Veendam schreef:(...) De wedergeboren gelovige is Gods huis, waar God in woont. De wedergeboren gelovige is ZELF tempel waar God in woonachtig is. Het gaat nergens om de kerk maar het gaat om de individuele gelovige, waarvan geschreven staat dat hij is op deze wereld zoals Jezus is !
Omdat het individu als gelovige zo belangrijk is heeft hij ook hoge achting voor anderen waarin Jezus woonachtig is, omdat ze samen 1 lichaam zijn.
Maar daar komt dus geen steen aan te pas, omdat ze namelijk ZELF die stenen zijn waarmee God Zichzelf een geestelijk huis aan het bouwen is.
Een zeer protestantse opvatting. Het gaat om de individuele gelovige, het gaat om het individuele geloof. Toch is het goed om te beseffen dat dit een door en door modern aspect is aan het protestantisme. De moderniteit begint in het Westen aan het einde van de Middeleeuwen. Humanisme en Reformatie zijn twee zijden van diezelfde moderne medaille. De "wending naar het subject", oftewel: de nieuwe zienswijze dat uiteindelijk de individuele persoon autonoom en onafhankelijk oordeelt en verantwoordelijk is, heeft de ruimte geschapen voor vernieuwing. Ook al prsenteren deze renaissancistische bewegingen zich als restauratie-bewegingen (terug naar vroeger, naar de zuivere, oorspronkelijke vorm), in feite zijn het nieuwe, moderne bewegingen. En ik ben zelf modern genoeg om daar de voordelen en vruchten van te zien.
Maar er zit ook een andere kant aan die moderniteit. En dat is het feit dat alle ballen op het menselijke kunnen worden gezet. Preciezer: op het individuele menselijke oordeelsvermogen. Niet langer wordt de waarheid en de wijsheid gezien als een gemeenschappelijk bezit dat door eeuwen en eeuwen traditie en ontwikkeling is ontstaan en daaraan zijn waarde ontleent, nee, ikzelf als individu word in staat geacht om tegen de gehele menselijke ervaringsgeschiedenis in, tegen de totale traditie van de kerk en het geloof in een eigen mening te ontwikkelen en die ook tegenover allen die de traditie gevormd hebben stug vol te houden. Dat leidt tot een heleboel zeer overtuigde, maar onderling zeer verschillende christenen. Allemaal hun eigen eeuwige waarheid en daarom: tal van "ware" kerkjes of losse gelovigen met het unieke "ware" inzicht. Een herkenbaar protestants symptoom. De vraag is of die claim van de autonome, strikt voor zichzelf verantwoordelijke persoon wel terecht is. Hebben wij de wijsheid van anderen, van vroeger en nu niet nodig? De gevolgen van de moderniteit, daar waar individuen de last niet alleen kunnen dragen, zijn soms stuitend. Nihilisme, atheïsme, naturalisme, een somber realisme zijn het gevold van de eenzaamheid van het individu in een zielloos heelal en een op zich betekenisloze werkelijkheid. De wetenschap heeft alles onderzocht, maar kan nergens troost bieden. Sterker nog het moderne levensgevoel dwingt veel denkers zelfs om de troost die gevonden wordt in verhalen, godsdienst, visioenen en andere fictie als sociologisch, psychologische of biologisch te verklaren hersenspinsels af te serveren.
De mantra van de moderniteit is: we hebben zelf moeten constateren dat er geen hoop is en daar moeten we ons leven naar inrichten. Of om wijlen Hans van Mierlo te quoten: "Het leven is absurd, niettemin is het het waard om geleefd te worden". Dat is de logica van de moderniteit. Maar direct ook de geestelijke dood in de pot van de moderniteit.
Iets van dat absurde vind je altijd terug in de naweeën van de moderniteit. Is het niet in de
Konsequenz zum Teufel van de moderne filosofie, dan is het wel in de absurde individualiteit op religieus gebied. Daar kan één man ook menen de volledig goddelijke waarheid voor alle tijden en plaatsen te bezitten. Alle terughoudendheid is weg, we doen onze schoenen niet meer van de voeten op heilige grond, alle mysterie is opgelost in de rede, alle mystiek is opgeruimd.
We weten alles!
Dat is de absurde claim van de moderniteit.
Kortom, met de moderniteit is er ook wat verloren gegaan. Met name het gemeenschappelijk dragen van een waarde of waarheid. het gemeenschappelijke dat belangrijker en waardevoller is dat mijn individuele afwijking daarvan. Je zou, gegeven de altijd maar doorgaande versnippering en verbrokkeling van het christendom onder protestantse vlag, ook kunnen pleiten voor een herwaardering van dit gemeenschappelijke, traditionele. Want het is wel fijn om individueel het grote gelijk te hebben van de hele wereld, maar het blijft toch ongemakkelijk als je volhoudt dat 99% van de christenen het niet goed zien en dat je ze om die reden ook niet meer ontmoet of wilt ontmoeten.
Dan mis je toch de waarde van de kudde, de stal, de stam, het volk, het lichaam van Christus.
gravo