Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kdamhof1

Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor kdamhof1 » 20 aug 2020 21:11

Bol.com weert Zwarte Piet uit de schappen. Er zijn nogal wat mensen die aanstoot nemen aan Zwarte Piet, omdat dit herinneringen oproept aan ons koloniale verleden. Enfin, ik hoef die discussie hier niet weer te geven, want die is genoegzaam bekend. Waarover ik me wel verbaas is dat er in met name orthodox-protestantse kring stemmen opgaan dat Zwarte Piet "moet blijven" om het in het kort weer te geven. Is hier een Bijbelse onderbouwing voor te geven ? Of gaat het hier vooral om culturele motieven ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2020 10:21

kdamhof1 schreef:Bol.com weert Zwarte Piet uit de schappen. Er zijn nogal wat mensen die aanstoot nemen aan Zwarte Piet, omdat dit herinneringen oproept aan ons koloniale verleden. Enfin, ik hoef die discussie hier niet weer te geven, want die is genoegzaam bekend. Waarover ik me wel verbaas is dat er in met name orthodox-protestantse kring stemmen opgaan dat Zwarte Piet "moet blijven" om het in het kort weer te geven. Is hier een Bijbelse onderbouwing voor te geven ? Of gaat het hier vooral om culturele motieven ?


Dat laatste. De protestantse kringen zijn relatief behoudend, ook wat betreft culturele aspecten. De motivatie zal niet veel anders zijn dan van de meeste mensen die pro zwarte piet zijn. Het is een cultureel iets en een kinderfeest en heeft niets met racisme te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor gravo » 21 aug 2020 11:33

Zwarte Piet zal altijd blijven. Al zal het niet meer zijn in de uiterlijke vorm waarin het jarenlang op onschuldige wijze heeft bestaan. Het zal blijven als icoon, als beelddrager voor alle belanghebbenden. Dat geldt voor de mensen die met buitengewoon veel plezier terugdenken aan hoe het Sinterklaasfeest ooit gevierd werd, waarin Zwarte Piet de ultieme belichaming was van enerzijds iets grappigs en anderzijds iets vreemds en huiveringwekkende. De emotionele binding met dit buitengewoon spannende kinderfeest blijft bestaan. Ga maar na: het gaat over straf en belonen, over cadeaus' en reprimandes, over donkere dagen waarin de Sint langs schoorstenen trekt, over guitige en ondeugende Pieten die echter ook met de zak liepen. Er zijn tientallen liederen rond Sinterklaas, die iedereen vanuit zijn kindertijd kan meebrullen en nog steeds de emotie oproepen die je als kind ervoer in de Sinterklaas tijd. En altijd was Zwarte Piet daarbij om een eigen rol daarin te vervullen. Daarom blijft Zwarte Piet bestaan. Beseffen we wel hoe diepgeworteld dit feest in elk Nederlands kind verborgen is?
Maar ook de tegenstanders van Zwarte Piet die in deze figuur een symbool zien van racisme in de samenleving klampen zich aan hem vast. Ook zij hebben belang om deze figuur in leven te houden. Zij het als een afgeschafte figuur. Keer op keer zal Zwarte Piet weer ten tonele worden gevoerd om te dienen als beschuldiging.
Net zoals de slavernij opnieuw tot leven is gewekt, hoewel deze door de samenleving bewust en met de juiste argumenten al heel lang definitief is afgeschaft.

Van alle kanten is Zwarte Piet een nuttig en waardevol symbool. Om er de strijd om de macht mee te voeren.
Symboolpolitiek noem je zo'n strijd.

Ik zeg niet dat Zwarte Piet moet blijven. Wat mij betreft evolueert het geweldige Sinterklaasfeest tot een andere vorm. Als de twee zijden van het feest, fascinatie en huiver maar blijven bestaan. Laten we dan naar een andere figuur zoeken die zowel ondeugend is en wat schrik aanjaagt, als grappig en clownesk. Er worden in games, films, strips of verhalen toch altijd mythische wezens gebruikt?

Maar ik zeg wel dat Zwarte Piet nog heel lang onder ons is. Gewoon omdat hij ons, zoals hij is, het meest emotioneel kan raken.

En dat willen we allemaal.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2020 12:38

gravo schreef:Zwarte Piet zal altijd blijven. Al zal het niet meer zijn in de uiterlijke vorm waarin het jarenlang op onschuldige wijze heeft bestaan. Het zal blijven als icoon, als beelddrager voor alle belanghebbenden. Dat geldt voor de mensen die met buitengewoon veel plezier terugdenken aan hoe het Sinterklaasfeest ooit gevierd werd, waarin Zwarte Piet de ultieme belichaming was van enerzijds iets grappigs en anderzijds iets vreemds en huiveringwekkende. De emotionele binding met dit buitengewoon spannende kinderfeest blijft bestaan. Ga maar na: het gaat over straf en belonen, over cadeaus' en reprimandes, over donkere dagen waarin de Sint langs schoorstenen trekt, over guitige en ondeugende Pieten die echter ook met de zak liepen. Er zijn tientallen liederen rond Sinterklaas, die iedereen vanuit zijn kindertijd kan meebrullen en nog steeds de emotie oproepen die je als kind ervoer in de Sinterklaas tijd. En altijd was Zwarte Piet daarbij om een eigen rol daarin te vervullen. Daarom blijft Zwarte Piet bestaan. Beseffen we wel hoe diepgeworteld dit feest in elk Nederlands kind verborgen is?
Maar ook de tegenstanders van Zwarte Piet die in deze figuur een symbool zien van racisme in de samenleving klampen zich aan hem vast. Ook zij hebben belang om deze figuur in leven te houden. Zij het als een afgeschafte figuur. Keer op keer zal Zwarte Piet weer ten tonele worden gevoerd om te dienen als beschuldiging.
Net zoals de slavernij opnieuw tot leven is gewekt, hoewel deze door de samenleving bewust en met de juiste argumenten al heel lang definitief is afgeschaft.

Van alle kanten is Zwarte Piet een nuttig en waardevol symbool. Om er de strijd om de macht mee te voeren.
Symboolpolitiek noem je zo'n strijd.

Ik zeg niet dat Zwarte Piet moet blijven. Wat mij betreft evolueert het geweldige Sinterklaasfeest tot een andere vorm. Als de twee zijden van het feest, fascinatie en huiver maar blijven bestaan. Laten we dan naar een andere figuur zoeken die zowel ondeugend is en wat schrik aanjaagt, als grappig en clownesk. Er worden in games, films, strips of verhalen toch altijd mythische wezens gebruikt?

Maar ik zeg wel dat Zwarte Piet nog heel lang onder ons is. Gewoon omdat hij ons, zoals hij is, het meest emotioneel kan raken.

En dat willen we allemaal.

gravo


Wat we ook niet moeten vergeten is dat kinderen heel flexibel zijn. Een zwarte piet of een roetveegpiet? Het zal de kinderen doorgaans worst wezen. Het zijn vooral volwassenen die er een issue van maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor gravo » 21 aug 2020 12:49

Marnix schreef:Wat we ook niet moeten vergeten is dat kinderen heel flexibel zijn. Een zwarte piet of een roetveegpiet? Het zal de kinderen doorgaans worst wezen. Het zijn vooral volwassenen die er een issue van maken.

Precies, zolang de vergrijzing er nog is, is de generatie voor wie Zwarte Piet iets betekent er nog volop mee bezig.
Daarna vindt de identiteitspolitiek waarin links het tegenwoordig zoekt, wel weer een ander emotioneel mikpunt om haar strijd tegen te voeren.
De strijd is een doel op zich geworden. Zwarte Piet slechts een tijdelijk doelwit, dat zo aantrekkelijk is omdat men er emotioneel aan verbonden is.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor benefietdiner » 21 aug 2020 13:48

Het is voor mij veel meer de vraag of het sint Nicolaas feest moet blijven of verdwijnen.
Historisch bewijs over het leven van Nicolaas van Myra (dit is de juiste benaming van st. Nicolaas) is nooit gevonden. De legende gaat dat hij juist heel goed was voor die zwarte mensen (zwarte Piet) en nu voelen zij zich vernederd. In het koloniale verleden was hij juist de figuur die goed deed en nu willen ze er niet aan herinnerd worden.
Ik begrijp er niets van.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor gravo » 21 aug 2020 14:58

benefietdiner schreef:Het is voor mij veel meer de vraag of het sint Nicolaas feest moet blijven of verdwijnen.
Historisch bewijs over het leven van Nicolaas van Myra (dit is de juiste benaming van st. Nicolaas) is nooit gevonden. De legende gaat dat hij juist heel goed was voor die zwarte mensen (zwarte Piet) en nu voelen zij zich vernederd. In het koloniale verleden was hij juist de figuur die goed deed en nu willen ze er niet aan herinnerd worden.
Ik begrijp er niets van.

Zoals Godfried Bomans het eens mooi zei:
De mysteries van Sint Nicolaas, zoals het feit dat er slechts één Sint Nicolaas is, doch bestaat in meerdere personen, kunnen wij niet begrijpen, maar moeten wij kinderlijk aanvaarden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor elbert » 21 aug 2020 15:28

kdamhof1 schreef: Is hier een Bijbelse onderbouwing voor te geven ? Of gaat het hier vooral om culturele motieven ?
Het gaat vooral om de vraag of het niet aanbieden van artikelen over Zwarte Piet eerlijk en rechtvaardig is.
bol.com heeft natuurlijk het recht om die artikelen niet te verkopen.
De officiele reden waarom bol.com deze artikelen niet aanbiedt, is omdat mensen erdoor gekwetst zouden zijn.
Deze reden is alleen ontzettend hypocriet.

Want artikelen die bij een tamelijk onschuldig fictief figuur bij een kinderfeest horen, worden nu niet verkocht.
Maar anderzijds worden er wel titels verkocht met deze racistische titel plus inhoud als deze (van de bekende filosoof Immanuel Kant nog wel).
Dat is niet het enige artikel met "neger" in de beschrijving.
Of andere lectuur zoals deze die door sommigen als racistisch kunnen worden ervaren.

Er worden ook artikelen aangeboden waar christenen door gekwetst worden. Zoals dit boek.
Wat te denken van het rode boekje van Mao (misschien wel de grootste massamoordenaar uit de geschiedenis)?
Dan heb ik het nog niet eens over allerlei bedenkelijke attributen, zoals Duitse wehrmacht helmen, om over de hele erotiek afdeling nog maar te zwijgen.

Het is heel simpel: of je bent consequent in je beleid en je schrapt alle produkten waar mensen aanstoot aan kunnen nemen (dan blijft er wel veel minder over), of je bent politiek bezig door 1 bepaald product te weren en alle andere niet. Het eerdere beleid van bol.com was: "het is niet wettelijk verboden, dus we verkopen het". Nu is het beleid dus: "we verkopen alles wat niet verboden is, behalve sommige sinterklaasartikelen". Als ze dan toch gaan schrappen in hun assortiment (prima), dan weet ik nog wel wat dingetjes.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2020 18:29

-
Laatst gewijzigd door Mortlach op 21 aug 2020 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor benefietdiner » 21 aug 2020 19:24

.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 21 aug 2020 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2020 19:32

Weet je, ik had ook gewoon niks moeten zeggen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor benefietdiner » 21 aug 2020 21:17

Mortlach schreef:Weet je, ik had ook gewoon niks moeten zeggen...

Oké dan verwijder ik het ook solidair zijn is het belangrijks toch, ook met piet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2020 22:13

Fideel van je!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor K80 » 22 aug 2020 18:38

Stond vandaag een goed stuk in de AD over heel dit gebeuren. Dat historisch gezien een hoop niet klopt wat er nu geroepen wordt over ons slavernij verleden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor K80 » 22 aug 2020 18:39

Bijbels onderbouwen lijkt me lastig.
Het Oude Testament staat vol met verhalen over het houden van slaven
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten