NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor gravo » 16 mei 2020 12:38

Heeft iemand gehoord van de NAR? Dat is een afkorting die staat voor New Apostolic Reformation, een los wereldwijd netwerk van kerken en instanties waarvan de ideeën steeds meer invloed krijgen in de evangelische wereld.
Het heeft wortels in de zogenaamde derde pinkstergolf, vertelde een vriend mij. Zij willen een vijfde tak van het wereldwijde christendom vormen (naast het katholicisme, het protestantisme, de oriëntaalse en de oosterse orthodoxie). Zij willen verloren gegane profetische en apostolische diensten opnieuw tot leven wekken vanuit een hele eigen eindtijd-theologie.

Ik vind het opvallend dat je nu weinig hoort over de uitbraak van het corona-virus als een teken van de eindtijd.
Tot nu toe was het erg gebruikelijk om bij zo'n beetje elke buitengewone gebeurtenis daar direct aan te refereren. Hoeveel tekenen van het beest, de antichrist of de aangebroken eindtijd hebben we al niet gezien in het verleden!
Maar over de corona-crisis hoor ik nauwelijks dergelijke geluiden.

Zou dit te maken kunnen hebben met de invloed die het NAR-gedachtegoed in evangelische en/of pinksterkringen heeft gekregen?

NAR hanteert namelijk een geheel nieuw eindtijd-scenario. In hun theologie verwachten zij geen verdere afbraak van het christelijk geloof. Nee, zij verwachten een herstel van een sterk wereldwijd christelijk bestuur. Zij doen er alles aan om christenen op belangrijke en invloedrijke functies te krijgen. In hun ogen verslaat de NAR het kwaad in de wereld en zullen haar leiders het bestuur in handen krijgen.
Dan begint het duizendjarig rijk en komt Jezus terug. Als het ware in een gespreid bedje.

Daar horen dus helemaal geen verschrikkelijke eindtijd fenomenen meer bij, maar eerder een groot aantal successen van de NAR profeten en apostelen. Het wordt namelijk niet steeds slechter, het wordt steeds beter!
Ik vraag me af: zou dat de reden kunnen zijn dat men de corona-crisis ook niet meer zo in het licht van de eindtijd plaatst?
Het past misschien niet in de nieuwe visie!

Dit is echt een complete omslag in het tot nu toe bekende evangelische / charismatische / pinkster-geloof!

Heeft iemand ervaring met deze NAR beweging?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Teus » 16 mei 2020 13:23

Nee, heb er geen ervaring mee en wil het ook niet krijgen.
Wellicht heb je hier wat aan.
https://www.goldminemedia.eu/WP/2015/05/bill-johnson-en-bethel-church-tweede-waarschuwing/
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Teus » 16 mei 2020 14:11

Todd Bentley is ook van deze club. Gruwelijk gewoon.
https://youtu.be/RNsSyN9qUGM
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor gravo » 16 mei 2020 14:41

Teus schreef:Nee, heb er geen ervaring mee en wil het ook niet krijgen.
Wellicht heb je hier wat aan.
https://www.goldminemedia.eu/WP/2015/05/bill-johnson-en-bethel-church-tweede-waarschuwing/

Nou, een waarschuwing is zeker op z'n plaats. De NAR werkt met het begrip "Seven Mountains Mandate" en dat houdt niets meer of minder in dan het nastreven van dominantie op 7 maatschappelijke gebieden: business, regering, media, kunst & entertainment, onderwijs, familie en godsdienst.
Ik krijg het gevoel dat je dit bijna als een soort Taliban van het christendom kunt zien: ze willen de wereld zuiveren en daarvoor een zogenaamde SLSW praktiseren (Strategic Level Spiritual Warfare), wat je rustig een soort jihad of heilige oorlog kunt noemen. Satan hier en satan daar, zelfs de andere christelijke denominaties zijn in de ogen van veel NAR voormannen satanisch en moeten dus worden bestreden! Een eigen sterk aangepaste Bijbelvertaling, "The Passion Translation" moet de NAR zelf, maar ook anderen overtuigen van hun gelijk.

En ze hebben nogal wat invloed. Uiteraard beïnvloeden ze andere, verwante evangelicale christenen, maar wat in de ogen van de NAR natuurlijk veel relevanter is, ook politici zijn er door beïnvloed. Mensen als Rick Perry, Ted Cruz, Sarah Palin, Michele Bachman en Sam Brownback zijn op de een of andere manier gelieerd aan NAR opvattingen. Zij moeten op hun terrein kennelijk de klus klaren.
Maar wat zit er nog meer onder de oppervlakte? Op welke maatschappelijke terreinen, wie en waar?

De toekomst voor de NAR is kortom een zwaar te bevechten christelijke overheersing van de gehele wereld. Het duizendjarig rijk is dan een volledig gezuiverde wereld, waarna Jezus zal terugkomen.

Dus die hebben wel een agenda, kun je zeggen!!

Je vraagt je toch af of er ook in Europa een voedingsbodem is voor deze nieuwe vorm van triomfantelijk en heerszuchtig christendom.
Als dit groeit is het niet zonder gevaar, denk ik.
Vooral voor het aanzien van Christus, christendom en christenen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor schaapje » 16 mei 2020 14:49

https://www.youtube.com/watch?v=-RPVWB59Dbw

Hier nog een toevoeging, met John MacArthur die ik hoog acht.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2020 14:52

Todd Bentley. O, zelfs ik herken die naam! Houd je verre van die oplichter!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor gravo » 16 mei 2020 14:53

Teus schreef:Todd Bentley is ook van deze club. Gruwelijk gewoon.
https://youtu.be/RNsSyN9qUGM

Dank voor de video. Knettergek natuurlijk.

Maar ik vind dit soort amateuristische Pseudo Parkinson toneelstukjes toch wat minder gevaarlijk dan de theologische en theoretische achtergronden die ik van de NAR te weten ben gekomen.
De getoonde video is inderdaad een uitvloeisel van de gedachte dat de overheersing van alles en iedereen met krachtige wonderen (healing) gepaard zal gaan, en wie weet hoeveel argeloze zielen er weer intrappen, maar de drijfveer zit veel dieper. En het is goed om juist dat te onderzoeken.

Hoe succesvol en hoe breed de beweging kan worden weet ik ook niet.
Maar als je alleen afgaat op dit soort video's wordt het natuurlijk...hélemaal niks!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor gravo » 16 mei 2020 15:02

schaapje schreef:https://www.youtube.com/watch?v=-RPVWB59Dbw

Hier nog een toevoeging, met John MacArthur die ik hoog acht.

Ja, ook een hele goede instructieve video.
Wel opvallend hoe bekende evangelische voormannen zich genoodzaakt voelen om hier dieper op in te gaan en er tegen te waarschuwen.
Kennelijk zien ze een echte bedreiging in NAR. Niet zo vreemd, omdat zoals John MacArthur terecht opmerkt, deze beweging vooral heel aantrekkelijk is voor jonge mensen die iets willen doen. Ze kunnen met de NAR ideeën de 7 Mountains bestormen, overwinnen en beheersen.
Veel radicale stromingen werven onder de jeugd die bereid is om ergens volledig voor te gaan.
Terecht legt John MacArthur uit dat we hier met een vorm van dominianism te maken hebben, een overheersings-theologie.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Veendam » 17 mei 2020 20:43

Als ik alles zo even lees dan zie ik dat er veel gegis is over de NAR, terwijl de NAR niet staat voor wat er allemaal over hen gezegd wordt.

Maar allemaal lekker makkelijk om OVER anderen te schrijven zonder inzage te hebben in de verschillende onderdelen waar de NAR voor zou staan.
Om het op deze manier te brengen is het net alsof je zegt dat de gereformeerden wat zeggen of doen of geloven, maar dan zeg je niet dat er onder de gereformeerden verschillende stromingen zijn, en zo is dat ook bij wat jullie nu de NAR noemen.

Zit er kaf onder het koren ?
Ja maar dat is er ook bij de gereformeerden, en bij de baptisten en de Pinksters.

Je hoort niemand over corona ?
Dan kijk je selectief of je weet niet waar je op moet zoeken.
Mensen van binnen de verschillende stromingen zeggen genoeg over het corona gedoe.
Maar ja, als je refo bent dan kijk je daar niet naar........... en houdt je aan alle regels van de overheid want Paulus zegt dat je moet luisteren naar de overheid. Als het aan mij ligt dan ga ik gewoon naar de kerk en geef een hug aan mijn broeders en zusters, want ik ben vrij van angst en ziekte zal mij niet treffen. Mondkapje doe ik niet om, ik ontwijk niemand die aan komt lopen en handschoentjes doe k ook niet aan. Ik loop gewoon rechtdoor en ik ga niet aan de kant.
Ik kom samen met mensen als ik dat wil en het maakt me niet uit of dat er meer dan 30 zijn of wat dan ook.

Het zou een keer tijd worden dat de kerkenraad de leden oproept om ondanks wat de overheid zegt gewoon naar de kerk te komen en daar God te aanbidden, en ja dan ga je tegen de overheid in, maar wat kan mij dat schelen want wat God zegt is mijn norm en mijn leven.
En niemand zegt dat het in de winkels druk is, en niemand heeft het over de moskee waar ze nog steeds gewoon doorgaan en pal naast elkaar zitten schouder aan schouder.

Kerkenraad roep, leden kom, en doe wat God zegt en niet wat de overheid zegt.

En willen jullie nu over mij heenvallen ?
Succes dan maar daarmee.

Trouwens: Rodney Howard Brown die was aangeklaagd, maar is al lang vrij gesproken door de rechter en de sherrif diet het in gang had gezet is berispt. In Amerika mogen in meerdere staten gewoon onbeperkt kerkdiensten worden gehouden, andere staten niet maar daar mogen wel 750 man bij de wallmarkt naar binnen.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Gtn » 18 mei 2020 21:41

@Veendam, ik ben het niet met je eens. Wij als christenen moeten onze overheid gehoorzamen, en geen aanstoot geven door op het randje te gaan lopen of de regels te negeren. Het komt op mij over dat je de ernst van de corona niet onderkent.

Terug naar NAR:

Op refoweb stond laatst een "studie" over muziek, hierin ging het ook over NAR apostelen.

https://www.refoweb.nl/nieuws/1616/krit ... ip-muziek/

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor gravo » 18 mei 2020 22:50

Veendam schreef:Als ik alles zo even lees dan zie ik dat er veel gegis is over de NAR, terwijl de NAR niet staat voor wat er allemaal over hen gezegd wordt.

Maar allemaal lekker makkelijk om OVER anderen te schrijven zonder inzage te hebben in de verschillende onderdelen waar de NAR voor zou staan.
Om het op deze manier te brengen is het net alsof je zegt dat de gereformeerden wat zeggen of doen of geloven, maar dan zeg je niet dat er onder de gereformeerden verschillende stromingen zijn, en zo is dat ook bij wat jullie nu de NAR noemen.

Zit er kaf onder het koren ?
Ja maar dat is er ook bij de gereformeerden, en bij de baptisten en de Pinksters.

Je hoort niemand over corona ?
Dan kijk je selectief of je weet niet waar je op moet zoeken.
Mensen van binnen de verschillende stromingen zeggen genoeg over het corona gedoe.
Maar ja, als je refo bent dan kijk je daar niet naar........... en houdt je aan alle regels van de overheid want Paulus zegt dat je moet luisteren naar de overheid. Als het aan mij ligt dan ga ik gewoon naar de kerk en geef een hug aan mijn broeders en zusters, want ik ben vrij van angst en ziekte zal mij niet treffen. Mondkapje doe ik niet om, ik ontwijk niemand die aan komt lopen en handschoentjes doe k ook niet aan. Ik loop gewoon rechtdoor en ik ga niet aan de kant.
Ik kom samen met mensen als ik dat wil en het maakt me niet uit of dat er meer dan 30 zijn of wat dan ook.

Het zou een keer tijd worden dat de kerkenraad de leden oproept om ondanks wat de overheid zegt gewoon naar de kerk te komen en daar God te aanbidden, en ja dan ga je tegen de overheid in, maar wat kan mij dat schelen want wat God zegt is mijn norm en mijn leven.
En niemand zegt dat het in de winkels druk is, en niemand heeft het over de moskee waar ze nog steeds gewoon doorgaan en pal naast elkaar zitten schouder aan schouder.

Kerkenraad roep, leden kom, en doe wat God zegt en niet wat de overheid zegt.

En willen jullie nu over mij heenvallen ?
Succes dan maar daarmee.

Trouwens: Rodney Howard Brown die was aangeklaagd, maar is al lang vrij gesproken door de rechter en de sherrif diet het in gang had gezet is berispt. In Amerika mogen in meerdere staten gewoon onbeperkt kerkdiensten worden gehouden, andere staten niet maar daar mogen wel 750 man bij de wallmarkt naar binnen.

Veendam, dat valt me tegen. Je slingert nu verongelijkt een hele serie verwijten rond, maar je reageert eigenlijk helemaal niet op de kern van de zaak.

Mijn eerste vraag was of mensen hier ervaring mee hebben. Daar zou je bijvoorbeeld, enigszins zakelijk, op in kunnen gaan. Is het feit dat je nu als door een adder gebeten reageert een indicatie dat je de NAR zelf kent of dat je er zelf bijvoorbeeld sympathie voor hebt? Dat zou een adequaat antwoord zijn op mijn vraag en een boeiende discussie kunnen opleveren.

Ten tweede heb ik mijn zorg geuit over de invloed en de consequenties van de nieuw ontwikkelde leer. Die zorgen ontstaan met name als ik zie welke mensen er bij betrokken zijn. Kun je daar op ingaan?

Het kan zijn dat ik verkeerd geïnformeerd ben, dat de bronnen die ik heb geraadpleegd niet objectief waren en zo, maar dat verklaart nog niet waarom er nu opeens een stroom van oneigenlijke en onterechte verwijten op gang zou moeten komen.
Dat hele verhaal over de overheid heeft er wat mij betreft al niks mee te maken. En waarom een kritische blik op de NAR direct de tu quoque uitlokt over refo's en gereformeerden snap ik ook niet.

Ik vind het verder nogal risicovol om kerkdiensten gewoon door te laten gaan als je weet hoe het corona-virus zich gedraagt. Overigens ook aangemoedigd door (een deel van) de Amerikaanse overheid.
Met enige schrik stel ik de vraag toch maar: ben je soms in de hoek van de overtuigde Trump-aanhangers terechtgekomen en ben je dan ook van de gedachte dat Trump, ondanks zijn gevaarlijke, overmoedige en botte houding, die ook niet veel waard bleek bij de aanpak van de pandemie (America First qua aantal besmettingen en doden!) een man van God is? Als dat zo is, weet ik dat er met jou helaas niet meer te praten valt.

Maar ik heb meer en beter van je gelezen, dus ik hoop dat dat niet het geval zal zijn.
laten we de discussie maar gewoon voortzetten. Vertel me eens meer over de NAR bijvoorbeeld.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2020 08:07

Veendam schreef:Als ik alles zo even lees dan zie ik dat er veel gegis is over de NAR, terwijl de NAR niet staat voor wat er allemaal over hen gezegd wordt.

Maar allemaal lekker makkelijk om OVER anderen te schrijven zonder inzage te hebben in de verschillende onderdelen waar de NAR voor zou staan.
Om het op deze manier te brengen is het net alsof je zegt dat de gereformeerden wat zeggen of doen of geloven, maar dan zeg je niet dat er onder de gereformeerden verschillende stromingen zijn, en zo is dat ook bij wat jullie nu de NAR noemen.

Zit er kaf onder het koren ?
Ja maar dat is er ook bij de gereformeerden, en bij de baptisten en de Pinksters.

Je hoort niemand over corona ?
Dan kijk je selectief of je weet niet waar je op moet zoeken.
Mensen van binnen de verschillende stromingen zeggen genoeg over het corona gedoe.
Maar ja, als je refo bent dan kijk je daar niet naar........... en houdt je aan alle regels van de overheid want Paulus zegt dat je moet luisteren naar de overheid. Als het aan mij ligt dan ga ik gewoon naar de kerk en geef een hug aan mijn broeders en zusters, want ik ben vrij van angst en ziekte zal mij niet treffen. Mondkapje doe ik niet om, ik ontwijk niemand die aan komt lopen en handschoentjes doe k ook niet aan. Ik loop gewoon rechtdoor en ik ga niet aan de kant.
Ik kom samen met mensen als ik dat wil en het maakt me niet uit of dat er meer dan 30 zijn of wat dan ook.

Het zou een keer tijd worden dat de kerkenraad de leden oproept om ondanks wat de overheid zegt gewoon naar de kerk te komen en daar God te aanbidden, en ja dan ga je tegen de overheid in, maar wat kan mij dat schelen want wat God zegt is mijn norm en mijn leven.
En niemand zegt dat het in de winkels druk is, en niemand heeft het over de moskee waar ze nog steeds gewoon doorgaan en pal naast elkaar zitten schouder aan schouder.

Kerkenraad roep, leden kom, en doe wat God zegt en niet wat de overheid zegt.

En willen jullie nu over mij heenvallen ?
Succes dan maar daarmee.

Trouwens: Rodney Howard Brown die was aangeklaagd, maar is al lang vrij gesproken door de rechter en de sherrif diet het in gang had gezet is berispt. In Amerika mogen in meerdere staten gewoon onbeperkt kerkdiensten worden gehouden, andere staten niet maar daar mogen wel 750 man bij de wallmarkt naar binnen.


Ik val daar wel over ja. Je houding is gevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. Met een houding als “ik geloof dus mij kan niets gebeuren” en dan ook geen afstand houden tot anderen... ze gaan maar voor jou aan de kant. Wat mij betreft mogen ze dat beboeten. God vraagt niet van je om jezelf en anderen moedwillig in gevaar te brengen. En er zij genoeg voorbeelden van hoe samenkomsten, koren etcetera voor veel besmettingen hebben gezorgd, soms met dodelijke afloop.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Veendam » 19 mei 2020 15:07

Gtn schreef:@Veendam, ik ben het niet met je eens. Wij als christenen moeten onze overheid gehoorzamen, en geen aanstoot geven door op het randje te gaan lopen of de regels te negeren. Het komt op mij over dat je de ernst van de corona niet onderkent.

Terug naar NAR:

Op refoweb stond laatst een "studie" over muziek, hierin ging het ook over NAR apostelen.

https://www.refoweb.nl/nieuws/1616/krit ... ip-muziek/


Wij als Christenen de overheid gehoorzamen ? Of God gehoorzamen ? Als ik moet kiezen tussen die twee dan gehoorzaam ik dus op die punten de overheid niet, maar God wel. Niet zo moeilijk toch ?

Dus de overheid zegt straks bij wijze van spreken dat we niet naar de kerk mogen maar de moskee mag wel gewoon open en de bouwmarkt ook, dan lekker tam de overheid gehoorzamen en we voldoen aan de regeltjes dat we de overheid moeten gehoorzamen.

De ernst van corona ? Ik denk dat ik me meer in die materie verdiept heb dan jullie.
Corona op zich zelf is net zo ernstig als de griep bij wijze van spreken.

Verder over de nieuwe dingen van de NAR ?
Wat is er nieuw aan dan ? Hier op dit forum staat de NAR al genoemd in 2013.
Oud nieuws dus, en ook niet kloppend ook nog.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Veendam » 19 mei 2020 15:11

Marnix schreef:Ik val daar wel over ja. Je houding is gevaarlijk, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen. Met een houding als “ik geloof dus mij kan niets gebeuren” en dan ook geen afstand houden tot anderen... ze gaan maar voor jou aan de kant. Wat mij betreft mogen ze dat beboeten. God vraagt niet van je om jezelf en anderen moedwillig in gevaar te brengen. En er zij genoeg voorbeelden van hoe samenkomsten, koren etcetera voor veel besmettingen hebben gezorgd, soms met dodelijke afloop.


Ik ben gezond en blijf gezond.
Als een ander mij vraagt om afstand te houden doe ik dat gewoon.
Voorbeelden van hoe samenkomsten en koren voor besmetting gezorgt hebben ?
Dat er mensen ziek waren die OOK naar een koor gingen dat zou kunnen kloppen, maar het is nergens aangetoond dat het koor de oorzaak was en dat er nooit besmetting zou hebben plaatsgevonden als ze niet naar het koor waren gegaan.

En de genoemde doden door jou, wat hadden ze verder in het medisch dossier staan?
Kijk dat soort vragen worden niet egsteld maar we nemen alles klakkeloos aan zonder verder navraagte doen of onderzoek.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Veendam » 19 mei 2020 15:26

gravo schreef:Veendam, dat valt me tegen. Je slingert nu verongelijkt een hele serie verwijten rond, maar je reageert eigenlijk helemaal niet op de kern van de zaak.

Mijn eerste vraag was of mensen hier ervaring mee hebben. Daar zou je bijvoorbeeld, enigszins zakelijk, op in kunnen gaan. Is het feit dat je nu als door een adder gebeten reageert een indicatie dat je de NAR zelf kent of dat je er zelf bijvoorbeeld sympathie voor hebt? Dat zou een adequaat antwoord zijn op mijn vraag en een boeiende discussie kunnen opleveren.

Ten tweede heb ik mijn zorg geuit over de invloed en de consequenties van de nieuw ontwikkelde leer. Die zorgen ontstaan met name als ik zie welke mensen er bij betrokken zijn. Kun je daar op ingaan?

Het kan zijn dat ik verkeerd geïnformeerd ben, dat de bronnen die ik heb geraadpleegd niet objectief waren en zo, maar dat verklaart nog niet waarom er nu opeens een stroom van oneigenlijke en onterechte verwijten op gang zou moeten komen.
Dat hele verhaal over de overheid heeft er wat mij betreft al niks mee te maken. En waarom een kritische blik op de NAR direct de tu quoque uitlokt over refo's en gereformeerden snap ik ook niet.

Ik vind het verder nogal risicovol om kerkdiensten gewoon door te laten gaan als je weet hoe het corona-virus zich gedraagt. Overigens ook aangemoedigd door (een deel van) de Amerikaanse overheid.
Met enige schrik stel ik de vraag toch maar: ben je soms in de hoek van de overtuigde Trump-aanhangers terechtgekomen en ben je dan ook van de gedachte dat Trump, ondanks zijn gevaarlijke, overmoedige en botte houding, die ook niet veel waard bleek bij de aanpak van de pandemie (America First qua aantal besmettingen en doden!) een man van God is? Als dat zo is, weet ik dat er met jou helaas niet meer te praten valt.

Maar ik heb meer en beter van je gelezen, dus ik hoop dat dat niet het geval zal zijn.
laten we de discussie maar gewoon voortzetten. Vertel me eens meer over de NAR bijvoorbeeld.

gravo


Ja ervaring heb ik wel met mensen van binnen de stroming van de NAR.
Ben ik het er mee eens ? NEE.
Wordt de info die jullie geven op een feitelijk correcte wijze ? NEE, het is gekleurd en ook niet nieuw.
Wordt alles over 1 kam geschoren op dit forum nu ? JA

Staat er corona crisis boven deze topic ? Ja, dus daar reageer ik dus op.
Kerkdiensten risicovol ? Mijn mening : Nee niet risicovol
Dan ga je zeker ook niet naar de supermarkt daar lopen de mensen wel allemaal door elkaar.
Zijn mensen echt bang voor corona ? Nou dat weet ik zo net nog niet, in ieder geval een deel vertoonde gedrag van slaafse manier van volgen wat anderen zeggen en doen. Als ik met iemand spreek netjes op afstand en ze zeggen van oooh dat virus is eng en zo en ik zeg dat ik hun een paar duizend euro kan besparen dan komen ze zelf naar me toe om te kijken wat ik op papier heb staan.
Ze zijn dan dus wel bang voor een virus maar als het ze geld kan opleveren zijn ze ineens niet meer bang ?

Maa als je het zo graag wilt weten dan ben ik ook niet voor Trump, maar als ik moet kiezen tussen Hillary Clinton of Obama met hun verkiezingsprogramma en het programma van Trump dan kies ik voor Trump.
Of wil jij zelf zeggen dat je zo voor abortus bent en zo en dat je daarom dus tegen Trump bent en voor de democraten ?

Wat heeft het voor nut om oude zaken opnieuw te brengen en er corona bij te zetten ?
Alsof dat met elkaar te maken heeft..... niet dus.

Doorgaan met de discussie over de NAR ? Zie ik het nut niet van in.
Het is zo dat je een keer verder moet kijken dan je neus lang is en dus niet alleen kijken wat anderen er over zeggen, maar je te verdiepen in wat ze zelf zeggen over een langere periode. Dan zie je wat er aan de hand is, waar het weg komt, waar ze goed zitten en waar ze de afslag missen en de verkeerde kant op gaan. Of ik veel meer weet over de door jullie geoemde NAR ? Ja zeker weet ik daar meer van.
Ben ik het overal mee eens ? Wel met alles wat ze zeiden VOORDAT ze de bocht uit vlogen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten