God heeft alle religies zo gewild

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor hans0166 » 17 feb 2020 09:00

Marnix schreef:En dit bij ieder kritisch geluid over paus / rk roepen wordt ook een beetje een dooddoener...


net zo'n dooddoener als al sinds de15e/16e eeuw de RK door refo's en hun voorlopers ongegrond en onterecht benoemd worden, omdat ze geen flauw benul hebben waar ze het over hebben.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor hans0166 » 17 feb 2020 09:03

DeLange schreef:De bijbel roept daartoe niet op.


jij leest toch echt een andere bijbel dan hen denk ik, want ook in Ierland, en andere landen, wordt met de bijbel in de hand je kop eraf gehakt. De haat en nijd tegen andere richtingen heb je ook hier, zoals je zelf ook zo noemde, dat komt ook gewoon uit de bijbelse gronden waar anderen in geloven.
Als jij zegt dat de paus/rk niet bijbels is, zeg je eigenlijk ook al : jij mag niet bestaan.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor DeLange » 17 feb 2020 10:01

hans0166 schreef:jij leest toch echt een andere bijbel dan hen denk ik, want ook in Ierland, en andere landen, wordt met de bijbel in de hand je kop eraf gehakt. De haat en nijd tegen andere richtingen heb je ook hier, zoals je zelf ook zo noemde, dat komt ook gewoon uit de bijbelse gronden waar anderen in geloven.
Als jij zegt dat de paus/rk niet bijbels is, zeg je eigenlijk ook al : jij mag niet bestaan.

Van mij mag iedereen bestaan en Jezus kwam met vrede, niet met geweld.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor benefietdiner » 17 feb 2020 10:49



In wel kader moet ik deze botsing plaatsen?

Hoor ik hier niet een zeer grote haat van Sadet Karabulut (SP) naar van der Staaij (SGP) c.q. christenen?

Hoe zou de Paus dit in willen vullen? misschien weet hans0166 er raad op ?

Heeft God dit ook zo gewild.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor naamloos » 17 feb 2020 11:29

hans0166 schreef:jij leest toch echt een andere bijbel dan hen denk ik, want ook in Ierland, en andere landen, wordt met de bijbel in de hand je kop eraf gehakt. De haat en nijd tegen andere richtingen heb je ook hier, zoals je zelf ook zo noemde, dat komt ook gewoon uit de bijbelse gronden waar anderen in geloven.
Als jij zegt dat de paus/rk niet bijbels is, zeg je eigenlijk ook al : jij mag niet bestaan.
Wat een vreemde conclusie! :shock: Volgens mij geeft iets wat niet Bijbels is alleen maar aan dat het niet in de Bijbel is terug te vinden (waar je qua interpretatie natuurlijk nog van mening over kunt verschillen, net zoals bijv. bij 'de dominee').
Je vult wel heel wat voor een ander in als je daar van maakt: ''jij mag niet bestaan.'' Feitelijk zegt het niet eens of iets goed of fout is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2020 15:16

DeLange schreef:De bijbel roept daartoe niet op.


Niet? Waarom gooide Jezus de geldwisselaars dan de tempel uit? En ik geloof dat er ook wel het een en ander tegen afgodsbeelden in de Bijbel te vinden is (en de mensen die ze aanbidden/vereren)

De Koran wel enigzins (Jihad). Wordt verschillend uitgelegd, maar toch. Mohammed ging daar toch ook in voor?


Belangrijk stukje even vet gemaakt. Jihad is in eerste instantie een innerlijke strijd tegen je zonden. Als je de vragenrubriek zo eens naleest, zie je dat heel veel christenen elke dag hun persoonlijke Jihad voeren.

Wat boedisten en Hindoes er toe beweegt, weet ik niet .


Ideologisch extremisme, net als bij de rest :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2020 15:19

DeLange schreef:Van mij mag iedereen bestaan en Jezus kwam met vrede, niet met geweld.


Hmm, dat zegt Hij zelf toch niet. Wat doe je dan precies met Matteus 10:34?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor JeeWee » 18 feb 2020 14:47

Het gebod 'Gij zult geen vals getuigenis spreken' is kennelijk ook onder christenen wat minder belangrijk.
De schrijver van dit artikel, Dirk van Genderen laat veel weg en gooit daar zijn eigen aannames over heem.

Hendro Munsterman maakte naar aanleiding van dit stuk een paar kritische opmerkingen die ik graag doorgeef:

• De katholieke theologie gaat er van uit dat er inderdaad één God is, die door joden, christenen en moslims beleden wordt. Wel is ons begrip van die éne God wel wezenlijk anders: wij christenen geloven namelijk dat hij zich in Jezus van Nazareth aan en in de wereld heeft geopenbaard en dat hij in deze wereld ook door zijn Geest ook nu nog werkzaam is. Katholieken spreken dus in dit opzicht "met twee woorden": dezelfde God maar niet hetzelfde.

• In Abu Dhabi ondertekende de paus samen met de Egyptische Groot-Imam een verklaring over een aantal onderwerpen, waaronder godsdienstvrijheid, vrouwenrechten, religieus geïnspireerd geweld, enzovoort.
Beide religieuze leiders schrijven in één zin - die hier uit zijn context gelicht wordt - dat pluriformiteit een groot goed is. De context is dat beiden (en met name van de moslim is dat belangwekkend) aangeven dat God niet slechts één wijze van geloven voorstaat en voorschrijft, maar dat pluriformiteit in cultuur, sekse, religie, interpretatie, enz. juist tot de wil van God hoort. God wil niet dat we allemaal hetzelfde denken, doen, willen, zijn. God wil geen gekloonde schepsels, maar vrije schepsels. Dat is volgens mij de betekenis van de zin. Niet dat alles dus ook maar even waar is - integendeel! Dat dit door een hoge moslimautoriteit gezegd wordt, is een teken aan de wand, en strijkt tegen de haren van zich "moslim" noemende terroristen in. (Soms denk ik dat sommige christenen liever gemene dan vredevolle moslims hebben: dan hebben ze in ieder geval iets om zich tegen af te zetten... precies zoals men dat vroeger - en in sommige kringen ook nu nog - met katholieken deed: er een negatief beeld van schetsen - zo nodig onwaar - om er tegen te kunnen zijn... het artikel van Van Genderen lijkt daar overigens aardig op.)

• De term "Allah" betekent in het Arabisch gewoon "God" - niet meer en niet minder. Arabische christenen (en daar hoor je dit soort protestanten nooit over!) gebruiken de term Allah dan ook gewoon in hun christelijke liturgie, al sinds eeuwen, al voor het ontstaan van de islam. Van Genderen schijnt dat niet te weten, of niet te willen weten. Beiden is ernstig.

• Het waanidee van "één wereldreligie" is onzin. Echt waar. Niemand in het Vaticaan - en de paus al zeker niet - denkt daaraan. Dit is simpelweg apocalyptisch complotdenken, ontsproten uit verwarde christelijke breinen. Bovendien spreekt de schrijver de paus juist tegen: de paus pleit NIET voor één wereldreligie, maar wil juist de diversiteit positief waarderen, omdat we ondanks de verschillen en ondanks onze eigen geloofsovertuiging, toch ook altijd van elkaar kunnen leren.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor Teus » 18 feb 2020 16:45

JeeWee schreef:Het gebod 'Gij zult geen vals getuigenis spreken' is kennelijk ook onder christenen wat minder belangrijk.
De schrijver van dit artikel, Dirk van Genderen laat veel weg en gooit daar zijn eigen aannames over heem.

Hendro Munsterman maakte naar aanleiding van dit stuk een paar kritische opmerkingen die ik graag doorgeef:

• De katholieke theologie gaat er van uit dat er inderdaad één God is, die door joden, christenen en moslims beleden wordt. Wel is ons begrip van die éne God wel wezenlijk anders: wij christenen geloven namelijk dat hij zich in Jezus van Nazareth aan en in de wereld heeft geopenbaard en dat hij in deze wereld ook door zijn Geest ook nu nog werkzaam is. Katholieken spreken dus in dit opzicht "met twee woorden": dezelfde God maar niet hetzelfde.

• In Abu Dhabi ondertekende de paus samen met de Egyptische Groot-Imam een verklaring over een aantal onderwerpen, waaronder godsdienstvrijheid, vrouwenrechten, religieus geïnspireerd geweld, enzovoort.
Beide religieuze leiders schrijven in één zin - die hier uit zijn context gelicht wordt - dat pluriformiteit een groot goed is. De context is dat beiden (en met name van de moslim is dat belangwekkend) aangeven dat God niet slechts één wijze van geloven voorstaat en voorschrijft, maar dat pluriformiteit in cultuur, sekse, religie, interpretatie, enz. juist tot de wil van God hoort. God wil niet dat we allemaal hetzelfde denken, doen, willen, zijn. God wil geen gekloonde schepsels, maar vrije schepsels. Dat is volgens mij de betekenis van de zin. Niet dat alles dus ook maar even waar is - integendeel! Dat dit door een hoge moslimautoriteit gezegd wordt, is een teken aan de wand, en strijkt tegen de haren van zich "moslim" noemende terroristen in. (Soms denk ik dat sommige christenen liever gemene dan vredevolle moslims hebben: dan hebben ze in ieder geval iets om zich tegen af te zetten... precies zoals men dat vroeger - en in sommige kringen ook nu nog - met katholieken deed: er een negatief beeld van schetsen - zo nodig onwaar - om er tegen te kunnen zijn... het artikel van Van Genderen lijkt daar overigens aardig op.)

• De term "Allah" betekent in het Arabisch gewoon "God" - niet meer en niet minder. Arabische christenen (en daar hoor je dit soort protestanten nooit over!) gebruiken de term Allah dan ook gewoon in hun christelijke liturgie, al sinds eeuwen, al voor het ontstaan van de islam. Van Genderen schijnt dat niet te weten, of niet te willen weten. Beiden is ernstig.

• Het waanidee van "één wereldreligie" is onzin. Echt waar. Niemand in het Vaticaan - en de paus al zeker niet - denkt daaraan. Dit is simpelweg apocalyptisch complotdenken, ontsproten uit verwarde christelijke breinen. Bovendien spreekt de schrijver de paus juist tegen: de paus pleit NIET voor één wereldreligie, maar wil juist de diversiteit positief waarderen, omdat we ondanks de verschillen en ondanks onze eigen geloofsovertuiging, toch ook altijd van elkaar kunnen leren.

Toch nog maar eens de Bijbel bestuderen.
Tevens verdiepen in het wereldgebeuren
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor ben db bd » 20 feb 2020 18:52

Teus schreef:
Toch nog maar eens de Bijbel bestuderen. Tevens verdiepen in het wereldgebeuren

Mag ik dit een uitermate zwakke opmerking vinden na het leerzame betoog van JeeWee?
m.i. is het de bedoeling op een forum om kennis uit te wisselen en beargumenteerde feiten te berde te brengen.
m.i. doet JeeWee dat hier. Zullen we daar eens samen naar kijken?

Valse getuigenis komt m.i. voort uit bewust liegen of fout geïnformeerd zijn. Dat laatste kan iedere goed bedoelende mens overkomen, toch?
Velen onder ons zullen Dirk van Genderen uitermate gemotiveerd vinden, doch ook heel weinig genuanceerd, vandaar ...
'Zijn eigen aannames' zijn m.i. gewoon herkenbaar vanuit de rechtsgereformeerde geloofsleer, die ook wat 'verstijfd' is, in de honderden jaren.

Nu gooi ik er even een eigen geloofsbelijdenis tussendoor: ik lees de Bijbel als Gods Woord, zoals Hij dat in Zijn almacht op heeft laten schrijven. Het woord 'theologisch interpreteren' zoals dat in de praktijk van het christendom in zwang is gekomen, heb ik na vele jaren leren wantrouwen, zonder m.i. daarin weerlegd te worden. (zie het desbetreffende topic). Wel tegen gesproken uiteraard.

Inzake de katholieke theologie dat er één God is, dat is uitermate Bijbels! Dat Die door joden, christenen en moslims beleden wordt is een menselijke veronderstelling, waarvan de waarheid m.i. per persoon wel zo bedoeld kan zijn!
Wij geloven als christenen ook daarbij in de Heere Jezus, zonder Welke niemand zalig kan worden. Maar, zeg ook ik, (wellicht niet héél mijn kerk) dat doet op zich toch niets af van het geloof in die ene God, Schepper van hemel en aarde?
Aangaande Gods Geest geloof ik niet, op grond van waarneming, dat Die niet werkzaam zou kunnen zijn buiten ons christelijk geloof. Dan zouden m.i. buiten mijn kerk alleen maar duivelskinderen voorkomen. M.i. vloekt die gedachte ook met Rom.2, en Op.21, inzake heidenen.

Als in Abu Dhabi consensus bereikt wordt over godsdienstvrijheid, vrouwenrechten en religieus geïnspireerd geweld, dan roem ik dat.
Voor mij is pluriformiteit an sich geen groot goed. Er bestaat immers altijd maar één waarheid over een zaak en net zoveel leugens als we er weten te verzinnen. Maar de erkenning dat we allemaal verschillende mensen zijn met verschillende kwaliteiten en tekortkomingen en allemaal door dezelfde Schepper zijn geformeerd -(de duivel schept geen mensen)- en we elkaar lief behoren te hebben, ja dat is wel een groot goed, toch?
Overigens is God Eén, en dus niet verdeeld over door ons verzonnen religies. Maar die verschillende religies kunnen uiteraard wel allemaal ook nog goede zaken in zich bergen. Niks en niemand is geheel goed, maar met elkaar kunnen we wel goedwillend zijn.

Met het woord Allah kan je de grote goede Schepper van hemel en aarde bedoelen maar m.i. ook dat zwarte monster, al of niet bewust.

De profetieën voorzeggen wel een apocalyptische wereldregering en idem dito wereldkerk in de eindtijd, onder leiding van de antichrist en zijn valse profeet, beiden als beest geduid in Openbaring. Zie o.a. hst.13. Dat ontkennen is Gods heilig Woord tegenspreken. Erg dom!
Of de huidige paus die bedoelt voor te bereiden, weet ik niet. Persoonlijk vind ik hem wel een NWO-vazal, dat is angstig bedoeld.
(hij kan daar wellicht ook onbewust slachtoffer van zijn. De Heere zal dat t.z.t. beoordelen)

tot slot; Heeft God alle religies zo gewild als ze zijn? Nee natuurlijk niet! Hij wil Waarheid, maar heeft ze allen wel zichtbaar toegelaten.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor Liekels » 27 mar 2020 23:00

De Paus toont hierin lef om zijn zicht te verbreden, niet om zijn geloof te verloochen. Om een ander te accepteren of tolereren betekent niet dat je God te kort doet, geeft wel aan dat je jezelf niet boven een ander plaatst. Volgens mij is dat ook wat God van de mens vraagt, jezelf nederig opstellen ten opzichte van anderen, jezelf niet superieur voelen , omdat jouw geloof de enige waarheid is. Dat zie ik hier (op dit forum) wel soms gebeuren. Op dat moment laat men toch eigen interpetatie over wat men belangrijk vindt uit de bijbel boventoon voeren (terwijl ik juist hier las dat eigen interpetatie niet de bedoeling is) en worden daardoor belangrijke aspecten, zoals elkaar liefhebben en nederig zijn naar elkaar vergeten. Jezus had geen haat, geen wraak, zelfs niet naar hen die hem verraden. Waarom zouden wij een poging naar wereldvrede, wat je religie ook is afkeuren?

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor henkie » 28 mar 2020 09:53

Liekels schreef:De Paus toont hierin lef om zijn zicht te verbreden, niet om zijn geloof te verloochen. Om een ander te accepteren of tolereren betekent niet dat je God te kort doet, geeft wel aan dat je jezelf niet boven een ander plaatst. Volgens mij is dat ook wat God van de mens vraagt, jezelf nederig opstellen ten opzichte van anderen, jezelf niet superieur voelen , omdat jouw geloof de enige waarheid is. Dat zie ik hier (op dit forum) wel soms gebeuren. Op dat moment laat men toch eigen interpetatie over wat men belangrijk vindt uit de bijbel boventoon voeren (terwijl ik juist hier las dat eigen interpetatie niet de bedoeling is) en worden daardoor belangrijke aspecten, zoals elkaar liefhebben en nederig zijn naar elkaar vergeten. Jezus had geen haat, geen wraak, zelfs niet naar hen die hem verraden. Waarom zouden wij een poging naar wereldvrede, wat je religie ook is afkeuren?


New ager wordt het niet, weet ik sinds kort! [-X
Dit zal je erg bekend voorkomen: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... n-de-kerk/

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: God heeft alle religies zo gewild

Berichtdoor Jesaja40 » 28 mar 2020 14:34

Ik verwerp de titel van het onderwerp wat naar voren wordt gebracht.

Heel nadrukkelijk wijst de Eeuwige het Huis van Israël erop dat zij geen afgoden dienen. Het is zelfs een gruwel in de ogen van de Eeuwige. Denk aan de zondvloed, waar vele miljoenen mensen zijn omgekomen. Slechts 4 mannen en 4 vrouwen werden daaruit gered.

Was de les toen geleerd? Nee, enkele tientallen jaren later was de impact van de wereldwijde vloed nog zo groot dat de mens ter voorkoming van nog een zondvloed voorshands maar een hoge toren ging bouwen. Daar zocht men dan veiligheid. Het collectieve geheugen van de mans was selectief geworden. Wel het herinneren van de zondvloed, maar niet de woorden die onderstreept werden met het teken van de regenboog.

Nee, de Eeuwige verlangt keurig dat ieder mens Hem dient. Toch blijkt de mensheid anders in elkaar te zitten. Zij hebben een vrije keuze en maken zelf wel uit wie en wat zij willen dienen en vereren. De grote uitvinder van de afgoderij zit in Nimrod, die al snoevend mensen om hem heen verzamelden.

Er is maar een religie het dienen van de Eeuwige en niet afgoden met alle varianten smaken en kleuren. O, zeggen velen: maar ik blijf neutraal hoor, voor mij geldt dat niet. Hij/zij is niet neutraal en schakelt bewust met die opmerking de Eeuwige uit om Hem te dienen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten