NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor Veendam » 20 mei 2020 12:19

naamloos schreef:Tja, nou ja... je kunt het ook omdraaien natuurlijk: hoeveel moeite wil jij doen om iets uit te leggen.
Iedereen heeft 24/7. We hebben allemaal onze eigen prioriteiten en interesses. Wat je echt wilt weten daar ga je heus zelf wel achteraan.
Als iets je maar matig interesseert lijkt het me logisch om daar niet al te veel tijd en moeite in te steken.
En als het echt belangrijk zou zijn, zou ik mensen niet met een link afschepen. Al helemaal niet op een discussieforum.


Inderdaad is het zo dat als iemand iets maar matig de interesse heeft gewekt zeer niet veelvoor willen doen.
Dat is inderdaad ook veel te merken of een forum zoals deze.

Mocht iemand gerichte serieuze vragen hebben dan mogen ze me gerust een bericht sturen en dan zal ik de vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoordenmaar dat ga ik dus niet openbaar doen, omdat er veel zijn die er een hobby van maken om met modder te gooien. (daarmee bedoel ik jou niet hoor naamloos)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor DeLange » 21 mei 2020 00:01

gravo schreef:Heeft iemand gehoord van de NAR? Dat is een afkorting die staat voor New Apostolic Reformation, een los wereldwijd netwerk van kerken en instanties waarvan de ideeën steeds meer invloed krijgen in de evangelische wereld.
Het heeft wortels in de zogenaamde derde pinkstergolf, vertelde een vriend mij. Zij willen een vijfde tak van het wereldwijde christendom vormen (naast het katholicisme, het protestantisme, de oriëntaalse en de oosterse orthodoxie). Zij willen verloren gegane profetische en apostolische diensten opnieuw tot leven wekken vanuit een hele eigen eindtijd-theologie.

Ik vind het opvallend dat je nu weinig hoort over de uitbraak van het corona-virus als een teken van de eindtijd.
Tot nu toe was het erg gebruikelijk om bij zo'n beetje elke buitengewone gebeurtenis daar direct aan te refereren. Hoeveel tekenen van het beest, de antichrist of de aangebroken eindtijd hebben we al niet gezien in het verleden!
Maar over de corona-crisis hoor ik nauwelijks dergelijke geluiden.

Zou dit te maken kunnen hebben met de invloed die het NAR-gedachtegoed in evangelische en/of pinksterkringen heeft gekregen?

NAR hanteert namelijk een geheel nieuw eindtijd-scenario. In hun theologie verwachten zij geen verdere afbraak van het christelijk geloof. Nee, zij verwachten een herstel van een sterk wereldwijd christelijk bestuur. Zij doen er alles aan om christenen op belangrijke en invloedrijke functies te krijgen. In hun ogen verslaat de NAR het kwaad in de wereld en zullen haar leiders het bestuur in handen krijgen.
Dan begint het duizendjarig rijk en komt Jezus terug. Als het ware in een gespreid bedje.

Daar horen dus helemaal geen verschrikkelijke eindtijd fenomenen meer bij, maar eerder een groot aantal successen van de NAR profeten en apostelen. Het wordt namelijk niet steeds slechter, het wordt steeds beter!
Ik vraag me af: zou dat de reden kunnen zijn dat men de corona-crisis ook niet meer zo in het licht van de eindtijd plaatst?
Het past misschien niet in de nieuwe visie!

Dit is echt een complete omslag in het tot nu toe bekende evangelische / charismatische / pinkster-geloof!

Heeft iemand ervaring met deze NAR beweging?

gravo


Ik heb er nog nooit van gehoord, hoewel ik toch vijf jaar evangelisch ben.
Bij ons verkondigen we dat Jezus terug gaat komen, maar verder niet te veel visies erbij, aangezien de evangelische wereld heel erg verdeeld is geraakt.

●Je het nu zeg maar een sterke pro Israël beweging met het geloof in de opname voor de verdrukking.
Een beweging van de opname na de verdrukking.
●Een beweging dat geloofd in de opname tijdens de verdrukking.
●Je hebt de Kingdom now theologie.
●Je hebt de preteristen.
●En de reformatorische baptisten.

Dit verklaard denk ik eerder waarom je niks hoort. Men is erin moe gestreden.

Zelf geloof ik dat elke ramp een eindtijds wee is, en dat dit al begon in de tijd van Jezus en er eigenlijk ook er voor.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor DeLange » 21 mei 2020 00:14

Veendam schreef:Als ik alles zo even lees dan zie ik dat er veel gegis is over de NAR, terwijl de NAR niet staat voor wat er allemaal over hen gezegd wordt.

Maar allemaal lekker makkelijk om OVER anderen te schrijven zonder inzage te hebben in de verschillende onderdelen waar de NAR voor zou staan.
Om het op deze manier te brengen is het net alsof je zegt dat de gereformeerden wat zeggen of doen of geloven, maar dan zeg je niet dat er onder de gereformeerden verschillende stromingen zijn, en zo is dat ook bij wat jullie nu de NAR noemen.

Zit er kaf onder het koren ?
Ja maar dat is er ook bij de gereformeerden, en bij de baptisten en de Pinksters.

Je hoort niemand over corona ?
Dan kijk je selectief of je weet niet waar je op moet zoeken.
Mensen van binnen de verschillende stromingen zeggen genoeg over het corona gedoe.
Maar ja, als je refo bent dan kijk je daar niet naar........... en houdt je aan alle regels van de overheid want Paulus zegt dat je moet luisteren naar de overheid. Als het aan mij ligt dan ga ik gewoon naar de kerk en geef een hug aan mijn broeders en zusters, want ik ben vrij van angst en ziekte zal mij niet treffen. Mondkapje doe ik niet om, ik ontwijk niemand die aan komt lopen en handschoentjes doe k ook niet aan. Ik loop gewoon rechtdoor en ik ga niet aan de kant.
Ik kom samen met mensen als ik dat wil en het maakt me niet uit of dat er meer dan 30 zijn of wat dan ook.

Het zou een keer tijd worden dat de kerkenraad de leden oproept om ondanks wat de overheid zegt gewoon naar de kerk te komen en daar God te aanbidden, en ja dan ga je tegen de overheid in, maar wat kan mij dat schelen want wat God zegt is mijn norm en mijn leven.
En niemand zegt dat het in de winkels druk is, en niemand heeft het over de moskee waar ze nog steeds gewoon doorgaan en pal naast elkaar zitten schouder aan schouder.

Kerkenraad roep, leden kom, en doe wat God zegt en niet wat de overheid zegt.

En willen jullie nu over mij heenvallen ?
Succes dan maar daarmee.

Trouwens: Rodney Howard Brown die was aangeklaagd, maar is al lang vrij gesproken door de rechter en de sherrif diet het in gang had gezet is berispt. In Amerika mogen in meerdere staten gewoon onbeperkt kerkdiensten worden gehouden, andere staten niet maar daar mogen wel 750 man bij de wallmarkt naar binnen.


Mee doen kost me te veel geld (boetes), en ik wil geen dode kwetsbare mensen op mijn geweten hebben.

Wat je over de NAR zegt zou wel kunnen. Ik bespeur dat er vaak een grijs gebied is in de evangelische wereld binnen vaak ook pluriforme gemeentes.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: NAR (New Apostolic Reformation) en de corona-crisis

Berichtdoor HeroBeer » 01 aug 2020 21:56

nieuw eindtijd-scenario. In hun theologie verwachten zij geen verdere afbraak van het christelijk geloof. Nee, zij verwachten een herstel van een sterk wereldwijd christelijk bestuur. Zij doen er alles aan om christenen op belangrijke en invloedrijke functies te krijgen. In hun ogen verslaat de NAR het kwaad in de wereld en zullen haar leiders het bestuur in handen krijgen. Dan begint het duizendjarig rijk en komt Jezus terug. Als het ware in een gespreid bedje


[> ik denk, dat Jezus nog liever op 'n spijkerbed gaat liggen !?
|

NB : hun gedachtengoed, ken ik reeds lang -- zij vertalen het Evangelie naar *machthebberij* -- doch uiteraard, zullen 'r straks (conform de apokalyps), nieuwe apostelen & profeten gaan optreden -- echter, het geestelijk & functioneel ambt van Apostel,is niet ! een machts^ maar een vertrouwens positie !! -- en dat niet zozeer in een stenen gebouw, alswel in een *hagepreek setting* -(de open veldkerk ?)- het zal 'n tijd wezen, alwaar de gelovigen verblijven in zelfvoor^ zienende communities, omdat ze in de wereld, niet meer kunnen noch mogen handelen -- tenslotte, zal deze apostolische veldkerk het gaan winnen van de groote kerk der machthebbers ....
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: NAR (New Apostolic Reformation), de corona-crisis en Trump

Berichtdoor gravo » 13 nov 2020 11:10

Nu Trump het Witte Huis zal verlaten is het een goed moment om weer even te kijken naar NAR, die ik eerder in dit topic ter sprake bracht in verband met de corona-crisis.
NAR heeft in Trump altijd de voorman gezien die het wereldwijde theocratische ideaal van NAR moest verwezenlijken. Uitgebreide informatie over NAR kun je hier vinden: http://www.weesalert.be/artikelen/A0027-1.pdf.

De reacties op het verlies van Trump zijn zeer heftig bij degenen die min of meer de NAR gedachte aanhangen:
Beschuldigingen van fraude en profetien over de tweede termijn van Trump:
https://www.rightwingwatch.org/post/firmly-in-trumps-camp-charisma-pushes-fraud-charges-and-prophesies-of-second-term/
Nog bonter maakt QAnon volgeling Mark Taylor het. Hij beschuldigt Biden-stemmers ervan geen christen meer te zijn en zelfs niet meer menselijk, omdat ze meewerken aan een satanisch plan: https://www.rightwingwatch.org/post/mark-taylor-says-christians-who-voted-for-biden-have-cursed-their-families-for-generations-to-come/.

Zomaar wat voorbeelden van hoe gevaarlijk en ondermijnend dergelijke extreme uitwassen van het christendom kunnen worden.
Ik bedoel er maar mee aan te geven dat je echt niet kunt aankomen met wat vergoeilijkende praat over de evangelicale base waarop Trump het presidentschap veroverde. Het zijn vaak zeer extreme, complotgevoelige christenen die zich door NAR laten inspireren en daarbij alle westerse waarden zoals democratie, rechtsstaat, vrijheden en waarheidsinstituten (wetenschap, journalistiek) zouden willen opofferen voor hun ideaal, de wereldwijde theocratie.

Het zijn de salafisten van het christendom!

Daarom heb ik aandacht gevraagd voor deze beweging.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: NAR (New Apostolic Reformation), de corona-crisis en Trump

Berichtdoor Mortlach » 13 nov 2020 15:25

gravo schreef:Nog bonter maakt QAnon volgeling Mark Taylor het. Hij beschuldigt Biden-stemmers ervan geen christen meer te zijn en zelfs niet meer menselijk, omdat ze meewerken aan een satanisch plan


Omdat je het noemt, hier een interessante analyse van het Qanon fenomeen door een spelontwikkelaarslens. Het lijkt bizar dat zo veel mensen er voor vallen, maar als je dit leest, zie je precies waarom het zo effectief is als propagandamiddel.

https://medium.com/curiouserinstitute/a ... 0972548be5
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten