Geboden en wetten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Brivis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2020 11:35

Geboden en wetten

Berichtdoor Brivis » 13 feb 2020 13:05

Goedemiddag,

Allereerst wil ik mijzelf voorstellen! Ik ben een 18 jarige jongen en bezoek regelmatig het forum en de site zelf om mogelijke vragen voor mijzelf te beantwoorden. Op vrijwel al mijn eerdere vragen heb ik antwoord gekregen. Echter, heb ik de volgende vraag die diep van binnen in mijn vreet.

Ik ben een gemeentelid van de Nederlands-hervormde kerk (PKN), ik bezoek echter wel regelmatig op de zondag avond een Hersteld-Hervormde kerk.
Dit doe ik omdat deze diensten mij op een hele andere manier heel positief aanspreken, de boodschap komt mij bij de dienst beter binnen.

Ik zelf doe mijn uiterste best om mij aan alle geboden en wetten die in de Bijbel beschreven staan te houden. Denk hierbij bijv. aan de 10 geboden, aan seks na het huwelijk, vaccinatie, aan de gedachte over onderwerpen als abortus, echtscheiding/overspel, euthanasie, etc.

Ik zelf doe dit uit eerbied, dankbaarheid en respect voor de HEERE. Ik heb dit iemand uit onze gemeente toegelicht en ik werd in principe op een negatieve manier teruggefloten. Het houden aan de geboden,wetten en regels is immers volgens hem totaal niet nodig. Hij baseerde zijn standpunt op het volgende:

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebben.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.


Ik snap dat geloof eeuwig leven geeft, maar dit wekt de volgende vraag bij mij: Wat is de rede dat vaak "strengere" kerken zich strikter aan de Bijbel houden dan wellicht de PKN? Geloof is toch redding?

Het lijkt mij dat zij hier zo hun standpunten voor hebben, dit gebeurt niet voor niets neem ik aan. Ik weet immers dat bevindelijk gereformeerde uiterst goed geleerd zijn. Kan iemand mij vertellen waarom de regels,wetten, en geboden strikter worden nageleefd door "strengere" kerken?

Waarom dienen wij ons in principe te houden aan regels zoals; seks na het huwelijk, zondagsrust, etc. Heeft dit te maken met het oordeel tussen verdoemenis of behoudenis? Of wordt dit enkel gedaan ter eerbied, dankbaarheid?

Ik ben enorm in de war en helaas wordt mij gezegd: "Dat moet je aan 'hen' vragen, alleen geloof red."

Ik hoop dat mijn vraag begrepen wordt! Ik bedoel dit alles met uiterste respect! Mijn dank is groot.

Hartelijke groet!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23567
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geboden en wetten

Berichtdoor Marnix » 13 feb 2020 14:04

Brivis schreef:Goedemiddag,

Allereerst wil ik mijzelf voorstellen! Ik ben een 18 jarige jongen en bezoek regelmatig het forum en de site zelf om mogelijke vragen voor mijzelf te beantwoorden. Op vrijwel al mijn eerdere vragen heb ik antwoord gekregen. Echter, heb ik de volgende vraag die diep van binnen in mijn vreet.

Ik ben een gemeentelid van de Nederlands-hervormde kerk (PKN), ik bezoek echter wel regelmatig op de zondag avond een Hersteld-Hervormde kerk.
Dit doe ik omdat deze diensten mij op een hele andere manier heel positief aanspreken, de boodschap komt mij bij de dienst beter binnen.

Ik zelf doe mijn uiterste best om mij aan alle geboden en wetten die in de Bijbel beschreven staan te houden. Denk hierbij bijv. aan de 10 geboden, aan seks na het huwelijk, vaccinatie, aan de gedachte over onderwerpen als abortus, echtscheiding/overspel, euthanasie, etc.

Ik zelf doe dit uit eerbied, dankbaarheid en respect voor de HEERE. Ik heb dit iemand uit onze gemeente toegelicht en ik werd in principe op een negatieve manier teruggefloten. Het houden aan de geboden,wetten en regels is immers volgens hem totaal niet nodig. Hij baseerde zijn standpunt op het volgende:

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebben.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.


Ik snap dat geloof eeuwig leven geeft, maar dit wekt de volgende vraag bij mij: Wat is de rede dat vaak "strengere" kerken zich strikter aan de Bijbel houden dan wellicht de PKN? Geloof is toch redding?

Het lijkt mij dat zij hier zo hun standpunten voor hebben, dit gebeurt niet voor niets neem ik aan. Ik weet immers dat bevindelijk gereformeerde uiterst goed geleerd zijn. Kan iemand mij vertellen waarom de regels,wetten, en geboden strikter worden nageleefd door "strengere" kerken?

Waarom dienen wij ons in principe te houden aan regels zoals; seks na het huwelijk, zondagsrust, etc. Heeft dit te maken met het oordeel tussen verdoemenis of behoudenis? Of wordt dit enkel gedaan ter eerbied, dankbaarheid?

Ik ben enorm in de war en helaas wordt mij gezegd: "Dat moet je aan 'hen' vragen, alleen geloof red."

Ik hoop dat mijn vraag begrepen wordt! Ik bedoel dit alles met uiterste respect! Mijn dank is groot.

Hartelijke groet!


Er zijn allereerst verschillende motivaties om je aan geboden en regels te houden. Dat kan uit liefde zijn, het kan ook uit angst zijn. Het kan uit dankbaarheid zijn of omdat mensen denken dat ze daarmee wat kunnen verdienen.

De Bijbel is duidelijk. Je wordt niet gered door je aan de wet te houden maar door geloof, door het offer van Jezus Christus. Dat wil niet zeggen dan je al Gods regels maar overboord kan zetten. Gods regels zijn er niet om ons te beperken of te beknotten maar omdat ze goed zijn voor ons. Als iedereen zich aan de 10 geboden houdt wordt de wereld voor iedereen een stuk leefbaarder. Zo moet je die regels zien. Seks binnen het huwelijk (ik hoop dat je dat bedoelt en niet seks NA het huwelijk ;-) is ter bescherming van ouders en kind. Als iedereen zich daaraan zou (kunnen) houden had je geen soa's, buitenechtelijke kinderen enzovoorts.

Dan heb je naast die regels ook verbondsregels die wezen op Christus. Regels voor offers, reinheidswetten en dergelijke. Die zijn vervuld door Jezus Christus en hebben zodoende afgedaan. Aan welke regels je je houdt en hoe hangt af van hoe je dat interpreteert. Denk bijvoorbeeld aan de zondagsrust. In hoeverre zijn de sabbatsgeboden die van toepassing op vrijdagavond t/m zaterdagavond vervuld? In hoeverre gaan die regels van het oude testament rechtstreeks over op de nieuw-testamentische zondag? En los daarvan heb je ook allerlei regels waarbij de uitwerking verschilt op basis van hoe je dat uitlegt. Denk aan kledingvoorschriften. In sommige kerken vatten ze "een man mag niet de kleding van een vrouw dragen en een vrouw niet die van een man) heel anders op dan in andere kerken omdat bij de uitwerking weer allerlei culturele aspecten worden meegenomen. En zo zijn er tal van voorbeelden. In het buitenland wel eens naar kerken geweest waar men na de dienst afsprak om wat te gaan drinken in de Starbucks. Dat zou hier nooit gebeuren. Anyhow, de regels maken niet zalig, alleen Jezus maakt samen door geloof. En God ziet je hart aan. Dus volg hierbij ook je hart. Als je iets niet kan doen zonder dat je denkt God te bedroeven, doe dat dan niet. Maar kijk uit dat je anderen niet dezelfde regels oplegt. (Zie romeinen 14)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geboden en wetten

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2020 14:48

Brivis schreef:Ik zelf doe mijn uiterste best om mij aan alle geboden en wetten die in de Bijbel beschreven staan te houden. Denk hierbij bijv. aan de 10 geboden, aan seks na het huwelijk, vaccinatie, aan de gedachte over onderwerpen als abortus, echtscheiding/overspel, euthanasie, etc.


Ik ben toch benieuwd waar je in de Bijbel een regel zult vinden over vaccinatie; natuurlijk baseren mensen hun meningen wel OP de Bijbel, maar voor een aantal moderne zaken is dat toch voornamelijk extrapoleren van een Bijbels principe - waarmee je echt wel meer dan één kant op kunt, maar goed.

Ik snap dat geloof eeuwig leven geeft, maar dit wekt de volgende vraag bij mij: Wat is de rede dat vaak "strengere" kerken zich strikter aan de Bijbel houden dan wellicht de PKN? Geloof is toch redding?


Traditie speelt hierin ongetwijfeld een belangrijke rol, plus het zich willen onderscheiden van de rest. "Wij" horen niet tot die anderen want "wij" doen dit zo en "zij" niet.

Ik ben een boek aan het lezen over de Reformaties aan het begin van de moderne tijd (16e eeuw). Een groot deel gaat, uiteraard, over de Luther, Zwingli en Calvijn. Dan blijkt dus dat zelfs die grondleggers vaak heel verschillend over zaken dachten. En dat Calvijn, bijvoorbeeld, Genève zeer 'streng' inrichtte om in ieder geval een gemeenschap te hebben die zich aan de regels hield en die zich onderscheidde van de omringende katholieke gebieden en van de concurrerende protestante stromingen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geboden en wetten

Berichtdoor naamloos » 13 feb 2020 15:15

Brivis schreef:Ik snap dat geloof eeuwig leven geeft, maar dit wekt de volgende vraag bij mij: Wat is de rede dat vaak "strengere" kerken zich strikter aan de Bijbel houden dan wellicht de PKN? Geloof is toch redding?


Geloof en werken zijn niet in strijd met elkaar. Het is eenzijdig te zeggen dat het alléén geloof is, de Bijbel in zijn geheel zegt er wel een heel beetje meer over. Geloven zonder werken is een dood geloof, alsdus Jakobus 2.
- Wat voor nut heeft het, mijn broeders, als iemand zegt dat hij geloof heeft, en hij heeft geen werken? Kan dat geloof hem zalig maken?
Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood.
Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.

Jezus zegt:
- Gelukkiger zijn zij die naar het woord van God luisteren en ernaar leven.
- Niet iedereen die “Heer, ​Heer” tegen mij zegt, zal het ​koninkrijk van de hemel​ binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
- Dan zal de ​koning​ tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een ​vreemdeling, en jullie namen mij op, ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ​ziek​ en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.”

Het is toch eigenlijk heel vanzelfsprekend om te handelen waar je in gelooft?
Zo geloof ik bijvoorbeeld in gelijke rechten. Dus heb ik in principe geen regels nodig om niet te discrimineren op sekse, ras en geaardheid.
Daar hoef ik mijn stinkende best niet voor te doen en ik heb er ook geen dankbaarheid voor nodig.
God ziet je hart aan. Waar je hartelijk in gelooft kun je dus in je eigen hart vinden.
Het gaat niet zozeer om geloof in in de Bijbel, dogma's en theologie.
Ik ben altijd benieuwd wat mensen overhouden als dat allemaal buiten beschouwing gelaten wordt.
Volgens mij zijn dat de dingen waar je echt in gelooft.
Voor mij is dankbaarheid mijn reserve-motief voor goede werken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Geboden en wetten

Berichtdoor Teus » 13 feb 2020 19:08

Brivis schreef:
Ik snap dat geloof eeuwig leven geeft, maar dit wekt de volgende vraag bij mij: Wat is de rede dat vaak "strengere" kerken zich strikter aan de Bijbel houden dan wellicht de PKN? Geloof is toch redding?

Beste Brivis, het geloof geeft géén eeuwig leven. Satan gelooft ook en heeft geen eeuwig leven.
Het christelijke geloof is het enige geloof dat van boven naar beneden komt, alle andere gaan van beneden naar boven. Het werk van Jezus aan het kruis en de Genade van God is het enige wat ons tot geloof kan brengen door de kracht van de heilige Geest. Geloof is vertrouwen, het zeker weten dat Jezus voor jou gestorven én weer opgestaan is dat bekend gemaakt heeft met zijn onbeschrijflijke Liefde, anders kun je die zekerheid niet hebben.

Brivis schreef:
Het lijkt mij dat zij hier zo hun standpunten voor hebben, dit gebeurt niet voor niets neem ik aan. Ik weet immers dat bevindelijk gereformeerde uiterst goed geleerd zijn. Kan iemand mij vertellen waarom de regels,wetten, en geboden strikter worden nageleefd door "strengere" kerken?

Ik denk niet dat ze ze strikter naleven maar op een andere manier en ook eigen wetten. Wij allemaal dienen ze strikt na te leven.

Brivis schreef:
Waarom dienen wij ons in principe te houden aan regels zoals; seks na het huwelijk, zondagsrust, etc. Heeft dit te maken met het oordeel tussen verdoemenis of behoudenis? Of wordt dit enkel gedaan ter eerbied, dankbaarheid?

De wet is een richtlijn om te leven naar Gods wil. Vergeet niet dat de wet heel uitvoerig is en zeer veel facetten bezit. Als je b.v. verslaafd bent, pleeg je afgoderij maar ook hoererij.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geboden en wetten

Berichtdoor MoesTuin » 14 feb 2020 10:46

Brivis schreef:Goedemiddag,

Allereerst wil ik mijzelf voorstellen! Ik ben een 18 jarige jongen en bezoek regelmatig het forum en de site zelf om mogelijke vragen voor mijzelf te beantwoorden. Op vrijwel al mijn eerdere vragen heb ik antwoord gekregen. Echter, heb ik de volgende vraag die diep van binnen in mijn vreet.

Ik ben een gemeentelid van de Nederlands-hervormde kerk (PKN), ik bezoek echter wel regelmatig op de zondag avond een Hersteld-Hervormde kerk.
Dit doe ik omdat deze diensten mij op een hele andere manier heel positief aanspreken, de boodschap komt mij bij de dienst beter binnen.

Ik zelf doe mijn uiterste best om mij aan alle geboden en wetten die in de Bijbel beschreven staan te houden. Denk hierbij bijv. aan de 10 geboden, aan seks na het huwelijk, vaccinatie, aan de gedachte over onderwerpen als abortus, echtscheiding/overspel, euthanasie, etc.

Ik zelf doe dit uit eerbied, dankbaarheid en respect voor de HEERE. Ik heb dit iemand uit onze gemeente toegelicht en ik werd in principe op een negatieve manier teruggefloten. Het houden aan de geboden,wetten en regels is immers volgens hem totaal niet nodig. Hij baseerde zijn standpunt op het volgende:

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebben.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.


Ik snap dat geloof eeuwig leven geeft, maar dit wekt de volgende vraag bij mij: Wat is de rede dat vaak "strengere" kerken zich strikter aan de Bijbel houden dan wellicht de PKN? Geloof is toch redding?

Het lijkt mij dat zij hier zo hun standpunten voor hebben, dit gebeurt niet voor niets neem ik aan. Ik weet immers dat bevindelijk gereformeerde uiterst goed geleerd zijn. Kan iemand mij vertellen waarom de regels,wetten, en geboden strikter worden nageleefd door "strengere" kerken?

Waarom dienen wij ons in principe te houden aan regels zoals; seks na het huwelijk, zondagsrust, etc. Heeft dit te maken met het oordeel tussen verdoemenis of behoudenis? Of wordt dit enkel gedaan ter eerbied, dankbaarheid?

Ik ben enorm in de war en helaas wordt mij gezegd: "Dat moet je aan 'hen' vragen, alleen geloof red."

Ik hoop dat mijn vraag begrepen wordt! Ik bedoel dit alles met uiterste respect! Mijn dank is groot.

Hartelijke groet!


Welkom op dit prachtige forum Brivis en dat je je vrij voelt om deze mooie vraag hier te stellen.
Allereerst is het zo dat je vooral naar die Gemeente van Jezus Christus moet gaan waar jij heen getrokken wordt.
Al die naam bordjes op al die kerken zeggen niet zoveel....ga waar jij gevoedt wordt!
Daar waar de Heer Jezus en Zijn Verlossingswerk centraal staat.

Al die regeltjes en wetjes, het is om moe van te worden en dat worden veel mensen ook omdat ze denken zich daar allemaal wel aan te kunnen houden terwijl dat helemaal niet kan want we zijn slechts mens...
Dan heb je ook nog vele wetten en regels die niet voor onze tijd gelden en ook juist voor de tijd waar we nu in leven geen duidelijke wetten en regels zijn, omdat dit in de tijd van de bijbel nog niet voor kwam.
En dan heb je nog mensen / kerken die hun eigen regels en wetten hebben gemaakt....

Het leidt allemaal veelal zo af tot het doel waarvoor de regels of wetten er eigenlijk zijn....
want mensen vermoeien zich omdat ze zich aan de wet en regel willen houden en anderen controleren hen daarop en dan ontstaat er wrijving enz....
Voor wie hou je je aan de wet? Voor je zelf, voor je omgeving?

En het zicht op de Heer Jezus schuift op de achtergrond en met al die regels en wetten spijkeren we onze leefomgeving dicht en ongemerkt is er ook geen ruimte meer voor de heilige Geest.

We gaan op weg naar Pasen.....
Op die heuvel daarginds, stond een ruwhouten kruis,
het symbool van vervloeking en schuld.
Maar dat kruis is voor ons, toch het kostbaarst kleinood,
daar Gods wet aan dat hout werd vervuld.

Dank U opgestane Heer en voor de onverdiende geschonken Genade (gratis maar beslist niet goedkoop)
De wet maakt niet zalig
Enkel het Geloof in de Heer Jezus maakt zalig.
Christus die de gehele wet vervuld heeft en in wie wij in Geloof geborgen en verankerd en verzekerd zijn van hét Leven met Hem!
Alle eer en dank en lof voor onze Heer, Abba Vader, alleen U behoor ik toe.........
Want op die heuvel daar ginds.....het ruw houten kruis, het symbool vervloeking en schuld, daar droeg en vervulde Hij mijn schuld en ook de wet en alles waar ik helemaal niet aan kan voldoen, maar enkel Christus. wat rest mij, enkel stille verwondering dankbaarheid en Geloof, Geloof in Hem! Hij die mij droeg, mijn alles, mijn schuld en in diepe verwondering dankbaarheid lofprijzing aan Hem resten mij....

Dat is het leven met Christus uit diepe dankbaarheid en dan ga je leven met Hem al struikelend en vallend maar Hij kent je en weet ook dat wij als kleine mensen er niets van bakken en vertel dat iedere dag maar opnieuw weer tegen de Heer Jezus, dank U voor Uw Liefde en Uw genade ook aan mij betoond en vergeef opnieuw alles wat ik iedere keer weer (ook ongemerkt) zo verkeerd doe, hoe goed ik mijn best ook probeer te doen.....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Marnix en 19 gasten