petitie nationale biddag om coronacrisis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor K80 » 06 mei 2020 15:02

Hoe zou de rest van het land denken als de Koning en Minister President hier om vroegen?
De niet religieuzen en andere religieuzen?
De staat is neutraal van religie, er is ook vrijheid van geloof, wat dat dan ook is.
Daarom moet staat en kerk gescheiden blijven.
En kan daarom hier door de Koning en Rutte niet om gevraagd worden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor hans0166 » 06 mei 2020 15:12

MoesTuin schreef:Nou, als je er van ...


op wie/wat regeer je?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2020 15:28

HGCU schreef:In 1918 schreef de Nederlandse overheid naar aanleiding van de Spaanse griep nog een nationale biddag uit. Hoe groot zou het geweest zijn als dit ook nu gebeurd was en zowel de minister-president als de koning in dezelfde geest als destijds de koning van Ninevé een oproep tot het volk had gedaan. De recent gestarte handtekeningsactie voor de petitie waarin opgeroepen wordt tot het uitschrijven van een nationale biddag verdient dan ook steun.

Bron: https://www.inhetspoor.nl/nieuws/


Ik vermoed dat deze mensen de invloed van het christendom op Nederland anno 2020 schromelijk overschatten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2020 15:39

MoesTuin schreef:Nou, als je er van dicht bij in je werk mee te maken hebt gehad..en de dreiging blijft.... cliënten overleden en collega's ziek...
Piep je wel anders....
Maar een nationale gebedsdag hoeft er van mij niet te komen....waarom op 1 moment met z'n allen bidden,. Is dat krachtiger dan als ik dat stilletjes s nachts vanuit mijn bedje doe?


Ja, ik herken dat wel. In het begin waren er ook wat van die acties. Om een bepaald tijdstip met z'n alleen het Onze Vader bidden. Om 1 uur allemaal Jezus Overwinnaar draaien. Ik heb ook niet zo heel veel met dat soort dingen. We hoeven bij het bidden geen omhaal van woorden te gebruiken maar ook niet proberen met zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd te bidden. Alsof een soort drempel is van een X aantal mensen en als we daar tegelijkertijd boven komen luistert God wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2020 15:50

Chaya schreef:Een bede en boetedag zou het dan moeten zijn.
Ik ben bang dat het beperkt zal blijven en dat niet alle kerken mee zullen doen.
Ik hoor iedere woensdagavond een kwartier lang de kerkklokken luiden en mensen vinden dat mooi, een teken van hoop.
Maar die hoop zit niet in het klokgelui!

Of je de Coronacrisis nu ziet als een teken van het naderend einde, een straf van God, de slaande hand, of een sprake, waar brengt het ons uiteindelijk? Op de knieën?
Of mopperen we in stilte ons maar door de tijd kijken we uit naar het openstellen van terrasjes en vliegvelden?
Ik hoorde op de radio dat mensen het zat worden en dat de horeca daarom weer open wil, om de mensen dus te vermaken.

Dan denk ik, is DAT nu wat je het meeste gemist heb? De festivals, de terrasjes, de bioscoopjes pikken, de vakantie?
Duizenden mensen hebben de dood in de ogen gekeken, of zijn overleden, duizenden dragen de gevolgen van de ziekte.
De meesten van ons zijn tot nu toe gespaard of hebben de ziekte in de mildere vorm doorstaan.

Dat is toch geen toeval??
Maar ja, als je ziet wat in Openbaring wordt gezegd over de eindtijd.


Nogmaals, boete doen moet dan gepaard gaan met bekering en berouw. Je kan mensen niet vragen om te gaan bidden in een God waar ze niet in geloven. Als jou wordt gevraagd om tot Allah te bidden zeg je toch ook: Ja doei, dat doe ik niet want ik geloof niet in Allah. Je kan dus niet tegen ongelovigen zeggen: Jullie moeten iedereen gaan oproepen om te gaan bidden. Dan moeten ze zich eerst bekeren.

En wat de gelovigen betreft, ik hoop dat die niet door de corona-crisis op de knieën gaan maar voor die tijd ook al knielden en tot Hem baden. En die zijn de afgelopen maanden ook geregeld opgeroepen om te bidden in deze lastige tijden. Niet om boete te doen omdat anderen niet meer geloven denk ik? Dus laat een biddag een oproep vanuit de gelovigen, vanuit de kerken zijn. En zoals ik eerder aangaf, die oproep is er ook al geweest. Maar zolang er onder christenen al zoveel verdeeldheid is dat een groot deel geen gehoor geeft omdat de oproep van "andere christenen komt" heeft geven we ook geen sterk signaal af. Als we dan boete willen doen, laten we het dan op dat vlak doen, die van de christelijke verdeeldheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2020 16:12

Marnix schreef:Nogmaals, boete doen moet dan gepaard gaan met bekering en berouw. Je kan mensen niet vragen om te gaan bidden in een God waar ze niet in geloven. Als jou wordt gevraagd om tot Allah te bidden zeg je toch ook: Ja doei, dat doe ik niet want ik geloof niet in Allah. Je kan dus niet tegen ongelovigen zeggen: Jullie moeten iedereen gaan oproepen om te gaan bidden. Dan moeten ze zich eerst bekeren.


Dat is wel een goede vergelijking. Stel dat de regering ineens zou een nationale biddag tot Vishnu zou afkondigen; wat zouden christenen daar van vinden?

En wat de gelovigen betreft, ik hoop dat die niet door de corona-crisis op de knieën gaan maar voor die tijd ook al knielden en tot Hem baden. En die zijn de afgelopen maanden ook geregeld opgeroepen om te bidden in deze lastige tijden. Niet om boete te doen omdat anderen niet meer geloven denk ik? Dus laat een biddag een oproep vanuit de gelovigen, vanuit de kerken zijn. En zoals ik eerder aangaf, die oproep is er ook al geweest. Maar zolang er onder christenen al zoveel verdeeldheid is dat een groot deel geen gehoor geeft omdat de oproep van "andere christenen komt" heeft geven we ook geen sterk signaal af. Als we dan boete willen doen, laten we het dan op dat vlak doen, die van de christelijke verdeeldheid.


Blijkbaar helpt het als ik de kippen een dag geen eten geef... Geen idee hoe, maar ja, ze deden het in Nineveh ook, al bestaat die stad letterlijk al 2,5 millenia niet meer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor K80 » 06 mei 2020 17:20

Mortlach schreef:Dat is wel een goede vergelijking. Stel dat de regering ineens zou een nationale biddag tot Vishnu zou afkondigen; wat zouden christenen daar van vinden?



Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor K80 » 06 mei 2020 17:20

Ik dacht precies hetzelfde
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2020 18:23

Marnix schreef:Nogmaals, boete doen moet dan gepaard gaan met bekering en berouw. Je kan mensen niet vragen om te gaan bidden in een God waar ze niet in geloven.

Dat zeg ik toch niet. Lees nu eens gewoon wat er staat en spring er niet meteen bovenop als ik iets post.
Marnix schreef:En wat de gelovigen betreft, ik hoop dat die niet door de corona-crisis op de knieën gaan maar voor die tijd ook al knielden en tot Hem baden.

Nooit gehoord van een ingezonken geloofsleven?
Komt het comfortabel christen kunnen zijn niet bekend voor?
Het ontbrak ons toch immers aan niets.
Ontberen doet waarderen, is het spreekwoord.

Ik durf te stellen dat geen enkele christen altijd 24 uur on hold staat met Zijn Maker.
En ja, ook een kind van God kan van zijn plaats geraken. Daar staan voorbeelden van in de Bijbel.

Acht jezelf toch niet hoger dan hen. Dat bedoel ik niet letterlijk tegen jou gezegd, maar aan iedereen, inklusief mezelf!!!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2020 19:55

Chaya schreef:Dat zeg ik toch niet. Lees nu eens gewoon wat er staat en spring er niet meteen bovenop als ik iets post.


Prima, dan zijn we het op dat punt eens.

Nooit gehoord van een ingezonken geloofsleven?
Komt het comfortabel christen kunnen zijn niet bekend voor?
Het ontbrak ons toch immers aan niets.
Ontberen doet waarderen, is het spreekwoord.

Ik durf te stellen dat geen enkele christen altijd 24 uur on hold staat met Zijn Maker.
En ja, ook een kind van God kan van zijn plaats geraken. Daar staan voorbeelden van in de Bijbel.

Acht jezelf toch niet hoger dan hen. Dat bedoel ik niet letterlijk tegen jou gezegd, maar aan iedereen, inklusief mezelf!!!!


Ik bedoel het ook niet in de zin van dat je jezelf een voorbeeldig christen vindt. Nee. Geen enkele christen staat altijd 24 uur in contact met God. Een geloofsleven heeft ups en downs. En soms dwaal je af en moet je omkeren / omgekeerd worden. Belangrijkste is dat dat je identiteit niet verandert als je christen bent. Je bent een verloren ZOON als je afdwaalt en een schaap van de kudde. Het is niet zo dat je dat weer wordt als je boete doet. Maar goed, leer jij ook niet. Maar de oproep tot een collectieve boetedag is ook niet betreft niet alleen afgedwaalde individuen maar alle christenen. De motivatie die ik daarbij lees is: we zijn collectief los van God geraakt, daarom heeft God dr corona-pandemie gestuurd, als straf. We moeten ons bekeren en boete doen en dan worden we (misschien?) weer in genade aangenomen. Daar heb ik wel wat moeite worden. Niet omdat ik een goed christen ben, beter zou zijn dan anderen. Absoluut niet. Maar omdat ik door het offer van Jezus Zijn kind mag zijn en daarom als ik zwak ben en zondig, vrijmoedig naar Gods teoom mag gaan om daar genade te vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

HGCU
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2020 17:03

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor HGCU » 06 mei 2020 20:43

Petitie: Roep een nationale biddag uit!
Dit initiatief verdient onze steun! U die dit leest, willen wij dan ook vragen om deze petitie te ondertekenen.

Hoe kan ik deze petitie ondertekenen?
https://www.inhetspoor.nl/petitie-roep-een-nationale-biddag-uit/
Door op die link te klikken en door vervolgens uw voornaam/voorletter(s), achternaam, woonplaats en mailadres in te voeren, enkele keuzes over o.a. openbaarheid naar wens in te vullen en op ‘ondertekenen’ te klikken, krijgt u een mail toegezonden ter bevestiging. In deze mail klikt u op ‘Ja, ik heb deze petitie getekend’. Dan is uw ondertekening een feit. Vrij eenvoudig dus!

Bron: https://www.inhetspoor.nl/petitie-roep-een-nationale-biddag-uit/

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor hans0166 » 06 mei 2020 20:56

HGCU schreef:Petitie: Roep een nationale biddag uit!

begint behoorlijk op SPAM te lijken ..

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor MoesTuin » 06 mei 2020 21:11

Marnix schreef:Ja, ik herken dat wel. In het begin waren er ook wat van die acties. Om een bepaald tijdstip met z'n alleen het Onze Vader bidden. Om 1 uur allemaal Jezus Overwinnaar draaien. Ik heb ook niet zo heel veel met dat soort dingen. We hoeven bij het bidden geen omhaal van woorden te gebruiken maar ook niet proberen met zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd te bidden. Alsof een soort drempel is van een X aantal mensen en als we daar tegelijkertijd boven komen luistert God wel.

Precies, God laat zich echt niet afdwingen, wat denken mensen wel niet....
Je kan beter in je eentje in Geloof en Vertrouwen aan God overlaten dat Hij het geheel en al overziet en in handen heeft....
...."Vader wat Gij doet is goed"!

Hier bidden we het iedere avond nog voor het slapen gaan....
Wellicht voor velen bekend van vroeger of het ook nog gebruiken de woorden in de praktijk...





Ik ga slapen ik ben moe
Sluit mijn beide oogjes toe
Heere, houdt ook deze nacht
Over mij getrouw de wacht....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2020 22:28

MoesTuin schreef:Precies, God laat zich echt niet afdwingen, wat denken mensen wel niet....
Je kan beter in je eentje in Geloof en Vertrouwen aan God overlaten dat Hij het geheel en al overziet en in handen heeft....
...."Vader wat Gij doet is goed"!


Nou ja collectief of langdurig bidden kan best goed zijn. Denk aan de gemeente die samenkomt om te bidden als Petrus gevangen is genomen. Dat is niet verkeerd of zo. Net als bidden in je binnenkamer trouwens. Maar het gaat inderdaad niet om hoeveel tegelijkertijd, hoe lang.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten

cron