Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor naamloos » 01 jun 2020 07:45

naamloos schreef:Ah, Tjarko Evenboer :) Die heeft niet gezegd dat hij niet meer in een God gelooft, die optie houdt hij open.
Veel van wat hij schrijft herken ik wel: http://www.dewereldwijdevloed.nl/verand ... SFo-Du7UsQ
K80 schreef:Ok, hij verlaat het Christelijk geloof.
Resultaat is hetzelfde. Wel dapper om het zo open mede te delen. Zal ook niet iedereen hem in dank afnemen.
Nou ... ik weet niet of het resultaat hetzelfde is.
Hij gelooft nog steeds in de essentie van de christelijke boodschap. Dat God liefde is en dat die liefde uitgeleefd moet worden.
Hij verwerpt de christelijke dogma's, systemen en de Bijbel enzo, alsof God daarin opgesloten zit en alleen in het christendom te vinden is. (hoofdstuk ' God moet groter zijn dan religie') Ik vind dat hij een en ander heel goed onder woorden brengt.
Lid van een kerk zijn is niet eccentieel, net zo min als 1 bepaalde religie.
Het gaat om de boodschap van de liefde, en wat je daarmee 'moet' .... maar dat gaat toch vanzelf als je daarin gelooft!

Dat hoofdstuk uit die link (God moet groter zijn dan religie) lijkt mij wel een antwoord op de topicvraag.
Laatst gewijzigd door naamloos op 01 jun 2020 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2020 07:48

henkie schreef:Wat triest om je verhaal zo te lezen, Lalage! Wel heel eerlijk van je.

Ik heb me lang afgevraagd of het triest is, maar ervaar het zelf inmiddels meer als groei en ontwikkeling dan als iets verliezen. Ik heb de basis namelijk nog steeds en zie mijzelf ook nog steeds als een gelovig mens, maar niet meer op de strenge manier van vroeger.

Ik heb trouwens getwijfeld of ik me zou uitschrijven uit de kerk, maar zo ver is het nog niet. Ik voel me nog steeds verbonden en waardeer ook het kerkenwerk, alleen zie nu even geen rol voor mij daarin. Maar als het straks weer kan, zal ik heus wel weer een mooie vesper bezoeken. Het is meer dat ik het schuldgevoel dat ik nu niet meer actief meedoe van me af probeer te schudden en dat lijkt aardig te lukken.

In de bijbel lezen heb ik al genoeg gedaan in mijn leven, dat staat nu op een laag pitje. Ik laat me ook graag inspireren door andere bronnen.
Laatst gewijzigd door Lalage op 01 jun 2020 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2020 07:52

naamloos schreef:Hij gelooft nog steeds in de essentie van de christelijke boodschap. Dat God liefde is en dat die liefde uitgeleefd moet worden.
Hij verwerpt de christelijke dogma's, systemen en de Bijbel enzo, alsof God daarin opgesloten zit en alleen in het christendom te vinden is. (hoofdstuk ' God moet groter zijn dan religie') Ik vind dat hij een en ander heel goed onder woorden brengt.

Dank voor de link, ik heb er een stukje van gelezen (over de bijna-dood-ervaringen en dat God niet aan één religie gebonden is) en daar kan ik me bij aansluiten.

Overigens zou je onderscheid kunnen maken tussen wat je gelooft en of je naar de kerk gaat. Je kunt immers ook prima naar een dienst gaan en vrijwilligerswerk doen terwijl je niet alles gelooft wat er gezongen wordt. Ik heb een periode gehad dat ik dan niet mee wilde zingen omdat ik in die tijd andere theologische inzichten had, maar nu zie ik in dat dat rationele helemaal niet de kern van het christelijk geloof is (of hoeft te zijn).

Ik kan mij ook goed voorstellen dat als er meer mensen van mijn leeftijd in de kerk waren en als ik meer aansluiting bij de mensen had gevonden, dat ik langer was gebleven, voor de sociale contacten en de gezelligheid. Het is me zo vaak gebeurd dat ik aan een kring meedeed en er waren verder alleen 50-plussers. Dat kan ook heel gezellig en leerzaam zijn, maar het is ook leuk om contact te hebben met leeftijdsgenoten.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2020 08:02

Mortlach schreef:Ondertussen in aflevering 5, want ze zijn maar kort. Trouwens, is dit de EO die dit uitzond? Da's dapper.

Ja, niet op televisie, maar op het internetplatform Lazarus. Mijn zus doet de eindredactie ;-)

Ik heb trouwens ook het gevoel dat ik een van die vrienden ken; van TV waarschijnlijk, maar Suzanne komt me ZO bekend voor...

:lol: Wij hadden dat met Daniël. Die zijn we vast eens tegengekomen op het Flevofestival ofzo.

Maar Mortlach, ben jij zelf nooit christelijk geweest? Ik herinner me dat je je boeddhist noemde.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor naamloos » 01 jun 2020 10:27

Lalage schreef:Overigens zou je onderscheid kunnen maken tussen wat je gelooft en of je naar de kerk gaat. Je kunt immers ook prima naar een dienst gaan en vrijwilligerswerk doen terwijl je niet alles gelooft wat er gezongen wordt. Ik heb een periode gehad dat ik dan niet mee wilde zingen omdat ik in die tijd andere theologische inzichten had, maar nu zie ik in dat dat rationele helemaal niet de kern van het christelijk geloof is (of hoeft te zijn).

Ik kan mij ook goed voorstellen dat als er meer mensen van mijn leeftijd in de kerk waren en als ik meer aansluiting bij de mensen had gevonden, dat ik langer was gebleven, voor de sociale contacten en de gezelligheid. Het is me zo vaak gebeurd dat ik aan een kring meedeed en er waren verder alleen 50-plussers. Dat kan ook heel gezellig en leerzaam zijn, maar het is ook leuk om contact te hebben met leeftijdsgenoten.
Ik bleef op het laatst ook alleen maar voor de sociale contacten.
Voor de preken kwam ik niet want er waren best veel dingen waar ik het niet mee eens was, en verder hoorde ik maar zelden iets wat ik nog niet wist. De muziek vond ik meestal wel leuk, als er een goede band was tenminste.
Met een aantal activiteiten deed ik liever niet mee omdat het doel erachter vrijwel altijd zieltjes winnen was.
Ik voel me daar helemaal niet schuldig over want ik ben niet verplicht om vrijwillergerswerk te doen. (anders zou het niet vrijwillig zijn, toch?)
Ik kies zelf waar ik me voor wil inzetten, en dat zijn dingen waar ik in geloof, die bij me passen. Zoasl stichting de IJM bijvoorbeeld.
Dat doe ik dan niet omdat ik iets goeds 'moet' doen, maar het gaat gewoon vanzelf. Het is een soort passie van me.
Ik ben niet tegen het instituut kerk, maar ik zie het ook niet als noodzakelijk.
Het is wel fijn om met gelijkgezinden samen te komen, zeker als je die in je buurt, familie of virendenkring niet kan vinden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Chaya » 01 jun 2020 10:43

Lalage schreef:Ik vind dit ontzettend herkenbaar! Zelf ben ik nog steeds niet helemaal los van de kerk, maar heb het zo lang geprobeerd en er zo lang mee geworsteld: wil ik actief meedoen of stop ik ermee? Sinds een jaar leef ik met de gedachte: ik stop ermee. En ik ben maar 1 keer in mijn 'eigen' kerk geweest. Het heeft eerder al zoveel gepieker gegeven, want ik houd van kerkmuziek en van nadenken over zingeving en de vragen van het leven. Maar wat een opluchting dat het niet meer hoeft, dat dat schuldgevoel afneemt, want de kerk wil altijd meer geld/tijd/inzet ook al mag je er zijn. Hoe werkt dat bij jullie?

In zekere zin herkenbaar. Ik zou er ook graag mee stoppen. Ik ben talloze keren weggelopen, maar de Heere zocht mij weer op.
Ik zou stoppen met piekeren Lalage, want dat levert niets op.
Het geloof gaat ten diepste ook niet om de zingeving van je leven. Je leven kan ook zonder geloof, nuttig zijn.

Lees in de Bijbel wie naar Jezus toe gaan. Het zijn stuk voor stuk allemaal mensen die vastgelopen zijn in zichzelf.
Zo lang ziek, zo lang bloedvloeiend, zo lang op zoek naar iets.....misschien ook naar zingeving.

Degene die nog wel iets had, nl. veel geld (de rijke jongeling) stuurde Hij weg.

Dus Jezus kan alleen iemand helpen die niets van zichzelf heeft, niet gelooft. Niet wil.
Dat is nou Evangelie Lalage.
En die blijdschap is met niets te vergelijken en gun ik je zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Happy One » 01 jun 2020 11:03

Lalage schreef:Ik heb me lang afgevraagd of het triest is, maar ervaar het zelf inmiddels meer als groei en ontwikkeling dan als iets verliezen. Ik heb de basis namelijk nog steeds en zie mijzelf ook nog steeds als een gelovig mens, maar niet meer op de strenge manier van vroeger.

Ik heb trouwens getwijfeld of ik me zou uitschrijven uit de kerk, maar zo ver is het nog niet. Ik voel me nog steeds verbonden en waardeer ook het kerkenwerk, alleen zie nu even geen rol voor mij daarin. Maar als het straks weer kan, zal ik heus wel weer een mooie vesper bezoeken. Het is meer dat ik het schuldgevoel dat ik nu niet meer actief meedoe van me af probeer te schudden en dat lijkt aardig te lukken.

In de bijbel lezen heb ik al genoeg gedaan in mijn leven, dat staat nu op een laag pitje. Ik laat me ook graag inspireren door andere bronnen.


Geloofde je 'vroeger' niet in universalisme? Dan is er alle reden om blij te zijn :-). God redt uiteindelijk iedereen en iedereen ontvangt in fases de onvergankelijkheid. Christus Jezus is Redder en brengt het hele universum terug tot God. Zoals Romeinen 11 zo mooi zegt: Alles kwam door God, alles bestaat door God, alles keert terug tot God.
Mis je de vreugde van dat geloof niet?
Dat staat volgens mij totaal los van het lid zijn van een kerk...
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2020 12:42

Happy One schreef:Zoals Romeinen 11 zo mooi zegt: Alles kwam door God, alles bestaat door God, alles keert terug tot God.

Dat geloof ik nog steeds!

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Happy One » 01 jun 2020 13:49

Lalage schreef:Dat geloof ik nog steeds!


Maar dan heb je het christelijk geloof toch niet vaarwel gezegd maar hooguit overweeg je dat voor het instituut kerk. Of mis ik iets?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2020 15:04

Lalage schreef:Maar Mortlach, ben jij zelf nooit christelijk geweest? Ik herinner me dat je je boeddhist noemde.


Technisch gezien Rooms-Katholiek, gedoopt en gevormd, maar tegen die tijd had ik er al niks meer mee. Eigenlijk toen mijn oma aan moeders kant overleed, stopte mijn ouders er ook helemaal mee.

Boeddhisme is voor mij nog steeds de traditie waar ik de meeste waarde aan ontleen. Ik zou meer moeten mediteren, maar heb daar momenteel de ruimte/discipline niet voor. Je hebt niet echt 40 minuten ononderbroken stille tijd met een 2,5 peuter in huis. Grappig eigenlijk, dat ik dus met hetzelfde 'probleem' zit als Marjon uit die serie: mag ik zeggen dat ik erbij hoor? Momenteel heb ik dat gevoel wat minder, maar wie weet kom ik daar wel weer - meer lezen, meer mediteren, aansluiting zoeken met anderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2020 15:27

Happy One schreef:Maar dan heb je het christelijk geloof toch niet vaarwel gezegd maar hooguit overweeg je dat voor het instituut kerk. Of mis ik iets?

Het christelijk geloof houdt wel meer in dan in één God geloven. Het verschilt per christen wat hij/zij eronder verstaat, maar als ik kijk naar de definities die ik er ooit zelf voor gebruikte, dan voldoe ik daar niet meer aan.

Mortlach schreef:Ik zou meer moeten mediteren, maar heb daar momenteel de ruimte/discipline niet voor. Je hebt niet echt 40 minuten ononderbroken stille tijd met een 2,5 peuter in huis.

Dan heb je het juist misschien extra nodig ;-) Misschien als het kleintje slaapt? Je kunt ook korter mediteren. Zelf zet ik de meditatiewekker tussen 12 en 19 minuten. Het is niet makkelijk om dit zelf vol te houden, maar het helpt wel dat mijn echtgenoot heel trouw elke dag gaat zitten. Hij is ook bij een zen-club, zelf volg ik yogalessen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Mortlach » 01 jun 2020 16:14

Lalage schreef:Dan heb je het juist misschien extra nodig ;-) Misschien als het kleintje slaapt? Je kunt ook korter mediteren. Zelf zet ik de meditatiewekker tussen 12 en 19 minuten. Het is niet makkelijk om dit zelf vol te houden, maar het helpt wel dat mijn echtgenoot heel trouw elke dag gaat zitten. Hij is ook bij een zen-club, zelf volg ik yogalessen.


Ja, routine is ontzettend behulpzaam. Blij te zien dat het jou beter af gaat dan mij. Als het kleintje slaapt? We zitten in die leuke periode dat we blij zijn als het 22.00 uur is voordat die eindelijk eens blijft liggen en ik heb zelf ook rust nodig. Ik weet het, excuses. Misschien dat ik nog maar een keer een poging waag.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Invincible » 06 jun 2020 13:12

Een mooi & eerlijk topic.
En er valt ontzettend veel over te zeggen. Ik heb geprobeerd het kort te houden :)

Toen ik op Refoweb begon was mijn onderschrift:
"Geloof degenen die de waarheid zoeken, twijfel aan degenen die zeggen haar te hebben gevonden."
Daar moest ik aan denken toen ik gisterenavond de 6 afleveringen van holy sh*t heb zitten kijken. Ik zal daar later misschien even los op reageren.

Betreft dit topic is er veel herkenbaar, vooral het 'eruit' groeien. Hoe ik erin sta? Als dertiger vind ik ook dat de kerk de afgelopen decennia onvoldoende met mij mee is gegroeid. En dat heeft me lange tijd gefrustreerd en teleurgesteld. Maar dat wil niet zeggen dat mijn frustratie en teleurstelling terecht is. Met het oog op God en de bijbel denk ik eerlijk gezegd dat de kerk, als leerschool van het hart, er niet is om het mij aangenaam te maken.

Zoals ik al eerder ergens anders op t forum aangaf, hecht ik inmiddels geen waarde meer aan kerkcultuur en alles wat daarbij komt kijken (vorm, liturgie, etc.). Ik probeer dat juist resoluut weg te bannen uit mijn relatie met God. Ja ik ga (normaal gesproken) naar beide kerkdiensten, zoveel mogelijk bijbelkringen, etc., maar niet omdat ik me er thuis voel. Juist niet eigenlijk. Daar gaat het ook niet om. Vaak leer ik er inhoudelijk ook niets nieuws, of ben ik het niet met dingen eens. De kerk kan soms een ontzettend beklemmend oubollig en suf wereldje zijn. Ik ga erheen omdat ik, toen ik af wilde haken, het aan God heb overgelaten. Toen ik merkte dat m'n wandeling naar- en uit de kerk de hoogtepunten van mijn kerkbezoek waren heb ik dat gewoon eerlijk tegen God gezegd en het probleem bij Hem neergelegd.
Dat heeft me een vrijheid gegeven waarbij de toekomst open ligt, in Zijn hand.

Dit topic slingert een beetje tussen wezenlijk verschillende vragen:
-Moet ik (nog) iets met het christelijk geloof?
-Moet ik (nog) iets met de kerk?
-Moet ik (nog) iets met God?

Mij lijkt maar 1 ding belangrijk: je relatie met God. Bespreek de dingen direct met Hem. Of bespreek ze desnoods niet, maar zeg ze alleen tegen Hem. Een relatie bloed dood zonder (open & eerlijke) communicatie.
Ik denk dat je geloof, als 'jongere', vandaag de dag, in onze samenleving, ten dode is opgeschreven zodra je je directe en eerlijke contact met God opgeeft.

Verder is het jammer dat veel mensen het idee hebben dat ze dingen (vrijwilligerswerk) 'moeten' doen in de kerk. Mijn inschatting is dat vooral vrouwen daar (na verloop van tijd) mee worstelen. Blijkbaar ervaart men in de kerk te vaak een subtiele (of minder subtiele :) ) groepsdruk op dit vlak, zonder dat er voldoende ruimte is om te zeggen: 'nee, nu even niet'.
Een van onze dominees is daar bewust tegenin aan het gaan: laten we wat minder doen met z'n allen. n Beetje t Martha vs. Maria verhaal.

Groet van een dertiger,
Eric.
..

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2020 16:18

Dank voor je reactie, Invincible. Ga je dan uit gewoonte nog naar de kerk? Is er een kans dat je er toch eens mee stopt?

Die groepsdruk is niet heel sterk in de kerk waar ik lid van ben, maar ik ben opgevoed met het idee dat je wel je steentje moet bijdragen als je bij een club zit. Mijn vader schreef laatst nog een column in het kerkblad dat het onder jongeren niet meer vanzelfsprekend is om in de kerkenraad te gaan en toen realiseerde ik me ook waar dat schuldgevoel van mij vandaan komt. In de nieuwsbrief staan regelmatig vacatures die maar met moeite vervuld worden. Dat is bij overigens bij andere verenigingen ook zo, bijvoorbeeld de VvE van onze flat en de sportclub. Je kunt wel nee zeggen, maar iemand zal het toch moeten doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moet ik nog iets met het christelijk geloof?

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2020 12:00

Lalage schreef:Dank voor je reactie, Invincible. Ga je dan uit gewoonte nog naar de kerk? Is er een kans dat je er toch eens mee stopt?

Die groepsdruk is niet heel sterk in de kerk waar ik lid van ben, maar ik ben opgevoed met het idee dat je wel je steentje moet bijdragen als je bij een club zit. Mijn vader schreef laatst nog een column in het kerkblad dat het onder jongeren niet meer vanzelfsprekend is om in de kerkenraad te gaan en toen realiseerde ik me ook waar dat schuldgevoel van mij vandaan komt. In de nieuwsbrief staan regelmatig vacatures die maar met moeite vervuld worden. Dat is bij overigens bij andere verenigingen ook zo, bijvoorbeeld de VvE van onze flat en de sportclub. Je kunt wel nee zeggen, maar iemand zal het toch moeten doen.


Precies. Mensen die zich in willen zetten zijn altijd welkom omdat je er zelden genoeg van hebt. Dus kom je nieuw ergens in een kerk of na een poos weer terug, dan word je vast uit allerlei hoeken gevraagd of je het leuk vind om wat te doen. En als je de kerk fijn / nuttig vindt is het ook wel goed om erover na te denken of je dat wil en hoe. Ik vind het volkomen normaal dat als je lid bent van een kerk, je daar ook je steentje aan bijdraagt. Waarbij je wel moet uitkijken dat je niet teveel doet. Want bij je sportvereniging waar je lid ben vinden ze dat ook wel prettig, op je school... en je wil ook nog wel wat nuttigs doen in de buurt. En mensen blijven je toch vragen totdat je nee zegt. Dus prioriteiten stellen en nee zeggen. En als je naar de kerk gaat maar twijfelt over allerlei dingen zou ik sowieso nee zeggen. Misschien moet je dan aangeven dat je twijfelt over allerlei dingen en vooral voor de vorm naar de kerk gaat dan voor de inhoud. Waarschijnlijk stoppen ze dan heel snel met je vragen voor dingen in de kerk...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten