Man en vrouw schiep Hij hen...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2019 22:57

Er is tegenwoordig steeds meer ruimte voor genderexpressie, en dat vind ik persoonlijk een groot goed! Nu zijn er altijd mensen die dan Genesis aanhalen en zeggen "Man en vrouw!" of erger nog "God maakt geen fouten" (wat zegt dat over het beeld van transgender personen?). Maar goed, mensen roepen dan vaak dat het nu eenmaal een XX of XY chromosoom is en daarmee is de kous af, alsof de biologie nooit verder is gekomen dan de brugklas.

Ik kwam vandaag een interessant thread hierover tegen van een bioloog die aanstipt dat het toch allemaal net iets ingewikkelder is dan XX of XY.

https://www.facebook.com/InsufferableIn ... =3&theater

Ik vat e.e.a. hier even samen

Je chromosomale geslacht wordt inderdaad bepaald door het feit of je 2 X-chromosomen of een X en een Y chromosoom hebt, maar is chromosomaal geslacht hetzelfde als biologisch geslacht? (en wat doe je als je 3 X chromosomen hebt? Of 2 Y-chromosomen? of 8 X'en en 3 Y's?

Het blijkt dat er precies één gen op het Y-chromosoom zit dat invloed heeft op geslacht, het gen SRY. Als je het SRY-gen hebt, ben je genetisch mannelijk, maar ook biologisch of chromosomaal? Niet per se! Als je een Y-chromosoom hebt zonder SRY-gen, ben je dus chromosomaal mannelijk, maar genetisch vrouwelijk. Andersom als je een X-chromosoom hebt mét een SRY-gen (dat komt voor), ben je chromosomaal vrouwelijk maar lichamelijk mannelijk.

Sekse-genen sturen uiteindelijk geslachtshormonen aan en die hormomen worden door de cellen in je lichaam opgenomen. Is hormonaal geslacht dan hetzelfde als biologisch geslacht? Hormonaal mannelijk betekent dat je "normale" mannelijke hormoonspiegels aanmaakt, maar er zijn vrouwen die van nature hogere mannelijke hormoonspiegels hebben en vice versa. Het kan zijn dat je in je ontwikkeling onvoldoende hormonen aanmaakt, en dan ben je dus genetisch man of vrouw, chromosomaal man of vrouw, maar hormonaal niet-binair.

De cellen dan? Die nemen de hormonen uiteindelijk op, maar soms niet zo goed als normaal vanwege de receptoren. Wat dan? Dan ben je genetisch man of vrouw, chromosomaal man of vrouw, hormonaal man of vrouw of niet-binair en cellulair man/vrouw/niet-binair. Stel je bent chromosomaal man, genetisch vrouw, hormonaal man, cellulair niet-binair. Dat is een combinatie die voorkomt. Geef me maar te raden wat je "biologische geslacht" dan in vredesnaam zou moeten zijn.

Nu hoor ik je denken "Ja, maar bij de meeste mensen is het toch gewoon normaal?!" Hoe weet je dat? Heb je je eigen chromosomen wel eens bekeken? Er is blijkbaar een goede reden dat biologiestudenten niet hun eigen of elkaars genetisch materiaal bestuderen, want je zou eens tijdens een belangrijke opdracht ontdekken dat je toch niet zo vrouwelijk bent als je dacht.

PS: dan heb je uiteraard ook nog "bureaucratisch geslacht"; het geslacht dat je bij je geboorte door een ambtenaar toegewezen hebt gekregen, maar gezien het bovenstaande is dat niet bepaald behulpzaam en dat laat ik dan ook verder buiten beschouwing.


Al dit geeft maar te kennen dat de meest naastenlievende manier om met elkaar om te gaan is te accepteren wat de ander over zichzelf zegt. Je weet immers niets van die persoons chromsomen, genen, hormonen of cellen. Sterker nog, die persoon weet dat zelf vaak ook niet. Maar ongeveer 0,5% van de bevolking is transgender, 1 op de 200 mensen dus, en dat is best veel. Wat wel een feit is, is dat transgender mensen veel vaker zelfmoordpogingen doen dan gemiddeld - meer dan 50%(!) van de transgender jongens doet tijdens hun leven een zelfmoordpoging, 30% van de transgender meisjes en 40% van de niet-binaire transgenders. Dit is zelfs 2 keer zo vaak als cis-gender LGBT-mensen die tegenwoordig veel breder worden geaccepteerd. Ik vraag me af als je terugkijkt naar toen die acceptatie nog niet zo ver was, wat de percentages toen waren. In landen waar niet-traditionele genderexpressie meer ruimte heeft, worden er ook minder zelfmoorden. Hoe je met en over deze mensen praat (in de politiek, op school, op het kantoor maar ook in de kerk!) maakt dus echt uit. Je kunt met je houding levens redden of juist niet. Je kunt stemmen voor (politieke) initiatieven om meer ruimte en acceptatie te scheppen (en dus het aantal zelfmoorden terug te dringen) of tegen, omdat... man en vrouw schiep Hij hen toch?

Iets om over na te denken deze kerstmis, lijkt me zo.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2019 00:09

Helema mee eens. Overigens kan je Genesis 1 beter vertalen als “mannelijk en vrouwelijk” schiep Hij hen heb ik me wel eens laten vertellen. Velen zullen zeggen dat het een gevolg is van de zondeval. In het paradijs had je een hetero man en een hetero vrouw die allebei zich ook man en vrouw voelden. Door de zondeval is het allemaal niet meer zo. Het maakt niet eens zoveel uit. In alle situaties is er de opdracht tot liefde en acceptatie.

En ja, pijnlijk. Ik ken wel wat transgenders en die hebben er best veel moeite mee. En een van hen leeft inderdaad niet meer :-(
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2019 00:37

Wat een ellende, Marnix, en het brengt het dicht bij huis, dat acceptatie zo belangrijk is. Ik ken ook enkele mensen die zodra het wettelijk was toegestaan hun geboorteakte hebben laten aanpassen. En weet je, als ik goed nadenkt, herinner ik me hun oude namen nog wel, maar ze zijn verder echt gewoon hun nieuwe naam en hun gender dat ze presenteren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor lekkerbek » 23 dec 2019 08:45

Ik heb van een arts gehoord dat het zelfmoord percentage even hoog blijft na de transitie. Ik weet niet of daar cijfers vam bekend zijn.

Verder ben ik het niet met jullie eens, maar dat zal jullie niet verwonderen.

En nee, dat de Heere fouten maakt dat geloof ik niet. Ik denk dat iedereen een kruis in het leven krijgt opgelegd. En dat het behapbaar blijft als je in dit leven met alle zorgen achter Hem aankomt! Dan zál de Heere helpen, hoe de weg ook gaat.
En nee, ik onderschat niet hoe heftig het is. Ik heb verschillende transgenders gesproken dus ik weet iets van hun leed. En toch: Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst, oneindig groot!
Dan kom je erachter dat het dáár om gaat in dit leven!

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor K80 » 23 dec 2019 09:18

Wel eens een docu gezien over dit onderwerp in de VS.
Ging dan vooral over de verkeerde keuze die artsen en ouders maakten, als een kindje geboren wordt met de gender van twee geslachten. Of te wel, niet duidelijk man of vrouw. Vaak wordt er dan besloten om zo vroeg mogelijk te opereren om er een jongen of meisje te maken. Die keuze moeten ouders en artsen bepalen. Als dan verkeerd gekozen is, zit je toch wel met een probleem. Zie je er uit als een vrouw en voel je je man, terwijl je een man had kunnen zijn als we een andere keuze was gemaakt. Leuk als je dan in een reformatorische omgeving zit, die dan verteld dat je het kruis maar moet dragen.
Andere ouders kozen er voor om niet te opereren zodat het kind op latere leeftijd zelf kon kiezen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2019 09:20

lekkerbek schreef:Ik heb van een arts gehoord dat het zelfmoord percentage even hoog blijft na de transitie. Ik weet niet of daar cijfers vam bekend zijn.


Dat klopt. Soms hebben ze hooggespannen verwachtingen van de transitie en hopen ze dat het daarna beter zal gaan. Dat is lang niet altijd zo, ook omdat ze na de transitie ook op veel onbegrip stuiten. Als dan na de transitie het niet opeens anders blijkt te zijn en men nog steeds niet gelukkig is is dat soms de druppel. Naast een aceptatieprobleem is er vaak ook wel een indentiteitsprobleem en soms helpt zo'n transitie dan enorm. Maar zeker niet altijd.

Verder ben ik het niet met jullie eens, maar dat zal jullie niet verwonderen.

En nee, dat de Heere fouten maakt dat geloof ik niet. Ik denk dat iedereen een kruis in het leven krijgt opgelegd. En dat het behapbaar blijft als je in dit leven met alle zorgen achter Hem aankomt! Dan zál de Heere helpen, hoe de weg ook gaat.
En nee, ik onderschat niet hoe heftig het is. Ik heb verschillende transgenders gesproken dus ik weet iets van hun leed. En toch: Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst, oneindig groot!
Dan kom je erachter dat het dáár om gaat in dit leven!


Absoluut. Met fouten van God heeft het volgens mij niets van doen. We leven sinds de zondeval in een gebroken wereld waardoor er allerlei dingen anders zijn dan ze ooit bedoeld waren. Denk aan aangeboren lichamelijke of geestelijke beperkingen bijvoorbeeld. Dat zijn geen fouten van God maar wel het gevolg van de zondeval en de onvolmaaktheid die dat met zich meebracht. En voor we daarbij alleen naar anderen gaan kijken en hen daarbij het gevoel aanpraten dat ze buitenbeentjes zijn, die onvolmaaktheid is net zo goed zichtbaar bij mensen die we wel als "normaal" typeren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2019 15:12

Het probleem met genderdysforie is, dat een therapie of ingreep invloed heeft op het zijn, de identiteit.
Want als Marja zich laat omvormen tot Martin, wordt Marja toch een ander mens.
Je herkent nog wel bepaalde trekken, maar ze zal anders gaan praten, reageren, als Martin.

Hier in de wijk woonde een echtpaar, waarvan de man de transitie in ging. De vrouw verliet hem uiteindelijk, want zij
kon niet met een vrouw als huwelijkspartner dus, verder. Ze was verliefd geworden op een man en niet op een vrouw destijds.
De voormalige man leerde een vrouw kennen die geen problemen had met zijn verleden.
Eind goed al goed zou je denken, maar nee, de voormalige man verliet deze vrouw en woont nu samen met een man.

Misschien dat sommigen onderschatten wat de impact van hun transitie is op hun omgeving.
Of denken dat liefde alles goed maakt.
Maar dit is zo ingrijpend!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2019 19:01

lekkerbek schreef:Ik heb van een arts gehoord dat het zelfmoord percentage even hoog blijft na de transitie. Ik weet niet of daar cijfers vam bekend zijn.


Dat zou kunnen, aangezien de sociale acceptatie een groot aandeel heeft in deze, niet zo zeer het lichamelijke. Als je lichamelijk overgaat, maar je omgeving blijft moedwillig je oude naam en oude aanduidingen gebruiken, dan is er psychologisch nog steeds een zware last.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2019 19:12

Chaya schreef:Het probleem met genderdysforie is, dat een therapie of ingreep invloed heeft op het zijn, de identiteit.
Want als Marja zich laat omvormen tot Martin, wordt Marja toch een ander mens.
Je herkent nog wel bepaalde trekken, maar ze zal anders gaan praten, reageren, als Martin.


Terwijl het tegenwoordig toch veel meer is dat het altijd Martin al is geweest.

Hier in de wijk woonde een echtpaar, waarvan de man de transitie in ging. De vrouw verliet hem uiteindelijk, want zij
kon niet met een vrouw als huwelijkspartner dus, verder. Ze was verliefd geworden op een man en niet op een vrouw destijds.
De voormalige man leerde een vrouw kennen die geen problemen had met zijn verleden.
Eind goed al goed zou je denken, maar nee, de voormalige man verliet deze vrouw en woont nu samen met een man.

Misschien dat sommigen onderschatten wat de impact van hun transitie is op hun omgeving.
Of denken dat liefde alles goed maakt.
Maar dit is zo ingrijpend!


Tja, relaties stranden nu eenmaal. Voor de eerste vrouw is het inderdaad wel dramatisch, maar de rest... ach. En uiteindelijk mag je ook best een keer voor jezelf kiezen, zéker als het om je identiteit gaat. Je je hele leven anders voor moeten doen dan je bent, terwijl dat niet hoeft; ik kan me weinig deprimerenders voorstellen... En zéker nu we dus wéten dat geslacht verre van binair is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2019 21:33

Mortlach schreef:Dat zou kunnen, aangezien de sociale acceptatie een groot aandeel heeft in deze, niet zo zeer het lichamelijke. Als je lichamelijk overgaat, maar je omgeving blijft moedwillig je oude naam en oude aanduidingen gebruiken, dan is er psychologisch nog steeds een zware last.


Klopt maar vaak is er naast het transgendergedeelte ook wel wat meer aan de hand, zitten mensen soms psychisch ook wel in de knoop en verwachten ze veel van deze transitie of zien het als een laatste redmiddel en als het leven daardoor niet veel beter wordt en dingen heel moeilijk blijven is dat soms zo'n tegenvaller dat men geen reden meer ziet om verder te leven. Het zijn niet altijd externe factoren die hierin een rol spelen. Soms is dat zeker het geval maar ook waar de veranderde persoon wel volledig worden geaccepteerd komt dit vaak voor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2019 22:07

Mortlach schreef:Terwijl het tegenwoordig toch veel meer is dat het altijd Martin al is geweest.

Dat vraag ik me af! Hoe lang heb je dan gelogen, toneel gespeeld?? Er worden mensen gekwetst.
Mortlach schreef:Tja, relaties stranden nu eenmaal. Voor de eerste vrouw is het inderdaad wel dramatisch, maar de rest... ach. En uiteindelijk mag je ook best een keer voor jezelf kiezen,

Dat is dus de vloek van deze tijd. Je belooft trouw, maar ach, na zoveel jaar kies ik voor mezelf en de achterblijvers zoeken het maar uit joh.
Wat is het boterbriefje nog waard tenslotte? Daarom is samenwonen zo makkelijk, je breekt gewoon de boel op.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor K80 » 23 dec 2019 23:47

Chaya schreef:
Dat is dus de vloek van deze tijd. Je belooft trouw, maar ach, na zoveel jaar kies ik voor mezelf en de achterblijvers zoeken het maar uit joh.
Wat is het boterbriefje nog waard tenslotte? Daarom is samenwonen zo makkelijk, je breekt gewoon de boel op.


Je kan veel beter ongelukkig bij elkaar blijven zitten omdat scheiden niet mag.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2019 01:45

Chaya schreef:Dat vraag ik me af! Hoe lang heb je dan gelogen, toneel gespeeld?? Er worden mensen gekwetst.


Gekwetst? En wat dacht je van de transpersoon zelf dan? Hoe veel moet die lijden? Vraag het je inderdaad eens af? Hoe lang heeft die persoon gedwongen moeten liegen, gedwongen toneel gespeeld?

Dat is dus de vloek van deze tijd. Je belooft trouw, maar ach, na zoveel jaar kies ik voor mezelf en de achterblijvers zoeken het maar uit joh.
Wat is het boterbriefje nog waard tenslotte? Daarom is samenwonen zo makkelijk, je breekt gewoon de boel op.


Wat jij beschreef wat het de vrouw die de relatie verbrak - om begrijpelijke reden trouwens, maar toch. En serieuze vraag, na hoeveel jaar mag je eindelijk eens voor jezelf kiezen? 20? 40? Nooit?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor K80 » 24 dec 2019 09:19

Mortlach schreef: . En serieuze vraag, na hoeveel jaar mag je eindelijk eens voor jezelf kiezen? 20? 40? Nooit?



Jij moet toch wel weten dat het antwoord nooit is. Al wordt je mishandeld, is er incest of blijkt 1 van de 2 homoseksueel, nooit scheiden en maar proberen er wat van te maken. Dit is over het algemeen het standaard antwoord hier.
Maar het lijkt me duidelijk als een partner homo of transgender is, er geen huwelijk meer bestaat omdat de persoon niet meer hetzelfde is als waar je dacht mee getrouwd te zijn.
Als mijn vrouw met zo'n mededeling komt, dan is het huwelijk wel klaar. Ondanks dat ik heel veel van haar houd
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2019 12:51

K80 schreef:Je kan veel beter ongelukkig bij elkaar blijven zitten omdat scheiden niet mag.

Nee dat zeg ik niet!
Maar een huwelijk gaat niet vanzelf goed, het is soms keihard eraan werken. Vaak zie je ook dat het de ene meer kost dan de andere.
In het geval van een aandoening bij een van hen tweëen of een negatieve karaktertrek.
Mortlach schreef:En serieuze vraag, na hoeveel jaar mag je eindelijk eens voor jezelf kiezen? 20? 40? Nooit?

Op je trouwdag heb je gekozen in VOOR en TEGENspoed.
Ja en soms is het dienen, de minste zijn, verdraagzaam zijn.
K80 schreef:Maar het lijkt me duidelijk als een partner homo of transgender is, er geen huwelijk meer bestaat omdat de persoon niet meer hetzelfde is als waar je dacht mee getrouwd te zijn.
Als mijn vrouw met zo'n mededeling komt, dan is het huwelijk wel klaar. Ondanks dat ik heel veel van haar houd

Ik geef geen standaardantwoorden. :wink:
Ja dan is het bij mij ook klaar. Ik heb trouw beloofd aan mijn man, niet aan een (bijna)vrouw.

Met de nuancering daarbij, wist je dit al voor het huwelijk en heb je dit bewust verzwegen?
Dan is het in feite bedrog.
Het lijkt mij niet dat je er op je 41e achterkomt, tjoh, ik ben eigenlijk een man (in mijn geval dan).
Terwijl ik een baarmoeder en eierstokken gekregen heb en kinderen heb gebaard dan. Ik houd het maar bij mezelf.
Hoe het gaat in het hoofd van een transgender, weet ik ten diepste niet. Ik ken die strijd niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten