kerk tot een afgod

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Yoshi » 25 jan 2020 10:22

elburger schreef:Exodus 20:
Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, ....................

Mythe!!

Pathetisch, het ligt eraan in welke context je dit woord gebruikt, maar ik lees het op de positieve manier.
Dank je wel voor jouw leuke bijdrage, Yoshi.

Om dat je het al dan niet bewust niet begrijpt, de geestelijke diepgang mist ga je het maar veroordelen. Je oordeelt over zaken die je niet begrijpt en compleet verkeerd interpreteerd. Die afgunst en blinde haat is je vanuit je protestantse traditie met de paplepel ingegoten. In de vorige eeuw hebben we gezien wat aangeleerde haat kan doen met een volk, en toch ga jij op dezelfde voet verder. En schijnbaar voel je je daar goed bij. Hoop jij op dezelfde uitkomst? Ik vermoed van wel, je draagt je steentje aardig bij.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2020 11:09

Yoshi schreef:Om dat je het al dan niet bewust niet begrijpt, de geestelijke diepgang mist ga je het maar veroordelen. Je oordeelt over zaken die je niet begrijpt en compleet verkeerd interpreteerd. Die afgunst en blinde haat is je vanuit je protestantse traditie met de paplepel ingegoten. In de vorige eeuw hebben we gezien wat aangeleerde haat kan doen met een volk, en toch ga jij op dezelfde voet verder. En schijnbaar voel je je daar goed bij. Hoop jij op dezelfde uitkomst? Ik vermoed van wel, je draagt je steentje aardig bij.

Yoshi schreef:
quote "Hoe dan ook, ik heb het wel gezien bij deze freakshow. Ben toch al een tijdje voortvarend aan het snijden en prioriteren van internetbesteding. Hef mijn account maar op. Bij voorbaat dank." unquote

Maar je vindt deze freakshow toch nog te interessant om definitief te verlaten, begrijp ik?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor hans0166 » 25 jan 2020 11:17

elburger schreef:Ten 3e, het aanbidden van goden gemaakt van hout of steen of van welke materie dan ook is afgodisch, ik hoef jou denk ik niet te vertellen welke kerkelijke instituten zich daar het meest aan bezondigen!


geef eens een voorbeeld, ik zou het werkelijk niet weten welk kerkelijk instituut die dat als theologie/geloofspunt/praktijk heeft.
Je zult wel weer op de RK wijzen, maar die refo urban myth zou zo ondertussen toch wel voldoende uitgelegd mogenzijn dat ieder redelijk verstandig mens weet dat het onzin is.

Yoshi

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Yoshi » 25 jan 2020 11:18

Chaya schreef:Yoshi schreef:
quote "Hoe dan ook, ik heb het wel gezien bij deze freakshow. Ben toch al een tijdje voortvarend aan het snijden en prioriteren van internetbesteding. Hef mijn account maar op. Bij voorbaat dank." unquote

Maar je vindt deze freakshow toch nog te interessant om definitief te verlaten, begrijp ik?

In de tussentijd totdat mijn account gedeactiveerd wordt kijk en praat ik nog even mee ja.
Als je een abonnement op een tijdschrift opzegt en het abonnement loopt nog een paar maand dan gooi jij de tijdschriften tussen opzeggen en niet meer ontvangen ongelezen in de haard?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2020 11:24

Yoshi schreef:In de tussentijd totdat mijn account gedeactiveerd wordt kijk en praat ik nog even mee ja.
Als je een abonnement op een tijdschrift opzegt en het abonnement loopt nog een paar maand dan gooi jij de tijdschriften tussen opzeggen en niet meer ontvangen ongelezen in de haard?

Als het zo'n principekwestie zou zijn als jij gisteren stelde aan Henkie, wel ja.
Als ik een abonnement opzeg vanwege financiële reden, of na een aantal jaren heb ik het wel gezien, dan lees ik tot het laatste nummer.
Ik denk dat Henkie jouw account niet opheft, want anders had hij dat meteen gedaan toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Yoshi » 25 jan 2020 11:37

Chaya schreef:Als het zo'n principekwestie zou zijn als jij gisteren stelde aan Henkie, wel ja.

Goed van jou. Ik niet dus. Ik blijf nog heel even hangen om de gekkies en freaks van reacties te voorzien.
Ik denk dat Henkie jouw account niet opheft, want anders had hij dat meteen gedaan toch?

Want die hangt hier dag en nacht rond? Nee.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor benefietdiner » 25 jan 2020 11:45

Ik zie de kerk of denominatie als afspiegeling van het Bijbelse ‘sanhedrin’.

Sanhedrin of zoals de Bijbel vermeld ‘Hoge Raad’ bestond uit Farizeeën, Sadduceeën en Schriftgeleerden.
Zij meenden dat zij met de kennis van de Thora in hun achterhoofd sterk genoeg waren om het tegen Jezus op te nemen. We weten hoe veel twist gesprekken Jezus met het sanhedrin of hoge raad gehad heeft. Na de rechtstreekse confrontatie met Jezus in het sanhedrin waren ze ervan overtuigd geraakt dat hun eigen positie bedreigd werd.
Het verbaast mij steeds weer dat Jezus zo rustig blijft en het debat volkomen beheerst (wie lijkt in refoweb forum hier op). Als zij Jezus rechtstreeks vragen of Hij de Messias is en Jezus zegt: ‘ja inderdaad’ barsten ze van woede.

Als ik naar de vele denominaties in onze tijd kijk als helicopterview komt mij steeds weer dat woord ‘sanhedrin’ in gedacht.

Bij jullie ook?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2020 11:54

Yoshi schreef:Goed van jou. Ik niet dus. Ik blijf nog heel even hangen om de gekkies en freaks van reacties te voorzien.

Wij brengen hen echt niet op andere gedachten.
Yoshi schreef:Want die hangt hier dag en nacht rond? Nee.

Op sommige momenten zou dat wel verstandig zijn ja.

benefietdiner schreef:k zie de kerk of denominatie als afspiegeling van het Bijbelse ‘sanhedrin’.

Ach ja, jij kunt het in je eentje veeeeeeeeeeel beter.
benefietdiner schreef:Als ik naar de vele denominaties in onze tijd kijk als helicopterview komt mij steeds weer dat woord ‘sanhedrin’ in gedacht.
Bij jullie ook?

Dat komt door onruststokers, betweters, gefrustreerden, Die mensen zijn er altijd al geweest.
Achten zichzelf wijs, wijzer dan de rest. Dat zie je op dit forum ook terug.

Terwijl dat zo onbijbels is! Na de bekering van de eerste christenen, stichtten zij een gemeente.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor benefietdiner » 25 jan 2020 12:29

Chaya schreef:Terwijl dat zo onbijbels is! Na de bekering van de eerste christenen, stichtten zij een gemeente.

Uhem…. is dat zo ? Heeft jezus gezegd.. sticht een kerk of gezegd… wie mij volgt zal nimmer in de duisternis wandelen.

Je leest al in het begin van de Bijbel in Exodus over een gemeente hoor. Zou jij je niet kunnen vergissen met ‘gemeente stichten’ bij de eerste christenen?

Jezus zei tegen Petrus, en op deze Petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen.

Volgens mij is dat toch een andere gemeente als die jij voor ogen hebt? Of vergis ik mij.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor tulp » 25 jan 2020 12:54

Wat ik niet zo goed snap is waarom het nodig is om iedere keer het aanbidden van Maria of heiligenbeelden van stal te halen.
Er is al op veel manieren uitgelegd dat dat niet gebeurt, waarom dan steeds weer op datzelfde aambeeld hameren?
Ik geloof direct dat er wel mensen zullen zijn die wel heiligenbeelden of Maria aanbidden. Zo zijn er ook Refo-ouders die hun kinderen manipuleren en/of misbruiken onder het mom van 'Eert uw vader en uw moeder'.
Maar dat is dusniet wat de kerk leert.

Protestanten hebben hun kerkleer en Katholieken hebben hun kerkleer. Allebei gebaseerd op de Bijbel.
Zelf zou ik niet zo snel Katholiek worden maar gezien de uitwassen en rarigheden in mijn eigen zuil (ter linker en ter rechter zijde, en ook in het midden) denk ik dat enige bescheidenheid in mijn stellingname wel gepast is.

Sowieso is deze manier van inhakken op mensen waar je het niet mee eens bent nou niet de beste reclame voor het christendom.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2020 13:24

benefietdiner schreef:Uhem…. is dat zo ? Heeft jezus gezegd.. sticht een kerk of gezegd… wie mij volgt zal nimmer in de duisternis wandelen.

Wil je in het vervolg een hoofdletter gebruiken!!
Dit is cherry picking. De opdracht staat wel zeker in de Bijbel.
Jezus gaf Zijn discipelen de opdracht: Ga heen in heel de wereld en predik het Evangelie aan alle schepselen.
Dat betekent dat er niet uitgezonden wordt naar een individu, maar naar groepen die bijeen kwamen. Of dit nu in een gebouw of op het veld is, doet er niet toe.
benefietdiner schreef:Volgens mij is dat toch een andere gemeente als die jij voor ogen hebt? Of vergis ik mij.

Je vergist je gigantisch.
We kunnen vanuit de Bijbel niet verdedigen dat we allemaal een thuislezer moeten worden.
Een christen moet elkaar ook tot hand en voet zijn, de kerk wordt een lichaam genoemd, en de leden zijn de lidmaten.
Een lichaam zonder arm of voet, is inkompleet.
tulp schreef:Maar dat is dusniet wat de kerk leert.

Het is zo makkelijk om iets te zoeken wat niet goed gaat, omdat het ook mensenwerk blijft. De criticasters vergeten even dat ze zelf ook een mens zijn met zonden en gebreken.
Je moet er toch niet aan denken dat deze mensen de overhand zouden krijgen?
Wat een individualistisch kil christendom wordt het dan. Onleefbaar, liefdeloos.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor naamloos » 25 jan 2020 13:40

Chaya schreef:Wat een individualistisch kil christendom wordt het dan. Onleefbaar, liefdeloos.
Ach nou ja, zet ze bij elkaar en het wordt ruzie maken met weer een afscheiding als gevolg.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2020 13:54

naamloos schreef:Ach nou ja, zet ze bij elkaar en het wordt ruzie maken met weer een afscheiding als gevolg.

Dat is sterk gechargeerd natuurlijk.
Het toont aan dat de mens van nature helemaal niet zo aardig is voor zijn naaste.
Ook al zit hij in dezelfde kerk.
En dat velen zich niets gezegd willen laten worden door een voorganger, of een ouderling.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor benefietdiner » 25 jan 2020 14:06

Chaya schreef:Wil je in het vervolg een hoofdletter gebruiken!!
Dit is cherry picking. De opdracht staat wel zeker in de Bijbel.
Jezus gaf Zijn discipelen de opdracht: Ga heen in heel de wereld en predik het Evangelie aan alle schepselen.
Dat betekent dat er niet uitgezonden wordt naar een individu, maar naar groepen die bijeen kwamen. Of dit nu in een gebouw of op het veld is, doet er niet toe.

Je vergist je gigantisch.
We kunnen vanuit de Bijbel niet verdedigen dat we allemaal een thuislezer moeten worden.
Een christen moet elkaar ook tot hand en voet zijn, de kerk wordt een lichaam genoemd, en de leden zijn de lidmaten.
Een lichaam zonder arm of voet, is inkompleet.

In jou ogen vergis ik mij. Ik geloof dat ik mij toch liever vergis (hoe gek het ook mag klinken) als in een vechtende kerk te gaan deel nemen waar alle individuen gelijk willen hebben en waar betweterige de zogenaamde puntje op een hoofdletter niet geplaats zien in plaats van de inhoud van het schrijven.

Als Jezus inderdaad de opdracht geeft: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.

Mag ik dan ook de volgende tekst in context er bij aansluiten:

Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Tsja…… hier verkondigd Jezus een ‘baptist’ wat in jou ogen blijkbaar een tuislezer is.

Maar hier lopen onze wegen gigantisch uitéén.

Wat ben ik blij dat ik dan mistast, althans in jou ogen, maar niet in de ogen van Hem (met hoofdletter).

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2020 14:20

benefietdiner schreef:In jouw ogen vergis ik mij. Ik geloof dat ik mij toch liever vergis (hoe gek het ook mag klinken) als in een vechtende kerk te gaan deel nemen waar alle individuen gelijk willen hebben en waar betweterigen de zogenaamde puntjes op een hoofdletter niet geplaatst zien in plaats van de inhoud van het schrijven.

Je overdrijft gigantisch.
Er wordt niet gevochten, er wordt met woorden gestreden.
benefietdiner schreef:Wie geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

En wie doopt jou dan, doe je dat zelf???
benefietdiner schreef:Tsja…… hier verkondigt Jezus een ‘baptist’ wat in jouw ogen blijkbaar een thuislezer is.

Wat een grote onzin verkondig jij hier zeg, waar haal je het vandaan.
benefietdiner schreef:Maar hier lopen onze wegen gigantisch uitéén.

Gelukkig maar.
Ik heb zelden zoveel bij elkaar gesprokkelde onzintheologie gezien. Man, laat je toch eens onderwijzen!!

En probeer in een volgende reactie eens wat meer zorg aan je taalgebruik te besteden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten