HGCU schreef:herhaalde oproep
Jammer dat je niet op vragen en opmerkingen in wil gaan.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
HGCU schreef:herhaalde oproep
HGCU schreef:Antwoord: de opstellers van de petitie gaan inderdaad niet uit van de afgod van de Mohammedanen of een andere hindoe-afgod. Ze gaan uit, zoals ook de geciteerde teksten uit Kronieken en Romeinen laten zien, van de God van de Bijbel, oude en nieuwe testament. Volgens het eerste en het tweede gebod hebben andere goden geen legitieme plaats. Dat ze geaccepteerd en getolereerd worden is een oordeel op zich.
HGCU schreef:Volgens mij zijn er totnogtoe zeven bezwaren geformuleerd tegen de petitie.
1. Nederland kent een scheiding kerk en staat. Er zal dan ook geen draagvlak zijn bij de seculiere regering en ook niet in Nederland.
Antwoord: Sinds een aantal eeuwen is er inderdaad een scheiding van kerk en staat in Nederland. Dat betekent echter niet dat dit een wet van Meden en Perzen is die nooit meer veranderd kan of mag worden. Zeker niet als we het eens zijn met artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (1561). Voor reformatorische christenen is dat het uitgangspunt over hoe we moeten denken over de verhouding van kerk en overheid.
2. Het is problematisch binnen de kerken om de coronacrisis te duiden als een oordeel. Dit is al zo controversieel dat het onoverbrugbaar is om het hierover eens te worden.
Antwoord: Inderdaad is dit een controversieel punt geworden. Voor hen die geloven in de voorzienigheid van God, komt ook de coronacrisis uit Gods hand (artikel 13 NGB, Heidelbergse Catechismus zondag 9 en 10). Het behoort bij het kwaad dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt. We kunnen het coronavirus met zijn verwoestende werking toch moeilijk duiden als iets dat in zichzelf goed of positief is.
3. Bidden zonder bekering en geloof in God heeft geen zin. Men kan dan wel ook Allah of Visnhoe aanroepen.
Antwoord: de opstellers van de petitie gaan inderdaad niet uit van de afgod van de Mohammedanen of een andere hindoe-afgod. Ze gaan uit, zoals ook de geciteerde teksten uit Kronieken en Romeinen laten zien, van de God van de Bijbel, oude en nieuwe testament. Volgens het eerste en het tweede gebod hebben andere goden geen legitieme plaats. Dat ze geaccepteerd en getolereerd worden is een oordeel op zich.
4. Is het geen omweg om via de premier en koning de kerken aan te spreken? Kunnen kerken dat niet zelf prima doen? En gaat dat via kerkelijke bureaus niet sneller?
Helaas is er al twee maanden geen actie ondernomen van de reformatorische kerken. Om de kerkelijk verdeeldheid te overstijgen zou een oproep van de koning of premier juist goed kunnen werken. Dan gaat het er niet meer om van welke kerk het uitgaat of welke richting. Kerken die biddagen en boetedagen wel belangrijk vinden, kunnen dan op een bepaalde datum hier gevolg en invulling aan geven.
5. Het hoeft niet meer gedaan te worden, want kerken hebben het al gedaan. Hiermee wordt gedoeld op de nationale biddag van 18 maart door de EO, CU, etc.
Antwoord: Het zou mooi geweest zijn als alle kerken zich hierbij hadden aangesloten, maar dat is niet gebeurd. In de reformatorische kerken heeft dit geen navolging gekregen. Wel hebben enkele plaatselijke gemeenten, bijvoorbeeld de gereformeerd gemeente van Alblasserdam een bidstond gehouden. Het hervormd gereformeerd comité Urk heeft ook direct een bidstond gehouden en wel op donderdagavond 19 maart om 19.30 uur.
6. Een nationale biddag heeft geen meerwaarde, want we kunnen dat thuis ook wel doen.
Antwoord: voor hen die deze tegenwerping maken, zou het goed zijn bijbelstudie te doen niet alleen naar de plaats, betekenis en functie van het persoonlijke bidden, maar ook het gemeenschappelijk bidden. In het verleden van Nederland hebben de biddagen juist goed gewerkt. En ook in de tijd van Bijbel heeft God wonderen verricht op het gemeenschappelijke bidden van een volk.
7. Laten we vooral naar onszelf kijken in plaats van allerlei misstanden in de wereld van Nederland te benoemen.
Antwoord: een bidstond uitvaardigen, betekent niet dat we het alleen maar gaan hebben over wat anderen verkeerd doen. Het gaat er natuurlijk om dat iedereen persoonlijk schuld leert toeeigenen en belijden. Dat is ook wat bekering en boete betekent. Maar naast de persoonlijke zonden die afgebroken moeten worden, kunnen de nationale zonden niet ongemoeid blijven. Het zijn om het Bijbels uit te drukken: roepende zonden.
Pjotter24 schreef:Vreemd zoveel weerstand tegen zo'n oproep.
Als je werkelijk gelooft dat God een hoorder van het gebed is waarom dan zulke krampachtige reacties op deze oproep? Het is toch wel duidelijk dat wij als land en volk in vergelijking met de voorgaande 4 eeuwen de weg van Gods geboden hebben verlaten? Mee eens dat het bidden niet zonder bekering zou moeten gaan, maar ook daar wordt in deze petitie naar verwezen. Een aantal schandelijke zonden worden daar bij name genoemd. Juist om die reden zou het goed zijn dat de bekering bij de overheid begint. Ook mag ieder mens een ander mens of instantie wijzen op de weg die God voorgeschreven heeft in zijn Woord. Dat er menselijk gesproken geen enkele verwachting is dat hier iets mee gedaan wordt is natuurlijk geen reden om dit niet te doen. Als dat zo zou zijn kan de evangelieverkondiging ook wel stopgezet worden. De God van de Bijbel wordt ons voorgehouden als een God van wonderen die door dwaze middelen de grootste dingen kan en wil doen.
Wat dat betreft had de profeet Jona een ander beeld van God. Hij wist nl "dat Gij een genadig en barmhartig God zijt, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwaad."
Zou het geloof in deze God dergelijke oproepen niet moeten ondersteunen en toejuichen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 99 gasten