Eeuwige hel?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Christin93
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2020 20:18

Eeuwige hel?

Berichtdoor Christin93 » 02 mar 2020 20:55

Ik zag een vraag voorbij komen bij de vragen pagina. Of een eeuwige straf rechtvaardig is voor tijdelijke zonden. Het antwoord is nu niet waar ik op in wil gaan maar ik wil wel mijn volgende gedachten delen en jullie (onderbouwde) mening hierover horen.

Is de hel zonder einde? Ik geloof dat er reden is om hieraan te twijfelen om een aantal redenen. Laat ik wel daarbij zeggen dat dit niet betekent dat de hel en de bijbehorende straf niet voor ons onvoorstelbaar lang kan duren.

De Bijbel zegt nergens dat mensen eeuwig zullen lijden; er staat voor immer en immer. Jona dacht ook dat hij voor immer in de buik van de walvis was. Voor immer heeft een grens of een tijdlimiet, maar eeuwig is nimmer eindigend. Het heeft geen begin of eind. Het is als een ring, een cirkel, en naarmate onze tijd doorgaat, draaien wij slechts in het rond in het geweldige plan God's. In de King James vertaling worden de woorden immer en eeuwig vertaald als 'forever' en 'eternal'. God is eternal en de hel en het lijden forever. Waarom maakt dit uit? Vanwege dit stukje uit een Engels woordenboek/wiki :'As nouns the difference between eternity and forever is that eternity is (uncountable) existence without end, infinite time while forever is an extremely long time.'

Eeuwig: dat is voor altijd en altijd en altijd en altijd en altijd; het is het eeuwige! En dan ontdekken we dat de hel niet eeuwig is, maar voor immer. Je moet die woorden onderscheiden. Als je dat niet doet raak je in de war. Die dingen die geen begin hadden, hebben ook geen einde. Zei Jezus: “Hij die Mijn Woorden hoort en in Hem gelooft die Mij gezonden heeft, heeft leven voor immer”? Klinkt dat goed? Nee! “Heeft eeuwig leven.” Het woord “eeuwig” is “God”. Het woord staat precies in de Griekse lexicon: “Zoë.

Maar de eeuwigheid, er is slechts één vorm van eeuwig leven. Is dat niet waar? God heeft dat eeuwig leven alleen. Slechts één soort van eeuwig leven! Er bestaat niet zo'n woord als “eeuwige straf”, omdat als je wordt gestraft voor de eeuwigheid, dan moet je eeuwig leven hebben ontvangen. Om voor eeuwig te worden gestraft zou je un het bezit moeten zijn van het eeuwige. En als je eeuwig leven kreeg, dan kunt je niet worden gestraft. Wie Mijn woorden hoort en gelooft in Hem die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven.” Eeuwig leven, omdat je gelooft. Als je eeuwig leven hebt, kun je niet worden gestraft, omdat je eeuwig leven kreeg. Dus dan, als je zult gaan lijden in de hel voor eeuwig en eeuwig, dan moet u eeuwig leven hebben.

Maar ik geloof zeker dat de Bijbel leert over een letterlijk brandende hel. De Bijbel leert dat de zonde en goddeloosheid zou worden gestraft voor immer en immer. Dat is niet de eeuwigheid. Dat is misschien voor tien miljard jaren. Het mag misschien een honderd miljard jaren duren, maar op een moment moet het een einde hebben. Want alles wat een begin had heeft een einde. Het zijn die dingen die geen begin hebben, die geen einde hebben. En dan zal de hele hel, al het lijden en alle gedachtenis daar aan, voor eeuwig verdwijnen. Alles wat begint, eindigt.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Boanerges » 02 mar 2020 21:59

interessante gedachte, ik houd wel van zulke stellingen. Daar kun je dan weer een poosje op kauwen.

Wanneer Ik aan hemel en hel denk dan strookt dat ook niet met de dogmatische opvatting. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik dat zie.
Onze God is een God van orde. Hij schiep hemel en aarde, zon en maan, de jaargetijden, de dag en de nacht, zeven dagen per week en 24 uur per dag. Aan die regelmaat zijn wij als schepsels onderworpen. Los denken van de tijd is voor ons nauwelijks voor te stellen. Eeuwigheid is namelijk ook al een tijdsbepaling: een periode zonder tijd.

Bij ons overlijden raken we “uit de tijd”. Dat moment (vergeef mij de tijdsbepaling) is voor elk schepsel gelijk. Ik ben er dan van overtuigd dat dát het moment van de Jongste Dag zal zijn. Iedereen komt daar op hetzelfde moment aan. Adam, Abraham, Mozes, David, Paulus, Calvijn, Christin93 en Boanerges.

Op dat moment vindt het oordeel plaats. Tenminste voor hen die Christus niet gekend hebben of wilden kennen. Christus gaat voor de zijnen staan en belet de Vader om Zijn oordeel uit te spreken. “Deze zijn vrijgekocht met Mijn bloed” Op dat moment zal ook de hel zich aftekenen. Die wordt dan pas geopend zeg maar. De duivel wordt daar als eerste in geworpen. Voor hem is de hel namelijk ook een straf! Hij is daar niet de baas maar in het beste geval de eerste onder de gelijken. Zij die geoordeeld worden zullen van God worden verlaten en waar God niet is dáár is de hel.

Ter onderbouwing, wij zeggen vaak dat een overleden christen in de hemel is. Op zich al wonderlijk want een mens is gemaakt voor de aarde maar goed..... stel dat je dus bij je overlijden naar de hemel gaat dan is dát het moment van het oordeel. De overledene zal zich dan in zijn Schepper verheugen en daar zijn geen tranen, is geen pijn en is en volmaakte eenheid. Wel raar dan toch dat je op enig moment naar de Jongste Dag moet komen om daar te horen dat je weer terug mag.... dat geldt ook voor hen waarvan wij denken dat ze in de hel zijn na hun overlijden.

Op deze manier is ook het kruiswoord van Jezus te verklaren wanneer hij zegt “heden zul je met Mij in het paradijs zijn” voor de “moordenaar aan het kruis” wordt dat nog werkelijkheid wanneer hij zijn ogen opslaat na zijn sterven.

Wanneer je los denkt van de tijd dan is de split second waarin alle gestorvenen zich nu bevinden geen tijd, ruimte en plaats. Het is niets, er is namelijk geen tijd. Ik ben het (voorzichtig) met je eens dat de straf niet voor eeuwig kan zijn. Daar ga ik nog eens verder over nadenken. Thanks!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Teus » 02 mar 2020 22:36

Christin93 schreef:Ik zag een vraag voorbij komen bij de vragen pagina. Of een eeuwige straf rechtvaardig is voor tijdelijke zonden.

Het gaat om de ernst van het kwaad. Iemand doodschieten doe je in 5 seconden, dan maar 5 seconden gevangenisstraf?
Overigens is deze vraag best wel tekenentd, de vragensteller vraagt zich af of God wel rechtvaardig is.
Ik denk dat hij of zij zich ergens anders zorgen over moet maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor gravo » 02 mar 2020 23:35

Interessante materie. Nu we het toch over "materie" hebben, in de wetenschap zijn ruimte en tijd onderdeel van hetzelfde: ruimtetijd. Beide ontstaan als de werkelijkheid van ons universum ontstaat.
Als we een gelovige houding aannemen tegenover de werkelijkheid en die dus "schepping" noemen, dan is niet alleen de ruimte en de materie, maar ook de tijd onderdeel van die schepping. God schept ook de tijd. God is de Enige Die om ruimtetijd heen is , achter ruimtetijd is, voorbij of boven ruimtetijd. Het universum en de tijd zijn naar hun aard (naar hun scheppingsaard) daarom tijdelijk. Alleen God is eeuwig.

De vraag is of er in het goddelijke domein van de eeuwigheid ook een hel kan zijn. Ik denk van niet. God woont in de hemel en dat is een ontoegankelijk licht. De hel is het tegendeel daarvan. C.S. Lewis heeft eens in een allegorie de hel beschreven als een onooglijk klein gaatje in een groot grasveld. Van nul en generlei betekenis in de eeuwigheid van licht, de woonplaats van God.

De hel is echt iets van de schepping. Van de gevallen schepping uiteraard, want de hel is de woonplaats van alles en allen die uit de hemel gevallen is.
Daarmee is het ook prijsgegeven aan de verlorenheid en vergetelheid. De hel is een tijdelijke zaak, omdat het niet kan bestaan in de hemelse gewesten, evenals haar inwoners dat niet kunnen. De hel is het grote tegendeel van de hemel. De leegte tegenover de volheid, het duister tegenover het licht. De grootste kwaliteit van de hel is eigenlijk dat het niets voorstelt, dat het niet blijvend is en dus niet eeuwig kan bestaan. Om daar terecht te komen is verschrikkelijk, omdat dat betekent dat je er ook echt niet bent. Veel groter dan niets moet je je de hel niet voorstellen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor elburger » 03 mar 2020 10:08

Zo wij weten dat er voor WARE gelovigen, vergeving des zonden is en wij zondaren op voorspraak van onze Verlosser, Jezus Christus, van God zijn Vader het Koninkrijk der Hemelen voor eeuwig mogen beerven, zo is voor hen die geweten hebben maar niet geluisterd de poel van zwavel en vuur.
Dat weet neem ik aan een ieder die het Woord Gods kent of heeft gehoord.
De hel is ook voor hen die daar naar toe worden gezonden, voor eeuwig!
2 Thessalonicensen 1:9
Alwaar geschreven staat:" Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren en van de heerlijkheid Zijner sterkte".

Ach, zou men kunnen zeggen; men pakt een stukje uit de Bijbel wat nu net mooi uitkomt.

Ik zeg u, lees dan ook maar het vorige vers, 2 Thessalinicensen 1 vs 8, alwaar Paulus zegt
" Met vlammend vuur wraak doende degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn".

Dus deze topic is voor al die geloven eigenlijk bij deze gesloten, mits men krachtdadig het Woord Gods wat betreft deze topic met de woorden van Paulus bekrachtigd.

Gods Woord is getrouw!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Teus » 03 mar 2020 10:23

elburger schreef:Zo wij weten dat er voor WARE gelovigen, vergeving des zonden is en wij zondaren op voorspraak van onze Verlosser, Jezus Christus, van God zijn Vader het Koninkrijk der Hemelen voor eeuwig mogen beerven, zo is voor hen die geweten hebben maar niet geluisterd de poel van zwavel en vuur.
Dat weet neem ik aan een ieder die het Woord Gods kent of heeft gehoord.
De hel is ook voor hen die daar naar toe worden gezonden, voor eeuwig!
2 Thessalonicensen 1:9
Alwaar geschreven staat:" Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren en van de heerlijkheid Zijner sterkte".

Ach, zou men kunnen zeggen; men pakt een stukje uit de Bijbel wat nu net mooi uitkomt.

Ik zeg u, lees dan ook maar het vorige vers, 2 Thessalinicensen 1 vs 8, alwaar Paulus zegt
" Met vlammend vuur wraak doende degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onze Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn".

Dus deze topic is voor al die geloven eigenlijk bij deze gesloten, mits men krachtdadig het Woord Gods wat betreft deze topic met de woorden van Paulus bekrachtigd.

Gods Woord is getrouw!

Iderdaad elburger, Gods Woord is getrouw. Laten we maar binnen dat kader blijven.
Verder is alles uit het oogpunt van een filosoof en dus discutabel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2020 11:53

Christin93 schreef:Ik zag een vraag voorbij komen bij de vragen pagina. Of een eeuwige straf rechtvaardig is voor tijdelijke zonden. Het antwoord is nu niet waar ik op in wil gaan maar ik wil wel mijn volgende gedachten delen en jullie (onderbouwde) mening hierover horen.

Is de hel zonder einde? Ik geloof dat er reden is om hieraan te twijfelen om een aantal redenen. Laat ik wel daarbij zeggen dat dit niet betekent dat de hel en de bijbehorende straf niet voor ons onvoorstelbaar lang kan duren.

De Bijbel zegt nergens dat mensen eeuwig zullen lijden; er staat voor immer en immer. Jona dacht ook dat hij voor immer in de buik van de walvis was. Voor immer heeft een grens of een tijdlimiet, maar eeuwig is nimmer eindigend. Het heeft geen begin of eind. Het is als een ring, een cirkel, en naarmate onze tijd doorgaat, draaien wij slechts in het rond in het geweldige plan God's. In de King James vertaling worden de woorden immer en eeuwig vertaald als 'forever' en 'eternal'. God is eternal en de hel en het lijden forever. Waarom maakt dit uit? Vanwege dit stukje uit een Engels woordenboek/wiki :'As nouns the difference between eternity and forever is that eternity is (uncountable) existence without end, infinite time while forever is an extremely long time.'

Eeuwig: dat is voor altijd en altijd en altijd en altijd en altijd; het is het eeuwige! En dan ontdekken we dat de hel niet eeuwig is, maar voor immer. Je moet die woorden onderscheiden. Als je dat niet doet raak je in de war. Die dingen die geen begin hadden, hebben ook geen einde. Zei Jezus: “Hij die Mijn Woorden hoort en in Hem gelooft die Mij gezonden heeft, heeft leven voor immer”? Klinkt dat goed? Nee! “Heeft eeuwig leven.” Het woord “eeuwig” is “God”. Het woord staat precies in de Griekse lexicon: “Zoë.

Maar de eeuwigheid, er is slechts één vorm van eeuwig leven. Is dat niet waar? God heeft dat eeuwig leven alleen. Slechts één soort van eeuwig leven! Er bestaat niet zo'n woord als “eeuwige straf”, omdat als je wordt gestraft voor de eeuwigheid, dan moet je eeuwig leven hebben ontvangen. Om voor eeuwig te worden gestraft zou je un het bezit moeten zijn van het eeuwige. En als je eeuwig leven kreeg, dan kunt je niet worden gestraft. Wie Mijn woorden hoort en gelooft in Hem die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven.” Eeuwig leven, omdat je gelooft. Als je eeuwig leven hebt, kun je niet worden gestraft, omdat je eeuwig leven kreeg. Dus dan, als je zult gaan lijden in de hel voor eeuwig en eeuwig, dan moet u eeuwig leven hebben.

Maar ik geloof zeker dat de Bijbel leert over een letterlijk brandende hel. De Bijbel leert dat de zonde en goddeloosheid zou worden gestraft voor immer en immer. Dat is niet de eeuwigheid. Dat is misschien voor tien miljard jaren. Het mag misschien een honderd miljard jaren duren, maar op een moment moet het een einde hebben. Want alles wat een begin had heeft een einde. Het zijn die dingen die geen begin hebben, die geen einde hebben. En dan zal de hele hel, al het lijden en alle gedachtenis daar aan, voor eeuwig verdwijnen. Alles wat begint, eindigt.


Eeuwig: lange duur, oudheid, toekomstigheid,voor altijd, ooit, altijddurend eeuig, vanouds, immer, voor altijd, voortdurend bestaan ....
Dood: sterven, aan zijn einde helpen, omkomen, uitsterven, voortijdig sterven, (af)slachten ...
Leven: in leven zijn/blijven/houden, weelderig leven, voortleven, voor altijd leven, herleven, herstellen, goed/echt leven, een actief en krachtig leven, toegewijd aan God, van de absolute volheid van het leven zowel wezenlijk als ethisch .... (leven is dus niet alleen bestaan/bezield/het tegenovergestelde van dood, maar gaat evengoed (of meer) over kwaliteit)

De woorden die in onze Bijbel staan, die de vertalers gekozen hebben, is op grond van hun interpratie van de boodschap.

Tijd, ruimte en materie (waaronder mensen) zijn ooit begonnen te ontstaan en hebben dus een einde.
Een natuurlijk lichaam wordt ​gezaaid, een geestelijk lichaam wordt opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam en er is een geestelijk lichaam. Zo staat er ook geschreven: De eerste mens ​Adam​ is geworden tot een levend wezen, de laatste ​Adam​ tot een levendmakende Geest.
Het geestelijke is echter niet eerst, maar het natuurlijke en daarna komt het geestelijke.....

Als de hel de plaats is waar God niet is, hoe kan God dan alles in allen zal zijn :?:
Teus schreef:Overigens is deze vraag best wel tekenentd, de vragensteller vraagt zich af of God wel rechtvaardig is.
Ik denk dat hij of zij zich ergens anders zorgen over moet maken.
Ik denk van niet. Het lijkt me heel ongezond (zo niet hypocriet) om het ingeschapen rechtvaardigheidgevoel te onderdrukken door een theologisch dogma of vanwege een paar Bijbelversen. Diep in je hart ga je het daardoor heus niet anders zien en voelen.
Neem een voorbeeld aan Abraham: "Er kan toch geen sprake van zijn dat U zoiets doet, dat U de rechtvaardige samen met de goddeloze doodt? Dan zal het zijn: zo de rechtvaardige, zo de goddeloze. Daar kan bij U toch geen sprake van zijn! Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?"
Je kunt lezen hoe dat afliep. Lot en de zijne werden gespaard (op zijn vrouw na, maar dat had een andere oorzaak).
Teus schreef:Iderdaad elburger, Gods Woord is getrouw. Laten we maar binnen dat kader blijven.
Verder is alles uit het oogpunt van een filosoof en dus discutabel.
Ach, de Bijbel is multi-interpretabel. Vandaar dat die 40.000 geloofsrichtingen kent. Behoorlijk wat discussie dus!

Voor wie alleen zijn eigen Bijbel-interpretatie voor waar houdt zal dit topic inderdaad niet interessant zijn lijkt mij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Teus » 03 mar 2020 15:00

Over eigen interpretatie gesproken lijkt het me handiger de Bijbel uitgebreider te lezen.

Abraham vroeg het omdat hij twijfelde, bijzonder dat iemand denkt dat Abraham aan Gods werk twijfelde, om zichzelf te verzekeren van Gods natuur, waardoor Hij niet anders dan recht doen kon.
Hij zei ook;
Het zij verre van U, zulk een ding te doen, te doden den rechtvaardige met den goddeloze! dat de rechtvaardige zij gelijk de goddeloze, verre zij het van U! zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2020 17:02

Teus schreef:Over eigen interpretatie gesproken lijkt het me handiger de Bijbel uitgebreider te lezen.
Nog uitgebreider dan (tig keer) van kaft tot kaft? :lol:
Teus schreef:Abraham vroeg het omdat hij twijfelde,
Staat er niet, jouw interpretatie!
Hij, zich bewust zijnde dat hij stof en as was, moest even de vrijmoedigheid opbrengen om te zeggen wat hij wilde. Vers 27.
Teus schreef:bijzonder dat iemand denkt dat Abraham aan Gods werk twijfelde, om zichzelf te verzekeren van Gods natuur, waardoor Hij niet anders dan recht doen kon.
Het ging over Gods voornemen dat hij aan Abraham bekent maakte.
En Abraham spreekt God aan op zijn rechtvaardigheid en besluit met de woorden ''Dat kunt u toch niet doen! Hij die rechter is over de hele aarde moet toch ​rechtvaardig​ handelen?’" Dat is wat er staat.
Teus schreef:Hij zei ook;
Het zij verre van U, zulk een ding te doen, te doden den rechtvaardige met den goddeloze! dat de rechtvaardige zij gelijk de goddeloze, verre zij het van U! zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?
Juist. Wat ik al zei: Abraham spreekt God aan op zijn rechtvaardigheid en vindt dat God het niet kan maken om zijn voornemen uit te voeren want dat zou niet rechtvaardig zijn.



Waarom die vraag 'best wel tekenentd' is zodat de vraagsteller zich volgens jou ergens anders zorgen over zou moeten maken ... dat zegt me meer over jou dan over de vraagsteller want die zegt gewoon eerlijk wat volgens mij iedereen diep in zijn/haar hart vindt.
Nogmaals, dat lijkt me heel wat eerlijker dan je ingeschapen rechtvaardigheidgevoel onderdrukken en begraven of jezelf te (laten) hersenspoelen met theologische dogma's en een paar Bijbelversen.
Ik heb Abraham er alleen maar bij gehaald omdat sommigen nu eenmaal altijd een Bijbels voorbeeld willen, maar zelfs dan ... :roll:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Veendam » 04 mar 2020 10:34

naamloos schreef:Eeuwig: lange duur, oudheid, toekomstigheid,voor altijd, ooit, altijddurend eeuig, vanouds, immer, voor altijd, voortdurend bestaan ....
Dood: sterven, aan zijn einde helpen, omkomen, uitsterven, voortijdig sterven, (af)slachten ...
Leven: in leven zijn/blijven/houden, weelderig leven, voortleven, voor altijd leven, herleven, herstellen, goed/echt leven, een actief en krachtig leven, toegewijd aan God, van de absolute volheid van het leven zowel wezenlijk als ethisch .... (leven is dus niet alleen bestaan/bezield/het tegenovergestelde van dood, maar gaat evengoed (of meer) over kwaliteit)

De woorden die in onze Bijbel staan, die de vertalers gekozen hebben, is op grond van hun interpratie van de boodschap.

Tijd, ruimte en materie (waaronder mensen) zijn ooit begonnen te ontstaan en hebben dus een einde.


Wanneer je dit soort zaken goed wilt bekijken dan moet je inderdaad hiermee beginnen, namelijk alle begrippen definieren zoals Naamloos hier al aan beginnen was. En tijd en ruimte zijn zaken waar de mens aan gebonden is tot op zekere hoogte, maar God dus niet.

Jezus stierf al voor de grondlegging der wereld, namelijk het Lam Gods datgeslacht werd al voor de grondlegging der wereld, maar toen werd dat besluit genomen maar wat God betreft was het toen in principe al klaar.
Voor onze begrippen stierf Jezus pas voor ons op Golgotha, maar dat komt omdat we niet begrijpen dat als God spreekt het al IS maar met onze natuurlijke ogen zin we dat dus niet.

Het Griekse Woord Zoe geeft aan dat het LEVEN is dat uit gaat van God, in al zijn overvloed.
Iemand die niet gelooft die heeft DAT LEVEN dus niet.
Daarom is het dus ooklogisch dat iemand die GELOOFT, niet verloren gaat maar EEUWIG LEVEN heeft.
Dat is dus LEVEN dat van God uit gaat dat voortkomt uit het besluit dat God al voor de grondlegging der wereld heeft genomen, namelijk door het Lam Gods, dat daarvoor geslacht werd. Dat is dus LEVEN zoals dat vanaf de eeuwigheid al was bedoeld.
Wie niet gelooft die gaat dus verloren. Die wordt dus niet behouden.
Behouden worden dan blijft bestaan wat er is, dus verloren gaan dan is het er niet meer.
De eeuwige dood is dus het ontbreken van HET LEVEN zoals God dat al vanaf de eeuwigheid had bedoeld.
Dan teert het weg, tot er niets meer van over is.

Eeuwig branden in de hel is dus niet een voor altijd branden in de hel, maar een opbranden en er niet meer zijn. Niet meer bestaan, en dus wordt de naam van die mens niet meer herdacht. Dit is precies zoals het in het Oude Testament ook al staat, waar Jezus naar verwijst als hij in de aarde schrijft, namelijk dat hen die Gods wegen verlaten hun namen in de aarde geschreven zullen worden. Een regenbui en het is weggespoeld, een dikke windvlaag en hun bestaan waaide weg.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2020 23:09

mooi topic, interessant...

Bij de hel denk je al snel aan pijn door het vuur...
Maar als dat niet eeuwig zou zijn....
Wat komt daarna dan?
Inderdaad niets meer?

Maar ik lees mee want veel gaat boven mijn verstand....

Ook omdat ik sterk geloof in de Heer Jezus en vertrouw op Zijn Genade en Beloften en me daarin mag verheugen op een Eeuwig Leven, een soort Eeuwige rust bij Hem......

Maar na het sterven is toch wel de genadetijd voorbij?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Veendam » 05 mar 2020 08:58

MoesTuin schreef:Bij de hel denk je al snel aan pijn door het vuur...
Maar als dat niet eeuwig zou zijn....
Wat komt daarna dan?
Inderdaad niets meer?

Maar na het sterven is toch wel de genadetijd voorbij?


De Bijbel maakt heel duidelijk dat het NU de tijd is om Jezus te volgen en in Hem te geloven, dus na dit leven dan is die kans gewoon voorbij.
Zoals goed plantgoed dat gezaait is maar er werd onkruid tussen gezaaid. Laat het samen opgroeien en vlak voo de oogst haal je het onkruid er tussen uit, bindt het in bossen en dan is het klaar om in het vuur geworpen te worden.

Maar door de eeuwen heen was deze gedachte er ook al hoor maar toen kwam men tot de conclusie dat er dan geen dreiging was waardoor de mensen zouden kiezen voor een relatie met God. Dus eeuwig branden en het oordeel en poel van zwavel en vuur werden als machtsmiddel gebruikt om angst te wekken bij de mensen. Maar angst is geen goede voedingsbodem voor het geloof, omdat geloof betekend leven in relatie met God als zoon en dochter van Hem. Je gaat toch ook geen huwelijk aan als de enigste basis daarvoor geen liefde is maar angst ?

Ik kan me nog iemand herinneren die zat op dit forum en die zei: Als alles al volbracht is en je zegt dat dan haal je de beklemming weg van het bek Openbaringen, ja van het hele geloof.
Maar er is geen beklemming maar alleen een ruime nodiging, voor iedereen.
Het probleem is echter dat de meeste mensen en kerken er niet in slagen om het Evangelie zo aan anderen te laten zien en uit te leggen, zodat het juist zichtbaar wordt hoe kostbaar een relatie hebben met God is in het dagelijks leven.
En ja, als je zo veel van God houdt, ja dan merk je dat de volmaakte liefde alle angst en vrees uit drijft.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor MoesTuin » 05 mar 2020 09:09

mooi Veendam...dank je...
en inderdaad zo verkeerd als er vanaf de kansel of waarvandaan dan ook gedreigd wordt met branden in de hel pijn voor altijd om mensen uit angst bij de kerk te houden....
De Heer Jezus drijft juist mensen uit Liefde tot Hem, de volmaakte Liefde inderdaad....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor Cicero » 07 mar 2020 17:02

Kan iemand mij de plaatsen in de Bijbel aanwijzen waar gesproken wordt over (a) de hel (b) waarin mensen voor eeuwig pijn lijden?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Eeuwige hel?

Berichtdoor benefietdiner » 07 mar 2020 20:43

Cicero schreef:Kan iemand mij de plaatsen in de Bijbel aanwijzen waar gesproken wordt over (a) de hel (b) waarin mensen voor eeuwig pijn lijden?

Misschien Mattheüs 25:41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
of deze:Lukas 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
Mattheüs 25:46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
Marcus 9:44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
Mattheüs 13:42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
Daniël 12:2: “En velen van die, die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken, dezen ten eeuwigen leven, en genen tot versmaadheden, en tot eeuwige afgrijzing.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten

cron