Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor pindas83 » 22 aug 2020 21:12

K80 schreef:Bijbels onderbouwen lijkt me lastig.
Het Oude Testament staat vol met verhalen over het houden van slaven


Ja dat klopt. Dus in die zin zou je kunnen zeggen dat zwarte Piet als slaaf van de witte Klaas prima dienst kan doen, want in de Bijbel staat het ook.

Ik vind het buitengewoon triest dat een klein groepje mensen hun stempel ergens op drukt terwijl een meerderheid het er niet mee eens is. En dan nog over de rug van een kinderfeesten.
Men wordt een schuldgevoel aangepraat over dingen uit het verleden waar niemand iets aan kan doen. Wat het in de hand werkt is enkel meer polarisatie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2020 22:01

pindas83 schreef:Ja dat klopt. Dus in die zin zou je kunnen zeggen dat zwarte Piet als slaaf van de witte Klaas prima dienst kan doen, want in de Bijbel staat het ook.

Ik vind het buitengewoon triest dat een klein groepje mensen hun stempel ergens op drukt terwijl een meerderheid het er niet mee eens is. En dan nog over de rug van een kinderfeesten.
Men wordt een schuldgevoel aangepraat over dingen uit het verleden waar niemand iets aan kan doen. Wat het in de hand werkt is enkel meer polarisatie.


Er staan een hoop dingen in de Bijbel die daarmee nog niet per se goed zijn. Denk bijvoorbeeld aan polygamie.

Verder heb je een punt maar wat als anderen daardoor wel met pijnlijke dingen uit het verleden worden geconfronteerd. Is het dan erg om die traditie wat aan te passen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2020 01:23

pindas83 schreef:... waar niemand iets aan kan doen...


Maar we kunnen er toch wél wat aan doen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor benefietdiner » 23 aug 2020 08:23

Mortlach schreef:Maar we kunnen er toch wél wat aan doen?
Ja zeker zelf empathie. Je inleven in de situatie en gevoelens van anderen die st. Nicolaas met zwarte piet wel leuk vinden. De vooroordelen naast je neer leggen omdat het niets te maken heeft met het slaven verleden en als dat wel zo voelt (omdat je een kleurtje hebt) het omdraaien in positieven zin want het bevorderd de etnische achtergrond.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor naamloos » 23 aug 2020 08:55

We moeten onszelf echter niet voor de gek houden, alsof we voor onze kinderen Zwarte Piet zwart zouden willen houden. Alsof kinderen het uiterlijk van Zwarte Piet belangrijk vinden. Voor hen wordt het feest er echt niet minder leuk op als er een anders gekleurd hulpje van de Sint komt. Het gaat hen om de cadeautjes, de gezelligheid en de spanning. Die maken het feest zo leuk, niet de kleur van Piet.
Bron: https://www.refoweb.nl/dwars/1562/overb ... traditie-/
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor gravo » 23 aug 2020 12:48

naamloos schreef:We moeten onszelf echter niet voor de gek houden, alsof we voor onze kinderen Zwarte Piet zwart zouden willen houden. Alsof kinderen het uiterlijk van Zwarte Piet belangrijk vinden. Voor hen wordt het feest er echt niet minder leuk op als er een anders gekleurd hulpje van de Sint komt. Het gaat hen om de cadeautjes, de gezelligheid en de spanning. Die maken het feest zo leuk, niet de kleur van Piet.
Bron: https://www.refoweb.nl/dwars/1562/overb ... traditie-/

Zo is het maar net. Verzin een andere nar. En wat mij betreft zo snel en zo massaal mogelijk.
Maar zeg er dan wel bij dat de motivatie daarbij niet is om boete te doen voor onze racistische inborst, om stokers als die van BLM gelijk te geven of om te erkennen dat we in een institutioneel racistisch land leven, maar dat we dat alleen doen 1. omdat het zwart zijn van Piet niet de identiteit uitmaakt van het Sinterklaasfeest en 2. omdat we hiermee vooral de angel uit de identiteitspolitiek van agressief links willen halen, door niet mee te gaan in de gedachte dat we het hebben over een betekenisvol symbool van vermeend wangedrag van elke blanke in elke westerse samenleving.

Ik weet wel, getuige mijn vorige post, dat dit niet gaat gebeuren, omdat veel mensen zich laten verleiden tot emotionele reacties op de provocaties van agressief links.
En omdat links Zwarte Piet het liefst zolang mogelijk in leven laat, om er tegenaan te schoppen (of om letterlijk mensen die Zwarte Piet willen behouden tegen het lijf te schoppen, zoals die veel geplaagde en tot slaaf gemaakte geslaagde zwarte vastgoedjongen de menigte toeriep), maar goed.
Ik zou er voor kiezen om de brandstof weg te nemen van de molotov-cocktail die links in handen genomen heeft om alles wat blank en westers is in vlammen te laten opgaan.
Maar ik wil ook geen witte clown, want dan voel ik me gediscrimineerd!
En ook geen zwarte kousen aan, want dat stigma voor bevindelijk gereformeerden ettert ook maar door in onze samenleving!
Maar wat we moeten doen als een zwarte jongen zich opgeeft om die nieuwe scherts-figuur rond Sinterklaas eens te willen spelen....dat weet ik ook niet hoor! Voor je het weet worden juist zij weer buitengesloten, omdat zij ons herinneren aan de onverkwikkelijke situatie die al die eeuwen voor het gezegende jaar 2020 in Nederland bestond. Jij niet, Jordan, jij bet té zwart om naast Sinterklaas te lopen. We gaan je ook niet wit-schminken. Want dan worden we doodgeschoten door links. Kortom, misschien moet de nieuwe figuur wel een masker op.

Want elke eigen lichaamskleur is inmiddels sowieso discriminatoir geworden!

Toch vreemd eigenlijk, dat met name bewegingen als BLM in het geniep eigenlijk de grootste voorstanders zijn van het in stand houden van Zwarte Piet. Omdat zij die nodig hebben als doelwit. De laatsten die verzachtingen, aanpassingen, ombuigingen van het Sinterklaasfeest willen, zijn de bestrijders ervan. Dan is het mikpunt weg. Dan vervalt de Paflov-reactie rond het Sinterklaasfeest en wat het allerergste is: dan zou de strijd over zijn. En zou links geen doel mer hebben in het leven.

Laten we daar toch maar een handje bij helpen en Zwarte Piet van het tableau te schrappen en daar een andere ondeugende figuur neer te zetten met een afwijkend uiterlijk en gedrag, die zowel huiver als plezier oproept. Laat het iets zijn van de kinderen en niet van volwassenen die zich om deze zaak als kinderen kunnen gaan gedragen.

Over links maak ik me geen illusies. De met goede bedoelingen doorweekte identiteits- en symboolpolitici die op de achtergrond (nooit openlijk) sympathie hebben voor gewelddadige en revolutionaire deconstructies van onze samenleving vinden wel weer een andere vijand, die vanzelfsprekend weer in de gewone, gemiddelde burger gevonden moet worden. Autorijders, mensen met kinderen, reizigers, vleeseters, alcohol-gebruikers, allen die verkeerde woorden gebruiken of juist goede woorden niet gebruiken, rechtse en middenpartijen, boeren, bedrijven, allen die ongewelvallige meningen uiten, allen die voedsel verbouwen en eten dat betaalbaar is, mensen die standbeelden willen laten staan.
Vijanden genoeg. Dus nieuwe aanvallen worden reeds voorbereid. Altijd in de combinatie van een politieke arm en een aantal radicalen die het eigenlijke werk doen dat in de revolutionaire droom ligt opgesloten. Onopgevoede kinderen!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2020 16:26

-
Laatst gewijzigd door Mortlach op 23 aug 2020 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2020 16:30

-

(ik leer het nog wel hoor)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor pindas83 » 23 aug 2020 21:35

Mortlach schreef:Maar we kunnen er toch wél wat aan doen?


Aan de vroegere slavernij? Vertel!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor pindas83 » 23 aug 2020 21:59

gravo schreef:Zo is het maar net. Verzin een andere nar. En wat mij betreft zo snel en zo massaal mogelijk.
Maar zeg er dan wel bij dat de motivatie daarbij niet is om boete te doen voor onze racistische inborst, om stokers als die van BLM gelijk te geven of om te erkennen dat we in een institutioneel racistisch land leven, maar dat we dat alleen doen 1. omdat het zwart zijn van Piet niet de identiteit uitmaakt van het Sinterklaasfeest en 2. omdat we hiermee vooral de angel uit de identiteitspolitiek van agressief links willen halen, door niet mee te gaan in de gedachte dat we het hebben over een betekenisvol symbool van vermeend wangedrag van elke blanke in elke westerse samenleving.

Ik weet wel, getuige mijn vorige post, dat dit niet gaat gebeuren, omdat veel mensen zich laten verleiden tot emotionele reacties op de provocaties van agressief links.
En omdat links Zwarte Piet het liefst zolang mogelijk in leven laat, om er tegenaan te schoppen (of om letterlijk mensen die Zwarte Piet willen behouden tegen het lijf te schoppen, zoals die veel geplaagde en tot slaaf gemaakte geslaagde zwarte vastgoedjongen de menigte toeriep), maar goed.
Ik zou er voor kiezen om de brandstof weg te nemen van de molotov-cocktail die links in handen genomen heeft om alles wat blank en westers is in vlammen te laten opgaan.
Maar ik wil ook geen witte clown, want dan voel ik me gediscrimineerd!
En ook geen zwarte kousen aan, want dat stigma voor bevindelijk gereformeerden ettert ook maar door in onze samenleving!
Maar wat we moeten doen als een zwarte jongen zich opgeeft om die nieuwe scherts-figuur rond Sinterklaas eens te willen spelen....dat weet ik ook niet hoor! Voor je het weet worden juist zij weer buitengesloten, omdat zij ons herinneren aan de onverkwikkelijke situatie die al die eeuwen voor het gezegende jaar 2020 in Nederland bestond. Jij niet, Jordan, jij bet té zwart om naast Sinterklaas te lopen. We gaan je ook niet wit-schminken. Want dan worden we doodgeschoten door links. Kortom, misschien moet de nieuwe figuur wel een masker op.

Want elke eigen lichaamskleur is inmiddels sowieso discriminatoir geworden!

Toch vreemd eigenlijk, dat met name bewegingen als BLM in het geniep eigenlijk de grootste voorstanders zijn van het in stand houden van Zwarte Piet. Omdat zij die nodig hebben als doelwit. De laatsten die verzachtingen, aanpassingen, ombuigingen van het Sinterklaasfeest willen, zijn de bestrijders ervan. Dan is het mikpunt weg. Dan vervalt de Paflov-reactie rond het Sinterklaasfeest en wat het allerergste is: dan zou de strijd over zijn. En zou links geen doel mer hebben in het leven.

Laten we daar toch maar een handje bij helpen en Zwarte Piet van het tableau te schrappen en daar een andere ondeugende figuur neer te zetten met een afwijkend uiterlijk en gedrag, die zowel huiver als plezier oproept. Laat het iets zijn van de kinderen en niet van volwassenen die zich om deze zaak als kinderen kunnen gaan gedragen.

Over links maak ik me geen illusies. De met goede bedoelingen doorweekte identiteits- en symboolpolitici die op de achtergrond (nooit openlijk) sympathie hebben voor gewelddadige en revolutionaire deconstructies van onze samenleving vinden wel weer een andere vijand, die vanzelfsprekend weer in de gewone, gemiddelde burger gevonden moet worden. Autorijders, mensen met kinderen, reizigers, vleeseters, alcohol-gebruikers, allen die verkeerde woorden gebruiken of juist goede woorden niet gebruiken, rechtse en middenpartijen, boeren, bedrijven, allen die ongewelvallige meningen uiten, allen die voedsel verbouwen en eten dat betaalbaar is, mensen die standbeelden willen laten staan.
Vijanden genoeg. Dus nieuwe aanvallen worden reeds voorbereid. Altijd in de combinatie van een politieke arm en een aantal radicalen die het eigenlijke werk doen dat in de revolutionaire droom ligt opgesloten. Onopgevoede kinderen!

gravo


Ach...BLM, Antifa.. linkse relschoppers gesponsord door dhr Soros allemaal om meer gelijkheid te ontwikkelen :^o

Zal mij ook een zorg zijn welke kleur Piet heeft maar het is wat jij aangeeft... ze hebben hem nodig en als Piet er straks helemaal niet meer is, komt het volgende.
Tegenstellingen en tweespalt worden in de hand gewerkt zo.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor pindas83 » 23 aug 2020 22:04

Marnix schreef:Er staan een hoop dingen in de Bijbel die daarmee nog niet per se goed zijn. Denk bijvoorbeeld aan polygamie.

Verder heb je een punt maar wat als anderen daardoor wel met pijnlijke dingen uit het verleden worden geconfronteerd. Is het dan erg om die traditie wat aan te passen?


Snap ik Marnix. Het was ook een beetje om aan te geven dat het lastig is om de bijbel hierin te laten spreken.

Wat betreft je tweede punt blijf ik erbij dat je niet je oren moet laten hangen naar een kleine groep die zich inbeeld dat ze gekwetst zijn door zwarte Piet. Die mensen nemen zichzelf veel te serieus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2020 10:25

pindas83 schreef:Snap ik Marnix. Het was ook een beetje om aan te geven dat het lastig is om de bijbel hierin te laten spreken.


Ik vraag het me af. Net als bij polygamie denk ik dat ook voor slavernij geldt dat ondanks dat het in die cultuur geaccepteerd was en ook wel werd gedoogd, de Bijbel er toch wel dingen over kan zeggen en je zelfs op basis van de Bijbel kan onderbouwen dat het niet goed is en we het niet moeten doen. Niet voor niets waren voorvechters van de afschaffing van slavernij en rassenongelijkheid veelal uitgesproken christenen.

Wat betreft je tweede punt blijf ik erbij dat je niet je oren moet laten hangen naar een kleine groep die zich inbeeld dat ze gekwetst zijn door zwarte Piet. Die mensen nemen zichzelf veel te serieus.


Dat is natuurlijk wel makkelijk gezegd als blanke die nooit geconfronteerd wordt met racisme en slavernij, waarbij je voorgeslacht daar ook niet mee geconfronteerd is etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor MarijnV » 24 aug 2020 14:57

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 aug 2020 21:02

Precies, en dat men niet bereid is om na te denken over hoe de kleur van Piet anderen kan kwetsen zegt iets over het gebrek aan meeleven en empathie in onze samenleving.

Zolang ons groepje het maar goed heeft...

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor pindas83 » 24 aug 2020 21:17

MarijnV schreef:Weet je wanneer je jezelf te serieus neemt? Als je zoveel waarde hecht aan het kleurtje van de knecht van Sinterklaas. Als dat een essentieel deel is van de Nederlandse traditie, dan zegt dat wel iets over de armoe van ons erfgoed.


En wie ben jij dan om het Nederlands erfgoed armoedig te noemen? Je hoeft hier niet te wonen hoor, ga gerust naar de grote zandbak in Noord Afrika om maar iets te noemen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten