Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor elburger » 29 jul 2020 08:08

Waarom zou men daar heen gaan, iedere zondag 1 of 2 maal? De jeugd omdat het moet? De ouderen omdat men zo is opgevoed? Uit geloofsovertuiging?
Ja, waarom. Want deze mensen staan over het algemeen bekend als, " die zwaren, zwartekousenkerkgangers" enz, enz.

Dit zou ik wel eens willen weten!
Er zijn er hier ook die die kerkgemeenschap bezoeken. Het overgrote deel m.i. niet. Daar heb ik geen probleem mee.
Als ik over mijzelf dan iets daarover kan zeggen is het wel dat ik mij daar thuis voel. Ik moet daar iedere keer een half uur voor rijden maar doe het met plezier. Ik ben daar de "vreemde eend". Waarschijnlijk heeft men de eerste weken gedacht," wat komt die hier doen of dat zal wel voor even zijn". Vaak leesdiensten maar ook regelmatig een gastpredikant. Mooie preken.
Ja, ik ben er blij. Gods Woord in al zijn facetten.

Maar laat ik hier niet verder over uitwijden, de topic vraag is, waarom gaat men naar.............!
Ik ben reuze benieuwd.
En ik hoop dat het onderwerp van deze topic gerespecteerd wordt.
Wil men " op de tenen trappen" maak dan een topic met ,Waarom ga ik niet naar........! Een nette vraag meen ik en ik hoop dat die gerespecteerd wordt.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor K80 » 29 jul 2020 08:47

Ik ben tot mijn 18/19de gegaan omdat het moest van mijn ouders. Geen keus wel of niet.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor schaapje » 29 jul 2020 09:56

Sinds kort ga ik naar de P K N hersteld gereformeerd.
Omdat ik het gehad heb met al het vrijzinnige gedoe waar de Here God gebruikt wordt om mensen de wensen van hun hart te geven. Waar ervaringen voorop staan door een lekkere beat op z.g. geestelijke aanbiddingsliederen die mensen een fijn gevoel geven, een flauwe preek die je een gevoel geeft dat je zo heel waardevol bent dat God wel blij mag zijn jouw als kind te hebben.
Ik heb veel studie gedaan over de uitverkiezing, over de plaats van de vrouw in de gemeente, over de juiste manier van aanbidding, en ben tot de conclusie gekomen dat de orthodoxen de juiste leer hebben, en trouw blijven aan het Woord van God.
Voor mij is de uitzondering de babydoop en de z.g. dress-code.
Laatst gewijzigd door schaapje op 29 jul 2020 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Dogar

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Dogar » 29 jul 2020 10:44

De beweegredenen zullen even divers zijn als het pluimage. Domweg omdat het allemaal mensen zijn.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Cicero » 29 jul 2020 10:54

schaapje schreef:Sinds kort ga ik naar de KPN hersteld gereformeerd.

Dat is dan wel een héél bijzondere club. :D
Omdat ik het gehad heb met al het vrijzinnige gedoe waar de Here God gebruikt wordt om mensen de wensen van hun hart te geven. Waar ervaringen voorop staan door een lekkere beat op z.g. geestelijke aanbiddingsliederen die mensen een fijn gevoel geven, een flauwe preek die je een gevoel geeft dat je zo heel waardevol bent dat God wel blij mag zijn jouw als kind te hebben.
Bedoel je met 'vrijzinnig' 'evangelisch'? Maar evangelischen zijn in de leer meestal behoorlijk orthodox.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2020 11:50

elburger schreef:Waarom zou men daar heen gaan, iedere zondag 1 of 2 maal? De jeugd omdat het moet? De ouderen omdat men zo is opgevoed? Uit geloofsovertuiging?
Ja, waarom. Want deze mensen staan over het algemeen bekend als, " die zwaren, zwartekousenkerkgangers" enz, enz.

Dit zou ik wel eens willen weten!
Er zijn er hier ook die die kerkgemeenschap bezoeken. Het overgrote deel m.i. niet. Daar heb ik geen probleem mee.
Als ik over mijzelf dan iets daarover kan zeggen is het wel dat ik mij daar thuis voel. Ik moet daar iedere keer een half uur voor rijden maar doe het met plezier. Ik ben daar de "vreemde eend". Waarschijnlijk heeft men de eerste weken gedacht," wat komt die hier doen of dat zal wel voor even zijn". Vaak leesdiensten maar ook regelmatig een gastpredikant. Mooie preken.
Ja, ik ben er blij. Gods Woord in al zijn facetten.

Maar laat ik hier niet verder over uitwijden, de topic vraag is, waarom gaat men naar.............!
Ik ben reuze benieuwd.
En ik hoop dat het onderwerp van deze topic gerespecteerd wordt.
Wil men " op de tenen trappen" maak dan een topic met ,Waarom ga ik niet naar........! Een nette vraag meen ik en ik hoop dat die gerespecteerd wordt.


Ik kan er als progressieve CGK'er denk ik niet zoveel over zeggen. Het heeft ten dele te maken met opvoeding, wat vertrouwd is... en als het goed is ook met wat je gelooft dat waar is. In welke verhouding dat door onderzoek komt en wat door wat je gewend bent zal per persoon verschillen. Ik ben wel tevreden in mijn gemeente, ik vind dat evangelie daar op een goede manier klinkt, met een goede balans als het gaat om zonde, verlossing en heiliging. Ik zou weer nooit lid van een echt orthodoxe gemeente worden omdat ik de balans daar niet goed vind. Daarnaast ook omdat de vormen me te star zijn, er geen diversiteit in liederen is, de taal in mijn ogen vaak oubollig is en omdat ik er zo weinig uiting van vreugde is. Maar ook in bepaalde kerken aan de linkerkant van het spectrum zal ik me niet thuisvoelen omdat dat weer doorslaat naar de andere kant. En zo hebben we daar allemaal weer een andere visie op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor de passant » 29 jul 2020 12:09

schaapje schreef:Sinds kort ga ik naar de KPN hersteld gereformeerd.
Heeft de KPN ook al kerken? :lol:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor MoesTuin » 29 jul 2020 12:12

de passant schreef:Heeft de KPN ook al kerken? :lol:

Jazeker, het is een op vullend gat in de markt nu met al die on line diensten :muhahaha:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor de passant » 29 jul 2020 12:14

MoesTuin schreef:Jazeker, het is een op vullend gat in de markt nu met al die on line diensten :muhahaha:

Ik geef me gewonnen :wink:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor schaapje » 29 jul 2020 12:16

de passant schreef:Heeft de KPN ook al kerken? :lol:


oooooh wat een blunder :oops: ik heb trouwens wel kpn
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor schaapje » 29 jul 2020 12:19

Cicero schreef:Dat is dan wel een héél bijzondere club. :D
Bedoel je met 'vrijzinnig' 'evangelisch'? Maar evangelischen zijn in de leer meestal behoorlijk orthodox.

Niet in alles.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Prisma23 » 29 jul 2020 12:25

de passant schreef:Heeft de KPN ook al kerken? :lol:


Ja met 5G! Maar wel goed citeren er staat gewoon PKN. Verder heb ik ook geen idee wat PKN hersteld gereformeerd zou kunnen zijn. Is dat binnen of buiten verband, herzien, bijbelgetrouw, orthodox, bevindelijk, refo, baptistisch, evangelisch of moet deze kerk nog worden opgericht?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor MoesTuin » 29 jul 2020 12:41

schaapje schreef:oooooh wat een blunder :oops: ik heb trouwens wel kpn


IKEA heeft ook iets nieuws vernam ik....

Kark :wink:

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor Chaya » 29 jul 2020 12:43

schaapje schreef:oooooh wat een blunder :oops: ik heb trouwens wel kpn

Maar het is HHK OF PKN. :wink:
De HHK is uit de PKN vertrokken.

Ik zou me ook graag aansluiten bij de HHK, maar het is echt te ver rijden.
Niet dat ik daar persé tegenop zie, maar om de halve zondag te besteden aan autorijden, nee en bovendien is het een filegevoelige route.

Ik ga naar de kerk om geestelijk gevoed te worden. Dan kan ik het niet doen met een korte meditatie, of een soort zondagsschool-voor-gevorderden.
Ik houd van de separerende en de bevindelijke prediking.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom gaat men naar de "orthodoxe" Gereformeerde kerken?

Berichtdoor schaapje » 29 jul 2020 14:48

Chaya schreef:Maar het is HHK OF PKN. :wink:
De HHK is uit de PKN vertrokken.

Ik zou me ook graag aansluiten bij de HHK, maar het is echt te ver rijden.
Niet dat ik daar persé tegenop zie, maar om de halve zondag te besteden aan autorijden, nee en bovendien is het een filegevoelige route.

Ik ga naar de kerk om geestelijk gevoed te worden. Dan kan ik het niet doen met een korte meditatie, of een soort zondagsschool-voor-gevorderden.
Ik houd van de separerende en de bevindelijke prediking.

Ik ben niet zo thuis in al die afkortingen dus ik heb even de de site gekeken.
Ze noemen zichzelf een Hervormde Gemeente die staat in de Hervormde Gereformeerde traditie.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten