakten. Jezus zegt dan ook tegen de vrouw: Uw geloof heeft u behouden.

Het gaat dus niet om een of andere straling of energie. Het is het geloof dat de vrouw geneest. Het geloof waardoor ze weet: Ik moet bij Jezus zijn. Hij heeft macht over alles en kan mij genezen. En aangezien ze door haar ziekte volgens de joodse wet onrein was en niet onder de mensen moest komen en ze zeker niet aan moest raken was daar wel een groot geloof voor nodig.

Nogmaals mijn vraag: Waarom wil je dit weten? Doe als de vrouw en zoek je heil niet in materie of straling maar bij Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Pcrtje » 01 okt 2020 16:00

Marnix schreef:1. Waarom wil je dit precies weten?
Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2020 16:13

Pcrtje schreef:Afbeelding



Ahhhw.... ook niet aaien?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem050

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Anoniem050 » 01 okt 2020 16:15

Ik wil het weten omdat ik benieuwd ben of aanraken een voorwaarde was voor genezing. In de bijbel staat ook ergens (sorry, ben niet zo thuis in de bijbel dat ik direct de tekst erbij heb) dat een vrouw naar Hem toekomt voor de genezing van een familielid en Jezus iets zegt van 'ga naar huis, hij is genezen'. En dat klopte dus ook.

Het intrigeert me op één of andere manier dat Jezus kennen een voorwaarde is voor genezing. Waarom genas Hij niet in 1x alle mensen op de wereld die toen leefden, als Hij er toch de krachten voor had.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Pcrtje » 01 okt 2020 16:36

Marnix schreef:Ahhhw.... ook niet aaien?
Nou, vooruit dan maar. ;-) Da's toch iets liever dan het porren/prikken dat ik deed.
"Een libelle zweeft over het water..."

Anoniem050

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Anoniem050 » 01 okt 2020 16:39

PCrtje was vroeger de pestkop op school en heeft het nog niet afgeleerd, wat een christelijk gedrag (not)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Pcrtje » 01 okt 2020 16:40

Anoniem050 schreef:Ik wil het weten omdat ik benieuwd ben of aanraken een voorwaarde was voor genezing. In de bijbel staat ook ergens (sorry, ben niet zo thuis in de bijbel dat ik direct de tekst erbij heb) dat een vrouw naar Hem toekomt voor de genezing van een familielid en Jezus iets zegt van 'ga naar huis, hij is genezen'. En dat klopte dus ook.
Dus je vraagt naar iets waar je het antwoord al op weet. Dat doe ik ook wel eens, maar dan heet het toch een retorische vraag?

Anoniem050 schreef:Het intrigeert me op één of andere manier dat Jezus kennen een voorwaarde is voor genezing. Waarom genas Hij niet in 1x alle mensen op de wereld die toen leefden, als Hij er toch de krachten voor had.
Hee, da's nou wel een interessante vraag. Wat denk je zelf? Waarom zou het zo zijn?
"Een libelle zweeft over het water..."

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Veendam » 01 okt 2020 19:58

Anoniem050 schreef:Jezus deed aan genezingen, iemand hoefde maar zijn mantel aan te raken en hij of zij was genezen. Blijkbaar ging er een soort 'straling' uit van zijn mantel. Tot hoe ver ging die straling, 1 meter rondom zijn mantel, 10 meter of verder?


Het is heel simpel, namelijk dat er van de mantel helemaal geen kracht uit ging.
Het zit niet aan die kant namelijk, maar aan de kant van de ontvanger, door geloof.
In de grondtekst staat namelijk dat de vrouw de kwast van het kleed aanraakte, en daaraan zat blauwe draad en goudkleurige draad, wijzend op het Konigschap. De vrouw erkende Jezus dus gewoon als Koning en Messias.
De vrouw werd ook niet zomaar genezen, want de vrouw daarvan is in de tekst al duidelijk dat ze geloof had dat ze zou genezen zodra ze de kwast van het kleed van Jezus zou aanraken.

Wat kenmerkend is: Daarna zie je in de Bijbel meer staan dat de mensen de kwast van het kleed van Jezus wilden aanraken voor genezing.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Veendam » 01 okt 2020 20:02

Anoniem050 schreef:Ik wil het weten omdat ik benieuwd ben of aanraken een voorwaarde was voor genezing. In de bijbel staat ook ergens (sorry, ben niet zo thuis in de bijbel dat ik direct de tekst erbij heb) dat een vrouw naar Hem toekomt voor de genezing van een familielid en Jezus iets zegt van 'ga naar huis, hij is genezen'. En dat klopte dus ook.

Het intrigeert me op één of andere manier dat Jezus kennen een voorwaarde is voor genezing. Waarom genas Hij niet in 1x alle mensen op de wereld die toen leefden, als Hij er toch de krachten voor had.


Aanraken was geen voorwaarde, maar geloof.
Ook Jezus kennen is geen voorwaarde voor genezing, maar geloof wel, maar dat mag ook het geloof zijn van diegene die spreekt tot de zieke of de zieke de handen op legt.

Jezus genas alle mensen die voor genezing naar Hem toe kwamen.
De Heilige Geest werd uitgestort, en toen betekende dat, dat de gelovigen in Zijn naam zieken zouden genezen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Cicero » 01 okt 2020 20:58



Dit is een interessante podcast over een artikel van nieuwtestamentica Candida Moss.

De kwaal van de vrouw wordt opvallend gedetailleerd beschreven. Er stroomt bloed uit haar als uit een bron. Daartegenover staat Jezus, uit wie kracht stroomt. En daar zit meer achter dan je denkt. Want in die tijd hing gezondheid en kracht samen met een goede grens tussen je lichaam en de buitenwereld. Als er allerlei sappen uit je stromen, is dat een teken van zwakte, net als zachtheid en warmte. Vandaar dat vrouwen zwakker werden gezien dan mannen. Voor mannen was het ideaal zelfbeheersing, de grenzen van je lichaam controleren, niet poreus zijn.

Wat je zou verwachten, is dat de 'lekke' vrouw Jezus onrein maakt. Maar het omgekeerde gebeurt: de stroom van de vrouw droogt op, en Jezus blijkt 'lek'. Hij voelt de kracht uit zijn lijf gaan. Dus Jezus is hier poreus, hij heeft een onbeheerde stroom van kracht, wat ingaat tegen het mannelijke ideaal van die tijd. (Vandaar dat Matteüs het verhaal op dit punt wijzigt.)

Gods kracht wordt zichtbaar in zwakheid.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Chaya » 02 okt 2020 13:32

Anoniem050 schreef:Jezus deed aan genezingen, iemand hoefde maar zijn mantel aan te raken en hij of zij was genezen. Blijkbaar ging er een soort 'straling' uit van zijn mantel. Tot hoe ver ging die straling, 1 meter rondom zijn mantel, 10 meter of verder?

Er ging geen straling vanuit de mantel.
Het zou kunnen zijn dat Jezus een gebedsmantel droeg, dat heeft betekenis.
Deze vrouw was inmiddels wanhopig en moe, omdat ze bloed bleef verliezen, ondanks dat ze alles al geprobeerd had.
Ten einde raad begeeft ze zich dus in de menigte en kan dan alleen nog Zijn zoom aanraken. Ze viel als het ware voor hem te voet.
Daar zit zo'n mooie symboliek in. Dit is het toevluchtnemende geloof.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten