Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2020 23:07

"Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets"

van groot belang de liefde, van levensbelang....van Eeuwigheidsbelang.

Daarom de vraag:
Wat houdt dat in voor u, voor jou...
de liefde, de Christelijke Liefde?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Liekels » 01 feb 2020 00:46

Mooi topic....voor mij is christen zijn en alles daar omheen vooral liefde. Als je leest over Jezus, zijn kracht, zijn wijsheid, liefde en warmte dan ben ik bang dat hij teleurgesteld is in de mensheid, ook die hem denken te volgen. Door iedereen terecht te wijzen op het niet navolgen van opgelegde regeltjes, wordt de essentie van het christen zijn ontkracht. De regels en zonden van anderen worden veroordeeld. Veel tijd gaat verloren aan het bekritiseren daarvan. Men stelt zich daarin boven een ander die zogenaamd onwetend is en vergeet daardoor wat echt belangrijk is, namelijk elkaar liefhebben, ook degene die anders denkt. Dat is de makkelijke weg...omgaan met mensen die hetzelfde denken, moeilujker is het om te luisteren naar hen die anders denken, luisteren wat hen drijft en gelooft, maar dat wordt vaak vermeden en bij voorbaat veroordeeld, terwijl je juist van een andersdenkende ook iets kunt leren. De vele reacties op dit tooic zegt ook hoeveel waarde aan dit onderwerp wordt gehecht.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2020 01:12

Liekels schreef:Mooi topic....voor mij is christen zijn en alles daar omheen vooral liefde. Als je leest over Jezus, zijn kracht, zijn wijsheid, liefde en warmte dan ben ik bang dat hij teleurgesteld is in de mensheid, ook die hem denken te volgen. Door iedereen terecht te wijzen op het niet navolgen van opgelegde regeltjes, wordt de essentie van het christen zijn ontkracht. De regels en zonden van anderen worden veroordeeld. Veel tijd gaat verloren aan het bekritiseren daarvan. Men stelt zich daarin boven een ander die zogenaamd onwetend is en vergeet daardoor wat echt belangrijk is, namelijk elkaar liefhebben, ook degene die anders denkt. Dat is de makkelijke weg...omgaan met mensen die hetzelfde denken, moeilujker is het om te luisteren naar hen die anders denken, luisteren wat hen drijft en gelooft, maar dat wordt vaak vermeden en bij voorbaat veroordeeld, terwijl je juist van een andersdenkende ook iets kunt leren. De vele reacties op dit tooic zegt ook hoeveel waarde aan dit onderwerp wordt gehecht.


Mwah ik weet niet of dat de enige reden is. (Ook) Christenen vinden het soms wel lastig om over gevoel te praten en sommigen zullen ook niet snel “te koop lopen met” hun liefde voor anderen. (Hoewel ik het wel ten dele met je eens ben dat christenen nogal eens geneigd zijn om te focussen op regeltjes, verschillen en dergelijke.) wat jammer is want daarmee straal je ook wat uit naar buiten toe terwijl je beter kan opvallen door onvoorwaardelijke liefde voor anderen omdat je ook van Gods onvoorwaardelijke liefde leeft... en die steeds meer mag ontdekken. Gods liefde is bedoeld om door te geven en daarin schieten we nogal eens tekort. Wat dat betreft is het een levenslange les om lief te hebben. En zouden we 1 korinthe 11 meer in de praktijk moeten brengen:

De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Neon » 20 mar 2024 19:39

MoesTuin schreef:"Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets"

van groot belang de liefde, van levensbelang....van Eeuwigheidsbelang.

Daarom de vraag:
Wat houdt dat in voor u, voor jou...
de liefde, de Christelijke Liefde?


Het is m.i. een proces om uiteindelijk tot de Liefde te komen. De tekst die Marnix geeft schrijft al hoe intens en groots die Liefde wel niet is. Daar zit werkelijk geen kwaad in.
Om dat te kunnen uitdragen, moet er wel een proces aan vooraf gegaan zijn. Weer dat proces van overgave van het kleine ik, en het; 'Hij moet groeien en ik kleiner worden'. Als de Liefde uit God is, kan dat alleen een zaligheid uit God zijn, de goddelijke natuur, en niet van de natuurlijke mens.

En hierover gaat een prachtige tekst.

2 Petrus 1sv

1 Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus;

2 Genade en vrede zij u vermenigvuldigd door de kennis van God, en van Jezus, onzen Heere;

3 Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd;

4 Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.

5 En gij, tot hetzelve ook alle naarstigheid toebrengende, voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis,

6 En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid,

7 En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde, liefde jegens allen.

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Tonny » 20 mar 2024 20:13

Voor mij persoonlijk, om in dit leven tot uiting te brengen: vergevingsgezindheid.
Als God mij kan en wil vergeven, dan ben ik verplicht ook een ander te vergeven.

Voor het toekomende: de enorme explosies van aanbidding die ik over de hemel lees, bijv openbaring 4.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 sep 2023 13:29

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 25 mar 2024 11:50

Neon schrijft dat het (zoals hij dat ziet) een proces is om tot die liefde te komen.
Ik snap de gedachtegang wel maar ben het er niet mee eens. Als je het hebt over een proces dan betekend dat ook dat je ergens in groeit totdat je een eindstadium bereikt hebt. Je groeit in ieder geval ergens naar toe.
En dat gaat je als natuurlijke mens nooit lukken omdat je zondig blijft en in deze gebroken wereld leeft. Wel geloof ik dat je moet streven naar de liefde wat m.i. iets anders is als een proces.

Als wij een proces zouden kunnen doormaken en volgroeien tot een soort superchristenen hebben we Gods genade niet meer nodig omdat we het dan zelf wel kunnen.

Zo... bij deze heb ik dan gereageerd op een 4 jaar oud topic :) . Ik ben een beetje nieuw dus moet nog uitvinden hoe dit forum werkt. Hoop dat de boodschap goed overkomt.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Neon » 25 mar 2024 12:35

Huisje_op_de_hei schreef:Neon schrijft dat het (zoals hij dat ziet) een proces is om tot die liefde te komen.
Ik snap de gedachtegang wel maar ben het er niet mee eens. Als je het hebt over een proces dan betekend dat ook dat je ergens in groeit totdat je een eindstadium bereikt hebt. Je groeit in ieder geval ergens naar toe.
En dat gaat je als natuurlijke mens nooit lukken omdat je zondig blijft en in deze gebroken wereld leeft. Wel geloof ik dat je moet streven naar de liefde wat m.i. iets anders is als een proces.

Als wij een proces zouden kunnen doormaken en volgroeien tot een soort superchristenen hebben we Gods genade niet meer nodig omdat we het dan zelf wel kunnen.

Zo... bij deze heb ik dan gereageerd op een 4 jaar oud topic :) . Ik ben een beetje nieuw dus moet nog uitvinden hoe dit forum werkt. Hoop dat de boodschap goed overkomt.


Mooi dat je reageert in het topic. En of dat er nou eentje is van 4 jaar geleden, of 40, 400 of 4000 jaar.. de vragen blijven hetzelfde. En de antwoorden blijven steeds vanuit de gebroken wereld komen. Het zoeken is ook al zo oud als de mensheid, echter het vinden.. is van eeuwigheidswaarde. En de eeuwigheid is in het nu.

Datgene wat groeien moet in de mens die het antwoord gevonden heeft in zichzelf is dan ook niet van deze gebroken wereld, maar vanuit de Oorspronkelijkheid, vanuit God. God is Geest.

Wat ergens naar toe groeit, is datgene wat het Licht gezien heeft, en Zich herkent in wat uit God is.

Kortom; de gebroken mens van deze gebroken wereld is niet de Christus, maar verwacht Hem in zichZelf door de weg voor Hem voor te bereiden. Voor Hem wat werkelijk groeien moet; de Zoon, de wedergeboren Ziel, dat wat uit God geboren is. Dat schrijven de Bijbelteksten.

God is Liefde.

Huisje_op_de_hei
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 sep 2023 13:29

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 25 mar 2024 13:40

Neon schreef:
Mooi dat je reageert in het topic. En of dat er nou eentje is van 4 jaar geleden, of 40, 400 of 4000 jaar.. de vragen blijven hetzelfde. En de antwoorden blijven steeds vanuit de gebroken wereld komen. Het zoeken is ook al zo oud als de mensheid, echter het vinden.. is van eeuwigheidswaarde. En de eeuwigheid is in het nu.

Datgene wat groeien moet in de mens die het antwoord gevonden heeft in zichzelf is dan ook niet van deze gebroken wereld, maar vanuit de Oorspronkelijkheid, vanuit God. God is Geest.

Wat ergens naar toe groeit, is datgene wat het Licht gezien heeft, en Zich herkent in wat uit God is.

Kortom; de gebroken mens van deze gebroken wereld is niet de Christus, maar verwacht Hem in zichZelf door de weg voor Hem voor te bereiden. Voor Hem wat werkelijk groeien moet; de Zoon, de wedergeboren Ziel, dat wat uit God geboren is. Dat schrijven de Bijbelteksten.

God is Liefde.


Ik probeer het nog een keer... naar mijn idee Neon ga je ergens scheef in je redeneren. Vind je nu nog steeds dat liefde een proces is of niet? Je zegt dat datgene wat groeien moet in de mens vanuit God is. Dus God heeft datgene in de mens geplaatst. Tot zover snap ik het nog wel en kan ik het met je eens zijn. Maar je zegt ook dat datgene wat God in de mens geplaatst heeft groeien moet. Heeft God dan iets onvolmaakts in de mens gelegd? Zou de wedergeboren ziel ook nog moeten groeien? Hmmm... Misschien tijd voor een nieuw topic want de vraag van 4 jaar geleden van Moestuin gaat over de liefde.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Neon » 25 mar 2024 14:43

Huisje_op_de_hei schreef:Ik probeer het nog een keer... naar mijn idee Neon ga je ergens scheef in je redeneren. Vind je nu nog steeds dat liefde een proces is of niet? Je zegt dat datgene wat groeien moet in de mens vanuit God is. Dus God heeft datgene in de mens geplaatst. Tot zover snap ik het nog wel en kan ik het met je eens zijn. Maar je zegt ook dat datgene wat God in de mens geplaatst heeft groeien moet. Heeft God dan iets onvolmaakts in de mens gelegd? Zou de wedergeboren ziel ook nog moeten groeien? Hmmm... Misschien tijd voor een nieuw topic want de vraag van 4 jaar geleden van Moestuin gaat over de liefde.


De Liefde is. God is. Het Licht is.

Dat is geen proces, maar een onveranderlijke toestand, het Al.

De Liefde in de mens echter, God in de mens, het Licht in de mens, heeft een proces nodig Zich te ontwikkelen in de mens.

Je schreef zelf al dat het een gebroken wereld is. Wat heelt, wat heiligt, is Geest; de heilige Geest in de mens die tot geloof gekomen is.

Dan, door het tot geloof komen van de Zoon in ons, begint het proces van transfiguratie, van verandering.

Of denk je dat er na het 'bekeren' de gebroken mens die afhankelijk is van deze natuur, bestaat uit deze natuur direct geheeld is, geheiligd en meteen een goddelijk lichaam heeft dat functioneert als een heilig wezen? De teksten schrijven zo anders. Over 2 naturen, waarin de gebroken natuur zich laat omvormen door op te gaan in de Andere natuur.

En de Ander is het die moet groeien, ten kosten van datgene wat zich overgeeft aan dit innerlijke proces van reiniging en heiliging.

In de tekst wordt dit groeien ook wel geschreven als; wassen. En dan is het tot wasdom komen, het ontplooien van het Kind of de Zoon wellicht meer verhelderend.

Dus de Liefde is, maar de mens die zich innerlijk tot Hem wendt, zal opgaan in dit proces opdat de ware Mens zich zal openbaren.

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Yada » 25 mar 2024 21:13

Neon schreef:De Liefde is. God is. Het Licht is.

Dat is geen proces, maar een onveranderlijke toestand, het Al.

De Liefde in de mens echter, God in de mens, het Licht in de mens, heeft een proces nodig Zich te ontwikkelen in de mens.

Je schreef zelf al dat het een gebroken wereld is. Wat heelt, wat heiligt, is Geest; de heilige Geest in de mens die tot geloof gekomen is.

Dan, door het tot geloof komen van de Zoon in ons, begint het proces van transfiguratie, van verandering.

Of denk je dat er na het 'bekeren' de gebroken mens die afhankelijk is van deze natuur, bestaat uit deze natuur direct geheeld is, geheiligd en meteen een goddelijk lichaam heeft dat functioneert als een heilig wezen? De teksten schrijven zo anders. Over 2 naturen, waarin de gebroken natuur zich laat omvormen door op te gaan in de Andere natuur.

En de Ander is het die moet groeien, ten kosten van datgene wat zich overgeeft aan dit innerlijke proces van reiniging en heiliging.

In de tekst wordt dit groeien ook wel geschreven als; wassen. En dan is het tot wasdom komen, het ontplooien van het Kind of de Zoon wellicht meer verhelderend.

Dus de Liefde is, maar de mens die zich innerlijk tot Hem wendt, zal opgaan in dit proces opdat de ware Mens zich zal openbaren.

Dag Neon,

Ik heb eigenlijk wel een vraag. Waarom plaats je dezelfde tekst in het topic 'Vragen over het bouwen van een relatie tot God'?
De vraag van BTS1 gaat over het bouwen van een relatie tot God. Hier zit een beweging in van beneden naar Boven.
BTS1 schreef:Hallo,

Hoe bouw je een relatie met God?
Hoe wordt je een kind van God?
Wanneer kan je jezelf een kind van God noemen?

Ik probeer te leven naar Gods woord, alleen heb ik soms geen idee waarvoor ik het doe en krijg ik het gevoel dat ik mezelf voor de gek sta te houden. Ik voel me dan vaak vrij onverschillig tegenover geloof.
Toch houd ik me bezig met bovenstaande vragen. Ik voel een drang om iets hogers te vinden, een reden om te leven. Naast Jezus heb ik ook mijn heil proberen te zoeken in andere leringen. Hier had ik hetzelfde gevoel - waar doe ik het voor.
We zien dat de Petrusbrief een adres heeft:
aan degenen, die even dierbaar geloof met ons verkregen hebben, door de rechtvaardigheid van onzen God en Zaligmaker, Jezus Christus
Gelijk ons Zijn Goddelijke kracht alles, wat tot het leven en de godzaligheid behoort, geschonken heeft, door de kennis Desgenen, Die ons geroepen heeft tot heerlijkheid en deugd; Door welke ons de grootste en dierbare beloften geschonken zijn, opdat gij door dezelve der goddelijke natuur deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden zijt het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid.
Een enige is Mijn duive, Mijn volmaakte…

Alle godsdiensten/religies (ook een ander christendom) werken van beneden naar boven/Boven maar de ware God werkt van Boven naar beneden en dat keert tot Hem terug. Zijn Naam is IK ZAL.

De Heere zegt, in Johannes 4, tegen die vrouw bij de waterput, nu heb je geprobeerd overal je dorst te lessen maar als je van Mijn water zult drinken zul je nooit meer dorsten. Als je van elk ander water, dat niet uit Hem komt, dat van beneden is (wereld of godsdienst), zult blijven drinken: "Eenieder die van dit water drinkt, zal wederom dorsten;" Als je van het water van Jezus, de Christus, drinkt dan: "Maar zo wie gedronken zal hebben van het water dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven." Dus@ BTS1, het kan ook niet zoals je nu aan het werk bent. Je hebt geen leven in jezelf als je niet eet en drinkt van Zijn lichaam en bloed. Als je niet eet van de 'Boom des Levens'. Als je niet drinkt van het water dat Hij je geeft. Want Hij is het Leven dat van Boven naar beneden kwam. Één worden met Hem Die zonde gemaakt is. Het Leven dat stierf voor de dood (ik) en is opgestaan om mij Zijn Leven te geven.

Het hoofdstuk 2 Petrus 1 is mij zeer dierbaar geworden. Maar wel nadat dat even dierbare geloof verkregen was. In Hem, door Zijn kennis, de grootste en dierbaarste beloften geschonken... Christus, Die ons Leven is...

Heere, hoe zal ik meer van U kennen en vruchtbaar Zijn voor U? Nou, zo zegt de Heere:
Want zo deze dingen bij u zijn en in u overvloedig zijn, zij zullen u niet ledig noch onvruchtbaar laten in de kennis van onzen Heere Jezus Christus.
Welke dingen Heere?
voegt bij uw geloof deugd, en bij de deugd kennis, En bij de kennis matigheid, en bij de matigheid lijdzaamheid, en bij de lijdzaamheid godzaligheid, En bij de godzaligheid broederlijke liefde, en bij de broederlijke liefde liefde jegens allen.
En ik getuig dat deze woorden van Christus, opgeschreven door Petrus, waarachtig zijn. Hij is betrouwbaar. Dien vooral de heiligen (als het mogelijk is in stilte en eerst en het meest in gebed) (Hebreeen 6 en 10) en dien niet meer jezelf.
Want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Want dat is het verderf, dat in de wereld is door de begeerlijkheid. Ons zelf dienen. Dat 'ik' moet er aan. Eigen eer, mijn gevoel, mijn geloof, mijn eigen weggetje, eigen verstand, eigen lichaam, mijn carrière, eigen huis, eigen kerk, eigen kerkverband… etc. Hoor de stem van de Goede Herder:
Want alzo zal u rijkelijk toegevoegd worden de ingang in het eeuwig Koninkrijk van onzen Heere en Zaligmaker Jezus Christus.
En ook nu al... Nou, zo zegt de Heere: "Maak je roeping en verkiezing vast in Mij" meer van Hem te kennen en Die Hem gezonden heeft dat is het eeuwige leven. Want de wedergeboorte is geen doel opzich. Zoals staat in Romeinen 8:
Want die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

@Huisje_op_de_hei,
Het is een proces van minder worden en meer de zachtmoedigheid en het nederige hart kennen van je Zaligmaker, onze Heere Jezus Christus. Juist in het liefhebben (etc.) schenkt de Heere meer kennis van je eigen liefdeloosheid. Wat je uitdrijft naar je Zaligmaker Die verlost van je zonden. En zul je meer zien en smaken van Zijn liefde voor zo'n liefdeloos mens. Door Hem gedient te worden want Zij juk is zacht en Zijn last is licht. Het zal je ook niet onvruchtbaar laten voor Hem (Zonder dat je dat vaak zelf ziet ... tenminste… als je Jezus ziet als maatstaf en jezelf niet weer vergelijkt met anderen… En tegelijkertijd weet je heel goed dat Hij alles wat er is werkt.) Zie Zijn belofte!

@BST1,
Drink van het water dat Jezus je geven zal...
Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Dan hoef jij niet meer van beneden naar Boven te werken. Zo wordt je, in de Geliefde Zoon, aangenomen als kind van God. En noem je jezelf geen kind van God maar dat zal de Heilige Geest getuigen in je hart. Want dat kun je zelf toch niet geloven? Ik? Hij voor mij? En met Hem al Zijn schatten?(Romeinen 8 ) De Geest van Christus ontvang je, uit genade, door de het gehoor van de prediking van het Woord/geloof samen met de overtuiging van de Heilige Geest. (Romeinen 10 en Galaten 3:2) Je hoeft niet in de hemel op te klimmen of in de hel neer te dalen. Het Woord is nabij. Het is door Zijn kennis...
DIT heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke. Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve. En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt. Ik heb U verheerlijkt op de aarde; Ik heb voleindigd het werk dat Gij Mij gegeven hebt om te doen.
Laatst gewijzigd door Yada op 26 mar 2024 14:03, 9 keer totaal gewijzigd.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Neon » 25 mar 2024 22:13

Yada schreef; ''Dag Neon,

Ik heb eigenlijk wel een vraag. Waarom plaats je dezelfde tekst in het topic 'Vragen over het bouwen van een relatie tot God'?
De vraag van BTS1 gaat over het bouwen van een relatie tot God.''


En daarbij in het topic gestelde vragen;
Hoe bouw je een relatie met God?
Hoe wordt je een kind van God?
Wanneer kan je jezelf een kind van God noemen?


Hierin, in de vragen in de openingsposten van de verschillende topics, lees ik hetzelfde doel van de gelovige om tot Hem te komen; de Liefde.

God is Liefde schreef ik al. De Bijbelteksten over de Liefde die Marnix gaf, en die ik gaf, duiden op de goddelijkheid van de Liefde, en die dus niet in deze gebroken wereld te vinden is.

Hoe dan wel? Via (..) de Zoon.

En de Zoon is IN de mens. Dus het tot geloof komen, is de Weg openen van Gods Koninkrijk, wat in ons midden is.

Alles is in de mens te vinden. Religie betekent immers; her-verbinden. Ware religie is de her-verbinding met God.

Christelijke Liefde is de Weg van de Verlosser in ons. 1 Joh. 5 schrijft dit; ''10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.

11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.''


Yada schreef; Zijn Naam is IK ZAL.

Heb je een Bijbeltekst hierover? Zal is een uitdrukking van de hoop-fase. Hoe kan een verwachting iemand zijn? De Liefde is. De Zoon is, en de Geest is. Ik ben. (zie de tekst hierboven over zijn en hebben) De verandering is door Hem in ons; de Weg de Waarheid en het Leven zelf.
Laatst gewijzigd door Neon op 26 mar 2024 08:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Tonny
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 sep 2023 14:50

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Tonny » 26 mar 2024 08:11

Als wij een proces zouden kunnen doormaken en volgroeien tot een soort superchristenen hebben we Gods genade niet meer nodig omdat we het dan zelf wel kunnen.


God heeft het zaadje geplant. God laat het groeien. Desalniettemin kunnen wij het plantje in de trapkast zetten, met heel weinig licht zodat het verdort. We kunnen het ook in een broeikas zetten, omgeven door perfecte omstandigheden. Dan groeit het plantje als kool. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Natuurlijk kan je je afvragen in hoeverre de Geest werkt wanneer wij onszelf in de broeikas van God zetten (door te bijbellezen, te bidden, te zingen etc), of in hoeverre dat onze eigen keuze is. Maar andersom (de kroeg in gaan, tijd verspillen aan tv kijken) schuiven we niet af op het te weinig werken van de Geest.

Kies dan heden wie gij dienen zult, vroeg Jozua het volk al.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2024 09:10

Tonny schreef:God heeft het zaadje geplant. God laat het groeien. Desalniettemin kunnen wij het plantje in de trapkast zetten, met heel weinig licht zodat het verdort. We kunnen het ook in een broeikas zetten, omgeven door perfecte omstandigheden. Dan groeit het plantje als kool. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Natuurlijk kan je je afvragen in hoeverre de Geest werkt wanneer wij onszelf in de broeikas van God zetten (door te bijbellezen, te bidden, te zingen etc), of in hoeverre dat onze eigen keuze is. Maar andersom (de kroeg in gaan, tijd verspillen aan tv kijken) schuiven we niet af op het te weinig werken van de Geest.

Kies dan heden wie gij dienen zult, vroeg Jozua het volk al.


Wat je nu zegt is natuurlijk heel Arminiaans :shock: :roll: :wink:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Neon » 26 mar 2024 10:21

Marnix schreef:Wat je nu zegt is natuurlijk heel Arminiaans :shock: :roll: :wink:


Voor mij klinkt het als de gelijkenis van de zaaier uit Mat.13

18 Gij dan, hoort de gelijkenis van den zaaier.

19 Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.

20 Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt;

21 Doch hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil, zo wordt hij terstond geërgerd.

22 En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.

23 Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd-, de ander zestig-, en de ander dertigvoud.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Maar 'k had de liefde niet, ik ware niets....

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2024 12:06

Neon schreef:Voor mij klinkt het als de gelijkenis van de zaaier uit Mat.13

18 Gij dan, hoort de gelijkenis van den zaaier.

19 Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.

20 Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt;

21 Doch hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil, zo wordt hij terstond geërgerd.

22 En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.

23 Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd-, de ander zestig-, en de ander dertigvoud.


Tip: De gele tekentjes achter mij bericht, met die oogjes en zo, zeggen ook iets over mijn reactie. :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten