Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2020 19:11

pindas83 schreef:Ja wie bepaald dat... Degene die het hardst schreeuwen? Degene die steeds weer met hun waffel op de zoveelste talkshow hun beklag komen doen? De gekleurde media? De politiek? Ik in elk geval niet
De uitkomst bepaald dat lijkt mij. Soms ben je gewoon blij dat je naar je gevoel hebt geluisterd, maar daar hoef je natuurlijk niet perse een schreeuwerd voor te zijn.
En aangezien je van tevoren de uitkomst niet weet neem ik beide (ratio en gevoel) serieus.
pindas83 schreef:Haha.. jazeker! Blij dat ik niet in dat verrekte verenigd koninkrijk woon...
Daarom. Als je in Nederland niet rechts aanhoudt dan loop je grote kans om op een andere manier met links in botsing te komen, dat zou ik sneu voor je vinden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

kdamhof1

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor kdamhof1 » 05 sep 2020 19:56

Met mijn artikel over Zwarte Piet heb ik heel wat reacties uitgelokt, de meeste helaas geven geen antwoord op mijn vraag om een theologisch perspectief op de discussie over Zwarte Piet.
In mijn studietijd, 40 jaar geleden, had ik studiegenoten van GKv-huize die zonder problemen een theologische onderbouwing wisten te geven voor de juistheid van de Apartheid in Zuid-Afrika. We zijn het er toch over eens dat het goed is dat we hier vanaf zijn ?
Heeft dit iets met de discussie over Zwarte Piet te maken? Wat mij betreft veel. Onderhuids is er nog altijd het gevoel van blanke superioriteit, ook in reformatorische kringen. Graag reacties.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor benefietdiner » 06 sep 2020 10:47

kdamhof1 schreef:Met mijn artikel over Zwarte Piet heb ik heel wat reacties uitgelokt, de meeste helaas geven geen antwoord op mijn vraag om een theologisch perspectief op de discussie over Zwarte Piet.
In mijn studietijd, 40 jaar geleden, had ik studiegenoten van GKv-huize die zonder problemen een theologische onderbouwing wisten te geven voor de juistheid van de Apartheid in Zuid-Afrika. We zijn het er toch over eens dat het goed is dat we hier vanaf zijn ?
Heeft dit iets met de discussie over Zwarte Piet te maken? Wat mij betreft veel. Onderhuids is er nog altijd het gevoel van blanke superioriteit, ook in reformatorische kringen. Graag reacties.

Nee hoor dat heeft er totaal niets mee te maken vooral als je zwarte piet los gaat zien van sint Nicolaas en dat is jou probleem.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor Pcrtje » 06 sep 2020 13:02

kdamhof1 schreef:Heeft dit iets met de discussie over Zwarte Piet te maken? Wat mij betreft veel. Onderhuids is er nog altijd het gevoel van blanke superioriteit, ook in reformatorische kringen. Graag reacties.
Theologische argumenten voor of tegen behoud van Zwarte Piet heb ik niet en ik zou de eventuele argumenten niet zwaarwegend vinden. De argumenten die ik heb ingebracht komen ook niet voort uit een blank superioriteitsgevoel of iets dergelijks.
"Een libelle zweeft over het water..."

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor naamloos » 06 sep 2020 15:44

kdamhof1 schreef:Met mijn artikel over Zwarte Piet heb ik heel wat reacties uitgelokt, de meeste helaas geven geen antwoord op mijn vraag om een theologisch perspectief op de discussie over Zwarte Piet.
In mijn studietijd, 40 jaar geleden, had ik studiegenoten van GKv-huize die zonder problemen een theologische onderbouwing wisten te geven voor de juistheid van de Apartheid in Zuid-Afrika. We zijn het er toch over eens dat het goed is dat we hier vanaf zijn ?
Heeft dit iets met de discussie over Zwarte Piet te maken? Wat mij betreft veel. Onderhuids is er nog altijd het gevoel van blanke superioriteit, ook in reformatorische kringen. Graag reacties.
Ik snap die behoefte om overal een Bijbeltekstje naast te leggen nooit zo, maar goed ...
"Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven."
Dus voelt iemand zich -al dan niet terecht- zich gekwetst door zwarte Piet en komen er rellen van, dan lijkt het antwoord me niet zo moeilijk.
Om nou een cultuurdingetje boven naastenliefde te stellen komt daar ook niet mee overeen lijkt mij.
Bovendien, ik heb hier wel eens gelezen dat reformatorischen niet eens zoveel ophebben met sint en piet dus lijkt het me logisch om aan te nemen dat zij zich niet gekwetst voelen als Piet voortaan gekleurd is.
Zo wel, ik heb de tegenstanders van zwarte Piet nooit om een Bijbelse onderbouwing horen vragen dus die 'moeten' niets.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor benefietdiner » 07 sep 2020 08:20

naamloos schreef:Ik snap die behoefte om overal een Bijbeltekstje naast te leggen nooit zo, maar goed ...

Het gaat de topicstarter volgens mij niet om een Bijbeltekstje maar een isgelijkteken van zwarte piet naar de rassenscheiding in Zuid-Afrika de zogenoemde ‘Apartheid’.

Mijn mening is dat de rassenscheiding in Zuid-Afrika niet was bedoeld om te onderdrukken, maar om een veilig thuis te creëren. Maar goed dat is totaal uit de klauw gelopen en........ de Apartheid kreeg een plaats in het kerkelijk denken en de politieke ideologie.

De meeste kerken in Nederland zo rond 1950 gaven hun steun aan het systeem van de apartheid. Ze beriepen zich onder meer op de Bijbel en op de ideeën van Abraham Kuyper over soevereiniteit in eigen kring.

En daar gaat het de topicstarter om of dat nog leeft in reformatorische kringen. Nee dus.

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Zwarte Piet moet weg/moet blijven

Berichtdoor MarijnV » 17 sep 2020 09:08

-


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten