Eeuwige hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor hans0166 » 07 mar 2020 21:41

benefietdiner schreef:Misschien Mattheüs 25:41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
of deze:Lukas 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
Mattheüs 25:46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
Marcus 9:44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
Mattheüs 13:42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
Daniël 12:2: “En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.


even een korte reactie , omdat er alleen in het citaat van Luas 16 'hel" staat ... ehm in de grondtext staat dat er niet,maar Hades, de griekse onderwereld.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2020 23:37

Klopt. Het is wel goed om je te verdiepen in de betekenis, de herkomst en het gebruik van hel, dondenrijk. Hades, Gehenna, Sheol.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Veendam » 08 mar 2020 08:21

Marnix schreef:Klopt. Het is wel goed om je te verdiepen in de betekenis, de herkomst en het gebruik van hel, dodenrijk. Hades, Gehenna, Sheol.


Hel : Tot ongeveer het jaar 1500 werd het helemaal niet gebruikt in de toenmalige Bijbels.
Dodenrijk: Bestond uit twee gedeelten, namelijk plaats van pijniging, dan een onoverbrugbare kloof, en dan het deel wat Abrahams schoot genoemd werd.

Hades: Benaming in het Grieks voor dodenrijk.

Gehenna: Plaats nabij Jeruzalem, in het dal van Hinnon, waar een vuilnisbelt was en alles lag weg te teren. Ook de plaats waar kinderoffers gebracht werden aan molog.

Sheol: Hebreeuwse naam voor dodenrijk.

Jezus: Nedergedaald ter helle ?
Zou mijns inziens correcter weergegeven kunnen worden door te zeggen dat Jezus nedergedaald was in het dodenrijk en daar Abrahams schoot leeghaalde, en allen die daar in waren als krijgsgevangenen meenam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2020 12:40

Veendam schreef:Hel : Tot ongeveer het jaar 1500 werd het helemaal niet gebruikt in de toenmalige Bijbels.
Dodenrijk: Bestond uit twee gedeelten, namelijk plaats van pijniging, dan een onoverbrugbare kloof, en dan het deel wat Abrahams schoot genoemd werd.

Hades: Benaming in het Grieks voor dodenrijk.

Gehenna: Plaats nabij Jeruzalem, in het dal van Hinnon, waar een vuilnisbelt was en alles lag weg te teren. Ook de plaats waar kinderoffers gebracht werden aan molog.

Sheol: Hebreeuwse naam voor dodenrijk.

Jezus: Nedergedaald ter helle ?
Zou mijns inziens correcter weergegeven kunnen worden door te zeggen dat Jezus nedergedaald was in het dodenrijk en daar Abrahams schoot leeghaalde, en allen die daar in waren als krijgsgevangenen meenam.


Klopt. Overigens was denk ik het onderscheid tussen hel en dodenrijk ook taalkundig wel wat minder dan vroeger. In de Statenvertaling bijvoorbeeld wordt dat wel vaker verward terwijl die vertaaltechnisch gezien doorgaans wel goede keuzes maken. In nieuwere vertalingen is dat wel beter, in ieder geval gekeken naar de betekenis van de woorden in deze tijd. En hoor ik van de kansel de voorgangers vaak bij de apostolische geloofsbelijdenis ook “neergedaald in het rijk van de dood” ipv “nedergedaald ter helle” zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor MoesTuin » 08 mar 2020 18:33

Bijzonder interessant allemaal en eigenlijk nieuw voor mij...
Ik lees mee verder....
(val er stil van.....)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Jesaja40 » 09 mar 2020 00:53

Moes Tuin citeert:

Bijzonder interessant allemaal en eigenlijk nieuw voor mij...
Ik lees mee verder....
(val er stil van.....)


Daniël spreekt over de worm die niet meer sterft. Hij zag dat gezicht en was daar zeer van geschrokken. Een nimmer eindigende eeuwige status op een plaats ver van de Eeuwige vandaan. De plaats waar ook het derde deel van de gevallen engelen zullen verkeren.

In dat gezelschap zullen ook hele nette brave burgers zitten, waarvan wij naar de mens gesproken, zouden verwachten dat zij daar niet thuis horen. Wij mensen kijken naar de mooie buitenkant en wegen de mens.

De Bijbel is daar heel eerlijk in en ook de verkondiging die daar vanuit gaat: het handelen naar de geboden van de Eeuwige staat centraal. Maar ook de woorden van Yeshua zijn zeer indringend door Johannes opgetekend. In het Huis van Mijn Vader zijn vele woningen. Hebben wij de intentie om ons uiterste best te doen om als een rechtvaardig mens te leven. Nee, de hemel kan niet worden verdiend, dat is pure genade. Daarnaast staat ook vast: een schare mensen die niet te tellen is zal worden behouden. Zij staan in het Boek des Levens opgeschreven en zijn gekocht en betaald door het bloed van Het Lam.

Er zijn maar twee keuzes: het eeuwige leven dicht bij de Eeuwige en een eeuwig leven ver van de Eeuwige vandaan. Een neutrale positie bestaat niet al hopen velen dat die er wel zal zijn. Ook de gelijkenissen die onze Messias als de Zoon van G'd uitspreekt brengen een nadrukkelijke scheiding. Wie kan het beter verkondigen dan onze Messias. Lat de angst van de hel, de angst van de eeuwige verlatenheid ons niet verlammen. Nu leven wij nog in het heden en kunnen wij tijdens ons leven om genade smeken. Heel nadrukkelijk wordt ook in het laatste oordeel zaken aan de orde gesteld: wij hebben in Uw Naam dit en dat gedaan. Het is een persoonlijk vrijpleiten van onszelf. De mens kan zich nooit vrijpleiten, dat kan alleen onze Messias. Dan klinken de woorden: ga weg van mij, Ik heb je nooit gekend. Je naam is niet genoteerd in het Boek des Levens. Is onze G'd zo streng voor de mens? Of is onze G'd een Rechtvaardige die ons oordeelt op onze daden? Ieder mens is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn/haar daden. Natuurlijk is de angst voor het buitengesloten worden door de Eeuwige een reëel gegeven. Een strijd, die velen voeren en mee worstelen. Er is gelukkig ook het aanbod van genade waarop wij in ons tijdelijke leven ons doorlopend mee bezig moeten houden. Ons tijdelijke leven dient een opmaat te zijn naar het eeuwige leven dicht bij de Eeuwige. En dat kost zo veel inspanning dat mensen wel eens twijfelen: zou het voor mij ook zijn?

Ik ken die strijd ook en ik weet dat de overwinning er ook is. Die strijd kent geen wapenstilstand en is doorlopend door alle eeuwen en geslachten gaande. De apostel spreekt over de goede strijd en moedigt ons aan. Geen strijd in de vorm van elkaar geestelijk af te slachten en de maat te nemen. Mag er dan geen meningsverschil meer zijn? Meningsverschillen hebben ook een functie: ons op een hoger niveau te brengen en ook het respect voor elkaar. Een meningsverschil ontstaat vaak door het interpreteren van de Bijbel. Hoe lezen wij en hoe gaan wij daarmee om. Komt er een andere uitlegger om de hoek kijken dan luistert men naar hem/haar. Men toetst hem/haar worden aan onze eigen beleving. Ik herken dat en ook ik schrik van de vraagteken achter de eeuwige hel. Maar laat het vooral geen vraagteken voor ons worden voor de eeuwige hel. Laten wij, laat ik mij richten op het uitroepteken: het eeuwige leven dicht bij de Eeuwige. Laat ik de strijd aanbinden en mijzelf aansporen om dat te bereiken. Het vraag heel veel van mij: zelfverloochening en een vast vertrouwen op mijn Messias.

Iedereen heeft een opdracht om een levend getuigenis te geven van Zijn Verlosser.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Veendam » 09 mar 2020 11:01

Jesaja40 schreef:
Daniël spreekt over de worm die niet meer sterft. Hij zag dat gezicht en was daar zeer van geschrokken. Een nimmer eindigende eeuwige status op een plaats ver van de Eeuwige vandaan.



Je moet wel lezen wat er staat hoor en niet zelf er een draai aan geven !
Er staat namelijk in Marcus 9 dat het vuur onuitblusbaar is.
Er staat dus niet dat het vuur nooit zal stoppen met branden omdat er niets brandbaars meer is om op te branden.
Als het allemaal opgebrand is dan is alles wat er in was verloren gegaan.
Daar is dus wel sprake van een eindigende status.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Cicero » 10 mar 2020 00:51

benefietdiner schreef:Misschien Mattheüs 25:41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
of deze:Lukas 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
Mattheüs 25:46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
Marcus 9:44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
Mattheüs 13:42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
Daniël 12:2: “En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.


Wel, maar één tekst hiervan spreekt over de hel, en dat is beter vertaald als de Hades, de Griekse onderwereld.

Over eeuwig lijden spreekt alleen Mat. 25:46, althans dat lijkt zo. Het Griekse woord betekent echter 'bestraffing'. Een eeuwige bestraffing kan ook de dood zijn. Dus dat is nog niet zo duidelijk.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten