Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2020 12:15

BTS1 schreef:Hoe bouw je een relatie met God?
Hoe wordt je een kind van God?
Wanneer kan je jezelf een kind van God noemen?

Interessante vragen.
Je gebruikt tweemaal het woord kind, wel, dat is een heel goed uitgangspunt.
Probeer je weer als een kind te voelen, nog onwetend en onervaren en begin eenvoudig met het lezen van de Bijbel.
Maar bid bovenal om de leiding van de Heilige Geest.
Zeg maar kinderlijk eenvoudig dat je het niet begrijpt, het moeilijk vindt, en vraag of God je wil helpen of mensen op je pad wil brengen die jou kunnen onderwijzen.
Online zijn er prachtige eenvoudige dagboekjes te koop, die een hulp zijn.
We zijn geen stokken en blokken, dus kom in beweging, en doe dat in gehoorzaamheid.

Luister je al naar preken, online?
Als je dat te moeilijk vindt, kun je op www.geloofstoerusting.nl honderden filmpjes zien, artikelen lezen, over tal van onderwerpen.
Heel toegankelijk!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Loic
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2020 16:42

Re: Welke kerk te bezoeken.

Berichtdoor Loic » 07 jul 2020 17:14

Hallo beste refoweb bezoekers,

Ik ben op het moment van schrijven 18 jaar oud. Ik ben katholiek opgevoed maar ik
ging al zes jaar niet meer naar de katholieke kerk omdat ik hier niks vond voor mij(er
waren alleen maar oude mensen). Twee jaar geleden ben ik weer in aanraking gekomen
met het geloof.

Sindsdien zoek ik naar een leuke kerkgemeenschap om bij te horen voor de lange termijn.
Tot nu toe is het me nog niet zo heel goed gelukt. Ik ben langs een pinksterkerk geweest maar
daar werd ik niet goed opgenomen omdat alles daar om familie draait. Voor verheldering: ik woon
op mezelf en heb al jaren geen contact met enig familielid. Ook heb ik een gereformeerde kerk bezocht
en hier ga ik nu driekwart jaar heen.

Het probleem dat ik met deze kerk heb is dat ik de kerk erg inactief vind: naast de dienst is er maar 2 keer
per week een jeugdgroep. Tijdens corona is er helemaal niets gebeurd. Een vriend raadde me laatst de Church
of England aan als kerkgenootschap. Heeft iemand daar ervaringen mee toevallig?
of heeft iemand tips om een goede kerkgemeenschap te vinden?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2020 20:29

Hey welkom! Interessante vraag. Paar korte vragen terug om je vraag beter te kunnen beantwoorden:

- wat zoek je in een kerk / gemeente?
- waar voel je je bij thuis qua vormen? Modern, klasssiek of ergens in het midden?
- waar woon je?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Loic
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2020 16:42

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Loic » 07 jul 2020 21:45

Marnix schreef:Hey welkom! Interessante vraag. Paar korte vragen terug om je vraag beter te kunnen beantwoorden:

- wat zoek je in een kerk / gemeente?
- waar voel je je bij thuis qua vormen? Modern, klasssiek of ergens in het midden?
- waar woon je?


Alvast veel bedankt voor het reageren,

Ik zoek in een gemeente een plek waar het gezellig is en waar je mensen kunt leren kennen. Maar ik zou me ook graag
serieus bezig willen houden met het geloof alleen en met anderen. Verder vind ik het belangrijk dat iedereen welkom is
en diversiteit is natuurlijk hartstikke leuk.

Ik denk dat voor mij het een middenweg is tussen modern en klassiek.

Ik woon in Alkmaar.

Ik hoop dat je er zo iets mee kan :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2020 21:58

Loic schreef:Alvast veel bedankt voor het reageren,

Ik zoek in een gemeente een plek waar het gezellig is en waar je mensen kunt leren kennen. Maar ik zou me ook graag
serieus bezig willen houden met het geloof alleen en met anderen. Verder vind ik het belangrijk dat iedereen welkom is
en diversiteit is natuurlijk hartstikke leuk.

Ik denk dat voor mij het een middenweg is tussen modern en klassiek.

Ik woon in Alkmaar.

Ik hoop dat je er zo iets mee kan :D


Alkmaar heeft een fijne CGK / NGK (De Open Hof) en een fijne GKV (Kapelkerk) die ook nauw samenwerken in ieder geval. Waar ga je nu naartoe?

Voor het beter leren kennen van mensen zou je kunnen kijken naar een Alpha Cursus, die wordt er vast ergens georganiseerd. En als je je ergens thuisvoelt, praat eens met iemand van de gemeente en geef aan dat je wel eens bij een kring wil kijken. Kleine (wijk)kringen zijn fijn om mensen beter te leren kennen, waar het doorgaans gezellig is en wasr je tegelijkertijd wat meer met elkaar de diepte in kan gaan op het gebied van Jezus volgen, waar je mee zit, je kan samen eten, bidden en over onderwerpen doorpraten enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Loic
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2020 16:42

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Loic » 07 jul 2020 22:01

Marnix schreef:Alkmaar heeft een fijne CGK / NGK (De Open Hof) en een fijne GKV (Kapelkerk) die ook nauw samenwerken in ieder geval. Waar ga je nu naartoe?

Voor het beter leren kennen van mensen zou je kunnen kijken naar een Alpha Cursus, die wordt er vast ergens georganiseerd. En als je je ergens thuisvoelt, praat eens met iemand van de gemeente en geef aan dat je wel eens bij een kring wil kijken. Kleine (wijk)kringen zijn fijn om mensen beter te leren kennen, waar het doorgaans gezellig is en wasr je tegelijkertijd wat meer met elkaar de diepte in kan gaan op het gebied van Jezus volgen, waar je mee zit, je kan samen eten, bidden en over onderwerpen doorpraten enz.


Hartstikke bedankt voor de tips die alpha cursus is denk ik een goed idee. Ik ga nu naar de kapelkerk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2020 23:23

Loic schreef:Hartstikke bedankt voor de tips die alpha cursus is denk ik een goed idee. Ik ga nu naar de kapelkerk.


Super. Open Hof is ook erg prima, misschien ook eens proberen. Doe een Alpha en vraag naar een kring in je buurt waar je je bij kan aansluiten!m wat wat kleinschaliger en intensiever contact met meer diepgang! Succes en veel zegen toegewenst!!!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Neon » 21 mar 2024 15:39

BTS1 schreef:Hallo,

Hoe bouw je een relatie met God?
Hoe wordt je een kind van God?
Wanneer kan je jezelf een kind van God noemen?

Ik probeer te leven naar Gods woord, alleen heb ik soms geen idee waarvoor ik het doe en krijg ik het gevoel dat ik mezelf voor de gek sta te houden. Ik voel me dan vaak vrij onverschillig tegenover geloof.
Toch houd ik me bezig met bovenstaande vragen. Ik voel een drang om iets hogers te vinden, een reden om te leven. Naast Jezus heb ik ook mijn heil proberen te zoeken in andere leringen. Hier had ik hetzelfde gevoel - waar doe ik het voor.


Hier kan dezelfde reactie als die in het onderstaande topic (Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....) gegeven worden, wel zo gemakkelijk (het herplaatsen van de reactie dan hèh :wink: ) maar juist ook zo fundamenteel;


Het is m.i. een proces om uiteindelijk tot de Liefde te komen. De tekst die Marnix geeft schrijft al hoe intens en groots die Liefde wel niet is. Daar zit werkelijk geen kwaad in.
Om dat te kunnen uitdragen, moet er wel een proces aan vooraf gegaan zijn. Weer dat proces van overgave van het kleine ik, en het; 'Hij moet groeien en ik kleiner worden'. Als de Liefde uit God is, kan dat alleen een zaligheid uit God zijn, de goddelijke natuur, en niet van de natuurlijke mens.

En hierover gaat een prachtige tekst. (rustig lezen, elke komma een adempauze :) )

2 Petrus 1sv

1 Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;

2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;

3 Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;

4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.

5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,

6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,

7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor hans0166 » 22 mar 2024 17:09

Neon schreef:Hier .....


het is natuurlijk je eigen keuze, maar het reageren op posters die al 4 jaar niet meer ingelogd zijn, én een topic dat al redelijk wat reacties gekregen heeft, is mogelijk niet zo heel zinvol.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Neon » 22 mar 2024 17:44

hans0166 schreef:het is natuurlijk je eigen keuze, maar het reageren op posters die al 4 jaar niet meer ingelogd zijn, én een topic dat al redelijk wat reacties gekregen heeft, is mogelijk niet zo heel zinvol.


Heej weer een reactie van Hans. En weer niet inhoudelijk. Dat wordt eentonig.

Heb je een visie over het onderwerp?

Of een reactie op mijn reactie?

Of iets over de Bijbeltekst?

Over mijn tekst?

Het onderwerp is hét item vanaf de val van de mensheid Hans. Dan zijn het aantal reacties over het onderwerp van dit topic er onbeduidend/schrikbarend weinig .. :shock:

En ik zie net dat ik nu als een 'mineur' ben ondertiteld.
'' Historisch gezien waren de werkzaamheden van een mineur het graven van mijngangen, en bij een militaire inzet het ondergraven (ondermijnen of mineren) van vijandelijke stellingen'' (wiki) nounou.. :mrgreen:

Dries
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2024 16:42

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Dries » 15 apr 2024 16:56

Een kind van God wordt je door geboorte, net zoals je een natuurlijk kind wordt door geboorte. Kind van God wordt je dus door wedergeboorte. Iedere christen wordt 2x geboren, 1 natuurlijk en 2 geestelijk. Dat gebeurt door de Geest, die geeft jouw nieuw leven. Die overtuigt dat je een kind van God bent (Rom. 8:16). Voor geboorte kun je niets doen, het moet je gegeven worden. Bidt om de Geest (Luc. 11:13) en je zult Hem ontvangen en dan zul je het zeker weten.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Neon » 16 apr 2024 08:47

Dries schreef:Een kind van God wordt je door geboorte, net zoals je een natuurlijk kind wordt door geboorte. Kind van God wordt je dus door wedergeboorte. Iedere christen wordt 2x geboren, 1 natuurlijk en 2 geestelijk. Dat gebeurt door de Geest, die geeft jouw nieuw leven. Die overtuigt dat je een kind van God bent (Rom. 8:16). Voor geboorte kun je niets doen, het moet je gegeven worden. Bidt om de Geest (Luc. 11:13) en je zult Hem ontvangen en dan zul je het zeker weten.


Mooie reactie Dries.


Het wedergeboren worden is Hem bewust worden in jezelf. De titel geeft m.i. ook blijk van een vraag hoe nu verder hierin te groeien, het 'bouwen van een relatie tot God'.

Wat wordt weder-geboren is wat de relatie is; Zoon-Vader, door inderdaad de werking van de Geest. Of de Geest is de Vader en de Zoon. De drie-enige werking in de mens, die tot God komt. De her-verbinding, de ware religie.

Vol-wassen worden, is dat bouwen aan de relatie.
Als Joh. de Doper uitspreekt, dat Hij moet wassen, groeien, en 'ik' kleiner worden, gaat het over dit fenomeen van veranderen in de mens waarin de relatie van de weder-geborene, het Bewustzijn, groeit, vol-wast, ten kosten van het kleine ik in het natuurlijk geboren lichaam.

Het kleine ik, dat zich bij die enkele mens die zich overgeeft aan dit proces, zoals Joh. de Doper zijn 'ik' totaal in dienst stelde van Hem, en Hem uiteindelijk ontmoette.
Joh. de Doper, de natuurlijke mens, staat symbool voor de mens als weg-voorbereider voor Hem, waarna Jezus, de Zoon als de Weg/het Zelf doorgaat. 2 lichamen tijdelijk in elkaar. Maar zoals Joh. de Doper sprak in Joh. 1; ''Na mij komt een Man, Die voor mij geworden is, want Hij was eer dan ik.

31 En ik kende Hem niet; maar opdat Hij aan Israël zou geopenbaard worden, daarom ben ik gekomen, dopende met het water..'' ''


Het is een beschrijving van het proces in de door de Geest geraakte mens, en ervoor gáát.

De wedergeborene is wie wij in wezen Zijn in Oorspronkelijkheid. Kind van God.

Ik ben, is Hij die er altijd is geweest.

prachtige tekst inderdaad van Rom. 8
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en mede-erfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

18 Want ik houde het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigen tijds niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring der kinderen Gods.

20 Want het schepsel is der ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om diens wil, die het der ijdelheid onderworpen heeft;

21 Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen Gods.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2024 09:41

Dries schreef:Een kind van God wordt je door geboorte, net zoals je een natuurlijk kind wordt door geboorte. Kind van God wordt je dus door wedergeboorte. Iedere christen wordt 2x geboren, 1 natuurlijk en 2 geestelijk. Dat gebeurt door de Geest, die geeft jouw nieuw leven. Die overtuigt dat je een kind van God bent (Rom. 8:16). Voor geboorte kun je niets doen, het moet je gegeven worden. Bidt om de Geest (Luc. 11:13) en je zult Hem ontvangen en dan zul je het zeker weten.


Voor de duidelijkheid, voordat we vervallen in een passief afwachten: Aan je geboorte kan je niets doen. Aan je wedergeboorte op zich ook niet, maar geloof en wedergeboorte zijn wel onlosmakelijk met elkaar verbonden. En geloof is heel actief, het is een werkwoord. Jezus en zijn apostelen zijn daarom ook heel activitisch in hun oproep naar hun luisteraars en dat gaat een stuk verder dan "je kan niets doen, bidt maar om de Geest je zult het ontvangen". Zeker zei Jezus dat ook maar daarbij ook: Bekeer je, hecht geloof aan dit goede nieuws, verander je leven, volg mij, laat je dopen, laat je redden, geef aan anderen, heb lief etcetera. Bidden en werken dus. En dan blijft wedergeboorte iets wat uit God is en niet iets wat we zelf kunnen doen, maar Hij roept ons wel op op hem te volgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Neon » 16 apr 2024 10:35

Marnix schreef: En dan blijft wedergeboorte iets wat uit God is en niet iets wat we zelf kunnen doen, maar Hij roept ons wel op op hem te volgen.


Wat Hem volgt(doe als Ik) kan dan niets anders zijn dan wat wedergeboren is, en iets wat uit God is.

Wie is die 'ons' dan in relatie met de 'maar..'

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vragen over het bouwen van een relatie tot God?

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2024 11:03

Neon schreef:Wat Hem volgt(doe als Ik) kan dan niets anders zijn dan wat wedergeboren is, en iets wat uit God is.

Wie is die 'ons' dan in relatie met de 'maar..'


Dat geldt dan ook voor wie tot Hem bidt om de Geest toch? Hoe kan het antwoord op de vraag: "Wat moet ik doen om opnieuw geboren te worden" dan ooit zijn: Je kan niets doen, bidt maar om de Geest dat Hij dat doet?

Wat ik al zei, geloof en wedergeboorte gaan hand in hand. Wij hoeven ons niet druk te maken om de vraag hoe we opnieuw geboren worden maar worden opgeroepen om te geloven en Hem te volgen en ontdekken dan steeds meer dat Hij al lang in ons aan het werk was.

Als je kijkt naar Petrus op de PInksterdag is de vraag van de luisteraars die worden geraakt door wat Petrus vertelt: Wat moeten we doen om behouden te worden. Het antwoord is niet iets van "je moet wedergeboren worden, bid daar maar om" maar: "Bekeer u, laat u dopen, vraag vergeveng van je zonden, laat je schoonwassen laat u redden!" En dagelijks werden er toegevoegd aan de kring van mensen die behouden werden, en werden die mensengezien en aangesproken als opnieuw geboren mensen. Wedergeboorte is dus niet te scheiden van geloof en bekering maar ze horen bij elkaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten

cron