petitie nationale biddag om coronacrisis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

HGCU
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2020 17:03

petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor HGCU » 05 mei 2020 18:33

In Nineve riep de koning een vastenbiddag uit en God nam het gedreigde oordeel weg.
Wij zitten al maanden in een coronacrisis (crisis=oordeel).
We beproeven intussen alle geoorloofde middelen om het virus en de crisis te bestrijden.
In het verleden riep de overheid in tijden van crisis een extra boete en/of bededag uit.
Een aantal weken geleden is een petitie gelanceerd om de premier en de koning op te roepen een nationale biddag uit te schrijven.
Deze petitie werd al meer dan 2500 keer ondertekend. Dominees uit verschillende kerken (PKN, HHK, CGK en GerGem) tekenden al.
https://www.petities.com/signatures/roep_een_nationale_biddag_uit/

Zou het niet mooi zijn als (kerkelijk) Nederland zich verenigde in een nationale biddag?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor hans0166 » 05 mei 2020 19:22

HGCU schreef:om de premier en de koning op te roepen een nationale biddag uit te schrijven.


iets van scheiding van kerk en staat lijkt mij

overigens
(crisis=oordeel)

lijkt mij al een onoverbrugbare invulling van wat er gebeurt. Vele kerkelijken denken daar anders over.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2020 19:27

hans0166 schreef:iets van scheiding van kerk en staat lijkt mij


Mensen mogen het allicht vragen, toch. Kwaad zal het niet kunnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2020 20:05

Crisis is oordeel? Hoe dan?

In Nineve ging het vasten gepaard met bekering. Als dat er niet is heeft het totaal geen zin om ongelovigen te verplichten om een biddag te gaan houden. Het zou ook geen meerwaarde hebben als het niet met bekering / geloof gepaard gaat.

Daarom snap ik de petitie ook niet zo. Los van dat het geen draagvlak zal hebben bij een seculiere regering. Roep dan als kerken een landelijke biddag af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2020 22:46

Marnix schreef:Crisis is oordeel? Hoe dan?

In Nineve ging het vasten gepaard met bekering. Als dat er niet is heeft het totaal geen zin om ongelovigen te verplichten om een biddag te gaan houden. Het zou ook geen meerwaarde hebben als het niet met bekering / geloof gepaard gaat.

Daarom snap ik de petitie ook niet zo. Los van dat het geen draagvlak zal hebben bij een seculiere regering. Roep dan als kerken een landelijke biddag af.


Inderdaad. Het is mijn overheid niet meer, maar ik zou het waarschijnlijk vreemd of zelfs vervelend vinden als 'mijn' regering ineens met dat soort expliciet religieuze rituelen aan komt zetten. In het beste geval zou ik mijn schouders ophalen en Twitter weer eens verversen. Het is inderdaad iets dat de kerken veel beter onderling kunnen regelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2020 06:24

Mortlach schreef:Inderdaad. Het is mijn overheid niet meer, maar ik zou het waarschijnlijk vreemd of zelfs vervelend vinden als 'mijn' regering ineens met dat soort expliciet religieuze rituelen aan komt zetten. In het beste geval zou ik mijn schouders ophalen en Twitter weer eens verversen. Het is inderdaad iets dat de kerken veel beter onderling kunnen regelen.


Sterker nog, dat hebben ze al gedaan.

https://nos.nl/l/2327510
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Bessensap » 06 mei 2020 07:44

- knip- dubbele post
Laatst gewijzigd door Bessensap op 06 mei 2020 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Bessensap
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2019 17:43

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Bessensap » 06 mei 2020 07:45

Crisis volgens de Dikke van Dale:

cri·sis (de; v; meervoud: crisissen, crises)
1
gevaarlijke toestand: een crisis doormaken
2
(economie) periode van slapte en werkloosheid: een crisis bezweren

Vraagje: Wat is de reden dat er een petitie opgesteld wordt gericht aan de koning en Rutte? Een telefoontje naar de verschillende kerkelijke bureaus in Nederland werkt wsch. een stuk sneller. (en deze bureau's zijn zeer wsch. creatief genoeg om waar mogelijk ook omwonende te betrekken op een manier die passend is)
Zowel thuis en tijdens de kerkdiensten is er plaats voor gebed. De punten, genoemd in de petitie, kunnen daar toch in meegenomen worden.

Je kunt dit hele corona-gebeuren als oordeel ervaren n.a.v. de zonden van "de wereld" en de gene die besmet zijn met het "virus van ongeloof". Maar... kijk ook even naar je eigen persoonlijk leven. (ongeloof, roddel, achterklap, (ver)oordelen van anderen, negeren, liegen, van God wegblijven, niet vertrouwen/ wantrouwen tegen God, hoogmoed, niet richten op anderen, de "mantel der liefde" op hele foute momenten gebruiken om zonde toe te dekken enz. enz.)

De oproep tot geloven/ bekering komt net zo goed tot kerkmens dan "ongelovige" Je kunt dagelijks bidden, Bijbellezen en wekelijks 2,3 of meer keer naar de kerk gaan en netjes in een zwarte jurk of donker pak gekleed gaan. Zolang je zonden niet vergeven zijn en je Christus niet als Borg kent ben je even ongelovig als degene die volgens de woorden van de petitie besmet zijn met "het virus van ongeloof". Je gaat dus gewoon verloren...

HGCU
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2020 17:03

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor HGCU » 06 mei 2020 07:57

De Heere laat ons als volk door middel van het coronavirus nog waarschuwen om terug te keren tot Hem en Zijn geboden. Er lijkt echter tot op heden – in het algemeen gesproken – geen stem noch opmerking te zijn, noch bij overheid noch onderdaan. Onze overheid heeft tegen het coronavirus wel diverse, op zich Bijbelse maatregelen van afzondering, afstand houden en ontsmetting uitgevaardigd, maar zij gaat pijnlijk voorbij aan de belangrijkste remedie: op te roepen tot het afbreken van de zonden en het juist nu houden van een nationale biddag. Iets wat de heidense koning van Ninevé en zijn raadsheren op de oordeelsaankondiging van Jona wel deden. Zij gaven dit bevel: Laat mens noch beest, rund noch schaap ietwat smaken, laat ze niet weiden, noch water drinken. Maar mens en beest zullen met zakken bedekt zijn en zullen sterkelijk tot God roepen; en zij zullen zich bekeren een iegelijk van zijn bozen weg, en van het geweld dat in hun handen is. Wie weet, God mocht Zich wenden en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen (Jona 3:7b-9).
Hoe welgemeend en goedbedoeld de toespraak van de minister-president tot het volk op maandagavond 16 maart 2020 ook was, schrijnend was het de hierboven genoemde aspecten geheel en al in zijn toespraak te moeten missen. Helaas gold dit evenzeer voor de toespraak van onze koning op vrijdagavond 20 maart 2020.
In 1918 schreef de Nederlandse overheid naar aanleiding van de Spaanse griep nog een nationale biddag uit. Hoe groot zou het geweest zijn als dit ook nu gebeurd was en zowel de minister-president als de koning in dezelfde geest als destijds de koning van Ninevé een oproep tot het volk had gedaan. De recent gestarte handtekeningsactie voor de petitie waarin opgeroepen wordt tot het uitschrijven van een nationale biddag verdient dan ook steun.

Bron: https://www.inhetspoor.nl/nieuws/

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor hans0166 » 06 mei 2020 08:26

HGCU schreef:De Heere laat ons als ......

De recent gestarte handtekeningsactie voor de petitie waarin opgeroepen wordt tot het uitschrijven van een nationale biddag verdient dan ook steun.


deze visie was te verwachten natuurlijk , gelukkig denken vele kerken daar iets genuanceerder over.

Mijn steun, niet verwonderlijk voor de meesten denk ik, krijg je niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2020 09:25

HGCU schreef:De Heere laat ons als volk door middel van het coronavirus nog waarschuwen om terug te keren tot Hem en Zijn geboden. Er lijkt echter tot op heden – in het algemeen gesproken – geen stem noch opmerking te zijn, noch bij overheid noch onderdaan. Onze overheid heeft tegen het coronavirus wel diverse, op zich Bijbelse maatregelen van afzondering, afstand houden en ontsmetting uitgevaardigd, maar zij gaat pijnlijk voorbij aan de belangrijkste remedie: op te roepen tot het afbreken van de zonden en het juist nu houden van een nationale biddag. Iets wat de heidense koning van Ninevé en zijn raadsheren op de oordeelsaankondiging van Jona wel deden. Zij gaven dit bevel: Laat mens noch beest, rund noch schaap ietwat smaken, laat ze niet weiden, noch water drinken. Maar mens en beest zullen met zakken bedekt zijn en zullen sterkelijk tot God roepen; en zij zullen zich bekeren een iegelijk van zijn bozen weg, en van het geweld dat in hun handen is. Wie weet, God mocht Zich wenden en berouw hebben; en Hij mocht Zich wenden van de hittigheid Zijns toorns, dat wij niet vergingen (Jona 3:7b-9).
Hoe welgemeend en goedbedoeld de toespraak van de minister-president tot het volk op maandagavond 16 maart 2020 ook was, schrijnend was het de hierboven genoemde aspecten geheel en al in zijn toespraak te moeten missen. Helaas gold dit evenzeer voor de toespraak van onze koning op vrijdagavond 20 maart 2020.
In 1918 schreef de Nederlandse overheid naar aanleiding van de Spaanse griep nog een nationale biddag uit. Hoe groot zou het geweest zijn als dit ook nu gebeurd was en zowel de minister-president als de koning in dezelfde geest als destijds de koning van Ninevé een oproep tot het volk had gedaan. De recent gestarte handtekeningsactie voor de petitie waarin opgeroepen wordt tot het uitschrijven van een nationale biddag verdient dan ook steun.

Bron: https://www.inhetspoor.nl/nieuws/


Zoals ik al aangaf:

- In 1918 was een ruimte meerderheid van de regering en de bevolking christelijk. Nu is dat een minderheid, we hebben een seculiere samenleving met een grotendeels seculiere regering. Mensen die niet in God geloven zullen niet zo snel oproepen om tot God te gaan bidden want dan moet je eerst geloven dat Hij bestaat. En dat doet de gemiddelde Nederlander niet meer. Dat is de realiteit van onze huidige samenleving.
- In Nineve geloofde men wel in goden en nam ook het woord van de profeet Jona serieus. Ze geloofden in God (Jona 3:5), men bekeerde zich en roep op tot vasten. Dat is wat anders dan oproepen tot vasten en bidden zonder dat mensen in God geloven. Vasten en bidden zonder dat je je bekeert heeft geen zin. Het lijkt me dan meer zinvol om de gelovigen op te riepen tot een biddag.
- Als laatste: Zoals al genoemd is er een oproep geweest tot een dag van nationaal gebed op 18 maart, vanuit een aantal kerken en christelijke organisaties. In hoeverre heeft het HGCU daar gehoor aan gegeven?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor Chaya » 06 mei 2020 10:47

Een bede en boetedag zou het dan moeten zijn.
Ik ben bang dat het beperkt zal blijven en dat niet alle kerken mee zullen doen.
Ik hoor iedere woensdagavond een kwartier lang de kerkklokken luiden en mensen vinden dat mooi, een teken van hoop.
Maar die hoop zit niet in het klokgelui!

Of je de Coronacrisis nu ziet als een teken van het naderend einde, een straf van God, de slaande hand, of een sprake, waar brengt het ons uiteindelijk? Op de knieën?
Of mopperen we in stilte ons maar door de tijd kijken we uit naar het openstellen van terrasjes en vliegvelden?
Ik hoorde op de radio dat mensen het zat worden en dat de horeca daarom weer open wil, om de mensen dus te vermaken.

Dan denk ik, is DAT nu wat je het meeste gemist heb? De festivals, de terrasjes, de bioscoopjes pikken, de vakantie?
Duizenden mensen hebben de dood in de ogen gekeken, of zijn overleden, duizenden dragen de gevolgen van de ziekte.
De meesten van ons zijn tot nu toe gespaard of hebben de ziekte in de mildere vorm doorstaan.

Dat is toch geen toeval??
Maar ja, als je ziet wat in Openbaring wordt gezegd over de eindtijd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor hans0166 » 06 mei 2020 10:57

Chaya schreef:Of mopperen we in stilte ons maar door de tijd kijken we uit naar het openstellen van terrasjes en vliegvelden?
Ik hoorde op de radio dat mensen het zat worden en dat de horeca daarom weer open wil, om de mensen dus te vermaken.

Dan denk ik, is DAT nu wat je het meeste gemist heb? De festivals, de terrasjes, de bioscoopjes pikken, de vakantie?


welkom in West Europa ...

behalve dat de kerkdiensten niet plaatsvinden is er voor mij eigenlijk niet zoveel verschil in dagelijks leven. Misschien toch soms een voordeel om een beetje introvert te zijn/leven :) Ben niet zo verslaafd aan sociale contacten.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: petitie nationale biddag om coronacrisis

Berichtdoor MoesTuin » 06 mei 2020 11:49

Nou, als je er van dicht bij in je werk mee te maken hebt gehad..en de dreiging blijft.... cliënten overleden en collega's ziek...
Piep je wel anders....
Maar een nationale gebedsdag hoeft er van mij niet te komen....waarom op 1 moment met z'n allen bidden,. Is dat krachtiger dan als ik dat stilletjes s nachts vanuit mijn bedje doe?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten

cron