mantel Jezus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: mantel Jezus

Berichtdoor benefietdiner » 02 okt 2020 19:14

Chaya schreef:Er ging geen straling vanuit de mantel.
Het zou kunnen zijn dat Jezus een gebedsmantel droeg, dat heeft betekenis.
Deze vrouw was inmiddels wanhopig en moe, omdat ze bloed bleef verliezen, ondanks dat ze alles al geprobeerd had.
Ten einde raad begeeft ze zich dus in de menigte en kan dan alleen nog Zijn zoom aanraken. Ze viel als het ware voor hem te voet.
Daar zit zo'n mooie symboliek in. Dit is het toevluchtnemende geloof.

O ja…….. is dat het toevluchtnemende geloof?
Het toevluchtnemende geloof behoord de bekommerde toe.
Zijn ze in het Koninkrijk van God of erbuiten?
Het ontbreekt hen aan kennis van het Evangelie.
Iemand, die zo handelt gaat Christus voorbij
Lees en verstaat!
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... bc52f81346
Nee bij de bloedvloeiende vrouw was geen toevluchtnemend geloof maar een waar zaligmakend geloof.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2020 00:30

Ze zocht haar toevlucht bij Jezus en dat was zaligmakend. Jullie hebben beiden gelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: mantel Jezus

Berichtdoor MoesTuin » 03 okt 2020 07:20

En wat zegt de Heere Jezus tegen deze mevrouw?

"Uw Geloof heeft u behouden" !

Niets meer, niets minder...
dus wij hoeven er ook niets meer in te leggen dan het enigste nodige...

Geloof!

De Heere Jezus Roept, u, jou, mij, ook vandaag...Kom, Kom tot mij allen (iedereen dus) vermoeiden, belasten, vul je naam maar in.
En Ik zal u Rust geven.

Als ik Hem maar kenne
Hem de mijne weet....

en nu?
Anno 2020
Wat verwacht ik o Heere
Mijn Hoop die is op U!

Zie verder mijn onderschrift
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: mantel Jezus

Berichtdoor benefietdiner » 04 okt 2020 17:28

Marnix schreef:Ze zocht haar toevlucht bij Jezus en dat was zaligmakend. Jullie hebben beiden gelijk.

Letterlijk gezien heb je wel gelijk. Toevluchtnemen in Christus door geloof, zoals de bloed vloeiende vrouw doet, is juist maar in veel denominaties ligt dat woord ‘toevluchtnemend geloof’ toch anders.

Als je mijn verwijzing naar Digibron gelezen had was het duidelijk geweest wat ik bedoel.

De bloedvloeiende vrouw wist het zeker als ze Zijn kleed aanraakte zou ze gezond worden. Dat was geen misschientje zo iets als laatste poging doe ik het maar dan zie ik het wel…. nee, ze had het vaste vertrouwen vooraf dat ze genezen zou worden. Dat is geen toevlucht nemen in de zin van baad het niet schaad het niet nee het was het vaste vertrouwen vooraf.

Als iemand zegt dat de bloeivloeiende vrouw het toevluchtnemend geloof nam als laatste poging is dat onjuist want dat was het niet en daarop reageerde ik en staat uitgebreid op mijn verwijzing naar Digibron.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2020 09:57

benefietdiner schreef:Letterlijk gezien heb je wel gelijk. Toevluchtnemen in Christus door geloof, zoals de bloed vloeiende vrouw doet, is juist maar in veel denominaties ligt dat woord ‘toevluchtnemend geloof’ toch anders.

Als je mijn verwijzing naar Digibron gelezen had was het duidelijk geweest wat ik bedoel.

De bloedvloeiende vrouw wist het zeker als ze Zijn kleed aanraakte zou ze gezond worden. Dat was geen misschientje zo iets als laatste poging doe ik het maar dan zie ik het wel…. nee, ze had het vaste vertrouwen vooraf dat ze genezen zou worden. Dat is geen toevlucht nemen in de zin van baad het niet schaad het niet nee het was het vaste vertrouwen vooraf.

Als iemand zegt dat de bloeivloeiende vrouw het toevluchtnemend geloof nam als laatste poging is dat onjuist want dat was het niet en daarop reageerde ik en staat uitgebreid op mijn verwijzing naar Digibron.


Ah ok, ik vind "toevlucht nemen tot Christus" wel mooi klinken... maar blijkbaar is het een gradatie onder "waarzaligmakend geloof" of zo. Ik blijf nieuwe dingen leren. En al die onderscheiden opmerkelijk vinden. Jezus zegt dat het geloof de vrouw heeft genezen maar heeft gered. En nou weten we niet hoe het leven van de vrouw verder is gegaan maar bijbels gezien is het niet nodig om hier een scheiding te maken tussen toevluchtzoekend geloof en zaligmakend geloof, het is beiden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2020 11:20

@ Marnix en @Benefietdiner

Kijk, ds Paul legt e.e.a uit:

Het is een korte vraag, maar de beantwoording vraagt wel wat toelichting. Allereerst: wat is geloof? Dr. Owen geeft als antwoord: Het is het vluchten van een boetvaardig zondaar naar Gods barmhartigheid in Christus. Maar in dat vluchten is er wetenschap dat er bij de Heere verhoring te verkrijgen is. Denk aan de voorbeelden in Gods Woord: De Kananese vrouw, de melaatse en de bloedvloeiende vrouw. Het geloof is immers de vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken, die men niet ziet. Het wordt door de Heilige Geest gewerkt door middel van het Woord.

Het wordt wel eens vergeleken met een mes. De heilige Geest snijdt af van alle zelfverzekerdheid en van alle eigengerechtigheid. Het doet ons omkomen in onszelf opdat we ontkoming, behoud, in Christus zouden zoeken en vinden. Zoals een bloem zich richt naar de zon, de kompasnaald naar het noorden, zo werkt het geloof, dat door de Heilige Geest gewerkt is, op Christus aan. Wij kiezen dan niet voor Jezus, maar nemen in het geloof de toevlucht tot Hem. Zo komt er een ontmoeting tot stand met de levende Christus door het geloof, dat de in het Evangelie aangeboden Christus omhelst op voorstel van vrije genade alleen. Het geloof voltrekt zich dus in de ontmoeting.

Maar in dat geloof zijn trappen. Er is een zwak geloof en er is een sterker, dus verzekerd geloof. Nu zal de mate van het geloof niet behouden, maar alleen de echtheid ervan. In de woestijn waren er zwakke en sterkere ogen, die op de koperen slang zagen. Maar allen werden genezen.

De gelovige kent bestrijding over de echtheid van het geloof. Nu ligt een zwakker geloof meer open voor bestrijding, dan een sterker geloof. Dus wat betreft de zaligheid is het verzekerd geloof niet van beslissende betekenis. Maar wel wat de troost betreft. Meer geoefend geloof geeft meer troost en zekerheid en blijdschap in de Heere. Daarom roept Gods Woord ons op om de roeping en verkiezing vast te maken en om op te wassen in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus. Laten we daaraan gehoor geven, door Gods genade.

Tot zover.
En dan hoop ik dat er ingestemd kan worden met het gegeven dat er zwakkere en sterkere gelovigen zijn. Want dat is volstrekt bijbels!
Paulus zegt dat tegen de Romeinen nl: Mensen die een sterk geloof hebben, moeten dus rekening houden met hun broeders en zusters die nog een zwak geloof hebben. We moeten niet alleen maar aan onszelf denken.

Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: mantel Jezus

Berichtdoor benefietdiner » 05 okt 2020 12:22

Chaya schreef:@ Marnix en @Benefietdiner

Kijk, ds Paul legt e.e.a uit:

Het is een korte vraag, maar de beantwoording vraagt wel wat toelichting. Allereerst: wat is geloof? Dr. Owen geeft als antwoord: Het is het vluchten van een boetvaardig zondaar naar Gods barmhartigheid in Christus. Maar in dat vluchten is er wetenschap dat er bij de Heere verhoring te verkrijgen is. Denk aan de voorbeelden in Gods Woord: De Kananese vrouw, de melaatse en de bloedvloeiende vrouw. Het geloof is immers de vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken, die men niet ziet. Het wordt door de Heilige Geest gewerkt door middel van het Woord.

Het wordt wel eens vergeleken met een mes. De heilige Geest snijdt af van alle zelfverzekerdheid en van alle eigengerechtigheid. Het doet ons omkomen in onszelf opdat we ontkoming, behoud, in Christus zouden zoeken en vinden. Zoals een bloem zich richt naar de zon, de kompasnaald naar het noorden, zo werkt het geloof, dat door de Heilige Geest gewerkt is, op Christus aan. Wij kiezen dan niet voor Jezus, maar nemen in het geloof de toevlucht tot Hem. Zo komt er een ontmoeting tot stand met de levende Christus door het geloof, dat de in het Evangelie aangeboden Christus omhelst op voorstel van vrije genade alleen. Het geloof voltrekt zich dus in de ontmoeting.

Maar in dat geloof zijn trappen. Er is een zwak geloof en er is een sterker, dus verzekerd geloof. Nu zal de mate van het geloof niet behouden, maar alleen de echtheid ervan. In de woestijn waren er zwakke en sterkere ogen, die op de koperen slang zagen. Maar allen werden genezen.

De gelovige kent bestrijding over de echtheid van het geloof. Nu ligt een zwakker geloof meer open voor bestrijding, dan een sterker geloof. Dus wat betreft de zaligheid is het verzekerd geloof niet van beslissende betekenis. Maar wel wat de troost betreft. Meer geoefend geloof geeft meer troost en zekerheid en blijdschap in de Heere. Daarom roept Gods Woord ons op om de roeping en verkiezing vast te maken en om op te wassen in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus. Laten we daaraan gehoor geven, door Gods genade.

Tot zover.
En dan hoop ik dat er ingestemd kan worden met het gegeven dat er zwakkere en sterkere gelovigen zijn. Want dat is volstrekt bijbels!
Paulus zegt dat tegen de Romeinen nl: Mensen die een sterk geloof hebben, moeten dus rekening houden met hun broeders en zusters die nog een zwak geloof hebben. We moeten niet alleen maar aan onszelf denken.


Ben het helemaal eens met ds Paul maar (sorry als ik de onderscheiding even kei hard zegt) in de orthodoxie is een toevluchtnemend geloof niet het zelfde als een zaligmakend geloof. Het zijn beide wel levende geloven maar van een toevluchtnemend geloof kun je geen belijdenis afleggen van de zekerheid die in je is (Er is wel wetenschap maar geen zekerheid!). Het zaligmakend geloof is namelijk een levendige band door Gods Geest aan de Heere Jezus Christus zoals in Romeinen 5:1-11 staat beschreven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2020 13:46

Chaya schreef:@ Marnix en @Benefietdiner

Kijk, ds Paul legt e.e.a uit:

Het is een korte vraag, maar de beantwoording vraagt wel wat toelichting. Allereerst: wat is geloof? Dr. Owen geeft als antwoord: Het is het vluchten van een boetvaardig zondaar naar Gods barmhartigheid in Christus. Maar in dat vluchten is er wetenschap dat er bij de Heere verhoring te verkrijgen is. Denk aan de voorbeelden in Gods Woord: De Kananese vrouw, de melaatse en de bloedvloeiende vrouw. Het geloof is immers de vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs van de zaken, die men niet ziet. Het wordt door de Heilige Geest gewerkt door middel van het Woord.

Het wordt wel eens vergeleken met een mes. De heilige Geest snijdt af van alle zelfverzekerdheid en van alle eigengerechtigheid. Het doet ons omkomen in onszelf opdat we ontkoming, behoud, in Christus zouden zoeken en vinden. Zoals een bloem zich richt naar de zon, de kompasnaald naar het noorden, zo werkt het geloof, dat door de Heilige Geest gewerkt is, op Christus aan. Wij kiezen dan niet voor Jezus, maar nemen in het geloof de toevlucht tot Hem. Zo komt er een ontmoeting tot stand met de levende Christus door het geloof, dat de in het Evangelie aangeboden Christus omhelst op voorstel van vrije genade alleen. Het geloof voltrekt zich dus in de ontmoeting.

Maar in dat geloof zijn trappen. Er is een zwak geloof en er is een sterker, dus verzekerd geloof. Nu zal de mate van het geloof niet behouden, maar alleen de echtheid ervan. In de woestijn waren er zwakke en sterkere ogen, die op de koperen slang zagen. Maar allen werden genezen.

De gelovige kent bestrijding over de echtheid van het geloof. Nu ligt een zwakker geloof meer open voor bestrijding, dan een sterker geloof. Dus wat betreft de zaligheid is het verzekerd geloof niet van beslissende betekenis. Maar wel wat de troost betreft. Meer geoefend geloof geeft meer troost en zekerheid en blijdschap in de Heere. Daarom roept Gods Woord ons op om de roeping en verkiezing vast te maken en om op te wassen in de genade en kennis van de Heere Jezus Christus. Laten we daaraan gehoor geven, door Gods genade.

Tot zover.
En dan hoop ik dat er ingestemd kan worden met het gegeven dat er zwakkere en sterkere gelovigen zijn. Want dat is volstrekt bijbels!
Paulus zegt dat tegen de Romeinen nl: Mensen die een sterk geloof hebben, moeten dus rekening houden met hun broeders en zusters die nog een zwak geloof hebben. We moeten niet alleen maar aan onszelf denken.



Ik had dat stuk inderdaad gelezen toen ik wat onderzoek deed naar toevluchtnemend geloof. Goed uitgelegd. Toch hou ik er niet van om dan allerlei verschillende soorten geloof te noemen. Het lijkt soms alsof het om verschillend geloof gaat en ik denk dat dat soms ook gewoon het geval is. Ja er is wel iets te zien van geloof maar durven stellen dat iemand door dat geloof zalig is gaat wat ver, laten we dat eerst maar eens afwachten. En dus wordt het toevluchtnemend geloof bijvoorbeeld. Voor nu mooi, voor de toekomst is het maar afwachten. De termen "zwakker en sterker geloven" wijzen duidelijk op hetzelfde geloof, ook al is het sterker of zwakker. Er is geloof maar het moet nog groeien maar er is maar 1 geloof en dat is er al. Jezus zegt dan ook dat het geloof de vrouw heeft gered. Niet genezen, het heeft haar gered. Dat is wonderlijk want we lezen niet over het verdere leven van deze vrouw maar Jezus zegt toch meer over haar geloof dan we in dit stuk lezen. Dat zie je ook bij de verlamde man die door het dak naar beneden wordt gelaten. Voordat Jezus hem geneest zegt Hij eerst: Vriend, je zonden zijn je vergeven. Het gaat om mensen die niet alleen geloven dat Jezus een profeet is die mensen kan genezen want mensen die voor de wonderen naar Jezus komen komen doorgaans van een koude kermis thuis. Het gaat om mensen die meer geloven dan dat hij hun ziekte kan genezen. Ze geloven dat Hij de zaligmaker is, Gods Zoon, dat Zijn boodschap dat het Koninkrijk van God met Hem is gekomen, waar is. En dat Hij daarom machtig is, ook sterker dan hun kwalen. En ze geloven en worden genezen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2020 15:04

benefietdiner schreef:Ben het helemaal eens met ds Paul maar (sorry als ik de onderscheiding even kei hard zegt) in de orthodoxie is een toevluchtnemend geloof niet het zelfde als een zaligmakend geloof. Het zijn beide wel levende geloven maar van een toevluchtnemend geloof kun je geen belijdenis afleggen van de zekerheid die in je is (Er is wel wetenschap maar geen zekerheid!). Het zaligmakend geloof is namelijk een levendige band door Gods Geest aan de Heere Jezus Christus zoals in Romeinen 5:1-11 staat beschreven.

Het zou eens goed zijn als jij niet meer spreekt in termen als orthodoxie e.d.
Ik beluister vrijwel alleen maar preken daarvan.
En daar hoor je dit niet terug. Alleen, wat wil je zelf horen? Is het al snel goed, beetje gevoel, iets van geloof, en dan word je behouden?
Toevluchtnemend geloof is ook geloof! En kan wel zeker tot zaligheid werken, als dit uitgroeit tot een zaligmakend geloof.
M.a.w. een teer groen sprietje is ook gras, alleen heeft het nog geen sterke wortel en wordt al snel vertrapt.
Marnix schreef:Toch hou ik er niet van om dan allerlei verschillende soorten geloof te noemen.

Dat wordt ook niet altijd gedaan, alleen als het nodig is tijdens een preekuitleg.
Omdat mensen soms worstelen met hun eigen geloof, "is dit nu echt of heb ik me iets ingebeeld?"

Dus de bloedvloeiende vrouw zag nog maar 1 uitweg, misschien hebben omstanders wel gezegd: "die vrouw is dwaas zeg om zich zo op de grond te laten zakken."
Het gaat erom dat zij niemand meer zag dan Jezus alleen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2020 15:29

Chaya schreef:Het zou eens goed zijn als jij niet meer spreekt in termen als orthodoxie e.d.
Ik beluister vrijwel alleen maar preken daarvan.
En daar hoor je dit niet terug. Alleen, wat wil je zelf horen? Is het al snel goed, beetje gevoel, iets van geloof, en dan word je behouden?
Toevluchtnemend geloof is ook geloof! En kan wel zeker tot zaligheid werken, als dit uitgroeit tot een zaligmakend geloof.
M.a.w. een teer groen sprietje is ook gras, alleen heeft het nog geen sterke wortel en wordt al snel vertrapt.

Dat wordt ook niet altijd gedaan, alleen als het nodig is tijdens een preekuitleg.
Omdat mensen soms worstelen met hun eigen geloof, "is dit nu echt of heb ik me iets ingebeeld?"

Dus de bloedvloeiende vrouw zag nog maar 1 uitweg, misschien hebben omstanders wel gezegd: "die vrouw is dwaas zeg om zich zo op de grond te laten zakken."
Het gaat erom dat zij niemand meer zag dan Jezus alleen.


Klopt. En dat is prachtig. Maar hoe kan Jezus dan zeggen: Uw geloof heeft u gered. Daarmee lijkt Hij toch iets anders te zeggen dan: Je zocht je toevlucht bij Mij en dat kan als het uitgroeit tot zaligmakend geloof tot zaligheid werken. Begrijp je die nuance? Of juist waarom het kan overkomen als een nuance van wat Jezus zegt? Hij zegt gewoon: Er is geloof en die heeft je gered! Maar moeten we als mensen daar dan gradaties in gaan aanbrengen en zijn die altijd terecht?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: mantel Jezus

Berichtdoor MoesTuin » 05 okt 2020 16:13

Marnix schreef:Klopt. En dat is prachtig. Maar hoe kan Jezus dan zeggen: Uw geloof heeft u gered. Daarmee lijkt Hij toch iets anders te zeggen dan: Je zocht je toevlucht bij Mij en dat kan als het uitgroeit tot zaligmakend geloof tot zaligheid werken. Begrijp je die nuance? Of juist waarom het kan overkomen als een nuance van wat Jezus zegt? Hij zegt gewoon: Er is geloof en die heeft je gered! Maar moeten we als mensen daar dan gradaties in gaan aanbrengen en zijn die altijd terecht?

Precies.
Enkel Geloof, niets meer of minder aan toe te voegen.
Het is nog sterker...
Geloven is een werk woord...
Deze vrouw heeft heel zwart wit gezien zichzelf eigenlijk gered.
Door te Geloven...
En door te Geloven heeft de Heer Jezus haar genezen...
Als ze niet gelooft had, was alles bij het oude gebleven....
(zie mijn onderschrift)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: mantel Jezus

Berichtdoor benefietdiner » 05 okt 2020 18:34

Marnix schreef:Klopt. En dat is prachtig. Maar hoe kan Jezus dan zeggen: Uw geloof heeft u gered. Daarmee lijkt Hij toch iets anders te zeggen dan: Je zocht je toevlucht bij Mij en dat kan als het uitgroeit tot zaligmakend geloof tot zaligheid werken. Begrijp je die nuance? Of juist waarom het kan overkomen als een nuance van wat Jezus zegt? Hij zegt gewoon: Er is geloof en die heeft je gered! Maar moeten we als mensen daar dan gradaties in gaan aanbrengen en zijn die altijd terecht?
Om een lang verhaal kort te houden, je kent de uitdrukking toch wel: ‘groeien in geloof’. Net eender als een mensen groeigradaties heeft van baby naar volwassenheid kent het geloof ook een groei 1 Petrus 2:2. In orthodoxe richtingen spreekt men dan van een toevluchtnemend geloof. Je zou dit een gradatie kunnen noemen of een groei op weg naar het zaligmakend geloof die een volledige zekerheid geeft.

je kunt groeien in geloof ook anders definiëren meer Bijbels zoals 2 Petrus 3:18 leert ‘Laat uw standvastigheid niet varen, maar groei in de genade en de kennis van onze Heer en Redder Jezus Christus’.

Titus

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Titus » 10 feb 2021 19:41

Beste mensen, het verschijnsel waarop hier wordt gedoeld bij Jezus (mensen die zijn mantel wilden aanraken, in de veronderstelling zo genezen te worden), was een algemeen verbreid verschijnsel in de Oudheid en de Middeleeuwen. Mensen probeerden de mantel van een koning of hooggeplaatst iemand, of iets dat bij hem hoorde, aan te raken in de veronderstelling dat daarvan een genezende of andere magische kracht uit zou gaan.

Over deze thematiek bestaat een beroemd boek: Marc Bloch, Les rois thaumaturges [De koningen (als) wonderdoeners].

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Prisma23 » 11 feb 2021 00:01

Titus schreef:Beste mensen, het verschijnsel waarop hier wordt gedoeld bij Jezus (mensen die zijn mantel wilden aanraken, in de veronderstelling zo genezen te worden), was een algemeen verbreid verschijnsel in de Oudheid en de Middeleeuwen. Mensen probeerden de mantel van een koning of hooggeplaatst iemand, of iets dat bij hem hoorde, aan te raken in de veronderstelling dat daarvan een genezende of andere magische kracht uit zou gaan.

Over deze thematiek bestaat een beroemd boek: Marc Bloch, Les rois thaumaturges [De koningen (als) wonderdoeners].


Als ik zie hoe "fans" op muziek- en sport- "helden" kunnen reageren is dit nog steeds een algemeen verbreid verschijnsel...

Titus

Re: mantel Jezus

Berichtdoor Titus » 11 feb 2021 07:58

Als ik zie hoe "fans" op muziek- en sport- "helden" kunnen reageren is dit nog steeds een algemeen verbreid verschijnsel...


Zeker. Maar in de Oudheid en Middeleeuwen schreef men (of laten we zeggen "het volk", of "velen") aan koningen e.d. specifiek helende vermogens toe. Ik herinner me ook een verhaal van een Romeinse generaal. Die kwam langs een blinde man, die hem vroeg in zijn ogen te spugen. De generaal wilde dat eerst niet, en had het idee dat hij voor de gek werd gehouden. Maar de blinde man vroeg dat, omdat hij ervan overtuigd was dat de generaal hem zo van zijn blindheid zou kunnen genezen.

Zo ver zijn de "fans" (bij mijn weten althans) nog niet gegaan ……


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten