Kerkdiensten afgelast

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Kerkdiensten afgelast

Berichtdoor Prisma23 » 10 feb 2020 18:56

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ke ... -1.1630854

Ik lees net in het RD dat er gisteren hier en daar kerkdiensten niet zijn doorgegaan vanwege de storm. Hoe kan er zo verschillend tegen aan gekeken worden? Waarom trekken de verschillende kerkgenootschappen niet één lijn? Dit is wel erg rommelig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkdiensten afgelast door storm

Berichtdoor Marnix » 10 feb 2020 22:24

Prisma23 schreef:https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/kerkdiensten-afgelast-door-storm-ciara-1.1630854

Ik lees net in het RD dat er gisteren hier en daar kerkdiensten niet zijn doorgegaan vanwege de storm. Hoe kan er zo verschillend tegen aan gekeken worden? Waarom trekken de verschillende kerkgenootschappen niet één lijn? Dit is wel erg rommelig.


Misschien omdat weersomstandigheden nogal per plaats kunnen verschillen. En de tijdstippen voor de tweede dienst ook. Maar op zich zou een kerkverband hier best een lijn in mogen voorschrijven. Als er gewaarschuwd wordt om niet maar buiten / de weg op te gaan (vanaf code oranje bij bepaalde weersomstandigheden of zo). Maar het is wel complex. Want als er veel sneeuw is gevallen zou ik de kids best op de slee kunnen zetten en naar de kerk gaan terwijl het op de weg heel gevaarlijk kan zijn. Bij code oranje wegens hitte kan je ook prima in een kerk zitten. Beter dan thuiszitten vaak :-) Als er wordt gewaarschuwd om niet met een auto de weg op te gaan kunnen alle mensen die lopend kunnen komen prima naar de kerk. Etc. Dat maakt het lastig om een algemene lijn te kiezen behalve wanneer men adviseert om helemaal niet naar buiten te gaan.

Bij ons ging de middagdienst inderdaad ook niet door.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkdiensten afgelast door storm

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2020 11:09

Marnix schreef:Misschien omdat weersomstandigheden nogal per plaats kunnen verschillen. En de tijdstippen voor de tweede dienst ook.

Bij ons ging de middagdienst inderdaad ook niet door.

Nou Marnix.
Ik denk weleens, waar is de Hollandse nuchterheid hierin.
Wij wonen pal aan zee en de middagdienst ging gewoon door.....
Mensen kunnen zelf toch nog wel beslissingen maken hierin denk ik dan....
Morgen.... wederom een stormpje op komst....
Gaan er wederom kerken op slot? (vroeger gebeurde dat echt niet....weet nog wel een heel stormachtige kerkdienst en wat een geborgenheid was dat om samen als Gemeente op dat moment samen te zijn en de Voorganger haakte hier praktisch op in.....zoals de wind waait, zo waait de heilige Geest....waai...storm in mensenlevens....ontwaak...waai wakker...)
Prachtig!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkdiensten afgelast door storm

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2020 12:47

MoesTuin schreef:Nou Marnix.
Ik denk weleens, waar is de Hollandse nuchterheid hierin.
Wij wonen pal aan zee en de middagdienst ging gewoon door.....
Mensen kunnen zelf toch nog wel beslissingen maken hierin denk ik dan....
Morgen.... wederom een stormpje op komst....
Gaan er wederom kerken op slot? (vroeger gebeurde dat echt niet....weet nog wel een heel stormachtige kerkdienst en wat een geborgenheid was dat om samen als Gemeente op dat moment samen te zijn en de Voorganger haakte hier praktisch op in.....zoals de wind waait, zo waait de heilige Geest....waai...storm in mensenlevens....ontwaak...waai wakker...)
Prachtig!


Nuchterheid kan ook tot een houding leiden van “ach het komt vast wel goed”. Maar naar de kerk gaan biedt geen garantie dat er geen boom op je hoofd of auto valt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Kerkdiensten afgelast door storm

Berichtdoor K80 » 16 feb 2020 10:45

Als er een meter sneeuw ligt, vinden mensen het niet raar dat je niet naar de kerk kunt, denk ik.
Storm is gewoon gevaarlijk, wij woonden in de polder en moesten 4km naar de kerk rijden langs wegen met bomen er naast.
Ook wel eens gebeurt dat mijn vader absoluut niet wilde dat vanwege storm naar de kerk gegaan werd. Iemand in de familie is namelijk verongelukt omdat er een tak op de auto is gekomen.

Wij waren als kinderen blij als we thuis bleven, wel kon je gelijk de overall aantrekken om pa mee te helpen stormschade te gaan herstellen.
Fijn als het plastic kapot aan het waaien is op de kuil.

Wat is geoorloofd met weersinvloeden op zondag? Een paar jaar geleden waaide een raam kapot bij ons ma op zondag. Die is alleen en belde mij op om te helpen. Ik had geen plaat hout, mijn broers niet, familieleden niet en vrienden niet.
Was blij dat de Gamma open was op zondag om daar een plaat hout te halen om het kozijn dicht te schroeven.
Vond ons na niet leuk, maar nood breekt wet. Vroeger zouden ze naar de lokale christelijke aannemer zijn gegaan om hout te halen, maar die bestaat niet meer.
Tja, heb je niet veel keuze.
Vandaag is het gisteren van morgen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kerkdiensten afgelast door storm

Berichtdoor pannenkoek » 20 feb 2020 14:14

Hier in nrd Groningen waaide het ook hard. We wonen 3 km bij de kust vandaan. Middag dienst in de stad Groningen (voor ons 30 km) ging gewoon door.
praktisch iedereen was er.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkdiensten afgelast door storm

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2020 17:15

pannenkoek schreef:Hier in nrd Groningen waaide het ook hard. We wonen 3 km bij de kust vandaan. Middag dienst in de stad Groningen (voor ons 30 km) ging gewoon door.
praktisch iedereen was er.


Snap ik. Probleem is alleen met dit soort dingen dat het 99 van de 100 keer goed gaat. Maar wat als er een boom op een auto van een kerkganger was gewaaid? Met mogelijk verschrikkelijke gevolgen?

Het KNMI geeft natuurlijk niet voor niets een weerswaarschuwing af. Code oranje: Er is grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast. De ANWB waarschuwde: Ga niet de weg op als dat niet strikt noodzakelijk is. Dat doen ze ook niet zomaar. En ja, als je dat dan toch doet is de kans groot dat je toch niks overkomt. Maar als je die waarschuwingen negeert, begeef je jezelf dan niet moedwillig in gevaar? Als er dan een boom op een auto met gemeenteleden waait omdat je die waarschuwingen negeert vergeef je dat jezelf toch nooit?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkdiensten afgelast door storm

Berichtdoor MoesTuin » 20 feb 2020 22:56

Marnix schreef:Nuchterheid kan ook tot een houding leiden van “ach het komt vast wel goed”. Maar naar de kerk gaan biedt geen garantie dat er geen boom op je hoofd of auto valt.

Nou dat op zich niet...
Laat ik het zo zeggen, een ongeluk zit in een klein hoekje.
In wezen ben je nergens veilig.
Er kan ook een boom op je huis vallen.......
Thuis blijven biedt ook geen garanties :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkdiensten afgelast door storm

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2020 23:18

MoesTuin schreef:Nou dat op zich niet...
Laat ik het zo zeggen, een ongeluk zit in een klein hoekje.
In wezen ben je nergens veilig.
Er kan ook een boom op je huis vallen.......
Thuis blijven biedt ook geen garanties :wink:


Alles leuk en aardig maar die vlieger gaat (ook bij veel wind) niet op. :-) Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren maar de weercodes geven aan dat de kans op een gevaarlijke situatie flink groter is dan normaal. Als het KNMI zegt: Ga niet naar buiten als het niet nodig is of de ANWB zegt: Ga niet de weg op als het niet noodzakelijk is, is dat omdat de kans op gevaar veel groter is dan normaal. Daarom geven ze dat advies. Je gaat toch ook niet zonder gordel rijden onder het mom van: "tja, als je thuis blijft kan er ook wat misgaan".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkdiensten afgelast door storm

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2020 19:50

Ik ben wel benieuwd wat er komende zondag gaat gebeuren met alle kerkdiensten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkdiensten afgelast door corona

Berichtdoor benefietdiner » 12 mar 2020 20:32

Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd wat er komende zondag gaat gebeuren met alle kerkdiensten.


Kerkdienstgemist.nl en Kerkomroep.nl verwachten zondag stormloop op sites.
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ke ... -1.1639851
Kerkdienstgemist.nl stuurt vrijdag een nieuwsbrief rond, vertelt Wierenga. Daarin staan onder meer tips hoe een predikant vanaf zijn studeerkamer online een kerkdienst kan organiseren. „Als je een laptop en een webcam hebt, kom je eind. Het kan dan handig zijn dat bijvoorbeeld een gemeentelid met een ict-achtergrond helpt bij het installeren van software”, zegt Wierenga.

d:)b

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkdiensten afgelast door corona

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2020 20:48

benefietdiner schreef:Kerkdienstgemist.nl en Kerkomroep.nl verwachten zondag stormloop op sites.
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ke ... -1.1639851
Kerkdienstgemist.nl stuurt vrijdag een nieuwsbrief rond, vertelt Wierenga. Daarin staan onder meer tips hoe een predikant vanaf zijn studeerkamer online een kerkdienst kan organiseren. „Als je een laptop en een webcam hebt, kom je eind. Het kan dan handig zijn dat bijvoorbeeld een gemeentelid met een ict-achtergrond helpt bij het installeren van software”, zegt Wierenga.

d:)b


Uitstekend. Als die mogelijkheden er niet in de kerk zijn. In de meeste kerken heb je wel een audiostream, in sommigen ook al wel een videostream. Dan kan een predikant natuurlijk prima daar naartoe om daar de kerkdienst te houden, er kunnen ook nog wel wat mensen zonder internet naartoe. En de rest kan dan vanaf huis meeluisteren of als het mogelijk is meekijken. Ik ben wel benieuwd of de capaciteit overal voldoende is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkdiensten afgelast door corona

Berichtdoor benefietdiner » 12 mar 2020 21:24

Marnix schreef:Uitstekend. Als die mogelijkheden er niet in de kerk zijn. In de meeste kerken heb je wel een audiostream, in sommigen ook al wel een videostream. Dan kan een predikant natuurlijk prima daar naartoe om daar de kerkdienst te houden, er kunnen ook nog wel wat mensen zonder internet naartoe. En de rest kan dan vanaf huis meeluisteren of als het mogelijk is meekijken. Ik ben wel benieuwd of de capaciteit overal voldoende is.

Er zijn ook altijd nog de Kerkradio-Kerktelefoon-frequenties de zogenoemde 'Ethernet'.
Volgens mij kunnen die niet overbelast raken.
Ik heb nog altijd een scanner waar ik velen kerkdiensten op kan volgen.
Nadeel is wel dat je niet te ver van de antenne van de kerk af moet zitten. Ik kan ze tot wel 20 km. afstand bereiken / luisteren. Ook de weersomstandigheden werken soms mee of tegen.
http://www.kerkradio-kerktelefoon.nl/N_ ... _xp_4.html

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkdiensten afgelast door corona

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2020 21:43

benefietdiner schreef:Er zijn ook altijd nog de Kerkradio-Kerktelefoon-frequenties de zogenoemde 'Ethernet'.
Volgens mij kunnen die niet overbelast raken.
Ik heb nog altijd een scanner waar ik velen kerkdiensten op kan volgen.
Nadeel is wel dat je niet te ver van de antenne van de kerk af moet zitten. Ik kan ze tot wel 20 km. afstand bereiken / luisteren. Ook de weersomstandigheden werken soms mee of tegen.
http://www.kerkradio-kerktelefoon.nl/N_ ... _xp_4.html


Ja die ken ik nog van vroeger maar ik ken weinig mensen die dat nog hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkdiensten afgelast door corona

Berichtdoor benefietdiner » 13 mar 2020 09:25

Marnix schreef:Ja die ken ik nog van vroeger maar ik ken weinig mensen die dat nog hebben.

Toch hebben veel oudere nog een scanner. De oudere noemde het: 'mee luisteren met het kasje’.

Kerkenraad gg Urk

De kerkenraad van de gereformeerde gemeente (gg) te Urk stuurde vóór de kerkdienst van donderdagavond waarin ds. Schot voorging het volgende bericht aan gemeenteleden:

"Belangrijk bericht !! aan alle gemeenteleden in verband met het coronavirus. Op last van onze overheid zijn hedenmiddag alle evenementen waar meer dan 100 personen samenkomen voorlopig tot 1 april dv afgelast. Ook kerkdiensten. Vanavond is er bij ons een dienst. De volgende maatregelen worden genomen: 1. De kerkdienst gaat door. Ds. A. Schot hoopt voor te gaan 2. Verzocht wordt maximaal met 1 of 2 personen per gezin te komen 3. In de kerkzaal worden maximaal 100 personen toegelaten. 4. Zijn er meer bezoekers dan kunnen die in de grote zaal meeluisteren 5. We roepen op zoveel mogelijk met de scanner mee te luisteren. 6. Probeer dit bericht te delen met alleen gemeenteleden 7. Voor zondag hopen we een aanvullend bericht te versturen."

https://www.rd.nl/kerk-religie/kerken-r ... -1.1639771

Ik heb zelf ook een scanner.
Ik heb hem aangeschaft omdat je met de scanner altijd kan mee luisteren terwijl bij sommige kerken de internet verbinden op slot staat.
Ik heb een kerk er wel eens op aangeschreven waarom de internet verbinding op slot staat en de eternet verbinding open.
Betreffende kerkenraad wist niet waar ik het over had #-o terwijl ze al tiental jaren op eternet uitzonden :D
De koster wist het wel.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten