Man en vrouw schiep Hij hen...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 dec 2019 13:20

Voor je zo iemand voorhoudt dat er gelogen is, zou je ook kunnen denken aan de maatschappelijke druk die op deze persoon is gelegd om juist te liegen, te verbergen en toneel te spelen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2019 16:29

Chaya schreef:Op je trouwdag heb je gekozen in VOOR en TEGENspoed.
Ja en soms is het dienen, de minste zijn, verdraagzaam zijn.


In dit geval dus nooit? Ik zou dat trouwens zelf niet willen, weten dat je partner zijn/haar hele leven toneel speelt en nooit zichzelf/haarzelf kan zijn en weten dat dat diep ongelukkig moeten maken.

Ik geef geen standaardantwoorden. :wink:
Ja dan is het bij mij ook klaar. Ik heb trouw beloofd aan mijn man, niet aan een (bijna)vrouw.


Kijk, veel meer dan over scheiden of niet, gaat het me hierom, Hoe wordt er over transgender mensen gepraat? Een transvrouw is blijkbaar geen "echte" vrouw maar (bijna)vrouw. Lekker is dat, tweederangs burger. Terwijl mijn hele openingspost er dus net over ging dat geslacht dus bewijsbaar niet zo zwart-wit is als mensen denken. Transvrouwens ZIJN vrouwen, Transmannen ZIJN mannen. Niks bijna, of nep of pseudo of wat dan ook.

Met de nuancering daarbij, wist je dit al voor het huwelijk en heb je dit bewust verzwegen?
Dan is het in feite bedrog.
Het lijkt mij niet dat je er op je 41e achterkomt, tjoh, ik ben eigenlijk een man (in mijn geval dan).


Het kan zijn dat je zo afgeschermd bent opgegroeid dat je je nooit hebt bedacht dat er mogelijkheden zijn. Soms moet iets een keer worden benoemd voordat mensen inzien dat ze niet raar of vreemd zijn, maar dat er een naam is voor wat ze voelen. Op de school van mijn dochter was er blijkbaar een gesprek met een leraar die zei geen enkele interesse in seks te hebben, nooit. En de leerlingen zeiden "u bent dus aseksueel" en die kerel hoorde voor het eerst dat dat een fenomeen is en dat meer mensen zo zijn.

Terwijl ik een baarmoeder en eierstokken gekregen heb en kinderen heb gebaard dan. Ik houd het maar bij mezelf.


Het hebben van een baarmoeder, eierstokken en kinderen baren is dus niet bepalend voor je geslacht. Nogmaals, je kunt chromosomaal man zijn terwijl je genetisch/hormonaal/cellulair vrouw bent en dus alle organen hebt die we traditioneel als vrouwelijk bestempelen.

Hoe het gaat in het hoofd van een transgender, weet ik ten diepste niet. Ik ken die strijd niet.


Ik ook niet, maar ik weet wel dat iedereen steun en begrip kan gebruiken en niet dat er over hen wordt gesproken als (bijna)... Je hele leven om moeten gaan met dit soort micro-aggressie, is ongetwijfeld mentaal slopend. Ik zeg het met liefde en ik doe het ook wel eens verkeerd, dus ik wijs de vinger ook naar mezelf, maar het is dus precies dit soort taal en houding die bijdragen aan de last van onze transgendere naasten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2019 16:31

Tante Pollewop schreef:Voor je zo iemand voorhoudt dat er gelogen is, zou je ook kunnen denken aan de maatschappelijke druk die op deze persoon is gelegd om juist te liegen, te verbergen en toneel te spelen.


Precies!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor K80 » 24 dec 2019 19:02

Mortlach schreef:Precies!


Juist ja
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Chaya » 25 dec 2019 13:29

Tante Pollewop schreef:Voor je zo iemand voorhoudt dat er gelogen is, zou je ook kunnen denken aan de maatschappelijke druk die op deze persoon is gelegd om juist te liegen, te verbergen en toneel te spelen.

Maatschappelijke druk? Dat klinkt dat dit vanuit werelds perspectief is gebeurd en dan is het inderdaad overbodig en niet nodig.
De wereld heeft hier ondertussen totaal geen moeite mee, gezien de aansprekende voorbeelden die hen hierin zijn voorgegaan.

Maar durven we elkaar nog te waarschuwen, op grond van de Bijbel?
Mortlach schreef:n dit geval dus nooit? Ik zou dat trouwens zelf niet willen, weten dat je partner zijn/haar hele leven toneel speelt en nooit zichzelf/haarzelf kan zijn en weten dat dat diep ongelukkig moeten maken.

Die partner wist het toch al, want ik lees dat dit in de kindertijd al zo gevoeld wordt. Dan heb je dus met een leugen voor de ambtenaar gestaan. Trouw dan niet! Of ga niet samenwonen, zo je wilt.
Mortlach schreef:Hoe wordt er over transgender mensen gepraat? Een transvrouw is blijkbaar geen "echte" vrouw maar (bijna)vrouw. Lekker is dat, tweederangs burger.

Dat zijn jouw woorden, niet de mijne!
Een transgender toont aan dat er gebrokenheid in de schepping is gekomen. God schiep geen transgender, maar een man en een vrouw.
En deze mensen mogen niet met teer en pek de stad uitgejaagd worden, maar in bewogenheid en liefde bejegend.
Mortlach schreef:Je hele leven om moeten gaan met dit soort micro-aggressie, is ongetwijfeld mentaal slopend. Ik zeg het met liefde en ik doe het ook wel eens verkeerd, dus ik wijs de vinger ook naar mezelf, maar het is dus precies dit soort taal en houding die bijdragen aan de last van onze transgendere naasten.

Die agressievelingen (potenrammers) leven in de meeste gevallen niet uit Gods Woord! Want ik kan nergens in de Bijbel terugvinden dat wij, christenen, allen die maar enigszins afwijken van het "normale" in elkaar moeten beuken, kwetsen of beledigen.

Anderzijds mogen wij ook niet recht praten wat krom is. En dat mag dus niet meer. Iedereen moet geheel zichzelf kunnen zijn, ongeacht wat de Bijbel hierover zegt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4546
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2019 13:43

Chaya schreef:Die agressievelingen (potenrammers) leven in de meeste gevallen niet uit Gods Woord! Want ik kan nergens in de Bijbel terugvinden dat wij, christenen, allen die maar enigszins afwijken van het "normale" in elkaar moeten beuken, kwetsen of beledigen.

Anderzijds mogen wij ook niet recht praten wat krom is. En dat mag dus niet meer. Iedereen moet geheel zichzelf kunnen zijn, ongeacht wat de Bijbel hierover zegt.
Hmmm, wat dacht je van stenigen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 25 dec 2019 19:39

Chaya schreef:Maatschappelijke druk? Dat klinkt dat dit vanuit werelds perspectief is gebeurd en dan is het inderdaad overbodig en niet nodig.
De wereld heeft hier ondertussen totaal geen moeite mee, gezien de aansprekende voorbeelden die hen hierin zijn voorgegaan.


Dan denk ik dat je de houding van de wereld op onvoorstelbare mate overschat. ALs de wereld er echt geen moeite meer mee had, zou niet meer dan 50% van de transmannen in hun leven een zelfmoordpoging doen.

Maar durven we elkaar nog te waarschuwen, op grond van de Bijbel?


Oké, wat zeg je op grond van de Bijbel tegen iemand die chromosomaal vrouw is, genetisch man en hormonaal geen van beiden? Waar waarschuw je dan voor/tegen?

Die partner wist het toch al, want ik lees dat dit in de kindertijd al zo gevoeld wordt. Dan heb je dus met een leugen voor de ambtenaar gestaan. Trouw dan niet! Of ga niet samenwonen, zo je wilt.


Dat is dus die maatschappelijke druk waarvan je net beweert dat die niet bestaat...

Dat zijn jouw woorden, niet de mijne!
Een transgender toont aan dat er gebrokenheid in de schepping is gekomen. God schiep geen transgender, maar een man en een vrouw.
En deze mensen mogen niet met teer en pek de stad uitgejaagd worden, maar in bewogenheid en liefde bejegend.


Sorry, maar die "(bijna)vrouw" is echt een directe quote van jou. Die tweederangsburgers is inderdaad van mij, maar je mag mij uitleggen hoe je "bijna-vrouw" kunt zeggen en dan met een strak gezicht kunt zeggen dat je zo iemand voor vol aanziet.

En die bewogenheid en liefde lijkt altijd te stoppen op het moment dat de bejegende persoon iets doet wat de gemeente niet aanstaat, zoals zich kleden naar het gender dat ze zich voelen of God betert ze hun lichaam meer in lijn brengen met hun gevoel.

Die agressievelingen (potenrammers) leven in de meeste gevallen niet uit Gods Woord! Want ik kan nergens in de Bijbel terugvinden dat wij, christenen, allen die maar enigszins afwijken van het "normale" in elkaar moeten beuken, kwetsen of beledigen.


Daarom zeg ik ook "micro-aggressie"; dat is een behulpzame term. Niet alle agressie is meteen beuken, maar een voorbeeld van een micro-agressie is bijvoorbeeld dat je op een overheidsformulier MOET kiezen tussen man of vrouw en er geen alternatieve optie bestaat voor mensen die zich in geen van de twee opties thuisvoelen. Dat is een subtiel teken dat ze door de maatschappij worden afgekeurd. Natuurlijk is het niet hetzelfde als in elkaar worden geramd op straat, maar het is wel een subtiele vorm van onderdrukking. Daarom dus microagressie. Ook jouw (bijna)vrouw is een microagressie omdat het de transvrouw op niet bepaald subtiele manier duidelijk maakt dat ze geen "echte" vrouw is en dus minder waard is.

Anderzijds mogen wij ook niet recht praten wat krom is. En dat mag dus niet meer. Iedereen moet geheel zichzelf kunnen zijn, ongeacht wat de Bijbel hierover zegt.


Nogmaals, wat doe je heel concreet met iemand waarvan het chromosomale, genetische, hormonale en cellulaire geslacht allemaal anders zijn. Hoe zou die persoon "geheel zichzelf" moeten zijn als de Bijbel een binaire keuze oplegt? Of/Of in plaats van en/en/en/en. Is dat niet krom dan? Dit is een serieuze vraag.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor irmo » 25 dec 2019 19:43

Mortlach schreef:
Daarom zeg ik ook "micro-aggressie"; dat is een behulpzame term. Niet alle agressie is meteen beuken, maar een voorbeeld van een micro-agressie is bijvoorbeeld dat je op een overheidsformulier MOET kiezen tussen man of vrouw en er geen alternatieve optie bestaat voor mensen die zich in geen van de twee opties thuisvoelen. Dat is een subtiel teken dat ze door de maatschappij worden afgekeurd. Natuurlijk is het niet hetzelfde als in elkaar worden geramd op straat, maar het is wel een subtiele vorm van onderdrukking. Daarom dus microagressie. Ook jouw (bijna)vrouw is een microagressie omdat het de transvrouw op niet bepaald subtiele manier duidelijk maakt dat ze geen "echte" vrouw is en dus minder waard is.


Wat een ongelooflijke domheid. Eerlijk waar, wat is dit voor belachelijk iets?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 25 dec 2019 22:36

tja, dat is nu eenmaal de term en dit raakt mensen. Ander voorbeeld dat ik laatst tegenkwam: een oudere man met een donkere huidskleur was dolgelukkig omdat hij EINDELIJK een pleister had die bij zijn huidskleur paste en die dus niet zo enorm opviel.

Omdat pleisters mijn hele leven lang al in mijn huidskleur zijn, had ik er nog nooit bij stilgestaan dat dit voor donkere mensen niet zo was. Dat is een luxe die ik heb en zij niet - ik ben het waard om pleisters te hebben die niet opvallen en zij niet; een micro-agressie dus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Microaggression
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor irmo » 25 dec 2019 23:17

My god...spijkers op laag water zoeken en zeiken omdat je wat te zeiken moet hebben dus. De sneeuwvlokjes hebben het wel erg moeilijk geloof ik…
Je kan je er ook gewoon overheen zetten en es gewoon gaan leven, maar die optie zullen ze wel niet begrijpen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 dec 2019 23:35

Ja, jij hebt het voorrecht dat je je over deze dingen niet druk hoeft te maken. Anderen niet. Een beetje inlevingsvermogen zou geen kwaad doen denk ik.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor lekkerbek » 26 dec 2019 03:50

@Mortlach, ook bij de genderpoli moeten mensen als ze zich inschrijven kiezen of ze man of vrouw aan gaan kruisen.
De overheid is dus geen uitzondering.
Eerlijk gezegd vind ik de genderdiscussie een beetje te ver doordrijven. In veel winkels, gebouwen etc is er discussie over bv toiletten, je mag geen heren of damestoiletten hebben want dan voelen nensen zich in een hokje geplaatst (leuke woordspeling :lol: ). Maar op de genderpoli hebben ze ook gewoon dames en heren toiletten.
Ze kunnen toch gewoon altijd kiezen welke toilet ze nemen?
Ik wil niet zielig doen maar voor mij als rolstoeler is het veel lastiger om overal naar toe te gaan omdat er in heel veel gebouwen, winkels, restaurants geen rolstoeltoilet is. En in veel gelegenheden kan ik gewoon niet naar binnen omdat het niet rolstoeltoegankelijk is. Goed daar gaat de discussie niet over, maar ik wil gewoon aangeven dat we ook door kunnen slaan.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor K80 » 26 dec 2019 11:14

lekkerbek schreef:@Mortlach, ook bij de genderpoli moeten mensen als ze zich inschrijven kiezen of ze man of vrouw aan gaan kruisen.
De overheid is dus geen uitzondering.
Eerlijk gezegd vind ik de genderdiscussie een beetje te ver doordrijven. In veel winkels, gebouwen etc is er discussie over bv toiletten, je mag geen heren of damestoiletten hebben want dan voelen nensen zich in een hokje geplaatst (leuke woordspeling :lol: ). Maar op de genderpoli hebben ze ook gewoon dames en heren toiletten.
Ze kunnen toch gewoon altijd kiezen welke toilet ze nemen?
Ik wil niet zielig doen maar voor mij als rolstoeler is het veel lastiger om overal naar toe te gaan omdat er in heel veel gebouwen, winkels, restaurants geen rolstoeltoilet is. En in veel gelegenheden kan ik gewoon niet naar binnen omdat het niet rolstoeltoegankelijk is. Goed daar gaat de discussie niet over, maar ik wil gewoon aangeven dat we ook door kunnen slaan.


Ben ik met je eens. Zelfde onzin dat de Hema geen meisjes en jongens kleding meer heeft. Alles is nog het zelfde, alleen het etiket en schap is aangepast.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Chaya » 26 dec 2019 13:35

Mortlach schreef:Dan denk ik dat je de houding van de wereld op onvoorstelbare mate overschat. ALs de wereld er echt geen moeite meer mee had, zou niet meer dan 50% van de transmannen in hun leven een zelfmoordpoging doen.

Er plegen om talloze redenen zelfmoord. De koning had gisteren in zijn kersttoespraak nog een wijze opmerking.
Ik citeer: "Ook verdriet mag er zijn. Ook twijfels en gevoelens van eenzaamheid mogen er zijn. Ook mislukkingen en tegenslagen horen bij het leven", aldus de koning. ,,In de jacht naar geluk en succes kunnen we onszelf soms voorbijlopen. We willen als vrije mensen het beste uit het leven halen, en verwijten het onszelf als dat niet lukt. We spiegelen ons aan anderen, leggen de lat hoog en presenteren graag een perfecte versie van onszelf aan de buitenwereld. Alsof er een taboe rust op onzekerheid en tekortkomingen.”

Ik heb een kind dat ook niet aan de maatstaven kan voldoen, ik heb me altijd door hem laten vertroosten als hij weer een zware teleurstelling en tegenslag moest incasseren.
Het leven is niet maakbaar.
Mortlach schreef:wat zeg je op grond van de Bijbel tegen iemand die chromosomaal vrouw is, genetisch man en hormonaal geen van beiden? Waar waarschuw je dan voor/tegen?

Dat ik begrijp dat dit heel moeilijk is, een heel zwaar kruis om te dragen.
Maar dat er meer Zegen te verwachten is als je dit aan de Heere voorlegt, zodat Hij je de weg wijst in dezen.
Wij mensen, ik net zo goed hoor, zijn altijd bezig om zelf de oplossing te bedenken, de sleutel naar het geluk te zoeken. Maar die sleutel bestaat niet!
Vraag het maar aan de mensen die jaren op zoek zijn geweest naar de sleutel van liefde, schoonheid, geluk, rijkdom.
Uiteindelijk leidt het naar de afgrond.
Mortlach schreef: Hoe zou die persoon "geheel zichzelf" moeten zijn als de Bijbel een binaire keuze oplegt? Of/Of in plaats van en/en/en/en. Is dat niet krom dan? Dit is een serieuze vraag.

De Bijbel legt je niets op. In de Bijbel staan antwoorden op je vragen.
Mortlach schreef: een oudere man met een donkere huidskleur was dolgelukkig omdat hij EINDELIJK een pleister had die bij zijn huidskleur paste en die dus niet zo enorm opviel.

Een oude zegswijze: Ik klaagde dat ik geen schoenen had, totdat ik iemand zag die geen voeten had.
Mortlach, ik bruin niet zo snel, dus als ik een pleister opplak, zie je dat ook. Lekker boeiend, zo blij dat er pleisters zijn, tegenwoordig ook waterbestendige en vingerpleisters (die blijven langer zitten, ook als je vaak met je handen in het water zit) :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Man en vrouw schiep Hij hen...

Berichtdoor Mortlach » 26 dec 2019 16:09

Chaya schreef:Er plegen om talloze redenen zelfmoord. De koning had gisteren in zijn kersttoespraak nog een wijze opmerking.
Ik citeer: "Ook verdriet mag er zijn. Ook twijfels en gevoelens van eenzaamheid mogen er zijn. Ook mislukkingen en tegenslagen horen bij het leven", aldus de koning. ,,In de jacht naar geluk en succes kunnen we onszelf soms voorbijlopen. We willen als vrije mensen het beste uit het leven halen, en verwijten het onszelf als dat niet lukt. We spiegelen ons aan anderen, leggen de lat hoog en presenteren graag een perfecte versie van onszelf aan de buitenwereld. Alsof er een taboe rust op onzekerheid en tekortkomingen.”


Dat is niet bepaald hetzelfde, mijns inziens. Natuurlijk wil je het beste uit het leven halen, soms lukt niet alles en dat is prima, maar als ANDEREN je ervan weerhouden je geluk na te streven, is wat anders dan jezelf verwijten dat iets niet gaat. Verder is het natuurlijk gemakkelijk gezegd vanaf een gouden troon, letterlijk.

Verder vind ik die eerste zin enorm hard. Omdat er mensen zelfmoord plegen om reden X, is het niet nodig proberen te voorkomen dat mensen zelfmoord plegen om reden Y?

Ik heb een kind dat ook niet aan de maatstaven kan voldoen, ik heb me altijd door hem laten vertroosten als hij weer een zware teleurstelling en tegenslag moest incasseren.
Het leven is niet maakbaar.


Niet 100% maakbaar, dat klopt, maar ik begrijp het niet zo dat als mensen het deel van hun leven dat WEL maakbaar is, benutten, dat mensen dan zo geprikkeld doen. Ik geloof geen moment dat het is omdat jouw tegenslagen niet maakbaar zijn, dat je anderen hun overwinningen niet gunt, namelijk.

Dat ik begrijp dat dit heel moeilijk is, een heel zwaar kruis om te dragen.


Vandaar dat mensen zich zo bevrijd voelen als ze dat kruis eindelijk afleggen.

De Bijbel legt je niets op. In de Bijbel staan antwoorden op je vragen.


Mensen die de Bijbel lezen, leggen je echter wel vanalles op. En op de vraag of iemand met 2 X-chromosomen maar OOK een SRY-gen man of vrouw is, wat is het antwoord dan? Ik begon deze thread dan ook met "Man en Vrouw schiep Hij hen." Een van de twee dus, welke? En zeker niets er tussenin.

Een oude zegswijze: Ik klaagde dat ik geen schoenen had, totdat ik iemand zag die geen voeten had.
Mortlach, ik bruin niet zo snel, dus als ik een pleister opplak, zie je dat ook. Lekker boeiend, zo blij dat er pleisters zijn, tegenwoordig ook waterbestendige en vingerpleisters (die blijven langer zitten, ook als je vaak met je handen in het water zit) :D


Zo jammer dat je de achterliggende gevoelens niet begrijpt, of niet wilt begrijpen. Ikzelf vind het niet iets om de spot mee te steken. Natuurlijk is er altijd meer leed te vinden. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er tal van mensen in een maatschappij leven die hen elke dag honderden keren subtiek duidelijk maakt dat ze er niet in thuis horen, dat ze minder waard zijn dan anderen. Die pleister is maar een voorbeeld, net als de binaire keuze voor gender op overheidsformulieren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten