kerk tot een afgod

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2020 09:15

Keurhorst schreef:We moeten eerst zien dat het zo is, en dan persoonlijk hiermee naar de Heere gaan. En niet zelf gaan strijden of proberen het te verbeteren maar het is de handen leggen van onze Schepper. En als we dat doen komt het goed, Hij is de Getrouwe.
Als we dit doen geven we de Heere Jezus ook de plek die Hij toekomt. En dat Hij ook in ons leven op de troon zit.


Ja ik geloof zeker dat dat nog wel gebeurd. Maar het kan wel minder worden als we zelf gaan strijden.


Dat zou inderdaad een mooi begin zijn, ik denk dat "de kerk tot een afgod maken" wel bijdraagt aan de verdeeldheid en dat kerken zo moeilijk weer bij elkaar komen. Omdat de eigen regeltjes, de eigen gewoonten, de eigen manieren en dergelijke toch te belangrijk worden gevonden. Want als je samengaat moet je daar misschien wel wat van inleveren. Dan moet je toch wat van de touwtjes uit handen geven. Maar ja, als Christus het hoofd is van de kerk, ook van jouw kerk en kerkverband moet je toch in de eerste plaats naar Hem luisteren. En dan kan de oproep tot eenheid niet genegeerd worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor MoesTuin » 30 jan 2020 10:34

Hoewel ik het prima naar mijn zin heb hier op aarde, verlang ik best wel naar de Toekomst, het leven met de Heer, naar Zijn Gemeente...
Wat onvoorstelbaar zal dat zijn.
Hier op aarde gelukkig na wat omzwervingen een heel fijne open kerkelijke gemeente gevonden zonder veroordelingen en voluit staande in de belijdenis van Jezus Christus.
Ook geen gedoe rondom kerkelijke afleidende futiliteiten of gedoe....
Iedereen is welkom ongeacht wat dan ook.
Zowel een man als een vrouw als voorganger.
En wat een aanzuigende werking heeft dat dan....
We hebben dat afgelopen Zondag wederom mogen ervaren....zo Gemeente zijn, gericht niet hoe het eens was of hoe het behoorde.
Welnee....vol op hét Leven met de Heer gericht, vooruit ziend....naar de Toekomst, want we hoorden het Zondag nog, de tijd op aarde is slechts kort, kleine betweterige mensjes die we zijn, maar God heeft een rijke eeuwig durende Toekomst voor ons klaar liggen, in Geloof eens ontslapen in Hem, de dood heeft niet het laatste woord, is niet het einde....Dan begint het pas....het leven dicht bij de Heer, niet te bevatten met ons mensen verstand....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor elburger » 30 jan 2020 15:28

keurhorst schreef

We moeten eerst zien dat het zo is, en dan persoonlijk hiermee naar de Heere gaan. En niet zelf gaan strijden of proberen het te verbeteren maar het is de handen leggen van onze Schepper. En als we dat doen komt het goed, Hij is de Getrouwe.
Als we dit doen geven we de Heere Jezus ook de plek die Hij toekomt. En dat Hij ook in ons leven op de troon zit.


Ben het hier niet ( helemaal ) mee eens.
God heeft ons duidelijk de boodschap gegeven dat wij dwalenden terecht moeten wijzen, hen moeten onderrichten en trachten hen van de weg waarop dwalenden wandelen af te trekken.
Wie zulks niet doet en zich christen noemt is een huichelaar.
Oke, nu zeg ik niet dat ik zo'n goede christen ben, want ik heb ook mij fouten.
Maar ik/ wij mogen het in gebed bij onze Heer brengen, en Hem vragen om bijstand.
Er staat echter ook dat indien wij dwalenden terecht wijzen en de dwalenden willen niet horen, wij ons van hen moeten afkeren!

En dan wijs ik nogmaals op de tekst die ik al eerder hier schreef wat betreft afgoden:
Exodus 20 vs 3,4,5 en 6
Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen dat boven in den hemel is, noch van hetgeen dat onder op de aarde is, noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid dergenen die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Chaya » 30 jan 2020 15:40

Keurhorst schreef:We moeten eerst zien dat het zo is, en dan persoonlijk hiermee naar de Heere gaan. En niet zelf gaan strijden of proberen het te verbeteren maar het is de handen leggen van onze Schepper.

Ik ben het hier niet mee eens, want wij worden ook opgeroepen om waakzaam te zijn, elkaar te vermanen of terechtwijzen.
Ora et Labora, is het toch?
elburger schreef:Er staat echter ook dat indien wij dwalenden terecht wijzen en de dwalenden willen niet horen, wij ons van hen moeten afkeren!

Moest Izebel niet uit de gemeente gestoten worden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Nina » 30 jan 2020 17:13

Ora et Labora, is het toch?


Deze tegeltjeswijsheid is geen Bijbeltekst, wist je dat?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor hans0166 » 30 jan 2020 17:29

Chaya schreef:Ora et Labora, is het toch?




doet me deugd van jou deze aloude, doch nergens letterlijk te vinden, Benedictijnse wijsheid te horen :-oo

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Prisma23 » 30 jan 2020 21:52

Verbondsbeloften= onvoorwaardelijke beloften
Evangeliebeloften= voorwaardelijke beloften

Hoe zit dit dan? Ook tegeltjeswijsheid en geen Bijbeltekst?

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Keurhorst » 31 jan 2020 09:51

Hoewel ik het prima naar mijn zin heb hier op aarde, verlang ik best wel naar de Toekomst, het leven met de Heer, naar Zijn Gemeente...
Wat onvoorstelbaar zal dat zijn.
Hier op aarde gelukkig na wat omzwervingen een heel fijne open kerkelijke gemeente gevonden zonder veroordelingen en voluit staande in de belijdenis van Jezus Christus.
Ook geen gedoe rondom kerkelijke afleidende futiliteiten of gedoe....
Iedereen is welkom ongeacht wat dan ook.
Zowel een man als een vrouw als voorganger.
En wat een aanzuigende werking heeft dat dan....
We hebben dat afgelopen Zondag wederom mogen ervaren....zo Gemeente zijn, gericht niet hoe het eens was of hoe het behoorde.
Welnee....vol op hét Leven met de Heer gericht, vooruit ziend....naar de Toekomst, want we hoorden het Zondag nog, de tijd op aarde is slechts kort, kleine betweterige mensjes die we zijn, maar God heeft een rijke eeuwig durende Toekomst voor ons klaar liggen, in Geloof eens ontslapen in Hem, de dood heeft niet het laatste woord, is niet het einde....Dan begint het pas....het leven dicht bij de Heer, niet te bevatten met ons mensen verstand....


Amen, wat een heerlijk vooruitzicht is dat.

Keurhorst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 sep 2019 12:59

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Keurhorst » 31 jan 2020 10:02

Ben het hier niet ( helemaal ) mee eens.
God heeft ons duidelijk de boodschap gegeven dat wij dwalenden terecht moeten wijzen, hen moeten onderrichten en trachten hen van de weg waarop dwalenden wandelen af te trekken.
Wie zulks niet doet en zich christen noemt is een huichelaar.
Oke, nu zeg ik niet dat ik zo'n goede christen ben, want ik heb ook mij fouten.
Maar ik/ wij mogen het in gebed bij onze Heer brengen, en Hem vragen om bijstand.
Er staat echter ook dat indien wij dwalenden terecht wijzen en de dwalenden willen niet horen, wij ons van hen moeten afkeren!


Ik ben het met je eens dat we dwalenden terecht moeten wijzen. Maar wat ik probeerde te zeggen dat het erg belangrijk is dat we zelf dicht bij de Heere zijn. En dat we niet zozeer zelf ons gelijk gaan halen maar ook in het terecht wijzen afhankelijk blijven van de Heere en ons hierin ook laten leiden door de Heilige Geest.
Laten we dit doen in liefde en dan ziende op onze Verlosser Jezus Christus met Zijn liefde voor ons.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor elburger » 31 jan 2020 10:20

keurhorst schreef

En dat we niet zozeer zelf ons gelijk gaan halen maar ook in het terecht wijzen afhankelijk blijven van de Heere en ons hierin ook laten leiden door de Heilige Geest.


Ik kan mij daar helemaal in vinden.
Niet de mens is belangrijk, al wil men graag belangrijk gevonden vonden, maar alles is ter ere Gods.
Als wij zondaren ons laten leiden door de Heilige Geest dan zal dat al ter ere Gods zijn.
Ik behoef mijn gelijk niet te behalen maar wil ook niet lijdzaam toezien hoe men helaas tegenwoordig veel Bijbel teksten verdraait in hun eigen 'voordeel".
En dan is er toch iets in mij wat mensen van hun dwaalspoor af wil brengen.

Hier sluit ik dan ( waarschijnlijk ) ook deze discussie.

en sluit af met de woorden van Luther voor een ieder.

Vale in Domino
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2020 10:56

elburger schreef:Ik kan mij daar helemaal in vinden.
Niet de mens is belangrijk, al wil men graag belangrijk gevonden vonden, maar alles is ter ere Gods.
Als wij zondaren ons laten leiden door de Heilige Geest dan zal dat al ter ere Gods zijn.
Ik behoef mijn gelijk niet te behalen maar wil ook niet lijdzaam toezien hoe men helaas tegenwoordig veel Bijbel teksten verdraait in hun eigen 'voordeel".
En dan is er toch iets in mij wat mensen van hun dwaalspoor af wil brengen.

Hier sluit ik dan ( waarschijnlijk ) ook deze discussie.

en sluit af met de woorden van Luther voor een ieder.

Vale in Domino


Het leuke is alleen dat dat mogelijk wederzijds is. Jij bent zo opgegroeid en opgevoed dat je denkt dat die ander op een dwaalspoor zit. Maar die ander denkt mogelijk precies het zelfde over jou. En wie heeft er dan gelijk? Wie is er objectief? En waar kijkt God naar? Naar of onze dogmatiek tot in de puntjes klopt? Is dat de basis voor eenheid in de Bijbel? Of is de basis de liefde voor God en voor Zijn Zoon? Moeten we dan elkaar maar blijven wijzen op dwalingen, beiden overtuigd van ons Bijbels gelijk?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: kerk tot een afgod

Berichtdoor Chaya » 31 jan 2020 11:10

hans0166 schreef:doet me deugd van jou deze aloude, doch nergens letterlijk te vinden, Benedictijnse wijsheid te horen :-oo

Goed dat je me er op wijst. Er hoort natuurlijk lege tussen. :oops:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten

cron