Onwennig gevoel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Teus » 10 feb 2020 14:32

Chaya schreef:Romeinen 3:

Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd Gal. 3:22 dat zij allen onder de zonde zijn,
zoals geschreven staat: Ps. 14:3; 53:4
Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.
Ps. 5:10 Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, Ps. 140:4addergif is onder hun lippen.
Ps. 10:7 Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
Spr. 1:16; Jes. 59:7 hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
Vernieling en ellende is op hun wegen,
en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
Ps. 36:2 De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.
Gal. 2:16 Daarom zal uit werken van de wet geen vlees3:20 vlees - d.i. een zondig mens. voor Hem gerechtvaardigd worden. Rom. 7:7; Hebr. 7:18 Door de wet is immers kennis van zonde.

Zou dit dan ook niet voor jou en mij gelden?
Het begint ermee Teus!!

Jazeker, kun je zien hoe groot God is. Verwonder je er over dat Hij, die Grote Koning, niets liever wil dan dat jou en mij te vergeven.
Het spijt me maar wanneer dit jou in de weg staat om direct tot God te gaan, doe je de grootste zonde, ongeloof.
Je denkt te klein over God en Jezus. Van het werk van Jezus aan het kruis heb je weinig begrepen, evenmin van de Genade van God.
Wat zou het betekenen als God meer dan 100x in Zijn woord zegt Bekeert u, waarvan?
Inderdaad, van hetgeen wat jij citeerde, van de kwade weg.

Heb ik ergens ontkent dat we geen zonden doen?
Heb ik ergens gezegd dat we geen Genade nodig hebben?
Waar staat dat zondekennis nodig is om ons Heil te verkrijgen?
Heb ik niet gezegd dat onze zonden moeten worden te vergeven?
Zegt Jezus niet "Kies dan heden Wie gij dienen zult?"
Zegt Jezus niet "Kom"?
Was Jezus niet gestorven voor alle mensen? Heeft Hij al niet betaald voor alle mensen?
Zijn werk is volbracht en nu gaat het om ons. Nu moeten wij kiezen om alsnog niet verloren te gaan.
En dan gaat hetgeen wat je niet citeerde ongeveer gebeuren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Gtn » 10 feb 2020 20:46

Marvin, als God het nodig vind dat jij diep berouw krijgt, dan geeft Hij dat jou! We krijgen allemaal berouw, de een dieper als de ander. Maar het begint niet bij iedereen met berouw. Teus merkt terecht op dat diep berouw geen voorwaarde is voor geloof.
Probeer dat GerGem paadje los te laten, hoe moeilijk dat ook is omdat je niet beter weet want dat is tot nu toe het enige wat je als waarheid gehoord hebt. De waarheid is echter dat God ieder op zijn eigen manier bekeert.
Als je gelooft, komt het berouw sowieso wel. Dat leert ons de Heilige Geest dan. Maar het hoeft er dus niet mee te beginnen.


Je denkt dat zelf kiezen niet Bijbels is? Dat het van God afhangt?
Ja, gelukkig hangt het van God af. Maar hij geeft ons wel een opdracht: Kies dan heden wie gij dienen zult !
Zoek voor komende zondag een kerk uit waar je naar toe wilt, spreek zonodig af met iemand die daar kerkt om samen te gaan. En lees in de Bijbel en bid tot God. Hij wil het zegenen!

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 10 feb 2020 22:51

Waarom begrijp ik de bijbel niet? Ik voel er niks bij en het raakt me niet.. Ik ben verhard.. is dat uberhaubt te veranderen? Dit zou dan echt door Gods geest moeten gebeuren, anders komt er geen enkele tekst binnen. Maar wat als God mijn versteende hart nou niet verbreekt? Dan komt God nooit in mijn vrees ik.

Als ik bid, heb ik helemaal niet het gevoel dat ik verbonden ben God. Ik voel God niet om me heen. Maar ik zou zo graag willen dat Hem mocht leren kennen. Dat ik ook echt zijn geest om mij heen ervaar. Dat Hij naar me luisterd. Ik heb nu de hele avond de bijbel gelezen en een levensbeschrijving van een kind van God gelezen, maar niks daarvan raakt me in mijn hart. Wat kan ik hier aan doen?

Je kan toch pas echt in Hem geloven als je God ook opmerkt, door zijn woord of geest.. maar ik heb dat niet, dus ik kan (nog) niet geloven.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor DeLange » 11 feb 2020 00:28

Marvinwelmoed schreef:Zaterdagavond wou ik de zondagochtend nog naar de kerk. De zondagochtend was ik moe en had ik niet de drang om naar de kerk te gaan. Mensen zagen me dan aankomen dacht ik. Ik ben niet gegaan. Nu ben ik teleurgesteld in mezelf. Ik hou mezelf voor de gek met het zoeken naar God. Want ik wil hem niet eens vinden, anders was ik wel naar de kerk gegaan.

Gelukkig is God overal te vinden. Je kunt Zijn trouw niet verdienen. Niet het lot dat Hij bepaald dwarsbomen. Als Hij Zijn zinnen op jou heeft gezet, rekent der op dat de duivel er als de kippen er bij is, om jou te laten struikelen. Bid er voor dat God jou daartegen behoed, en het gaat je dan goed.

Ik heb een Psalm voor jou: https://www.youtube.com/watch?v=4Kqu8721rm0
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor DeLange » 11 feb 2020 00:32

Marvinwelmoed schreef:Waarom begrijp ik de bijbel niet? Ik voel er niks bij en het raakt me niet.. Ik ben verhard.. is dat uberhaubt te veranderen? Dit zou dan echt door Gods geest moeten gebeuren, anders komt er geen enkele tekst binnen. Maar wat als God mijn versteende hart nou niet verbreekt? Dan komt God nooit in mijn vrees ik.

Als ik bid, heb ik helemaal niet het gevoel dat ik verbonden ben God. Ik voel God niet om me heen. Maar ik zou zo graag willen dat Hem mocht leren kennen. Dat ik ook echt zijn geest om mij heen ervaar. Dat Hij naar me luisterd. Ik heb nu de hele avond de bijbel gelezen en een levensbeschrijving van een kind van God gelezen, maar niks daarvan raakt me in mijn hart. Wat kan ik hier aan doen?

Je kan toch pas echt in Hem geloven als je God ook opmerkt, door zijn woord of geest.. maar ik heb dat niet, dus ik kan (nog) niet geloven.

Je mag weten, ik kom eigenlijk van synodaal gereformeerde huize, maar ik probeer mee te zoeken voor je in vertrouwen op hulp van boven:

Geloof je wat hier staat?:
"1 Samuël 12 - Oude Testament - bijbel en kunst
https://www.statenvertaling.net/bijbel/1sam/12.html

21 En wijkt niet af; want gij zoudt de ijdelheden na volgen, die niet bevorderlijk zijn, noch verlossen, want zij zijn ijdelheden. 22 Want de HEERE zal Zijn volk niet verlaten, om Zijns groten Naams wil, dewijl het den HEERE beliefd heeft, ulieden Zich tot een volk te maken."
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor DeLange » 11 feb 2020 01:01

Ik kan je wel vertellen Marvin dat de wereld buiten God om drie keer niks is.
Van huis uit vonden mijn ouders het prima dat ik uit ging, waar ik maar heen wilde. Dus ik zette het op het drinken en ging uit naar disco's. Mijn leeftijdgenoten zag ik de kerk verlaten. Over het christelijke geloof spraken ze niet en al helemaal niet in de disco. Christelijke meiden zag ik enorm hun best doen om schoon voor de dag te komen en al dansend "leuke" jongens te scoren. Juist die meid waar ik een oog op had versleet de één na de andere en ik kreeg het idee dat ik in die pokkenherrie met wereldse muziek mijzelf niet kon zijn en ik wist gewoon niet of ik hierin wel met God ging. We hadden thuis altijd de Visie van de EO liggen en teneer geslagen kwam ik eens thuis en begon die (aangeschoten dat ik was) open te slaan. Een evangeliste zei in een artikel de woorden die ik nooit meer vergat: "door angst, ontmoediging en intimidatie, slaagt satan er vaak in om overwinnaars van God te laten geloven dat ze verliezers zijn."

Ik begon vanaf die dag tegen de satan te strijden en God daarin te zoeken. En die strijd gaat stap voor stap.
Ik bezocht 10 jaar lang alleen de avonddiensten die de hervormde, gereformeerde en vrij evangelische gemeente bij ons in Nijverdal gezamenlijk hielden. 200 man zat er in een kerk met 900 zitplaatsen, 600 zitplaatsen of 450 zitplaatsen, waarvan misschien op zijn best 10 a 15 jongeren. Op een dag begon ik de disco in Rijssen en Markelo te verzuimen en ging in plaats daarvan een barretje op vrijdag met mijn vrienden (die de kerk hadden verlaten) te bezoeken, om zo de zondagochtend de gereformeerde kerk weer te bezoeken, die met 900 zitplaatsen (500 bezoekers). Ik weet het nog. Ik zat daar en de dominee keek me verstokt en verstijft aan. Hij verroerde zich even niet, om vervolgens met de dienst verder te gaan en hij preekte die dag over 'de verloren zoon'. Ik voelde me als de verloren zoon die op weg was naar huis:

Tegenwoordig luister ik alleen nog maar christelijke muziek. Van alles en nog wat, zoals dit: https://www.youtube.com/watch?v=6RlXE1zi4oA
en vroeger luisterde ik dit: https://www.youtube.com/watch?v=BGPmMcDeRpM Ik had geen idee dat het van Psalm 51 kwam.

Deze vind ik ook mooi: https://youtu.be/FutF_Fg3NPc
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor MoesTuin » 14 feb 2020 11:24

Marvinwelmoed schreef:Waarom begrijp ik de bijbel niet? Ik voel er niks bij en het raakt me niet.. Ik ben verhard.. is dat uberhaubt te veranderen? Dit zou dan echt door Gods geest moeten gebeuren, anders komt er geen enkele tekst binnen. Maar wat als God mijn versteende hart nou niet verbreekt? Dan komt God nooit in mijn vrees ik.

Als ik bid, heb ik helemaal niet het gevoel dat ik verbonden ben God. Ik voel God niet om me heen. Maar ik zou zo graag willen dat Hem mocht leren kennen. Dat ik ook echt zijn geest om mij heen ervaar. Dat Hij naar me luisterd. Ik heb nu de hele avond de bijbel gelezen en een levensbeschrijving van een kind van God gelezen, maar niks daarvan raakt me in mijn hart. Wat kan ik hier aan doen?

Je kan toch pas echt in Hem geloven als je God ook opmerkt, door zijn woord of geest.. maar ik heb dat niet, dus ik kan (nog) niet geloven.


Het is inderdaad Woord en Geest.
Probeer laagdrempelig in contact te komen met christenen of via een Alpha cursus, mensen met wie je samen kunt zijn, samen kunt bidden, samen hierover kunt spreken...

dus niet in je eentje de hele bijbel lezen want dat werkt niet op dit moment voor je.
Samen met anderen dat men kan delen vanuit eigen levens hoe het is om een relatie te hebben met de Heer Jezus en dat er iets diep in jou wakker geschud, geraakt mag worden dat de vlam van Gods Geest gaat branden in je....

Zing en bidt maar met me mee en let enkel op die tekst zo machtig Groots....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Gtn » 14 feb 2020 13:02

Marvin, heb je vandaag ook een vraag gesteld op refoweb? Lijkt wel erg veel op jouw vraag hier in het begin topic, al durf je daar wat meer te vertellen. Maar daar staat dat je al wel weer naar de kerk geweest bent?

We willen je graag helpen. We zouden het waarderen als je eerlijk hierin bent.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 14 feb 2020 20:18

Gtn schreef:Marvin, heb je vandaag ook een vraag gesteld op refoweb? Lijkt wel erg veel op jouw vraag hier in het begin topic, al durf je daar wat meer te vertellen. Maar daar staat dat je al wel weer naar de kerk geweest bent?

We willen je graag helpen. We zouden het waarderen als je eerlijk hierin bent.

Alvast bedankt voor je antwoord.



Dat klopt, dat is ook van mij. Ik had dat een paar weken voordat ik hier mijn topic opende, gestuurd. Maar omdat het lang duurde voordat ik een antwoord daar op kreeg, heb ik vervolgens hier een topic geopend.

Klopt, nadat die zaterdag het plotseling op mn hart werdt gedrukt, ben ik toen die zondag naar de kerk geweest. De zondag (dat is de zondag die ik hier toen omschreef) ben ik toen niet geweest..

Mijn verlangen is (god zij dank) nog steeds. Maar het is echt op en neer... De ene dag ben ik er niet mee bezig en de andere dag ben ik me er weer bewust van..

Ik vraag elke dag of de Heere zich tot mij mag openbaren en dat hij mij m'n zonden wil laten zien.. zodat ik er oprecht spijt tot God voor krijg.

Ik voel het verlangen naar God nog, maar ik krijg mijn hart maar niet geopend voor Hem. Ik ben begonnen met boekjes lezen, wat erg laagdrempelig is. Ookal ben ik met de kerk opgegroeid, mijn kennis is zéér slecht.

Als ik mezelf ervan overtuig dat ik mag geloven dat God er ook voor mij is, dan heb ik steeds het gevoel dat ik mezelf voor de gek houd en dat ik mezelf bedrieg voor het ware geloof. Daarom hoop ik zo dat de Heere zo hard bij me naar binnen komt, dat ik weet dat het echt van God komt en niet van mijn (of de duivel) gedachten.

Ik heb en zeer goede relatie, mijn vriendin weet van mn zwaktes en problemen. Hier praten we veel over.

Ik woon samen en ik weet dat het niet volgens God zijn wil is, maar ik voel nog niet de behoefte om te trouwen (ik hou niet van alles wat bij een bruiloft komt kijken)..

Dit zijn voorbeeld dat ik God niet oprecht in mijn leven heb.. omdat im nog niet naar Zijn wil wil leven. Maar im wil zo graag dat ik dat had..

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor schaapje » 14 feb 2020 21:41

@Marvinwelmoed
Ik lees van alles over je gevoelens "ik voel dit en dan weer dat" je wordt heen en weer geslingerd door je gevoelens. Maar wil de Heere God gevoelens of wil Hij geloof ? Denk daar eens over na.

Onze gevoelens zijn zo onbetrouwbaar maar geloof is de basis waar we op staan en niet onze gevoelens.
Ik weet zeker dat God niet wil dat we ons door onze gevoelens laten leiden.

groet :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 14 feb 2020 22:09

schaapje schreef:@Marvinwelmoed
Ik lees van alles over je gevoelens "ik voel dit en dan weer dat" je wordt heen en weer geslingerd door je gevoelens. Maar wil de Heere God gevoelens of wil Hij geloof ? Denk daar eens over na.

Onze gevoelens zijn zo onbetrouwbaar maar geloof is de basis waar we op staan en niet onze gevoelens.
Ik weet zeker dat God niet wil dat we ons door onze gevoelens laten leiden.

groet :D


Ja dat begrijp ik wel! Maar God wil toch ook dat wij Hem lief hebben? Liefde is ook een gevoel.. Ik zit geloof ik behoorlijk met mezelf te struggelen. Het klinkt misschien raar, maar toen ik zonder God leefde, had ik een zorgeloos leventje en nu wordt ik steeds met mn gedachten en emoties door elkaar geslingerd.. sorry dat ik misschien soms zo klaag over mn "gevoel"..

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Gtn » 15 feb 2020 08:41

Marvinwelmoed schreef:Dat klopt, dat is ook van mij. Ik had dat een paar weken voordat ik hier mijn topic opende, gestuurd. Maar omdat het lang duurde voordat ik een antwoord daar op kreeg, heb ik vervolgens hier een topic geopend.

Klopt, nadat die zaterdag het plotseling op mn hart werdt gedrukt, ben ik toen die zondag naar de kerk geweest. De zondag (dat is de zondag die ik hier toen omschreef) ben ik toen niet geweest..

Mijn verlangen is (god zij dank) nog steeds. Maar het is echt op en neer... De ene dag ben ik er niet mee bezig en de andere dag ben ik me er weer bewust van..

Ik vraag elke dag of de Heere zich tot mij mag openbaren en dat hij mij m'n zonden wil laten zien.. zodat ik er oprecht spijt tot God voor krijg.



Beste Marvin, dank voor je uitleg.

Ook een kind van God kan zo zijn op en neer hebben. Zeg ik hiermee dat je al een kind van God bent? Dat weet ik niet,dat weet God alleen. Maar als dit van God is, zal Hij dit bevestigen. Aan bevestigingen van mensen heb je niets, zeker niet via een anoniem forum.

Je bid om zondekennis, je verwacht dat God hard binnenkomt, enz.

Gezien jouw situatie raad ik je 2 liederen van christiaan verwoerd aan:

Klaar met geloven
Kom naar huis

Je zegt dat je kennis weinig is, dat is niet vreemd want al ben je opgegroeid in de kerk, het interesseerde je niet. Ik heb precies hetzelfde.

Hetgeen is blijven hangen in je hoofd projecteer je nu op een "waarachtige bekering"
MAAR: God is het die vergeeft, door het werk van Jezus Christus kan Hij vergeven, en de Heilige Geest werkt dat in ons hart.

Het hangt dus niet af van ons. Gelukkig maar. Maar wij moeten wel tot Hem komen, en dan wil Hij het ons geven (of bekeren of kind van God worden of net hoe het soms genoemd word..)

Blijf zoeken, lezen, bidden en naar de kerk gaan.
Zoals door anderen ook al terecht gezegd is: zoeken naar God is niet waar de duivel op zit te wachten... Het is het werk van God zelf!

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Gtn » 17 feb 2020 06:53

En Marvin, hoe was de kerkdienst gisteren?

Marvinwelmoed
Verkenner
Verkenner
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 feb 2020 09:17

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Marvinwelmoed » 17 feb 2020 12:02

Gtn schreef:En Marvin, hoe was de kerkdienst gisteren?


Goed! Het was een mooie preek. Mijn vriendin vond het ool erg begrijpelijk en daar ben ik ook erg blij mee. (Ze is niet erg gelovig opgevoed, dus voor haar soms wat lastiger te begrijpen)

Gistermiddag heb ik nog veel uit de bijbel gelezen en uit een boekje, in de hoop daar ook nog geloof uit te halen. Ik had daarna hoofpijn van het piekeren etc. Ik krijg genoeg antwoorden uit de Bijbel, maar ik kan het maar niet tot mijn hart laten en dat zorgt er voor dat ik veel pieker en teleurgesteld ben. Hierdoor kreeg ik hoofpijn. Dus toen ben ik maar even gestopt met lezen. Nog steeds hoop ik dat God zichzelf aan mijn bevestigd, wat me in het hart raakt. Dan pas weet ik dat het goed zit en zolang ik dat nog niet heb.

Maar ik las ook "houd vast aan het geloof en de duivel zal van u vlieden" dus ik hoop echt dat ik God mag gaan vinden.

Gtn
Sergeant
Sergeant
Berichten: 363
Lid geworden op: 23 dec 2019 07:25

Re: Onwennig gevoel

Berichtdoor Gtn » 17 feb 2020 12:53

Herkenbaar. Ik geloof nog niet zo lang, nu 2 maanden. Lezen en piekeren geeft idd hoofdpijn. Toch gisteren bevestiging gekregen tijdens het lezen. Dus lezen wordt wel gezegend.

Hopelijk heb je een kerk gevonden waar je je niet gelijk ergert aan het wollige taalgebruik. Misschien is dit wat persoonlijk, maar ik proef dat soms ook bij jou. Zelf heb ik dat ook. Ik bid of God het weg wil nemen, maar dat gebeurt niet of misschien niet direct. Ik kerk nog in de GerGem, ik heb besloten om mijn twijfels over de prediking bij God neer te leggen. De tijd zal uitwijzen of ik in de GerGem moet blijven of niet. Sorry nou zit ik over mezelf te schrijven in jouw verhaal. Het is bedoeld als bemoediging dat je niet de enige bent met twijfel en hoofpijn. God zal voorzien!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten