Refo TV

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Refo TV

Berichtdoor Dorpeling » 25 jun 2020 13:33

Marnix schreef:Kennis van Bijbelverhalen met een uitleg, met christelijke kinderliedjes? Op een voor kinderen leuke manier? Ja. Wat wil jij een kind van 4 meegeven en hoe?


Voor mij is een kerkdienst een eredienst, een stukje heilige grond. En nu we noodgedwongen vooral thuis moeten meeluisteren is dat niet anders. In de kerk, en nu dus thuis, is Christus aanwezig (waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn, ben Ik in het midden).
Dan is eerbied en een besef van Gods heiligheid, stilte, rust en concentratie niet teveel gevraagd. Ook voor kinderen. En het is helemaal niet verkeerd hoor, om dat als ze nog jong zijn aan te leren. Daar krijgen ze niets van. Er kan wél iets van uitgaan wat toch beslag legt op die jonge zieltjes. Waardoor ze toch iets van Gods majesteit voelen.
Daarnaast hebben we beloofd om ze in de voorzeide leer te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen. En dat begint niet pas als ze 8+ zijn ofzo. Dat kan heel goed door boekjes, een versje, een verhaal of gewoon door samen te praten over de goedheid van God of door bijv. op Zijn wonderlijke schepping te wijzen. Gewoon, op de fiets of waar dan ook. Daar hebben we echt geen beeldscherm bij nodig. Ze zitten bij ons overigens bijna nooit achter een schermpje. Behalve bij het haren knippen dan :) .

Toen we nog naar de kerk mochten, gingen onze kleintjes ook regelmatig mee. Onze predikant heeft een eenvoudige preekstijl en spreekt ook kinderen soms apart aan. Stilzitten ging best goed, en als je er na de dienst nog wat over napraat hoor je best weleens dat ze nog wat opgepikt hebben ook. En een psalm mee zingen die ze kennen is natuurlijk helemaal geweldig.
Ik zie niet in waarom ze thuis dan niet mee kunnen luisteren. Oke, ze spelen ondertussen gewoon met poppen oid of gaan even naar buiten. Maar ik vraag wel van ze dat ze rustig moeten zijn, zodat we als ouders en oudere kinderen de aandacht er wat bij kunnen houden. En op deze manier werkt dat voor ons prima, als gedwongen alternatief.

benefietdiner schreef:Dorpeling snapt dat niet :mrgreen:


Het zij zo.
Gezichtsuitdrukkingen om de woorden kracht bij te zetten?
Nogmaals, het gaat me om wat hij zegt. Want het is God die door hem spreekt, en daar zit genoeg kracht in.

Chaya schreef:Mijn moeder werd bekeerd tijdens het beluisteren van een preek op de bandrecorder.
De Heere kwam met kracht in haar ziel.

Als je achteraan op de galerij in een refodome zit, kun je onmogelijk de gezichtsuitdrukking van de predikant zien. Dan zou je een verrekijker mee moeten nemen.
Dus het slaat weer helemaal nergens om, wat sommigen hier beweren.
Hoe zou een blinde dan bekeerd kunnen worden???

Er zijn mensen bekeerd tijdens het lezen van de Bijbel, of lopend op straat (Paulus)
Als je denkt dat God een beelduitzending nodig zou hebben, dan geloof je in een dwaalleer.
Want beelduitzendingen bestaan nog maar relatief kort.

Zo is het. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat thuis, zonder beeld, God merkbaar aanwezig was. En dan is het thuis ook goed.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2020 13:52

Chaya schreef:Ik heb hier een volwassene in huis die het niet kan om de hele dienst zonder mobiel door te komen.
Dan lijkt de verleiding toch te groot te worden.
Het beste is ook, in de kerk zitten, ZONDER mobiel bij je.
Ja ja ik ken het argument, maar neem gewoon een Bijbel mee van huis en de meeste kerken hebben bijbels achterin liggen die je kunt gebruiken.


Ik denk dat dat per persoon verschilt. Wij hebben altijd onze telefoon mee om Bijbel te lezen en voor de collecte (heerlijke uitvinding, we hebben nooit contant geld!) en kijken buiten dat om nooit op onze telefoon.

Maar goed het ging om kleine kinderen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2020 14:12

Dorpeling schreef:Voor mij is een kerkdienst een eredienst, een stukje heilige grond. En nu we noodgedwongen vooral thuis moeten meeluisteren is dat niet anders. In de kerk, en nu dus thuis, is Christus aanwezig (waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn, ben Ik in het midden).
Dan is eerbied en een besef van Gods heiligheid, stilte, rust en concentratie niet teveel gevraagd. Ook voor kinderen. En het is helemaal niet verkeerd hoor, om dat als ze nog jong zijn aan te leren. Daar krijgen ze niets van. Er kan wél iets van uitgaan wat toch beslag legt op die jonge zieltjes. Waardoor ze toch iets van Gods majesteit voelen.


Dat kan je vinden maar voor een kind van 1,5 en ook van 4 is dat wel teveel gevraagd. Met een beetje realiteitsbesef weet je dat dat gewoon niet gaat werken. Tenzij ik ze aan een stoel vastbind en hun mond afplak maar dat lijkt me niet helemaal gewenst. Beter is dan als ze onderwijs op eigen niveau te laten krijgen. Als ik zie wat onze oudste van 4 allemaal heeft meegekregen en geleerd over het leven van Jezus, Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren etcetera via kinderdiensten / kinderwerk is dat echt ontzettend veel. Wat had hij meegekregen als ik hem iedere zondag gedwongen voor een Youtube-stream (en al helemaal wat sommigen willen, een audiostream) had laten meeluisteren? Geen kennis, alleen een negatief beeld van de zondagochtend.

Daarnaast hebben we beloofd om ze in de voorzeide leer te onderwijzen, te doen en te helpen onderwijzen. En dat begint niet pas als ze 8+ zijn ofzo. Dat kan heel goed door boekjes, een versje, een verhaal of gewoon door samen te praten over de goedheid van God of door bijv. op Zijn wonderlijke schepping te wijzen. Gewoon, op de fiets of waar dan ook. Daar hebben we echt geen beeldscherm bij nodig. Ze zitten bij ons overigens bijna nooit achter een schermpje. Behalve bij het haren knippen dan :)


Dat kan uitstekend (ook) via kinderwerk. (Te laten onderwijzen) Als je ze 5 kwartier stil laat zitten bij een audiostream geef je in ieder geval geen gehoor aan de opdracht om ze te onderwijzen en te laten onderwijzen in het evangelie.

Toen we nog naar de kerk mochten, gingen onze kleintjes ook regelmatig mee. Onze predikant heeft een eenvoudige preekstijl en spreekt ook kinderen soms apart aan. Stilzitten ging best goed, en als je er na de dienst nog wat over napraat hoor je best weleens dat ze nog wat opgepikt hebben ook. En een psalm mee zingen die ze kennen is natuurlijk helemaal geweldig.
Ik zie niet in waarom ze thuis dan niet mee kunnen luisteren. Oke, ze spelen ondertussen gewoon met poppen oid of gaan even naar buiten. Maar ik vraag wel van ze dat ze rustig moeten zijn, zodat we als ouders en oudere kinderen de aandacht er wat bij kunnen houden. En op deze manier werkt dat voor ons prima, als gedwongen alternatief.


Bij ons zouden ze sowieso naar de nevendienst (en de creche) gaan en daar leren ze veel meer dan wanneer ze naar de gewone dienst moeten luisteren.



Het zij zo.
Gezichtsuitdrukkingen om de woorden kracht bij te zetten?
Nogmaals, het gaat me om wat hij zegt. Want het is God die door hem spreekt, en daar zit genoeg kracht in.


Zo is het. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat thuis, zonder beeld, God merkbaar aanwezig was. En dan is het thuis ook goed.


Natuurlijk werkt dat ook wel. Maar met beeld is het wel een verrijking. Zoals God menselijke spraakt verrijkt heeft door mimiek. God heeft mensen spraak gegeven met gebaren en uitdrukkingen en zelfs in de Bijbel vindt je dat terug. Jezus die het brood breekt en daarbij de dankzegging uitspreekt. Jezus die de handen opheft of oplegt en zegent. En zo is het ook heel lang geweest. Want voordat er youtube was, was er een audiostream, daarvoor kerktelefoon, kerkbandjes, kerkradio. Zijn zijn we een paar decennia terug in de tijd. En voor die tijd werd het gesproken Woord ook altijd zichtbaar overgebracht, met beeld erbij. Niet via een scherm maar gewoon op je netvlies. En dat heeft meerwaarde. Niet dat zonder dat de boodschap niet over kan komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo TV

Berichtdoor naamloos » 26 jun 2020 07:10

Dorpeling schreef:Gezichtsuitdrukkingen om de woorden kracht bij te zetten?
Nogmaals, het gaat me om wat hij zegt. Want het is God die door hem spreekt, en daar zit genoeg kracht in.

Ik heb wel eens gelezen dat non-verbale communicatie verantwoordelijk is voor 93% van wat de ander begrijpt.
Het lijkt me wat veel, maar toch ... onbelangrijk is het niet.

Verder vraag ik me af hoe we aan 40.000 geloofsrichtingen komen die elkaar op punten tegenspreken als God het is die door de voorgangers spreekt. Volgens mij geven de voorgangers gewoon hun eigen theologische mening want anders 'spreekt' hij door de 1 wat hij door de ander weer tegenspreekt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo TV

Berichtdoor naamloos » 26 jun 2020 07:46

Chaya schreef:Als je achteraan op de galerij in een refodome zit, kun je onmogelijk de gezichtsuitdrukking van de predikant zien. Dan zou je een verrekijker mee moeten nemen.
Dus het slaat weer helemaal nergens om, wat sommigen hier beweren.
Hoe zou een blinde dan bekeerd kunnen worden???

Er zijn ook zat kleine gemeentes waar iedereen de gezichtsuitdrukking van de voorganger kan zien.
Maar goed, bij een beelduitzending is dat probleem opgelost, tenzij je blind of slechtziend bent.

Maar als je de dingen zo letterlijk wilt opvatten, hoe zou een dove dan bekeerd kunnen worden: Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het woord van God.
Het gaat om de inhoud, niet welke zintuigen er gebruikt worden. Alles wat de inhoud duidelijk(er) maakt is welkom.
Laatst gewijzigd door naamloos op 26 jun 2020 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2020 09:22

naamloos schreef:Ik heb wel eens gelezen dat non-verbale communicatie verantwoordelijk is voor 93% van wat de ander begrijpt.
Het lijkt me wat veel, maar toch ... onbelangrijk is het niet.

Verder vraag ik me af hoe we aan 40.000 geloofsrichtingen komen die elkaar op punten tegenspreken als God het is die door de voorgangers spreekt. Volgens mij geven de voorgangers gewoon hun eigen theologische mening want anders 'spreekt' hij door de 1 wat hij door de ander weer tegenspreekt.


Ik denk dat je beter kan zeggen: God spreekt mensen aan door andere mensen. Voorgangers hebben daarin wel een grote rol aangezien ze veel aan het woord zijn. Maar dat is iets anders dan dat je direct Gods Woorden hoort zonder dat daar invloed van zo’n predikant aan te pas komt. Natuurlijk zit zijn visie en mening daarin. Een predikant krijgt geen preek onder zijn kussen of letterlijk gedicteerd wat hij moet zeggen. Maar ik geloof dat God de luisteraars aanspreekt, niet zozeer als dogmatiek, eigen inzichten en zo klinken, maar als het evangelie klinkt. En dat kan in een evangelische kerk, in een gereformeerde kerk, reformatorische kerk, huiskring etcetera.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Refo TV

Berichtdoor MoesTuin » 26 jun 2020 10:35

naamloos schreef:Ik heb wel eens gelezen dat non-verbale communicatie verantwoordelijk is voor 93% van wat de ander begrijpt.
Het lijkt me wat veel, maar toch ... onbelangrijk is het niet.

Verder vraag ik me af hoe we aan 40.000 geloofsrichtingen komen die elkaar op punten tegenspreken als God het is die door de voorgangers spreekt. Volgens mij geven de voorgangers gewoon hun eigen theologische mening want anders 'spreekt' hij door de 1 wat hij door de ander weer tegenspreekt.


Dit is een zeer belangrijk punt (waar sommigen doof en blind voor willen blijven / zijn)
Het gaat ook om het zelf onderzoeken....niet klakkeloos overnemen van....
God en Zijn heilige Geest staan boven de dominee en wie dan ook!
Hij laat echt niemand inderdaad voor Zijn karretje spannen eerbiedig gezegd, maar in de praktijk gebeurt dit meer dan je denkt of meer dan men zich zelf van bewust is....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Refo TV

Berichtdoor MoesTuin » 26 jun 2020 10:44

naamloos schreef:Er zijn ook zat kleine gemeentes waar iedereen de gezichtsuitdrukking van de voorganger kan zien.
Maar goed, bij een beelduitzending is dat probleem opgelost, tenzij je blind of slechtziend bent.

Maar als je de dingen zo letterlijk wilt opvatten, hoe zou een dove dan bekeerd kunnen worden: Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het woord van God.
Het gaat om de inhoud, niet welke zintuigen er gebruikt worden. Alles wat de inhoud duidelijk(er) maakt is welkom.


Weer zo'n rake ware opmerking (ben Naamloos fan geloof ik) maar gewoon een nuchtere eerlijke kijk op de zaken (zonder van die kronkelende denkwijzes)

De dove slechthorende medemens moet het van het zien hebben...
Aan onze gemeente is de plaatselijke dovengemeenschap verbonden...
Nu met de online you tube kerkdiensten elke zondag met doventolk, voor hen onmisbaar....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2020 12:51

De Bijbel is best duidelijk. Iemand vertelt het evangelie, je hoort dat en zo komen mensen tot geloof. En met beelden maar zonder woorden zal je dat nooi bereiken. Het woord is dus primair. Het Woord.

Het probleem is dat mensen vervolgens allerlei wetten en regels bedenken die totaal geen draagvlak hebben. Omdat ze bang zijn dat het woord wordt vervangen door beeld, terwijl beelden juist ondersteunend zijn aan de inhoud, het Woord. Dan krijg je opeens allerlei onbijbelse regels als:

- geen beelden om beamerschermen
- geen videostream
- geen toneel / theater etcetera

Maar als je in de Bijbel kijkt zie je dat Jezus heel vaak beelden gebruikt. Gesproken (denk aan gelijkenissen) maar ook fysiek. Denk aan de vijgeboom, dat Hij een kind in het midden van de toehoorders plaatst enzovoorts enzovoorts. Er zijn heel veel voorbeelden. Beelden, ondersteunend aan de inhoud zijn volop bijbels.

Het enige punt dat dan overblijft is: als je naar een youtube-dienst kijkt komen mensen in de verleiding om daarna ook verkeerde dingen te gaan kijken. Maar als je wil zondigen heb he overal mogelijkheden. Dan moet je sowieso de straat niet uitgaan, misschien zie je daar wel een aantrekkelijk iemand lopen en ga je verkeerde dingen denken. Ook niet naar een winkelcentrum gaan, misschien ga je wel de lectuurshop in en koop je een playboy. Je moet je niet wapenen tegen het kwaad door jezelf op te sluiten maar door de geestelijke wapenrusting aan te trekken...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo TV

Berichtdoor naamloos » 26 jun 2020 13:04

Marnix schreef:Ik denk dat je beter kan zeggen: God spreekt mensen aan door andere mensen. Voorgangers hebben daarin wel een grote rol aangezien ze veel aan het woord zijn. Maar dat is iets anders dan dat je direct Gods Woorden hoort zonder dat daar invloed van zo’n predikant aan te pas komt. Natuurlijk zit zijn visie en mening daarin. Een predikant krijgt geen preek onder zijn kussen of letterlijk gedicteerd wat hij moet zeggen. Maar ik geloof dat God de luisteraars aanspreekt, niet zozeer als dogmatiek, eigen inzichten en zo klinken, maar als het evangelie klinkt. En dat kan in een evangelische kerk, in een gereformeerde kerk, reformatorische kerk, huiskring etcetera.

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik er niet blind vanuit ga dat God door de mond van voorgangers tot ons spreekt, zoals Dorpeling zegt.
In theorie is het mogelijk dat een voorganger een preek houdt waar geen enkele waarheid van God aan de orde komt.
Voorgangers hebben een grote verantwoordelijkheid. Zeker als ze claimen dat ze door God geroepen zijn en dat wat zij leren hen door de Geest zelf geleerd is.
Ik geloof zeker dat God mensen aanspreekt door andere mensen, helemaal met je eens.
Maar ik geloof beslist niet dat alle woorden van voorgangers Gods woorden zijn. Dat was mijn punt eigenlijk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo TV

Berichtdoor naamloos » 26 jun 2020 13:11

Marnix schreef:Maar als je in de Bijbel kijkt zie je dat Jezus heel vaak beelden gebruikt. Gesproken (denk aan gelijkenissen) maar ook fysiek. Denk aan de vijgeboom, dat Hij een kind in het midden van de toehoorders plaatst enzovoorts enzovoorts. Er zijn heel veel voorbeelden. Beelden, ondersteunend aan de inhoud zijn volop bijbels.
Precies. En in het O.T. Jeremia met het houten juk bijv. Of Ezechiel, die moest ook dingen uitbeelden, een schouwspel ....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Refo TV

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2020 13:28

naamloos schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat ik er niet blind vanuit ga dat God door de mond van voorgangers tot ons spreekt, zoals Dorpeling zegt.
In theorie is het mogelijk dat een voorganger een preek houdt waar geen enkele waarheid van God aan de orde komt.
Voorgangers hebben een grote verantwoordelijkheid. Zeker als ze claimen dat ze door God geroepen zijn en dat wat zij leren hen door de Geest zelf geleerd is.
Ik geloof zeker dat God mensen aanspreekt door andere mensen, helemaal met je eens.
Maar ik geloof beslist niet dat alle woorden van voorgangers Gods woorden zijn. Dat was mijn punt eigenlijk.


Duidelijk. Sowieso (dat gelooft volgens mij niemand) zijn voorgangers niet zo geinspireerd dat ze onfeilbaar zijn. Als het goed is brengt een voorganger Gods Woord maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij dat niet zo is. Tegelijkertijd (en dat was mijn aanvulling op wat je schreef) kan God feilbare mensen en preken die niet op alle fronten correct zijn, die gebruiken om mensen aan te spreken en te veranderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Refo TV

Berichtdoor naamloos » 26 jun 2020 13:53

MoesTuin schreef:...gewoon een nuchtere eerlijke kijk op de zaken (zonder van die kronkelende denkwijzes)
Soms heb ik het idee dat mensen denken dat geloof een soort van een mystiek iets is waar alleen voorgangers de sleutel van hebben. :wink:
Over alledaagse dingen zouden ze nooit zo 'kronkelig' denken, maar zodra het over geloof gaat .... ?:|
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Refo TV

Berichtdoor benefietdiner » 26 jun 2020 15:44

naamloos schreef:Soms heb ik het idee dat mensen denken dat geloof een soort van een mystiek iets is waar alleen voorgangers de sleutel van hebben. :wink:
Over alledaagse dingen zouden ze nooit zo 'kronkelig' denken, maar zodra het over geloof gaat .... ?:|



Let op zijn gezichtsuitdrukking (belangrijk van dit topic).

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Refo TV

Berichtdoor MoesTuin » 26 jun 2020 22:36

naamloos schreef:Soms heb ik het idee dat mensen denken dat geloof een soort van een mystiek iets is waar alleen voorgangers de sleutel van hebben. :wink:
Over alledaagse dingen zouden ze nooit zo 'kronkelig' denken, maar zodra het over geloof gaat .... ?:|

Inderdaad, men leeft in twee verschillende werelden dan schijnbaar? Ingewikkeld!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten