Wat is er met de PKN aan de hand?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor gravo » 23 jul 2020 23:40

Weet je, met elke kerk is wel wat aan de hand. Ik heb altijd een gezond wantrouwen tegen christenen die hoofdschuddend naar andere christenen wijzen. Vaak wordt tegen al de vermeende ketterij en afval van die andere christenen de eigen gemeente of de eigen kerk geplaatst als baken van bijbelgetrouwheid en orthodoxie. Maar een van de kenmerken van een bijbelgetrouw geluid zou nu juist moeten zijn dat we hebben afgeleerd om de fouten bij anderen te zoeken en niet bij onszelf. We zien de splinter wel in het oog van de ander, maar de balk in ons eigen oog zien we niet.

Waar is nu die vrome houding, waarin we onze eigen zonden bewenen en de andere hoger achten dan onszelf?
Waar is nu de praktijk van de zo vroom beleden belijdenis dat we allen zondaren zijn, ja dat ik zelf de grootste zondaar ben?
Waaruit blijkt nu dat we de les geleerd hebben om anderen niet te veroordelen, opdat we zelf niet geoordeeld zullen worden?
Wat hebben we geleerd van de vele voorbeelden van Jezus die de zucht om anderen voor het gerecht te slepen veroordeelde als zijnde hypocriet?
Wat hebben genade en vergeving nog voor betekenis wanneer we ons zo makkelijk laten meeslepen in populistische verketteringen van andere christenen.
Is dat de vrucht van een diep doorleefd, bevindelijk en aangebonden leven aan Gods genadetroon, dat we ons geveinsd afvragen "wat er aan de hand is met de PKN", terwijl deze zogenaamde bezorgdheid alleen maar een dekmantel is om andere christenen eens flink negatief af te schilderen in de hoop een massale afkeuring tot stand te brengen?

Practise what you preach en laat die generaliserende wegwerpgebaren toch achterwege.

De PKN heeft zo'n 1,5 miljoen leden, is zeer divers en veelkleurig. Dat is wat er aan de hand is.
Maar dat hoeft op zichzelf nog niet automatisch tot een indirecte veroordeling te leiden, lijkt me.

Je kunt je ook afvragen wat er met de niet-PKN kerken aan de hand is, getuige het feit dat ze allemaal op grond van een eigen identiteit koppig uit elkaars buurt blijven. Zeer overtuigd van eigen gelijk in eigen kring. En dat al vanaf de eerste jaren van hun (vrij prille) bestaan tot nu toe.
Dat is geïnstitutionaliseerde eenkennigheid met heilig verklaarde voorvoegsels als hersteld, gereformeerd, hervormd, vrijgemaakt, binnen- of buitenverband en dito voorvrouwen voormannen.
Niemand is daar meer kritisch over, want iedereen heeft in eigen kring belangen die op het spel staan. Maar de repeterende breuk van de Nederlandse kerken is eigenlijk een beschamende vertoning.

Met alle kritiek die wel degelijk mogelijk is op de PKN, zouden met name de vele afgescheiden kerkjes wel eens mogen erkennen dat de PKN in staat is geweest om, zeer tegen de Nederlandse gewoonte in, een fusie op kerkelijk gebied te bewerkstelligen.

Nou ja, vooruit, Nederlands Gereformeerd en Vrijgemaakt gaan nu ook fuseren. Mooi.
Zou dat een nieuwe trend zijn?
Zal er langzamerhand een einde komen aan de alsmaar verder versplinterende boom van het Nederlandse protestantisme?
Laten we het hopen. Dan is de PKN zowaar nog een lichtend voorbeeld!

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 24 jul 2020 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

kdamhof1

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor kdamhof1 » 24 jul 2020 10:12

Helemaal met je eens.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Speedy » 24 jul 2020 12:56

gravo schreef:Weet je, met elke kerk is wel wat aan de hand. Ik heb altijd een gezond wantrouwen tegen christenen die hoofdschuddend naar andere christenen wijzen. Vaak wordt tegen al de vermeende ketterij en afval van die andere christenen de eigen gemeente of de eigen kerk geplaatst als baken van bijbelgetrouwheid en orthodoxie. Maar een van de kenmerken van een bijbelgetrouw geluid zou nu juist moeten zijn dat we hebben afgeleerd om de fouten bij anderen te zoeken en niet bij onszelf. We zien de splinter wel in het oog van de ander, maar de balk in ons eigen oog zien we niet.

Waar is nu die vrome houding, waarin we onze eigen zonden bewenen en de andere hoger achten dan onszelf?
Waar is nu de praktijk van de zo vroom beleden belijdenis dat we allen zondaren zijn, ja dat ik zelf de grootste zondaar ben?
Waaruit blijkt nu dat we de les geleerd hebben om anderen niet te veroordelen, opdat we zelf niet geoordeeld zullen worden?
Wat hebben we geleerd van de vele voorbeelden van Jezus die de zucht om anderen voor het gerecht te slepen veroordeelde als zijnde hypocriet?
Wat hebben genade en vergeving nog voor betekenis wanneer we ons zo makkelijk laten meeslepen in populistische verketteringen van andere christenen.
Is dat de vrucht van een diep doorleefd, bevindelijk en aangebonden leven aan Gods genadetroon, dat we ons geveinsd afvragen "wat er aan de hand is met de PKN", terwijl deze zogenaamde bezorgdheid alleen maar een dekmantel is om andere christenen eens flink negatief af te schilderen in de hoop een massale afkeuring tot stand te brengen?

Practise what you preach en laat die generaliserende wegwerpgebaren toch achterwege.

De PKN heeft zo'n 1,5 miljoen leden, is zeer divers en veelkleurig. Dat is wat er aan de hand is.
Maar dat hoeft op zichzelf nog niet automatisch tot een indirecte veroordeling te leiden, lijkt me.

Je kunt je ook afvragen wat er met de niet-PKN kerken aan de hand is, getuige het feit dat ze allemaal op grond van een eigen identiteit koppig uit elkaars buurt blijven. Zeer overtuigd van eigen gelijk in eigen kring. En dat al vanaf de eerste jaren van hun (vrij prille) bestaan tot nu toe.
Dat is geïnstitutionaliseerde eenkennigheid met heilig verklaarde voorvoegsels als hersteld, gereformeerd, hervormd, vrijgemaakt, binnen- of buitenverband en dito voorvrouwen voormannen.
Niemand is daar meer kritisch over, want iedereen heeft in eigen kring belangen die op het spel staan. Maar de repeterende breuk van de Nederlandse kerken is eigenlijk een beschamende vertoning.

Met alle kritiek die wel degelijk mogelijk is op de PKN, zouden met name de vele afgescheiden kerkjes wel eens mogen erkennen dat de PKN in staat is geweest om, zeer tegen de Nederlandse gewoonte in, een fusie op kerkelijk gebied te bewerkstelligen.

Nou ja, vooruit, Nederlands Gereformeerd en Vrijgemaakt gaan nu ook fuseren. Mooi.
Zou dat een nieuwe trend zijn?
Zal er langzamerhand een einde komen aan de alsmaar verder versplinterende boom van het Nederlandse protestantisme?
Laten we het hopen. Dan is de PKN zowaar nog een lichtend voorbeeld!

gravo


Een mooi voorbeeld? De scheuring van 2004 al vergeten, dat er aan je mede-broeders en zusters geen ruimte meer werd gegeven? Dat het wordt gezien als een 'geïnstitutionaliseerde eenkennigheid'? Nee, de PKN is ook niet het voorbeeld van een fusie op kerkelijk gebied, door je kerk op te heffen en je hervormde broeders en zusters maar te laten gaan. De Hervormde kerk van voor 2004 bestaat niet meer.

Ja er is een puinhoop, maar om dit zo te idealiseren en daarbij het verleden al uit het oog te hebben verloren en dat de CGK op punt van scheuren staat, zal wel weer liggen aan een bepaald deel van de kerk, die er volgens jou niks van snappen.

Als ik dit verhaal lees, ben ik met je eens het is een beschamende vertoning, maar je vergeet daarbij ook om de blik naar binnen te richten. (Wat het probleem is in iedere kerk)

Ps. niet zo neerbuigend over de 'afgescheiden kerkjes' als je ziet hoe de Hervormde kerk verdwenen is in 2004.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

SolaGratia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2015 11:37

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor SolaGratia » 24 jul 2020 13:05

Triest om te lezen dat dit wordt toegestaan binnen de PKN. Helaas was er tijdens de tv uitzendingen van 'Geloven in Rijnmond' in de Corona tijd, ruimte voor een imam om in de Laurenskerk in 010 om daar voor te gaan. Hoe diep kan je zinken als christenen??
Ondanks deze berichten over 'afgodendienst' ,is er binnen de PKN nog een zuivere Woordverkondiging en rijke Christusprediking mogelijk. Zolang dit mogelijk is, is er geen grond om haar te verlaten en om haar af te schrijven.
Wat toentertijd op de Hervormde Kerk van toepassing was, kan nu ook op de PKN toegepast worden. De PKN is een 'slechte' kerk, maar helaas ik weet geen andere kerk die het beter doet........

Een fundamentelere vraag is er voor christenen vanuit elke denominatie van wezenlijker belang: Zal Christus nog 'echt' geloof in Hem vinden als Hij weer zal terugkomen? Ik kijk naar Hem uit! Ook in de PKN wordt de Maranatha-roep gehoord!
Soli Deo Gloria

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor gravo » 24 jul 2020 13:54

Speedy schreef:(...) Ps. niet zo neerbuigend over de 'afgescheiden kerkjes' als je ziet hoe de Hervormde kerk verdwenen is in 2004.

Tja, als je samen besluit tot een fusie, dan hef je per definitie natuurlijk de voorheen bestaande fusie-partijen op. Een fusie is geen samenwerking, met behoud van eigen vlag en briefpapier. Dus zo gek is het niet dat er geen sprake meer is van de Hervormde Kerk. Die is gewoon opgegaan in de PKN. Als je krokodillentranen huilt over de verdeeldheid en verscheurdheid der kerken, OK, maar dan moet je ook niet gaat janken als er ergens een tweedeling teniet wordt gedaan.

Het eigenlijke probleem is natuurlijk dat veel Nederlandse christenen niet meer samen door één deur (De Deur) kunnen op het moment dat ze verschillende theologische inzichten hebben. Dan moet en zal er een scheiding van tafel en bed komen! Eigen identiteit! Muur er omheen en iedereen het pistool op de slaap zetten: ben je voor of tegen mij?

Dat is ook het sentiment van de HHK: die wilden niet mee, ondanks het feit dat ze binnen de PKN een eigen kleur en identiteit hadden kunnen krijgen. Maar de aanwezigheid van andere christenen, van de midden-orthodoxie, vanuit vrijzinnigheid, van charismatische of van andere christelijke bewegingen was het échte struikelblok. Dat nooit! En men vervalt weer in het zondige patroon onder de dekmantel "Om Sions wille". En zo wordt de misdaad der vaderen bezocht aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht!
Je zou bijna geloven in een voorgeborchte als speciale wachtkamer voor bezwaarde gelovigen. Want in de hemel zal voor hen ook wel gelden: we kunnen niet weg, en we kunnen niet mee!

Ik vind het een zwaktebod. Als je eigen leer en leven vanuit het geloof zo kwetsbaar is dat je die alleen kunt beschermen door een eigen kerk met eigen afgeschermde opleidingen, predikanten en andere instituties op te richten, dan is er waarschijnlijk iets mis met de stabiliteit en houdbaarheid van die leer en dat leven. Isolatie wordt altijd gevoed door angst en loopt onvermijdelijk uit op verkleining van je zeggingskracht.

En dat is ook de reden dat ik over "kerkjes" spreek. Want in tegenstelling tot hoe mensen van afgescheiden kerken zelf denken, wordt de kracht, de invloed en de relevantie van kerken die voor zichzelf beginnen alleen maar kleiner. Op den duur worden het allemaal familie-kerken met een galerij der groten aan de muur die door erfopvolging aan die muur zijn terechtgekomen. Hoe mooi en goed leer en leven ook kunnen zijn binnen zo'n kleine kerk, toch heeft een zelf-isolatie met constante afkeurende taal over de buitenstaanders geen toekomst.

Voor mij is de RKK juist op dit soort momenten, wanneer de armzaligheid en schlemieligheid van de "kerkjes"weer eens zonneklaar blijkt, toch wel een voorbeeld. Binnen de Kerk kunnen allerlei vogels van verschillend pluimage een woonplaats vinden. De verschillen zijn soms levensgroot. Opvattingen, gebruiken, inzichten, rituelen, gewoontes, ze komen in vele vormen voor en zijn ook moeilijk te combineren. Maar toch gaat daar kennelijk iets gemeenschappelijks bovenuit. Iets wat de eenheid in stand houdt. Iets onverbrekelijks dat als een machtige pilaar het hele gebouw stut. En dat vind ik mooi. We worden niet afgerekend op onze vergissingen en eigenaardigheden. We blijven welkom en blijven in staat om elkaar wat te vertellen. Er is geen definitief afscheid van andere gelovigen.

Als het er op aankomt zouden wij protestanten en katholieken elkaar ook best kunnen vinden, denk ik. Onze eenheid is namelijk ten diepst getekend in Christus die om die eenheid bad. Maar kennelijk komt het er voor ons nu niet op aan!

Dat wil overigens niet zeggen dat ik gelijk een oecumenisch manifest opstel, maar als ik één ding geleerd heb aangaande de houdbaarheid van al die heilige protestantse kerkstichtinkjes, dan is het wel dat het allemaal met veel bombarie wordt aangekondigd en gestart, maar meestal al binnen honderd jaar weer bezwijkt aan interne ruzies, aan gebrek aan gewicht, aan een achterblijvend geboorteoverschot, aan een te klein aantal voorgangers of eenvoudigweg aan het afzweren van allerlei ware-kerk-aspiraties. Kleine kerkgeschiedenis. Opgaan, blinken en verzinken.

Ik zie het allemaal maar wat meewarig aan. In een tijd waarin de echte waarde van de klassieke christelijke belijdenissen allang is vergeten en de dogma's die daar mee samenhangen hooguit nog als weinig hoopgevende wapens in de munitiekamer van de bastions staan opgetast.
Klaar om er medechristenen de hersens mee in te slaan.

Nou toe maar. Te wapen broeders! Dat zal Christus wel hebben bedoeld toen hij bad:

"En Ik vraag niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij geloven, opdat zij allen één zijn, zoals U, Vader, in Mij en Ik in U, opdat ook zij in Ons één zijn, opdat de wereld gelooft dat U Mij hebt gezonden"

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Chaya » 24 jul 2020 13:57

tulp schreef:Volgens mij is er niks bijzonders met de PKN aan de hand. De PKN is een pluriforme kerk met verschillende stromingen.
Van de Gereformeerde Bond tot en met de Vrijzinnig Hervormden, ze vinden allemaal een thuis onder hetzelfde dak. Daarom is het moeilijk om het de PKN aan te wrijven wat er in een individuele gemeente gebeurt.
PKN-gemeentes hebben een grote vrijheid om activiteiten te organiseren waar andere gemeentes een wenkbrauw van optrekken maar desondanks verdraagt men elkaar.

Totdat.....
Je kunt van elkaar veel accepteren, maar als er afgoderij, zoals winti, naar binnen wordt gehaald, dan ben je toch wel een grens overgegaan als lokale kerkenraad.
In de PKNkerk waar ik kom worden nog wekelijks de 10 geboden voorgelezen en daar staat dit toch haaks op.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Race406 » 24 jul 2020 14:05

Speedy schreef:Een mooi voorbeeld? De scheuring van 2004 al vergeten, dat er aan je mede-broeders en zusters geen ruimte meer werd gegeven? Dat het wordt gezien als een 'geïnstitutionaliseerde eenkennigheid'? Nee, de PKN is ook niet het voorbeeld van een fusie op kerkelijk gebied, door je kerk op te heffen en je hervormde broeders en zusters maar te laten gaan. De Hervormde kerk van voor 2004 bestaat niet meer.

Ja er is een puinhoop, maar om dit zo te idealiseren en daarbij het verleden al uit het oog te hebben verloren en dat de CGK op punt van scheuren staat, zal wel weer liggen aan een bepaald deel van de kerk, die er volgens jou niks van snappen.

Als ik dit verhaal lees, ben ik met je eens het is een beschamende vertoning, maar je vergeet daarbij ook om de blik naar binnen te richten. (Wat het probleem is in iedere kerk)

Ps. niet zo neerbuigend over de 'afgescheiden kerkjes' als je ziet hoe de Hervormde kerk verdwenen is in 2004.
Voor de bezwaarde broeders en zusters, die uiteindelijk als HHK zijn verdergegaan, was wel ruimte hoor. Ze zijn er, onder anderen, uit gegaan omdat de PKN niet meer exclusief op de aloude Gereformeerde belijdenisgeschriften is gegrondvest. Dat was op papier in de oude NHK en GKN wel zo, maar in de praktijk functioneerde dat ook al tientallen jaren niet meer. En toen zijn al die mensen ook gewoon blijven zitten.

En wat betreft onze CGK: ik bid en hoop dat we bij en voor elkaar bewaard mogen blijven. Wellicht dat de corona tijd een en ander wat heeft leren relativeren. Aan beide kanten overigens.. ;-)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Cicero » 24 jul 2020 15:19

Chaya schreef:Totdat.....
Je kunt van elkaar veel accepteren, maar als er afgoderij, zoals winti, naar binnen wordt gehaald, dan ben je toch wel een grens overgegaan als lokale kerkenraad.
In de PKNkerk waar ik kom worden nog wekelijks de 10 geboden voorgelezen en daar staat dit toch haaks op.

Tja, wat is 'naar binnen halen'? Zoals ik al zei, een 'preek van de leek' is geen reguliere kerkdienst. Het is juist een open bijeenkomst met de trekken van een kerkdienst, waarin 'de kerk' en 'buiten' elkaar ontmoeten. Dan zitten er elementen in zo'n bijeenkomst die meer bij de kerk horen, en elementen die meer bij 'buiten' horen. En veel elementen passen bij beide, zoals bepaalde liederen die ten gehore worden gebracht.

Trouwens, op de bible belt kunnen de tien geboden wel gelezen worden, maar hoeveel afgoderij wordt er niet bedreven met de gereformeerde voorvaderen, de tradities, de instituten?

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor tulp » 24 jul 2020 15:21

Chaya schreef:Totdat.....
Je kunt van elkaar veel accepteren, maar als er afgoderij, zoals winti, naar binnen wordt gehaald, dan ben je toch wel een grens overgegaan als lokale kerkenraad.

Je bevestigt dus mijn punt: "PKN-gemeentes hebben een grote vrijheid om activiteiten te organiseren waar andere gemeentes een wenkbrauw van optrekken maar desondanks verdraagt men elkaar".

Gebruikersavatar
Hodia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 apr 2020 10:19

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Hodia » 24 jul 2020 15:47

.......................................................................................
1 Cor 1 vs 31b: Die roemt, roeme in den Heere.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Chaya » 24 jul 2020 19:20

Cicero schreef:Trouwens, op de bible belt kunnen de tien geboden wel gelezen worden, maar hoeveel afgoderij wordt er niet bedreven met de gereformeerde voorvaderen, de tradities, de instituten?

De kerkelijke wereld is wel iets groter dan de bible belt zeg.
tulp schreef:"PKN-gemeentes hebben een grote vrijheid om activiteiten te organiseren waar andere gemeentes een wenkbrauw van optrekken maar desondanks verdraagt men elkaar".

Maar ik vraag me af, hoe lang nog. Want m.i. is er nu wel een grens gepasseerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor tulp » 24 jul 2020 19:55

Chaya schreef:
Maar ik vraag me af, hoe lang nog. Want m.i. is er nu wel een grens gepasseerd.


Je zult het niet zo bedoelen hoop ik maar ik vind dit een beetje stokerig klinken.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor elburger » 24 jul 2020 20:26

Wat is er aan de hand met de KPN?

Allereerst wil ik als pikzwarte gereformeerde, zoals diversen hier over mij denken, zeggen dat men alle PKN kerken niet over 1 kam moet scheren. Ik kan enkel schrijven over eigen waarnemingen binnen de oude Hervormde gemeente waar ik het grootste gedeelte van mijn leven in de kerkbanken zat. Verder kan ik schrijven over andere Hervormde gemeenten waar familie en goede vrienden kind aan huis zijn.
Er werd een nieuwe predikant beroepen en deze heeft het ambt aanvaard.
Het eerste jaar ging het zoals het daarvoor was. Psalmen, gezangen, preek.
Maar daarna kwamen de veranderingen.
Thema avonden. Praise bands, blaasensembles, o ja, zelfs een dienst meegemaakt die begon met gymnastiek oefeningen ( was wel een gast predikant).
Dominee blij, want de kerk liep vol met kinderen/ tieners.
Mooi. Volle banken iedereen blij. Ondertussen ging men uit div liedboeken zingen. De ochtenpreek kreeg voordat de kindernevendienst begon een interactie met de kinderen. Ballonnen, water, etc, etc, werd erbij gehaald en als de kids weg waren was er nog 20/25?? min. over voor een preek. Kwamen de kids terug was daar menigmaal ook weer aandacht voor.

Dan de inhoud van de preek. Prima, maar toch mis ik iets in die preken. Volgens mij gaat het om vergeving, genade. Waarvan? Vergeving van de zonden door het bloed en wederopstanding uit de doden van Jezus Christus. Maar de vermaningen de waarschuwingen waar de Bijbel ook vol mee staat komen zeer zelden ter sprake. Geen hel, geen verdoemenis.
( zal wel iets van mij zijn dat ik dat stukje mis )
Echter sta ik niet alleen in dit verhaal.
Velen, vooral ouderen hebben hetzelfde gevoel.

Bij familieleden, zuiderlijker op de "Biblebelt" gaat het ook die kant op.
Staten Vertaling wordt niet meer gelezen, de Psalmen gaan een stuk sneller en er komen nog veranderingen.

Kom ik tot MIJN conclusie. De PKN verschuift steeds verder naar de Vrij Evangelische hoek.
En daar kan nog veel meer.
Maar, een ding hebben ze toch gemeen, Gods Woord wordt verkondigd. Het zal dus wel aan mij, en gelijkgezinden liggen waar wij ons thuis voelen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Cicero » 25 jul 2020 08:29

Chaya schreef:De kerkelijke wereld is wel iets groter dan de bible belt zeg.

Maar ik vraag me af, hoe lang nog. Want m.i. is er nu wel een grens gepasseerd.

Gelukkig heb jij er niets meer te maken of een grens gepasseerd is.

Trouwens, dit hele voorval speelde zich al twee jaar geleden af.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat is er met de PKN aan de hand?

Berichtdoor Chaya » 25 jul 2020 10:00

tulp schreef:Je zult het niet zo bedoelen hoop ik maar ik vind dit een beetje stokerig klinken.

Laat ik nu net deze week een aantal leden van de PKN gesproken hebben. Voor hen was de grens gepasseerd nu ze dit gelezen hadden.
Ook een forummer zei dit tegen mij in een pb.

En natuurlijk bedoel ik het zo niet. Als ik had willen stoken had ik wel vage suggestieve termen gebruikt.
elburger schreef:Dan de inhoud van de preek. Prima, maar toch mis ik iets in die preken. Volgens mij gaat het om vergeving, genade. Waarvan? Vergeving van de zonden door het bloed en wederopstanding uit de doden van Jezus Christus. Maar de vermaningen de waarschuwingen waar de Bijbel ook vol mee staat komen zeer zelden ter sprake. Geen hel, geen verdoemenis.

Dat is niet het geval bij alle predikanten het geval hoor. Je kunt gerust naar ds Simons luisteren, hij benoemt het zeker wel!
En zo zijn er nog wel meer gelukkig. Eens in de zoveel weken ga ik naar een PKN gemeente, van oorsprong hervormd.
Ga ik echter naar de wijkgemeente, van oorsprong gereformeerd, hoor ik iets heel anders. Zij hebben kanselruil met de r.k. gemeente.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten