Refo TV

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Refo TV

Berichtdoor MoesTuin » 24 jun 2020 09:59

nav onderstaande artikel in link...

https://cip.nl/80124-ds-m-van-reenen-vr ... -aangetast

Onlangs sprak ds. G. J. Baan zich uit vóór kerkdiensten via YouTube. De gereformeerde gemeente-predikant maakt dankbaar gebruikt van dit kanaal. "Dat op YouTube ook video’s staan die niet door de beugel kunnen, vind ik geen geldig argument. In het hele leven gebruiken we middelen uit ‘de wereld’ om het Evangelie door te geven. Dat was ook het geval bij de doorbraak van de boekdrukkunst", aldus de dominee


Met ds GJ Baan ben ik het geheel eens

Maar met onderstaande van ds M v Reenen geheel oneens, zo kortzichtig....

.De online diensten via YouTube hebben vanwege de coronacrisis een behoorlijke boost gekregen. Die ontwikkeling heeft ook schaduwzijden, zo merkt ds. M. van Reenen op...
Het feit dat op zondag veel predikanten via het populaire online kanaal te vinden zijn, kan volgens Van Reenen "uitmonden in een soort refo-tv". Dat aan het einde van een YouTube-video verschillende opties worden aangeboden om andere video's te bekijken, maakt het er volgens de dominee niet beter op. "Te vrezen valt dat velen deze verleiding niet kunnen weerstaan, en dat moderne media nog verder het karakter van de zondag als dag van God, rust en het gezin aantasten."
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2020 11:26

Met je eens. Ik heb nog nooit na het kijken van de dienst op Youtube vervolgens op allerlei andere links geklikt die werden aangeboden. Overigens is wat wordt aangeboden en combinatie van eerder zoekgedrag en de thematiek van wat je net hebt gekeken. Das net zoiets als stellen dat je op zondag beter niet naar de kerk kan gaan want onderweg naar huis kom je dan mogelijk langs een cafe. Het valt te vrezen dat mensen die verleiding niet kunnen weerstaan....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Refo TV

Berichtdoor benefietdiner » 24 jun 2020 14:02

Ds. M. van Reenen: Na vijf minuten kerkdienst vroeg een kind: „Mag nu Nijntje aan?” Dat was natuurlijk kinderlijk, maar toch tekenend.

Dit was voor mij ook tekenend maar anders tekenend als voor de predikant want als dit kind niet voor het scherm maar rechtstreeks onder het gehoor van de predikant gezeten had was ze het ook na vijf minuten het liefst de kerk uitgelopen.

Jammer dat zo’n predikant dat niet door heeft.

Mozaiek0318 begrijpt het:

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Refo TV

Berichtdoor K80 » 24 jun 2020 16:02

benefietdiner schreef:Ds. M. van Reenen: Na vijf minuten kerkdienst vroeg een kind: „Mag nu Nijntje aan?” Dat was natuurlijk kinderlijk, maar toch tekenend.

Dit was voor mij ook tekenend maar anders tekenend als voor de predikant want als dit kind niet voor het scherm maar rechtstreeks onder het gehoor van de predikant gezeten had was ze het ook na vijf minuten het liefst de kerk uitgelopen.

Jammer dat zo’n predikant dat niet door heeft.


Inderdaad. Eerlijk is eerlijk, de meeste kleine kinderen kijken liever naar Nijntje, dan dat ze 1,5 uur stil moeten zitten en luisteren naar iets wat ze niet kunnen verstaan en begrijpen.
Zo was het voor mij wel i.i.g. Maar dat mag niet gezegd worden.
Mijn vrouw kon zich niet voorstellen dat er bij ons in de kerk geen kindernevendienst was. Heeft zij wel altijd in hun kerk gehad.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2020 16:31

benefietdiner schreef:Ds. M. van Reenen: Na vijf minuten kerkdienst vroeg een kind: „Mag nu Nijntje aan?” Dat was natuurlijk kinderlijk, maar toch tekenend.

Dit was voor mij ook tekenend maar anders tekenend als voor de predikant want als dit kind niet voor het scherm maar rechtstreeks onder het gehoor van de predikant gezeten had was ze het ook na vijf minuten het liefst de kerk uitgelopen.

Jammer dat zo’n predikant dat niet door heeft.

Mozaiek0318 begrijpt het:


Ja precies. Wat overigens ook inhoud dat dat kind best weet dat er kinderfilmpjes op Youtube staan :) De kinderdienst van Mozaiek is inderdaad fijn, kijkt onze oudste ook op zondag met plezier naar. Net als De Henkie Show :) Lang leve kindernevendiensten en zo. En Youtube. Op die manier kan je kinderen op jonge leeftijd al zoveel meegeven / leren over God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Refo TV

Berichtdoor Dorpeling » 24 jun 2020 20:48

God werkt door Woord en Geest, niet door Woord en beeld.

Wat mij betreft hoef ik een dominee niet te zien. Dat heeft voor mij geen enkele meerwaarde.
Het gaat niet om hem, maar om God die door zijn mond spreekt. Dat kan ook heel goed zonder beeld.
En ook thuis, zonder beeld dus, heb ik toch regelmatig Gods nabijheid en werking ervaren.
Al gaat natuurlijk niets boven een echte kerkdienst, met de hele gemeente. Altijd zo gewoon gevonden, maar het was een voorrecht.

@Marnix, is dat wat je ze mee wilt geven?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo TV

Berichtdoor naamloos » 24 jun 2020 21:34

Dorpeling schreef:God werkt door Woord en Geest, niet door Woord en beeld.

Wat mij betreft hoef ik een dominee niet te zien. Dat heeft voor mij geen enkele meerwaarde.
Het gaat niet om hem, maar om God die door zijn mond spreekt. Dat kan ook heel goed zonder beeld.
En ook thuis, zonder beeld dus, heb ik toch regelmatig Gods nabijheid en werking ervaren.
Al gaat natuurlijk niets boven een echte kerkdienst, met de hele gemeente. Altijd zo gewoon gevonden, maar het was een voorrecht.
Maar in de kerk heeft niemand er problemen mee dat de dominee te zien is, toch?
Verder zijn er getuigenissen zat van mensen die Gods werk hebben ervaren via de TV, met beeld dus.
Blijkbaar helemaal geen probleem voor de Geest dus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2020 06:50

Dorpeling schreef:God werkt door Woord en Geest, niet door Woord en beeld.

Wat mij betreft hoef ik een dominee niet te zien. Dat heeft voor mij geen enkele meerwaarde.
Het gaat niet om hem, maar om God die door zijn mond spreekt. Dat kan ook heel goed zonder beeld.
En ook thuis, zonder beeld dus, heb ik toch regelmatig Gods nabijheid en werking ervaren.
Al gaat natuurlijk niets boven een echte kerkdienst, met de hele gemeente. Altijd zo gewoon gevonden, maar het was een voorrecht.


Ik vind het wel een stuk beter en prettiger luisteren als je degene die praat ook kan zien. Daarnaast is een kerkdienst natuurlijk meer dan luisteren naar de dominee.

@Marnix, is dat wat je ze mee wilt geven?


Kennis van Bijbelverhalen met een uitleg, met christelijke kinderliedjes? Op een voor kinderen leuke manier? Ja. Wat wil jij een kind van 4 meegeven en hoe?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Refo TV

Berichtdoor K80 » 25 jun 2020 08:25

Een kind van vier moet gewoon 1,5 uur stilzitten en de mond houden en luisteren naar iets wat ze niet verstaan en begrijpen. Dat is de beste manier.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Refo TV

Berichtdoor benefietdiner » 25 jun 2020 09:17

De gezichtsuitdrukking of gelaatsexpressie geeft het duidelijkst ons gevoel weer.
Onze emoties zijn van ons gelaat af te lezen. Het gezicht is het meest zichtbaar.
Ons gezicht heeft enorm veel spieren die onze emoties tonen. Rond de ogen en de mond zijn veel van deze spieren. Ze geven de fijnste nuances weer.

Door onze mimiek kunnen we onze boodschap scherper overbrengen. De gezichtsuitdrukkingen zetten onze woorden kracht bij.

Afbeelding

Dorpeling snapt dat niet :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2020 10:22

Los daarvan (naast gelaatsuitdrukkingen heb je ook nog gebaren) is het gewoon makkelijker te luisteren maar iemand die je ziet praten.... en hou je je aandacht beter vast als je ergens naar kan kijken. Zeker als je thuiszit en er kinderen om je heen lopen. Een kind van 4 en 1,5 blijven echt niet rustig een uur maar een livestream kijken waar ze niks van begrijpen. Lang leven bijbels onderwijs op kinderlijk niveau. En wie daar tegen is zou de oproep om te worden als een kind iets meer ter harte mogen nemen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refo TV

Berichtdoor Chaya » 25 jun 2020 10:35

benefietdiner schreef:Dorpeling snapt dat niet :mrgreen:

Jij snapt het niet!
En omdat je het zelf niet snapt, ga je denigrerend doen. Dat is jouw manier van reageren. Stop daar eens een keer mee!

Mijn moeder werd bekeerd tijdens het beluisteren van een preek op de bandrecorder.
De Heere kwam met kracht in haar ziel.

Als je achteraan op de galerij in een refodome zit, kun je onmogelijk de gezichtsuitdrukking van de predikant zien. Dan zou je een verrekijker mee moeten nemen.
Dus het slaat weer helemaal nergens om, wat sommigen hier beweren.
Hoe zou een blinde dan bekeerd kunnen worden???

Er zijn mensen bekeerd tijdens het lezen van de Bijbel, of lopend op straat (Paulus)
Als je denkt dat God een beelduitzending nodig zou hebben, dan geloof je in een dwaalleer.
Want beelduitzendingen bestaan nog maar relatief kort.
Marnix schreef:Zeker als je thuiszit en er kinderen om je heen lopen. Een kind van 4 en 1,5 blijven echt niet rustig een uur maar een livestream kijken waar ze niks van begrijpen.

De predikant richtte zich ook tot de kinderen. "Zitten jullie nu met een vel papier en kleurpotloden? Wat ga je tekenen als ik het woord goedertierenheid zeg?
Ik denk dan aan regenboog, en misschien zijn er kinderen die inmiddels een regenboog getekend hebben".

Let wel, dit is wat ze hier noemen: een uiterst rechtse gemeente.
Is deze misvatting dus meteen uit de wereld. :wink:

Kinderen worden niet gedwongen om anderhalf uur stil te zitten. Bovendien duren veel diensten niet zo lang, zeker omdat er niet gecollecteerd wordt. Tot nu toe waren alle diensten die ik beluisterde, in 5 kwartier afgerond.

Op school moeten kinderen ook stilzitten trouwens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo TV

Berichtdoor naamloos » 25 jun 2020 11:06

Chaya schreef:Als je denkt dat God een beelduitzending nodig zou hebben, dan geloof je in een dwaalleer.

Het is natuurlijk niet dat God een beelduitzending nodig heeft, maar hij kan het wel gebruiken.
Volgens Dorpeling werkt God niet door woord en beeld maar door woord en Geest.
Alsof 'beeld' de Geest in de weg zou staan. Ik vind het maar bijgelovig gedoe om overal 'gevaren' in te zien.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2020 12:47

Chaya schreef:Jij snapt het niet!
En omdat je het zelf niet snapt, ga je denigrerend doen. Dat is jouw manier van reageren. Stop daar eens een keer mee!

Mijn moeder werd bekeerd tijdens het beluisteren van een preek op de bandrecorder.
De Heere kwam met kracht in haar ziel.

Als je achteraan op de galerij in een refodome zit, kun je onmogelijk de gezichtsuitdrukking van de predikant zien. Dan zou je een verrekijker mee moeten nemen.
Dus het slaat weer helemaal nergens om, wat sommigen hier beweren.
Hoe zou een blinde dan bekeerd kunnen worden???


Mijn ervaring is wel dat je in de kerk (en de kinderen op de creche / in de nevendienst) een stuk minder afleiding hebt dan wanneer je thuis naar een preek wil luisteren met twee kleine kinderen om je heen.

Er zijn mensen bekeerd tijdens het lezen van de Bijbel, of lopend op straat (Paulus)
Als je denkt dat God een beelduitzending nodig zou hebben, dan geloof je in een dwaalleer.
Want beelduitzendingen bestaan nog maar relatief kort.


God heeft het niet nodig maar kan / wil het wel gebruiken.

De predikant richtte zich ook tot de kinderen. "Zitten jullie nu met een vel papier en kleurpotloden? Wat ga je tekenen als ik het woord goedertierenheid zeg?
Ik denk dan aan regenboog, en misschien zijn er kinderen die inmiddels een regenboog getekend hebben".

Let wel, dit is wat ze hier noemen: een uiterst rechtse gemeente.
Is deze misvatting dus meteen uit de wereld. :wink:

Kinderen worden niet gedwongen om anderhalf uur stil te zitten. Bovendien duren veel diensten niet zo lang, zeker omdat er niet gecollecteerd wordt. Tot nu toe waren alle diensten die ik beluisterde, in 5 kwartier afgerond.

Op school moeten kinderen ook stilzitten trouwens.


Kan zijn maar als ik de mijne met een kleurplaat aan tafel zet tijdens de ochtenddienst heeft hij na 5 minuten al 10 vragen gesteld, heb ik hem moeten helpen, een keer terug aan tafel moeten zetten en wil hij daarna wat anders gaan doen. En op school hoeven ze zich niet vijf kwartier zelf te vermaken, mogen ze vragen stellen, met elkaar praten etc, van hun plek af enz :-).
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Refo TV

Berichtdoor Chaya » 25 jun 2020 13:08

Marnix schreef:Kan zijn maar als ik de mijne met een kleurplaat aan tafel zet tijdens de ochtenddienst heeft hij na 5 minuten al 10 vragen gesteld, heb ik hem moeten helpen, een keer terug aan tafel moeten zetten en wil hij daarna wat anders gaan doen. En op school hoeven ze zich niet vijf kwartier zelf te vermaken, mogen ze vragen stellen, met elkaar praten etc, van hun plek af enz :-).

Ik heb hier een volwassene in huis die het niet kan om de hele dienst zonder mobiel door te komen.
Dan lijkt de verleiding toch te groot te worden.
Het beste is ook, in de kerk zitten, ZONDER mobiel bij je.
Ja ja ik ken het argument, maar neem gewoon een Bijbel mee van huis en de meeste kerken hebben bijbels achterin liggen die je kunt gebruiken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 24 gasten