De Pinksterpreek

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

De Pinksterpreek

Berichtdoor Vera888 » 02 jan 2020 14:06

Gisteren, op Nieuwjaarsdag, ben ik weer begonnen in Ezra en Handelingen, volgens het leesrooster van Robert McCheine. In twee jaar lees ik zo, al jaren, de hele Bijbel door. En het wonderlijke is, dat ik telkens toch weer nieuwe dingen tegenkom.
Zo viel het me vandaag op, dat de Pinksterpreek van Petrus voor precies de helft bestaat uit aanhalingen uit de Tenach (het Oude Testament): 11 van de 22 verzen. En dat de inhoud van zijn preek is: Jezus, de Messias, die jullie gedood hebben, heeft deze tekenen (het geluid van een geweldige wind en tongen als van vuur) laten komen. Want nadat jullie Hem gekruisigd hebben, is Hij opgestaan!

Het zou zomaar een preek voor 2020 kunnen zijn.
Want elke preek die niet heen wijst naar Jezus, als de Enige door Wie we aan de dood ontkomen als we Hem aannemen als onze Redder, is een kruisiging van Hem.
Daarom zegt Petrus ook: "Wordt behouden van dit verkeerd geslacht."
Wie zijn een 'verkeerd geslacht' in onze tijd? Dat zijn alle mensen die de mond vol hebben over God, maar Zijn gebod: geloven in Zijn Zoon naast zich neerleggen of er een constructie van maken: ik voel me niet lekker - dat komt door de Heilige Geest (want de 'wereld' voelt zich lekker) - wat Hij begint maakt Hij ook af - dat kan alleen door Christus - dus ben ik een kind van God.
Het klopt tot op dat laatste.
Want je kan geen kind van God zijn op grond van conclusies. Je bent dat alleen op grond van een levend geloof.

Waarom is Petrus zo scherp op het feest van Pinksteren? Om mensen die door de hoogmoedige Farizeeërs gehersenspoeld zijn de ogen te openen. En hij doet dat met Gods eigen Woord!
Waren er nu nog maar zulke voorgangers, die niet braaf heersende meningen verkondigen of bang zijn hun 'goede' naam in het RD te verliezen. Die echt bewogen zijn met de mensen die God op hun pad brengt.
En door Jezus centraal te stellen en ieder die Hem niet liefheeft het oordeel aan te zeggen, krijg je hoorders met echte verslagen harten, die uiteindelijk met elkaar elke dag met grote vreugde God prijzen.
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor DeLange » 03 jan 2020 08:16

Dank voor je verkondiging :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor MoesTuin » 03 jan 2020 10:52

Kan alleen maar Amen hierop zeggen Vera, dank je voor het delen van dit belangrijke bericht!
Een Woord voor de lezers op dit forum, een Woord voor de wereld.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor Vera888 » 03 jan 2020 12:21

DeLange schreef:Dank voor je verkondiging :D


Hartelijk dank voor je reactie, DeLange! Doet me zo goed.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor Vera888 » 03 jan 2020 12:25

MoesTuin schreef:Kan alleen maar Amen hierop zeggen Vera, dank je voor het delen van dit belangrijke bericht!
Een Woord voor de lezers op dit forum, een Woord voor de wereld.


Jij ook hartelijk dank voor jouw woorden, Moestuin. Soms voel ik me net als Elia en snak ik naar herkenning door één of twee van die onbekende 7000. En ik hoop ook zo, dat God de bedekking die er op de refowereld ligt zal wegnemen.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor MoesTuin » 03 jan 2020 12:45

Vera888 schreef:Jij ook hartelijk dank voor jouw woorden, Moestuin. Soms voel ik me net als Elia en snak ik naar herkenning door één of twee van die onbekende 7000. En ik hoop ook zo, dat God de bedekking die er op de refowereld ligt zal wegnemen.

Eens Vera, velen zijn, wat ontzettend erg is, ziende blind geworden en gemaakt.... binnen sommige kerken mag men niet buiten de gestelde kaders denken....er wordt gedacht voor jou.
Maar het is zoals je schreef in je eerste posting, Pinksteren geweest...en laten we direct na Pinksteren is een stukje mee wandelen met Paulus....

Paulus en Silas komen in Berea.
Ze bezoeken een bijeenkomst van Judeeërs (Joden): zij (de Joden in Berea) ontvangen het woord met alle welwillendheid en wikken en wegen dagelijks de Schriften of het zo zou kunnen zijn (Handelingen 17:11).
En er komen Joden en vooraanstaande Griekse mannen en vrouwen tot geloof (:12).
Onderzoek de Schriften.

Niet: wat hebben mijn ouders, mijn opvoeders, mijn kerk, mijn predikanten, de oudvaders mij geleerd?

Niet: wat leert de traditie mij?
Dat is een totaal verkeerde houding.

Déze Joden hoorden Paulus aan en gingen op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak.

En geef de ruimte aan de heilige Geest door de vorm en inhoud van de dienst niet in "beton" te gieten in één vaste vorm (met kans op dat de gemeente dut in) zodat de heilige Geest niet vastgeketend wordt maar ruim kan waaien als de wind.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor DeLange » 03 jan 2020 13:36

Vera888 schreef:Hartelijk dank voor je reactie, DeLange! Doet me zo goed.

Graag gedaan. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor Vera888 » 03 jan 2020 13:54

MoesTuin schreef:Eens Vera, velen zijn, wat ontzettend erg is, ziende blind geworden en gemaakt.... binnen sommige kerken mag men niet buiten de gestelde kaders denken....er wordt gedacht voor jou.
Maar het is zoals je schreef in je eerste posting, Pinksteren geweest...en laten we direct na Pinksteren is een stukje mee wandelen met Paulus....

Paulus en Silas komen in Berea.
Ze bezoeken een bijeenkomst van Judeeërs (Joden): zij (de Joden in Berea) ontvangen het woord met alle welwillendheid en wikken en wegen dagelijks de Schriften of het zo zou kunnen zijn (Handelingen 17:11).
En er komen Joden en vooraanstaande Griekse mannen en vrouwen tot geloof (:12).
Onderzoek de Schriften.

Niet: wat hebben mijn ouders, mijn opvoeders, mijn kerk, mijn predikanten, de oudvaders mij geleerd?

Niet: wat leert de traditie mij?
Dat is een totaal verkeerde houding.

Déze Joden hoorden Paulus aan en gingen op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak.

En geef de ruimte aan de heilige Geest door de vorm en inhoud van de dienst niet in "beton" te gieten in één vaste vorm (met kans op dat de gemeente dut in) zodat de heilige Geest niet vastgeketend wordt maar ruim kan waaien als de wind.....


Precies! De Heilige Geest is zo heerlijk veelzijdig en Gods Woord is het criterium.
Als je ergens een vraag over hebt, komen ze met wat 'een lieve knecht van God' of een 'oudvader' van honderden jaren geleden erover zei. De Bijbel hoeft niet meer open. En ze durven gewoon te zeggen dat het normaal is dat 'Jezus niet gekend wordt'. Als je maar over je ellende kan praten, dan is het goed. Het is zo onbijbels. Ik gruw ervan. Laat iedereen elke dag twee hoofdstukken uit de Bijbel lezen en onbevangen Gods Woord tot zich nemen. Hopelijk kan de Heilige Geest dan zo nog blinde ogen openen voor Zijn waarheid.
Er is maar één waarheid. :roll:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor Chaya » 03 jan 2020 14:25

Vera888 schreef:Gisteren, op Nieuwjaarsdag, ben ik weer begonnen in Ezra en Handelingen, volgens het leesrooster van Robert McCheine. In twee jaar lees ik zo, al jaren, de hele Bijbel door. En het wonderlijke is, dat ik telkens toch weer nieuwe dingen tegenkom.

Voor de goede orde, hij heet Robert Murray McCheyne. :D

Begin je steeds dan bij Genesis en eindig je bij Openbaring?
Respect hoor, want dat kost best discipline. Dat zeg ik, omdat er toch ook saaiere gedeeltes tussen staan, zoals het geslachtsregister. Wie gewon wie.
En er zijn hele moeilijke bijbelboeken die uitleg behoeven.
Vera888 schreef:Waarom is Petrus zo scherp op het feest van Pinksteren?

Er wordt wel vaker scherp gepreekt in de Bijbel. Maar veel mensen willen dat niet horen.

Velen verlieten Jezus en zeiden: Dit woord is hard, wie kan het aanhoren? (Joh. 6)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor Vera888 » 03 jan 2020 16:27

[quote="Chaya"
]Voor de goede orde, hij heet Robert Murray McCheyne. :D

Klopt, Chaya, bedankt voor de aanvulling. Heb jij ook wel eens iets van hem gelezen?

(Deze quote ging even niet goed. Je vroeg iets over het rooster.)

Je leest in twee jaar de hele Bijbel door. Het eerste jaar begin je bij Ezra en Handelingen en het tweede jaar bij Genesis en Mattheüs. Ik doe het tegenwoordig direct na het ontbijt en geniet er elke dag van. In Ezra staan er nu lijsten van wie er terug gingen naar Jerusalem na de ballingschap. Dan zie je opeens de naam Jesua staan. Zo heet Jezus ook. Die naam komt hier pas voor het eerst voor. En bv. zie je ook dat er heel veel priesters terug gingen. Ik vind geslachtsregisters dus best boeiend. En voor moeilijke Bijbelboeken neem ik in het weekend extra tijd om onduidelijke dingen nog eens op te zoeken. Zo leer je er ook elke keer weer iets bij.

Er wordt wel vaker scherp gepreekt in de Bijbel. Maar veel mensen willen dat niet horen.

Dat is zeker waar. Ik durf de huidige Farizeeërs niet te noemen zoals Jezus deed. Maar Zijn verontwaardiging over hun schijnheiligheid deel ik wel!
En je hebt gelijk dat veel mensen de waarheid niet willen horen. Helaas. Het zou hun eeuwig geluk betekenen als zij wilden luisteren.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor MoesTuin » 04 jan 2020 13:51

Vera888 schreef:In Ezra staan er nu lijsten van wie er terug gingen naar Jerusalem na de ballingschap. Dan zie je opeens de naam Jesua staan. Zo heet Jezus ook. Die naam komt hier pas voor het eerst voor. En bv. zie je ook dat er heel veel priesters terug gingen. Ik vind geslachtsregisters dus best boeiend. En voor moeilijke Bijbelboeken neem ik in het weekend extra tijd om onduidelijke dingen nog eens op te zoeken. Zo leer je er ook elke keer weer iets bij.




Inderdaad Vera, een ware eye opener het geslachtsregister van de Heere Jezus Christus zoals opgetekend in Mattheus 1, het nieuwe testament in de bijbel begint hier NB mee!
We lezen dit liever niet zoals Chaya en met haar vast meerderen omdat zoals ze zelf aangeeft het zo saai is.
Maar is dat echt zo?
welnee, het is van zo groot belang, de geschiedenis, het geslachtsregister van de Heere Jezus.
En als je echt hierop gaat studeren en de lijnen hierin gaat zien kennen en herkennen....je rolt van de ene in de andere verbazing....
Want dan ga je zien en inzien dat voor dat het nieuwe testament begint, we een kijkje krijgen eerbiedig gezegd, in het foto album van de Heere Jezus en zien we al die namen voorbij komen in het rijtje van het voorgeslacht van de Heere Jezus.
En dat waren geen lieverdjes allemaal, welnee...... (al zouden ze in onze families voorkomen, het liefst zouden we ze verzwijgen, wegmoffelen, of eruit scheuren.
Maar in de bijbel staan ze allemaal, aan het begin van het nieuwe testament, de Heere God stelt ze aan ons voor. (nee geen voorbeeldige kerkmensen die alles zo goed weten hoe het hoort en niet hoort met alle bijkomende zaken.)
Hoeren komen er in voor, verkrachters, lees maar na in het oude testament, zoek de namen maar op en lees wie het waren.
Neem de geschiedenis van Thamar, de schoondochter van Juda, één zondige chaos.
God oordeelt zo anders als wij, God heeft hen allen zo lief dat Hij ze optekent in Zijn geslachtsregister (Zijn fotoalbum) en hen presenteert aan ons.
De Heere Jezus breekt door, door de zonden heen.
Niets houdt Jezus tegen, zelfs de ergste zonden in Zijn voorgeslacht niet.
Wat een bemoediging en genade voor ons.
Door alle kerkelijke poespas heen komen nog steeds mensen vanuit de wereld tot Christus. (en veel kerkelijke mensen snappen daar niks van)
God gebruikt ook zonden om mensen tot Hem te laten komen.
en pas is het kerstgeweest, veel mensen die niet in de kerk meer komen, komen soms toch wel en dan is het aan ons de taak hen warm op te nemen in de dienst om samen tot de Heer te komen, gelijkwaardig, samen, geen haar beter, evenveel schuld en even zondig.
Maar Hij neemt ons samen aan, uit genade, bij een oprecht hart tot Hem.
Daar gaat het om!

een oude gereformeerde dominee, Toornvliet zij vroeger eens in zijn preek:
"Waar zijn de hoeren, waar zijn de tollenaars, zijn die er niet vandaag in onze gemeente?
Dan preek ik toch verkeerd"

Aanrader....onderzoekt (zelf) onbevooroordeeld de Schriften geïnspireerd enkel en alleen door Zijn Geest.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: De Pinksterpreek

Berichtdoor Vera888 » 04 jan 2020 17:41

MoesTuin schreef:Inderdaad Vera, een ware eye opener het geslachtsregister van de Heere Jezus Christus zoals opgetekend in Mattheus 1, het nieuwe testament in de bijbel begint hier NB mee!
We lezen dit liever niet zoals Chaya en met haar vast meerderen omdat zoals ze zelf aangeeft het zo saai is.
Maar is dat echt zo?
welnee, het is van zo groot belang, de geschiedenis, het geslachtsregister van de Heere Jezus.
En als je echt hierop gaat studeren en de lijnen hierin gaat zien kennen en herkennen....je rolt van de ene in de andere verbazing....
Want dan ga je zien en inzien dat voor dat het nieuwe testament begint, we een kijkje krijgen eerbiedig gezegd, in het foto album van de Heere Jezus en zien we al die namen voorbij komen in het rijtje van het voorgeslacht van de Heere Jezus.
En dat waren geen lieverdjes allemaal, welnee...... (al zouden ze in onze families voorkomen, het liefst zouden we ze verzwijgen, wegmoffelen, of eruit scheuren.
Maar in de bijbel staan ze allemaal, aan het begin van het nieuwe testament, de Heere God stelt ze aan ons voor. (nee geen voorbeeldige kerkmensen die alles zo goed weten hoe het hoort en niet hoort met alle bijkomende zaken.)
Hoeren komen er in voor, verkrachters, lees maar na in het oude testament, zoek de namen maar op en lees wie het waren.
Neem de geschiedenis van Thamar, de schoondochter van Juda, één zondige chaos.
God oordeelt zo anders als wij, God heeft hen allen zo lief dat Hij ze optekent in Zijn geslachtsregister (Zijn fotoalbum) en hen presenteert aan ons.
De Heere Jezus breekt door, door de zonden heen.
Niets houdt Jezus tegen, zelfs de ergste zonden in Zijn voorgeslacht niet.
Wat een bemoediging en genade voor ons.
Door alle kerkelijke poespas heen komen nog steeds mensen vanuit de wereld tot Christus. (en veel kerkelijke mensen snappen daar niks van)
God gebruikt ook zonden om mensen tot Hem te laten komen.
en pas is het kerstgeweest, veel mensen die niet in de kerk meer komen, komen soms toch wel en dan is het aan ons de taak hen warm op te nemen in de dienst om samen tot de Heer te komen, gelijkwaardig, samen, geen haar beter, evenveel schuld en even zondig.
Maar Hij neemt ons samen aan, uit genade, bij een oprecht hart tot Hem.
Daar gaat het om!

een oude gereformeerde dominee, Toornvliet zij vroeger eens in zijn preek:
"Waar zijn de hoeren, waar zijn de tollenaars, zijn die er niet vandaag in onze gemeente?
Dan preek ik toch verkeerd"

Aanrader....onderzoekt (zelf) onbevooroordeeld de Schriften geïnspireerd enkel en alleen door Zijn Geest.


Hoi Moestuin, ik denk dat Chaya andere geslachtsregisters bedoelde, hoor, maar het begin van het Nieuwe Testament is inderdaad heel bijzonder. Dat door de eeuwen heen deze gegevens allemaal bijgehouden zijn! Ik heb vaak gehoord dat joden door die eerste verzen van Mattheüs tot geloof kwamen, toen ze zagen dat Jezus echt een rechtstreekse afstammeling van David was.

Over de vrouwen die erin genoemd worden heb ik wel een andere gedachte dan jij. Het ging Thamar niet om een verzetje, maar om het gebod van God. Het was Juda die de fout inging (wat hij uiteindelijk ook toegaf) en Thamar werd aan Ruth ten voorbeeld gesteld.
Ook Rachab wordt in Hebreeën 11 geroemd om haar geloof en Bathseba leed onder de zonde van David.
Maar die zonden van Juda en David - alsook van vier zeer goddeloze koningen van Juda die mede in het register staan - hebben de komst van Jezus gelukkig niet verhinderd.

En Hij wil nog steeds graag alle mensen die voelen dat ze het niet verdienen, maar zonder Hem niet kunnen leven, in genade aannemen!
Er is maar één waarheid. :roll:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 19 gasten