Onwennig gevoel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 28 feb 2020 20:40

elburger schreef:Jij kunt nu wel denken wat heeft het voor zin gehad, maar zolang je nog de Bijbel leest en God dankt voor iedere dag die je er nog bent, bid en de Bijbel leest, is dat een teken dat je nog wilt vechten.
Geef niet op!
Dat is wat satan van je wil.
God wil nog barmhartig zijn.
Zelfs de moordenaar naast Jezus aan het kruis ontving nog genade!

Vecht en blijf standvastig in het bidden en danken.
Jij staat er niet alleen voor, ook al denk je dat zo vaak wel.



Ja ik blijf ook zeker door zoeken. Ik hoop ook dat ik dat voor de rest van mijn leven zal blijven doen..

Mensen sorry dat ik hier op dit forum altijd zoveel over mijzelf klaag.. maar ik voel en ervaar het gewoon zo..

Ik heb al zovaak in de bijbel gelezen dat God op de eerste plaats van je leven moet staan en dan denk ik; "Ja daar wil ik voor vechten!" Maar dan later loop ik alweer ket mijn collega's te ouwehoeren, dat wat te ver gaat.. en dan achteraf pas realiseer ik me weer dat ik God onteerend ben geweest.. Of als een collega begint te vloeken, durf ik er niks van te zeggen.. (dat deed ik daarvoor ook nooit, toen zelf ook mee vloekte..) en dan denk ik weet van; zie je wel, je kan God niet eens op de eerste plaats zetten.


Heel veel teleurstellingen en nog geen bemoedigingen gehad...

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor elburger » 29 feb 2020 06:08

Marvinwelmoed schreef

Heel veel teleurstellingen en nog geen bemoedigingen gehad...


Niemand weet de ure dat God ons komt halen.
Dat kan over 5 seconden zijn, over 5 maanden, ja ook over 50 jaar of later.
Bekeer u nu.
Dat is de meest wijze les die ik jou mee kan geven.
Maar als het zo zwaar is, pak de punten 1 voor 1 of desnoods 2, 3 punten an waarvan jij weet dat ze zondig zijn.
Alles tegelijk is misschien nu wel te zwaar.

Ps 12:6. " Om de verwoesting der ellendigen, om het kermen der nooddruftigen, zal Ik nu opstaan, zegt de Heere....

Leef met de Geest en niet naar de wereld.

Sterkte.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor hans0166 » 29 feb 2020 10:17

Marvinwelmoed schreef:
Mensen sorry dat ik hier op dit forum altijd zoveel over mijzelf klaag.. maar ik voel en ervaar het gewoon zo..


Heel veel teleurstellingen en nog geen bemoedigingen gehad...


wat ik zo hoor... denk ik dat je nog veel te veel zelf wil doen.. en probeert te doen.
Drijf ook niet teveel weg op je gevoel, dat kan je vreselijk bedriegen.

Vergeet niet dat één van de invloedrijkste boeken in de reformatorische gezindte "de Redelijke Godsdienst" heet .. godsdienst van de Rede ... niet van het gevoel.

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 29 feb 2020 11:15

Ik vind het heel fijn om jullie reacties te lezen! Erg bedankt daarvoor.

Ik vertrouw inderdaad nog teveel op mijn gevoel en "wijsheid"..

Ik voel erg de behoefte om over God te spreken, ik doe dat ook in mijn familiekring. Maar ik schaam me er daarna wel en ik voel me dan schijnheilig/vroom.

Nooit keek ik uit naar God, totaal niks met het geloof en nu wil ik erover praten. Ik ben dan bang wat hun over mij denken als ik over God spreek. En ik weet inderdaad dat het de duivel is die mij dit gevoel en gedachten in brengt! Het voelt heel naar. Maar God is groot, ik wordt er ook steeds bewuster van dat Hij de enige plek is waar je rust kan vinden. De wereld rolt de ellende in. De Coronavirus, financiele crisis? Vluchtelingenstroom naar europa weer op gang. Maar als je God hebt, heb je niks te vrezen. Wat een rust kan dat geven.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor JeeWee » 29 feb 2020 12:28

Marvinwelmoed schreef:Mijn geloof zakt weer helemaal weg. Ik wordt weer terug de zonden ingesleurd als een mak schaap. Mijn verlangen is weg. Helemaal weg. Ik luister weer muziek wat niet goed is.

Waarom... waarom is mijn verlangen weg.. Om heel eerlijk te zijn heb ik ook geen zin om meer de bijbel te lezen. Im begrijp niet waarom ik dit opeens heb. Ik wordt hier erg teleurgesteld door.


Ik zie zomaar ineens te verhaal. In je opening heb je het over ADD en tot op heden zie ik niemand de link nog leggen.
Bij mij is pas op latere leeftijd de diagnose ADHD gesteld en toen vielen er ook veel dingen op z'n plaats. Je gedachten staan nooit stil en gaan alle kanten op. Je wilt alles regelen, begrijpen en dat moet allemaal kloppen. Dat betrof ook zeker mijn geloof. Heb je medicatie?

Jij wilt kennelijk ook geloof begrijpen, voelen en steeds ervaren.
Heb je al eens tégen God gepraat, hardop dwars tegen Hem in?
"Heere God, ik begrijp er niks van, ik begrijp U niet, ik heb geen zin om in de Bijbel te lezen, ik voel niks en met m'n verstand weet ik wel dat het wel zou moeten. Als U dan echt God bent, pak me dan maar aan...

Het is niet voor niks dat we op zondag worden begroet met genade en vrede.
En dat we elke keer horen: Die nooit loslaat wat Zijn hand begon.
En die hand werd je bij de doop al opgelegd toen jouw naam in één adem werd genoemd van de naam van de drie-enige God.
Toen zei Hij al: "Ik wil met jou te maken hebben".
En jij zegt dat jouw verlangen weg is. Zo herkenbaar! Maar het verlangen van God naar jou is niet weg. Nooit!

Claudia de Breij heeft dat mooie liedje 'Mag ik dan bij jou'.
Bij God gaat het veel verder. Tegen Zacheus en tegen jou zegt Hij: Ik MOET bij jou en wel nu!
Niks eerst zonden voelen. Niks eerst allerlei kenmerken. Dat lukte Zacheus niet, jou en mij niet.
Hij heeft het beloofd aan jou en aan mij en Hij heeft nog nooit Zijn belofte gebroken.
Ga niet zitten wachten op 'verlangen' naar Hem. Spreek hem aan op Zijn verlangen naar jou.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 29 feb 2020 12:41

JeeWee schreef:"Heere God, ik begrijp er niks van, ik begrijp U niet, ik heb geen zin om in de Bijbel te lezen, ik voel niks en met m'n verstand weet ik wel dat het wel zou moeten. Als U dan echt God bent, pak me dan maar aan....



Ja dit heb ik oprecht zovaak gebeden! Echt waar, precies hoe je het schrijft. Dat ik het niet begrijp, geen lust heb om Hem te zoeken, dat ik niks voel en noem maar op..

Ik gebruik inderdaad medicijnen, maar dat is geen ritalin, maar escitalopram. Ook meer voor mijn emotie wisselingen en piekeren

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Chaya » 29 feb 2020 14:06

God bevrijdde Zijn volk uit de slavernij in Egypte, leidde hen door de zee, maar liet hen vervolgens 40 jaren! in de woestijn doorbrengen.
Niet de gemakkelijke weg die langs de zee voert, met een verfrissende zeebries, maar dwars door de woestenij.
Velen hebben het land nooit bereikt.
Zo kan het ook gaan in het geestelijk leven. Nee dat is geen eigen uitleg, maar een kind van God kan dat ook zo ervaren.
Dan ligt er een grote troost in dat ook het volk bij tijden onwillig was, niet luisterde, zelfs in opstand kwam, moedeloos werd.

Marvin, je medicatie kan ervoor zorgen dat je tevergeefs gaat wachten op bepaalde gevoelens. Maar het is geen gevoel, al gaat het geloof niet buiten het hart om.
Maar blijf volhouden in het gebed, zeker als je in de kerk zit, vlak voor de dienst, of voor het bijbellezen.
Bid om Licht, en niet om gevoel!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor elburger » 29 feb 2020 15:01

Marvinwelmoed schreef

Of als een collega begint te vloeken, durf ik er niks van te zeggen..


Kijk, vloeken heb ik ook gedaan, gelukkig niet alsof het de normaalste zaak van de wereld was, maar als ik mij op de vinger sloeg met een hamer, dan was de vloek er voor ik er erg in had.
Nu zeg ik: "God vergeef mij",

Als jij je in jouw werkkring of waar dan ook bevindt waar veel gevloekt wordt, kun je,
A: er iets van zeggen,
B: weglopen, ik verzeker je dat men gaat vragen waarom je wegloopt en zo kun je het op een "niet aanvallende" manier bespreekbaar maken.
C: zeg dan: God vergeef mij.

Misschien heb jij er iets aan.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor JeeWee » 01 mar 2020 14:53

Marvinwelmoed schreef:Ik gebruik inderdaad medicijnen, maar dat is geen ritalin, maar escitalopram. Ook meer voor mijn emotie wisselingen en piekeren

Escitalopram is een is een antidepressivum en dat werkt leuk voor het moment. Maar om structureel de ADD hindernis aan te pakken lijkt het me toch wel goed om via je huisarts een verwijzing naar een psychiater te vragen. Alleen een psychiater mag ADD/ADHD medicatie voorschrijven. Bij velen brengt ritalin, Concerta of dexamfetamine balans in het onrustige leven zodat je andere dingen beter aan kunt...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 01 mar 2020 19:15

JeeWee schreef:Escitalopram is een is een antidepressivum en dat werkt leuk voor het moment. Maar om structureel de ADD hindernis aan te pakken lijkt het me toch wel goed om via je huisarts een verwijzing naar een psychiater te vragen. Alleen een psychiater mag ADD/ADHD medicatie voorschrijven. Bij velen brengt ritalin, Concerta of dexamfetamine balans in het onrustige leven zodat je andere dingen beter aan kunt...



Ja ik ben ook bij het GGZ geweest, daar is mijn ADD gediagnosticeerd. Toen heb ik escitalopram voorgeschreven gekregen. Persoonlijk zou ik denk ik ook liever iets anders willen hebben. Ik heb zelf het gevoel dar escitalopram niet echt helpt..

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Gtn » 18 mar 2020 19:29

En, Marvin, hoe gaat het nu met je?

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 20 mar 2020 12:21

Gtn schreef:En, Marvin, hoe gaat het nu met je?


Op en neer.. Momenten dat ik terug val in de zonden en dan momenten dat ik weer tot besef wordt gebracht dat het niet goed is hoe ik leef.. En zo gaat het maar door.

Deze coronavirus brengt me ook wel tot het besef dat ik niet zonder God kan leven. Maar het lukt me maar niet om op God te vertrouwen, ik vertrouw nog zo op mijn eigen wijsheid. Ik bid er ook veel voor of ik afhankelijk van God mag worden, zoals een klein kind afhankelijk van zijn moeder is.

God heeft me regelmatig momenten van bewustwording, als ik dus weer terug zak de zonde in. Maar voor de rest lijkt het wel of God toe staat te kijken, als ik bid.. het klinkt misschien ongehoorzaam hoe ik het beschrijf, maar ik vraag zo vaak of de Heere mij kracht en vertrouwen wil geven om op Hem te bouwen. Maar dat ervaar ik nog niet.

De connectie met God voel ik helaas niet.. Maar ik weet dat ik Hem nodig heb en zonder God niet kan sterven. Dus ik wil God zo graag in mijn leven krijgen, maar zonder Zijn kracht gaat het me niet lukken. Misschien zoek en vraag ik ook wel de verkeerde dingen van God.. ik vraag God steeds maar weer dat Hij mij mag geven wat ik nodig heb.. ik hoop oprecht dat God zich in mijn leven gaat openbaren!

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Gtn » 20 mar 2020 12:57

Beste Marvin,

Ik weet natuurlijk niet of je de verkeerde dingen bid. Vertrouw in ieder geval op God en niet op jezelf.

Zelf bid ik ook vaak of God mij wil geven wat ik nodig heb. Zelf voel ik ook niet altijd de verbinding met God. Dat schijnt toch wel normaal te zijn.

Toch denk ik dat het belangrijk is om vol te blijven houden.

Wat houd je tegen? Ballast uit het verleden?

Misschien heb je hier iets aan:

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... -BM4CUT8Mu

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 20 mar 2020 17:43

Gtn schreef:Beste Marvin,

Ik weet natuurlijk niet of je de verkeerde dingen bid. Vertrouw in ieder geval op God en niet op jezelf.

Zelf bid ik ook vaak of God mij wil geven wat ik nodig heb. Zelf voel ik ook niet altijd de verbinding met God. Dat schijnt toch wel normaal te zijn.

Toch denk ik dat het belangrijk is om vol te blijven houden.

Wat houd je tegen? Ballast uit het verleden?

Misschien heb je hier iets aan:

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... -BM4CUT8Mu



Waar ik tegen aan loop, is dat God wil dat Hij op de eerste plaats in mijn leven komt, ik heb daar meerdere keren van gelezen in de bijbel, maar het lukt me niet om oprecht te zijn voor God. Ik heb vaak kwade gedachten (verkeerd over iemand denken of praten) en nog meer van deze dingen. Ik ben mij bewust van deze zonden, maar ik voel er niet ten diepste berouw over. Dus ik kan niet gemeend bidden voor vergeving. Dat zit me ook in de weg.. ik ben ook hele diepe denker, dat is misschien ook wel mijn nadeel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2020 10:12

Marvinwelmoed schreef:Waar ik tegen aan loop, is dat God wil dat Hij op de eerste plaats in mijn leven komt, ik heb daar meerdere keren van gelezen in de bijbel, maar het lukt me niet om oprecht te zijn voor God. Ik heb vaak kwade gedachten (verkeerd over iemand denken of praten) en nog meer van deze dingen. Ik ben mij bewust van deze zonden, maar ik voel er niet ten diepste berouw over. Dus ik kan niet gemeend bidden voor vergeving. Dat zit me ook in de weg.. ik ben ook hele diepe denker, dat is misschien ook wel mijn nadeel.


Als dat je in de weg zit heb je er misschien wel meer berouw van dat je zelf denkt. Tussen Het je bewust zijn van je zonden en er tegenaan lopen, dat het je echt in de weg zit, zit toch echt een stukje berouw. Verder is dit een groeiproces die je stap voor stap gaat. Steeds wat meer naar Gods beeld hervormd worden. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Je mag groeien maar als je constant naar het zaadje / plantje gaat kijken kan dat ook best lang duren. Als je Jezus wil volgen, ga dan voor Hem aan het werk. En dan geeft Hij die groei wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron