Wat is er met de PKN aan de hand?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor K80 » 27 jul 2020 18:36

elburger schreef:Wat is er aan de hand met de KPN?

Staten Vertaling wordt niet meer gelezen, de Psalmen gaan een stuk sneller en er komen nog veranderingen.
.


Als dit de enige verandering geen zouden zijn, zou het toch geen probleem zijn? Een huidig taalgebruik en sneller dan achteruit zingen kan geen kwaad lijkt me.
Bij "ons" in de kerk gaat dit na jaren van discussie ook eindelijk gebeuren. Zo gezegd dat er nu genoeg van de oudere garde overleden is, zodat niet meer teveel mensen tegen het zere been worden geschopt. Zelfs ons ma van in de 70 is er blij mee.
Met alle andere veranderingen zou ze het absoluut niet mee eens zijn trouwens. Wat dat betreft een rechtse PKN kerk.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Prisma23 » 27 jul 2020 19:49

Veranderingen horen bij de PKN, niets vreemds dus.
Er worden daarom ook cursussen in gegeven:

https://www.protestantsekerk.nl/trainin ... nderingen/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2020 09:01

elburger schreef:Wat is er aan de hand met de KPN?


5G wordt uitgerold!

Allereerst wil ik als pikzwarte gereformeerde, zoals diversen hier over mij denken, zeggen dat men alle PKN kerken niet over 1 kam moet scheren. Ik kan enkel schrijven over eigen waarnemingen binnen de oude Hervormde gemeente waar ik het grootste gedeelte van mijn leven in de kerkbanken zat. Verder kan ik schrijven over andere Hervormde gemeenten waar familie en goede vrienden kind aan huis zijn.
Er werd een nieuwe predikant beroepen en deze heeft het ambt aanvaard.
Het eerste jaar ging het zoals het daarvoor was. Psalmen, gezangen, preek.
Maar daarna kwamen de veranderingen.
Thema avonden. Praise bands, blaasensembles, o ja, zelfs een dienst meegemaakt die begon met gymnastiek oefeningen ( was wel een gast predikant).
Dominee blij, want de kerk liep vol met kinderen/ tieners.
Mooi. Volle banken iedereen blij. Ondertussen ging men uit div liedboeken zingen. De ochtenpreek kreeg voordat de kindernevendienst begon een interactie met de kinderen. Ballonnen, water, etc, etc, werd erbij gehaald en als de kids weg waren was er nog 20/25?? min. over voor een preek. Kwamen de kids terug was daar menigmaal ook weer aandacht voor.


Fantastisch! Niet alleen maar aandacht voor de volwassenen maar ook voor de kinderen! Hoe Bijbels wil je het hebben? Beter dan "de kerk is er voor volwassenen dus ga je maar zitten vervelen, later ga je het wel boeiend vinden... als je dan nog naar de kerk gaat". Thema-avonden: Heel leerzaam. Praise-bands: Heel Bijbels. In tegenstelling dat 1 instrument en alleen maar Psalmen. Een preek van 25 minuten? Prima lengte. Het is niet hoe langer hoe beter, je kan beter in 25 minuten duidelijk het de Bijbel uitleggen, hoe vaak ik niet heb meegemaakt dat preken langer en saaier werden omdat men na een goed stuk de tijd nog vol moeten praten....

Dan de inhoud van de preek. Prima, maar toch mis ik iets in die preken. Volgens mij gaat het om vergeving, genade. Waarvan? Vergeving van de zonden door het bloed en wederopstanding uit de doden van Jezus Christus. Maar de vermaningen de waarschuwingen waar de Bijbel ook vol mee staat komen zeer zelden ter sprake. Geen hel, geen verdoemenis.
( zal wel iets van mij zijn dat ik dat stukje mis )
Echter sta ik niet alleen in dit verhaal.
Velen, vooral ouderen hebben hetzelfde gevoel.


Het gaat ook over heiliging. Maar de inhoud zal per gemeente ook wel verschillen. Maar goed, hier hebben we het wel eens vaker over gehad.

Bij familieleden, zuiderlijker op de "Biblebelt" gaat het ook die kant op.
Staten Vertaling wordt niet meer gelezen, de Psalmen gaan een stuk sneller en er komen nog veranderingen.

Kom ik tot MIJN conclusie. De PKN verschuift steeds verder naar de Vrij Evangelische hoek.
En daar kan nog veel meer.
Maar, een ding hebben ze toch gemeen, Gods Woord wordt verkondigd. Het zal dus wel aan mij, en gelijkgezinden liggen waar wij ons thuis voelen.


Statenvertaling niet meer lezen is volop in de lijn van de reformatie. De Bijbel mag gelezen worden in de taal van nu. Psalmen traag zingen is ook niet echt bijbels. Kortom, ik zie in al die dingen die je noemt vrijwel alleen maar positieve veranderingen die op geen enkele manier in strijd zijn met wat de Bijbel leert, integendeel. Het zijn meer bepaalde gewoonten die worden losgelaten.... Dat lijkt me uitstekend.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor MoesTuin » 28 jul 2020 21:17

elburger schreef:Wat is er aan de hand met de KPN?

Allereerst wil ik als pikzwarte gereformeerde, zoals diversen hier over mij denken, zeggen dat men alle PKN kerken niet over 1 kam moet scheren. Ik kan enkel schrijven over eigen waarnemingen binnen de oude Hervormde gemeente waar ik het grootste gedeelte van mijn leven in de kerkbanken zat. Verder kan ik schrijven over andere Hervormde gemeenten waar familie en goede vrienden kind aan huis zijn.
Er werd een nieuwe predikant beroepen en deze heeft het ambt aanvaard.
Het eerste jaar ging het zoals het daarvoor was. Psalmen, gezangen, preek.
Maar daarna kwamen de veranderingen.
Thema avonden. Praise bands, blaasensembles, o ja, zelfs een dienst meegemaakt die begon met gymnastiek oefeningen ( was wel een gast predikant).
Dominee blij, want de kerk liep vol met kinderen/ tieners.
Mooi. Volle banken iedereen blij. Ondertussen ging men uit div liedboeken zingen. De ochtenpreek kreeg voordat de kindernevendienst begon een interactie met de kinderen. Ballonnen, water, etc, etc, werd erbij gehaald en als de kids weg waren was er nog 20/25?? min. over voor een preek. Kwamen de kids terug was daar menigmaal ook weer aandacht voor.

Dan de inhoud van de preek. Prima, maar toch mis ik iets in die preken. Volgens mij gaat het om vergeving, genade. Waarvan? Vergeving van de zonden door het bloed en wederopstanding uit de doden van Jezus Christus. Maar de vermaningen de waarschuwingen waar de Bijbel ook vol mee staat komen zeer zelden ter sprake. Geen hel, geen verdoemenis.
( zal wel iets van mij zijn dat ik dat stukje mis )
Echter sta ik niet alleen in dit verhaal.
Velen, vooral ouderen hebben hetzelfde gevoel.

Bij familieleden, zuiderlijker op de "Biblebelt" gaat het ook die kant op.
Staten Vertaling wordt niet meer gelezen, de Psalmen gaan een stuk sneller en er komen nog veranderingen.

Kom ik tot MIJN conclusie. De PKN verschuift steeds verder naar de Vrij Evangelische hoek.
En daar kan nog veel meer.
Maar, een ding hebben ze toch gemeen, Gods Woord wordt verkondigd. Het zal dus wel aan mij, en gelijkgezinden liggen waar wij ons thuis voelen.


Geweldig Elburger, zou onze gemeente kunnen zijn :mrgreen:
Zeker je laatste zin is belangrijk, het Woord word verkondigd en samen zijn we één in Christus.
Daar gaat het om.
Een gemeenschap ook vol van Gods heilige Geest.
Ik heb nog een, wellicht schokkende, klapper op de vuurpijl voor je...
Vannacht gaan de kinderen van onze gemeente met z'n allen in de kerk in de grote kerkzaal in tenten slapen :-$
Kampeerfestijn in de kerk <|:)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten