“Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor pindas83 » 06 dec 2019 23:03

katherina schreef:Als ik je reactie lees voel ik aan dat je denkt dat ik mijn opa en zijn denkbeelden niet respecteerde. Dat deed ik wel! Het was een rechtlijnige en gelovige man, maar ook iemand die van een lolletje hield. Als je mij vraagt wat een refo van het stijle soort is, dan heb ik dat in erg grove streken geschreven. Je begreep me echter wel direct!
Ik begrijp dat je de omschrijving onvriendelijk vind, maar ik heb dat niet zo bedoeld, ik wilde slechts een beeld neerzetten.


Natuurlijk deed je dat, dat merk je uit je andere post ook. Veel mensen hier herkennen dit beeld ook vast wel en snappen dat je dat niet vervelend bedoelt.

Persoonlijk vind ik het huwelijk wel een meerwaarde. Wij hebben ook gehokt, dat ontstond min of meer gewoon doordat ik op mezelf ging wonen en vriendin (nu vrouw) steeds meer kastruimte innam tot het moment kwam dat 1 kast niet meer voldoende was. Op het moment dat ik op verschillende plekken in het huis kaarsjes en tierelantijntjes ontdekte wist ik zeker dat ik samenwoonde.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor K80 » 07 dec 2019 08:10

pindas83 schreef:Natuurlijk deed je dat, dat merk je uit je andere post ook. Veel mensen hier herkennen dit beeld ook vast wel en snappen dat je dat niet vervelend bedoelt.

Persoonlijk vind ik het huwelijk wel een meerwaarde. Wij hebben ook gehokt, dat ontstond min of meer gewoon doordat ik op mezelf ging wonen en vriendin (nu vrouw) steeds meer kastruimte innam tot het moment kwam dat 1 kast niet meer voldoende was. Op het moment dat ik op verschillende plekken in het huis kaarsjes en tierelantijntjes ontdekte wist ik zeker dat ik samenwoonde.


Herkenbaar, woonde ook al op mezelf.
Ik merkte het ook aan de hoeveelheid lange haren in het douche putje. ;)
En tierelantijntjes inderdaad, echt meidenspul.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor MoesTuin » 09 dec 2019 20:14

K80 schreef:
Wij hebben allemaal samen gewoond, en bij elk kind hebben mijn ouders gezegt dat ze dat niet fijn vonden.
Maar wel gelijk onze keuze gerespecteerd.
En daarna ook niets meer over gezegt. Krijg je toch alleen maar ruzie om. Wel waren ze natuurlijk
blij als er getrouwd werd.
Een tante had wel de grootste woorden over met onze ouders, ze vond het raat dat mijn ouders het samenwonen accepteerden. Op een manier alsof mijn ouders niet goed deden opvoeden.
Tot haar kinderen het ook deden....


Ja precies, dat ja, een ander die het zo veel beter weet hoe het hoort vanuit een zeer beperkt blikveld...
Tenen Krommend...
Totdat het ze in hun eigen straatje ermee te maken krijgen... :^o
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor ben db bd » 10 dec 2019 13:39

nou heb ik mijn mening al eerder gegeven op het forum, maar omdat ik het zo met mijzelf eens ben :wink: , hier dus nogmaals: :D
Trouwen of samenwonen? Doe het allebei maar, zeg ik dan. :)
We hebben hier meerdere erbij betrokken partijen. Maar de belangrijkste vind ik God, onze grote Schepper.
Zijn scheppingsopdracht was: "ga heen en vermenigvuldig u."
En daar gaan we voor mij al zwaar de mist in, ook als kerkmensen, op enkele uitzonderingen na.
Want een huwelijk vind ik primair ten behoeve van het voortbrengen van voor de eeuwige heerlijkheid bedoelde kinderen.
Daarom verfoeit onze Schepper m.i. ook homohuwelijken, ze Zijn naar de scheppingsopdracht toe, onvruchtbaar.
Ik denk dat onze anticonseptuele kinderbeperking ook een miskennen is van de scheppingsopdracht.
Een slimmerik zal dan opmerken dat de Heere nergens een aantal kinderen voorschrijft... Hij noemt ze echter wel allemaal een zegen!

Het bijkomende gevolg is nu ook dat wij als autochtone bevolking steeds meer inkrimpen, uiteraard op de moslims na, welke 'uitbreken in menigvuldigheid'. Minstens 5 kinderen per vrouw, schrijft kalief Recep Tayyip Erdogan voor.
Samen met andere factoren is dit mede een oorzaak van de snelle islamisering van Europa, wat m.i. niet Gods (wel satans) bedoeling was.

Dan haal ik een strenge Goddelijke natuurwetsmatigheid aan, wie hem onderuit haalt mag het zeggen: 'een huwelijk wordt in bed gesloten.'
Zelfs met een hoer geldt die orde zo, zei de Heere Jezus Zelf, weten we nog?
Daarom is het ook m.i. een keihard feit dat gemeenschap vóór het huwelijk niet bestaat!
Gemeenschap met elkaar hebben, het verbreken van het door God aangebrachte zegel, is een huwelijkssluiting met het van God gegeven doel tot voortplanting, vermenigvuldiging. Los van wat wij daar allemaal bij verzonnen hebben aan lieden die er wat over te zeggen willen hebben.

Wil ik dan zomaar afscheid nemen van onze cultuur? Nee hoor, die vind ik tot op zekere hoogte heel waardevol. Maar niet bepalend!
Heel de vraag trouwen of samenwonen, vind ik dus niet eerlijk naar onze Schepper toe.
Maar zullen we eens onze Bijbel open slaan en kijken hoe bijvoorbeeld Isaäk tot een huwelijk kwam onder Gods wonderbare leiding?
Gen.24:15 e.v. "Hij was nog niet uitgesproken of daar kwam Rebekka aan, de dochter van Betuël, de zoon van Milka, de vrouw van Abrahams broer Nachor; zij droeg een kruik op haar schouder. Het was een mooi meisje; zij had de huwbare leeftijd en nog geen man had omgang met haar gehad".

(KBS '95) verder bij vers 62: "Isaak was terug gekomen van de bron Lachai-Roï, hij woonde toen in de Negeb. Bij het vallen van de avond ging hij buiten wat afleiding zoeken (HSV om te bidden in het veld); toen hij zijn ogen opsloeg, zag hij ineens kamelen aankomen.
Ook Rebekka keek op, en toen zij Isaak zag, liet zij zich van haar kameel glijden en vroeg aan de dienaar: 'Wie is die man daar, die over het veld naar ons toe komt?' De dienaar antwoordde: 'Dat is mijn meester.'
Toen deed zij haar sluier voor. De dienaar vertelde Isaak alles wat hij gedaan had. Daarop bracht Isaak Rebekka in zijn tent (HSV in de tent van zijn moeder Sara) en nam haar tot vrouw. Isaak kreeg haar lief en vond troost voor het verlies van zijn moeder.

Eigenlijk vind ik heel de volgorde in de HSV de zuiverste: "En hij nam Rebekka en zij werd hem tot vrouw en hij had haar lief."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2019 14:31

K80 schreef:Herkenbaar, woonde ook al op mezelf.
Ik merkte het ook aan de hoeveelheid lange haren in het douche putje. ;)
En tierelantijntjes inderdaad, echt meidenspul.

Ik ben echt niet van de prins-op-het-witte-paard-stichting, maar als je vanwege de lange haren in het doucheputje erbij bepaald wordt: hé, ik woon samen, dat is waar ook, dan kun je er net zo goed ook weer af. Hé, geen lange haren meer in het doucheputje, is dat even fijn.
ben db bd schreef:Wil ik dan zomaar afscheid nemen van onze cultuur? Nee hoor, die vind ik tot op zekere hoogte heel waardevol. Maar niet bepalend!

En je hebt niet in de gaten dat je zodoende meedoet met het seculiere gedachtengoed?
pindas83 schreef:Persoonlijk vind ik het huwelijk wel een meerwaarde. Wij hebben ook gehokt, dat ontstond min of meer gewoon doordat ik op mezelf ging wonen en vriendin (nu vrouw) steeds meer kastruimte innam tot het moment kwam dat 1 kast niet meer voldoende was. Op het moment dat ik op verschillende plekken in het huis kaarsjes en tierelantijntjes ontdekte wist ik zeker dat ik samenwoonde.

Hokken, boterbriefje, allemaal benamingen voor een door God ingesteld uniek verbond, dat tussen 1 man en 1 vrouw.
En ook hier is het bepalend dat er opeens een vrouw in huis was, kaarsjes en tierelantijntjes.
En dan mag je je niet beledigd voelen als vrouw?

Op het moment dat er vuile sokken over de grond slngerden, dopje niet op de tandpasta werd gedaan, tandpastaspetters op de badkamerspiegel verschenen, wist ik dat ik een man in huis had. :muhahaha:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor K80 » 10 dec 2019 15:29

Hey Chaya

Het is wel heel duidelijk als een man alleen woont qua inrichting of wanneer een vrouw bij zit. Die willen over het algemeen iets meer gezelligheid in huis. Bij mij hield dat in dat mijn trekker miniaturen de woonkamer moesten gaan verlaten. :P
Een beetje een grapje maken moet toch kunnen toch?
Toch een bijzonder moment wanneer je je sleutel geeft aan je vriendin, zodat ze zelf naar binnen kan.
Dit is dan weer de stap voor het samen wonen.

@Ben bd db Jij vind dat anticonceptie niet kan en dat je het maar moet laten komen?
Dus jong trouwen en dan het resultaat dat je op je 40ste maar 15 kinderen moet verzorgen.
Fijn voor de vrouw, als fok koe. Zo dacht mijn opa ook. Heb mijn oma nooit gekend, is gestorven in het kraambed voor haar 40ste bij nummer 13.
Volgens mijn moeder door complete lichamelijke uitputting. De artsen hadden al veel gewaarschuwd. Maar ja, dat telt niet.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Chaya » 10 dec 2019 15:47

K80 schreef:Een beetje een grapje maken moet toch kunnen toch?
Toch een bijzonder moment wanneer je je sleutel geeft aan je vriendin, zodat ze zelf naar binnen kan.
Dit is dan weer de stap voor het samen wonen.

Grappig dat je dit dan weer traditioneel doet. :D
K80 schreef:Ben bd en Jij vind dat anticonceptie niet kan en dat je het maar moet laten komen?
Dus jong trouwen en dan het resultaat dat je op je 40ste maar 15 kinderen moet verzorgen.
Fijn voor de vrouw, als fok koe.

Dat heb ik toch niet gezegd? En je gaat nu als een shorttracker door de bocht zeg.

Zelf ben ik geen voorstander van jong trouwen.
Ik stond vrij jong ook op punt van trouwen, maar gelukkig ging dat niet door.
In mijnen tijd - sprak opoe - was de druk om verkering te hebben en dan snel te trouwen, erg groot.
Ik ontsprong die dans.
Daarna heb ik nog een paar heerlijke vrije jaren van zelfontplooiing gekend.

En die 15 kinderen komen niet uit de bloemkool he, daar moet je wel even iets voor doen. :wink:
Niet elke vrouw is ook even vruchtbaar. Dus als jij een voorbeeld van een opa en oma aanhaalt, wil dat niet zeggen
dat het altijd en overal zo gebeurt.
Ik denk dat het probleem ongewenste kinderloosheid weleens groter kan zijn dan vroeger.
K80 schreef:Volgens mijn moeder door complete lichamelijke uitputting. De artsen hadden al veel gewaarschuwd. Maar ja, dat telt niet.

In die tijd moest de vrouw zich onderwerpen aan de man - en zijn lusten.
De zelfbewuste meiden van nu zijn zo echt niet meer.
Maar ook tijdens samenwonen kunnen dergelijke onfrisse praktijken zich voordoen.

En waar ik dan wel benieuwd naar ben, is jouw reactie op deze schrijnende vraag
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... a-misbruik

in de zin van: wat zou jij doen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor MoesTuin » 10 dec 2019 16:24

K80 schreef:
Toch een bijzonder moment wanneer je je sleutel geeft aan je vriendin, zodat ze zelf naar binnen kan.




Chaya schreef:Grappig dat je dit dan weer traditioneel doet. :D



Ik denk dat dit meer vanuit praktisch oogpunt wel van belang is :-k :lol: :lol: :lol:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor ben db bd » 10 dec 2019 18:32

ben db bd schreef:
Wil ik dan zomaar afscheid nemen van onze cultuur? Nee hoor, die vind ik tot op zekere hoogte heel waardevol. Maar niet bepalend!
Chaya schreef toen: En je hebt niet in de gaten dat je zodoende meedoet met het seculiere gedachtengoed?

antw.: 'met onze cultuur' bedoel ik onze christelijke cultuur van netjes trouwen met stadhuis en kerk.

@Ben bd db Jij vind dat anticonceptie niet kan en dat je het maar moet laten komen?
Dus jong trouwen en dan het resultaat dat je op je 40ste maar 15 kinderen moet verzorgen.
Fijn voor de vrouw, als fok koe. Zo dacht mijn opa ook. Heb mijn oma nooit gekend, is gestorven in het kraambed voor haar 40ste bij nummer 13.
Volgens mijn moeder door complete lichamelijke uitputting. De artsen hadden al veel gewaarschuwd. Maar ja, dat telt niet.

Nou, ik vind dat als ik mijn Bijbel lees, dat in genormaliseerde mate Gods bedoeling lijkt. Dat is anders als hoe ook ik ermee omga.
Maar ik vind zelf wel dat we zwaar versagen in de vermenigvuldigingsopdracht, wat m.i. voorlopig invloed heeft op de eeuwigheid.
Dit is m.i. een Bijbelse benadering welke ik nooit verneem. M.i. wordt wellicht de nieuwe hemel en -aarde daardoor verder weg geschoven, omdat ik denk dat de Heere die niet slechts halfvol zal laten in de eeuwigheid, waarin er geen voortplanting meer zal zijn.

Zelf kom ik uit een nest van 3 kinderen en heb zelf 2 'nesten' van 3 kinderen, wegens 'ga terug naar af.'
Maar ik heb de tijd van de grote gezinnen ook nog meegemaakt, en die brachten de meest sociaal aangepaste kinderen voort.
Dat was van vóór de pil, dus werden mannen toen maatschappelijk geacht zich seksueel zeer verstandig te gedragen.
Dat kom ik zo overigens in m'n Bijbel niet tegen, maar wijsheid behoort lust wel in bedwang te houden, lijkt mij.
Daar behoren artsen natuurlijk ook wel een stem in te hebben, waar de meeste mensen toen ook wel naar luisterden hoor.
Echter na de seksuele revolutie is heel de cultuur volkomen op hol geslagen, wat zichtbaar nog steeds voortgaat.

M.i. denkt niemand er nog over na, waarom de Schepper aan de bedoelde voortplanting zulke sterke gevoelens heeft verbonden.
Persoonlijk vind ik anticonceptie wel een zegen, maar de nieuwe aarde moet wel vol worden, en daar kunnen naar mijn logische berekening vele tientallen miljarden gezaligden een eeuwig gelukkige plaats bekomen, wat nu voorbereid wordt, toch?

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor K80 » 10 dec 2019 19:58

Chaya schreef:Grappig dat je dit dan weer traditioneel doet. :D

-----Klopt, ben een echte romanticus.

Dat heb ik toch niet gezegd? En je gaat nu als een shorttracker door de bocht zeg.

-------Had het niet over jou, maar op de opmerking van Ben

Zelf ben ik geen voorstander van jong trouwen.
Ik stond vrij jong ook op punt van trouwen, maar gelukkig ging dat niet door.
In mijnen tijd - sprak opoe - was de druk om verkering te hebben en dan snel te trouwen, erg groot.
Ik ontsprong die dans.
Daarna heb ik nog een paar heerlijke vrije jaren van zelfontplooiing gekend.

--------Groot gelijk en heel gezond. Mijn ouders hadden het denk ik erg gevonden als ik al BV op mijn 20ste zou -trouwen.
Ons ma verteld wel eens dat een erg jong stelletje van net 20 gaan trouwen uit de kerk. Halzen noemt ze dat met medelijden. Ik zeg dan altijd dat dat maar om 1 reden is. Krijg ik een "jonge toch" terug met een grijns op haar gezicht.

En die 15 kinderen komen niet uit de bloemkool he, daar moet je wel even iets voor doen. :wink:
Niet elke vrouw is ook even vruchtbaar. Dus als jij een voorbeeld van een opa en oma aanhaalt, wil dat niet zeggen
dat het altijd en overal zo gebeurt.
Ik denk dat het probleem ongewenste kinderloosheid weleens groter kan zijn dan vroeger.

------Mijn moeder heeft wel eens gezegt dat ze er altijd goed oplette qua anticonceptie. Zeer vruchtbaar, ooit een keer over gestapt op een lichtere pil, want dat kon wel volgens de huisarts. Ta da, daar was mijn jongste broertje er ineens.

In die tijd moest de vrouw zich onderwerpen aan de man - en zijn lusten.
De zelfbewuste meiden van nu zijn zo echt niet meer.

--------Gelukkig niet, een sterke meid is op haar toekomst voorbereid.

Maar ook tijdens samenwonen kunnen dergelijke onfrisse praktijken zich voordoen.

--------Zekers, moet je eens in tokkie wijken kijken

En waar ik dan wel benieuwd naar ben, is jouw reactie op deze schrijnende vraag
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... a-misbruik

-------Ik kom er zo op terug. Eerst ff de vraag lezen.

in de zin van: wat zou jij doen?
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor K80 » 10 dec 2019 20:10

Chaya schreef:
En waar ik dan wel benieuwd naar ben, is jouw reactie op deze schrijnende vraag
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... a-misbruik

in de zin van: wat zou jij doen?


Ik kan het haast niet geloven, vind het echt heel erg voor beide.
In de 40? Wellicht al meer dan 10 jaar getrouwd?
Verschrikkelijk zeg, denk ook een bepaald soort man als ik eerlijk ben. Nooit seks gehad en in de 40 en eigenlijk nog redelijk rustig onder blijven.
Lijkt me het aller ergste wat er in een liefdes relatie/huwelijk kan gebeuren. Dat je als broer en zus leeft. Geen kus bij thuis komst, een knuffel voor het slapen gaan. Nooit Lepeltje lepeltje in slaap vallen samen.
En nooit vrijen.

Persoonlijk zou ik nooit in een huwelijk stappen/ samenwonen, zonder eerst seks gehad te hebben.
Kan me daar ook niets bij voorstellen.
Erg hoor, als het in bed niet klikt. Heb het mee gemaakt, wordt vaak gezegd dat dat niet kan, maar mooi wel dus.

Echt respect voor de vraagsteller dat hij al zolang bij zijn vrouw blijft en zo als maagd wilt blijven leven.
Maar laten we eerlijk zijn. Hij doet zich toch wel veel tekort. Als ik hem was, had ik er enkel jaar begrip voor kunnen hebben, maat daarna toch wel een scheiding aangevraagd. Mijn zus heeft een paar jaar in een totaal seksloos huwelijk gezeten. Stond regelmatig huilend aan de deur. Ga je gewoon kapot aan. Blij dat ze gescheiden is, ze heeft er alles aan gedaan, maar hij wilde geen kant op.

Wat ik me wel afvraag, is of die vrouw het voor het huwelijk hem heeft verteld? Dat ze problemen heeft met seksualiteit om de verschrikkelijke reden wat misbruik is.
Als ze dit niet heeft gedaan kan dat niet door de beugel, hij kan nu geen kant op.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor K80 » 10 dec 2019 20:15

ben db bd schreef:antw.: 'met onze cultuur' bedoel ik onze christelijke cultuur van netjes trouwen met stadhuis en kerk.


Nou, ik vind dat als ik mijn Bijbel lees, dat in genormaliseerde mate Gods bedoeling lijkt. Dat is anders als hoe ook ik ermee omga.
Maar ik vind zelf wel dat we zwaar versagen in de vermenigvuldigingsopdracht, wat m.i. voorlopig invloed heeft op de eeuwigheid.
Dit is m.i. een Bijbelse benadering welke ik nooit verneem. M.i. wordt wellicht de nieuwe hemel en -aarde daardoor verder weg geschoven, omdat ik denk dat de Heere die niet slechts halfvol zal laten in de eeuwigheid, waarin er geen voortplanting meer zal zijn.

Zelf kom ik uit een nest van 3 kinderen en heb zelf 2 'nesten' van 3 kinderen, wegens 'ga terug naar af.'
Maar ik heb de tijd van de grote gezinnen ook nog meegemaakt, en die brachten de meest sociaal aangepaste kinderen voort.
Dat was van vóór de pil, dus werden mannen toen maatschappelijk geacht zich seksueel zeer verstandig te gedragen.
Dat kom ik zo overigens in m'n Bijbel niet tegen, maar wijsheid behoort lust wel in bedwang te houden, lijkt mij.
Daar behoren artsen natuurlijk ook wel een stem in te hebben, waar de meeste mensen toen ook wel naar luisterden hoor.
Echter na de seksuele revolutie is heel de cultuur volkomen op hol geslagen, wat zichtbaar nog steeds voortgaat.

M.i. denkt niemand er nog over na, waarom de Schepper aan de bedoelde voortplanting zulke sterke gevoelens heeft verbonden.
Persoonlijk vind ik anticonceptie wel een zegen, maar de nieuwe aarde moet wel vol worden, en daar kunnen naar mijn logische berekening vele tientallen miljarden gezaligden een eeuwig gelukkige plaats bekomen, wat nu voorbereid wordt, toch?


Kom ook uit een groot gezin. Echt gezellig altijd.
Persoonlijk vind ik dat de aarde meer dan genoeg mensen heeft.
Daar waar bijna geen anticonceptie is, groeit het de pan uit. Zijn ook de gebieden waar voor de huidige bevolking geen werk of genoeg voedsel is.

In de seksuele revolutie was er denk ik veel meer vrijheid blijheid dan nu.
Wordt altijd weer zwaar overtrokken. Net of elke jonge ongelovige vrouw/meid man/jongen elke weekend met een ander het bed in duikt.
Zijn echt maar enkele op heel de Nederlandse bevolking.
Het gros wilt liefde en trouw, in welke vorm dan ook.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor pindas83 » 10 dec 2019 22:42

Chaya schreef:Hokken, boterbriefje, allemaal benamingen voor een door God ingesteld uniek verbond, dat tussen 1 man en 1 vrouw.
En ook hier is het bepalend dat er opeens een vrouw in huis was, kaarsjes en tierelantijntjes.
En dan mag je je niet beledigd voelen als vrouw?


Van mij mag alles maar waarom zou jij je beledigd voelen als ik dit schrijf?

Chaya schreef:
Op het moment dat er vuile sokken over de grond slngerden, dopje niet op de tandpasta werd gedaan, tandpastaspetters op de badkamerspiegel verschenen, wist ik dat ik een man in huis had. :muhahaha:


Met alle goede wil van de wereld kan ik hier niet beledigd om zijn :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23579
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2019 23:41

ben db bd schreef:nou heb ik mijn mening al eerder gegeven op het forum, maar omdat ik het zo met mijzelf eens ben :wink: , hier dus nogmaals: :D
Trouwen of samenwonen? Doe het allebei maar, zeg ik dan. :)
We hebben hier meerdere erbij betrokken partijen. Maar de belangrijkste vind ik God, onze grote Schepper.
Zijn scheppingsopdracht was: "ga heen en vermenigvuldig u."
En daar gaan we voor mij al zwaar de mist in, ook als kerkmensen, op enkele uitzonderingen na.
Want een huwelijk vind ik primair ten behoeve van het voortbrengen van voor de eeuwige heerlijkheid bedoelde kinderen.
Daarom verfoeit onze Schepper m.i. ook homohuwelijken, ze Zijn naar de scheppingsopdracht toe, onvruchtbaar.
Ik denk dat onze anticonseptuele kinderbeperking ook een miskennen is van de scheppingsopdracht.
Een slimmerik zal dan opmerken dat de Heere nergens een aantal kinderen voorschrijft... Hij noemt ze echter wel allemaal een zegen!

Het bijkomende gevolg is nu ook dat wij als autochtone bevolking steeds meer inkrimpen, uiteraard op de moslims na, welke 'uitbreken in menigvuldigheid'. Minstens 5 kinderen per vrouw, schrijft kalief Recep Tayyip Erdogan voor.
Samen met andere factoren is dit mede een oorzaak van de snelle islamisering van Europa, wat m.i. niet Gods (wel satans) bedoeling was.

Dan haal ik een strenge Goddelijke natuurwetsmatigheid aan, wie hem onderuit haalt mag het zeggen: 'een huwelijk wordt in bed gesloten.'
Zelfs met een hoer geldt die orde zo, zei de Heere Jezus Zelf, weten we nog?
Daarom is het ook m.i. een keihard feit dat gemeenschap vóór het huwelijk niet bestaat!
Gemeenschap met elkaar hebben, het verbreken van het door God aangebrachte zegel, is een huwelijkssluiting met het van God gegeven doel tot voortplanting, vermenigvuldiging. Los van wat wij daar allemaal bij verzonnen hebben aan lieden die er wat over te zeggen willen hebben.

Wil ik dan zomaar afscheid nemen van onze cultuur? Nee hoor, die vind ik tot op zekere hoogte heel waardevol. Maar niet bepalend!
Heel de vraag trouwen of samenwonen, vind ik dus niet eerlijk naar onze Schepper toe.
Maar zullen we eens onze Bijbel open slaan en kijken hoe bijvoorbeeld Isaäk tot een huwelijk kwam onder Gods wonderbare leiding?


Eigenlijk vind ik heel de volgorde in de HSV de zuiverste: "En hij nam Rebekka en zij werd hem tot vrouw en hij had haar lief."


Ja denkbeelden komen voort uit angst dat de moslims in de meerderheid komen. Maar de vermenigvuldigingsopdracht golden toen de aarde leeg was. Aan Adam en Eva (twee mensen) en Noach. 8 mensen waarvan mogelijk 6 samen kinderen konden krijgen? De mens had de opdracht gekregen om haar (weer) te bevolken.

Nergens wordt die opdracht later toen de aarde bevolkt was, herhaald. Sterker nog, in plaats van die opdracht te herhalen zegt Paulus tegen christenen dat ze misschien beter alleen kunnen blijven. In een tijd dat christenen nog veel meer in de minderheid waren dan nu. Logisch want de Bijbelse opdracht geeft ook aan wanneer / tot wanneer die opdracht geldt: wees vruchtbaar, wordt talrijk, bevolk de aarde. Niet iets van: zorg dat je in de meerderheid komt als christenen. En dan kan je zeggen wat je wil maar aan die opdracht is ruimschoots voldaan. De aarde is bevolkt en de mensen zijn talrijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “Trouwen, of samenwonen?” - vragen

Berichtdoor Chaya » 11 dec 2019 12:50

K80 schreef:Persoonlijk vind ik dat de aarde meer dan genoeg mensen heeft.

Weet jij het beter dan God?
Marnix schreef:Nergens wordt die opdracht later toen de aarde bevolkt was, herhaald. Sterker nog, in plaats van die opdracht te herhalen zegt Paulus tegen christenen dat ze misschien beter alleen kunnen blijven.

Dat heeft te maken met de dienst voor de Heere. Wie een gezin heeft, heeft minder tijd en gelegenheid daarvoor. Maar Paulus was zelf ongehuwd, en die keek anders tegen het huwelijk aan dan degenen die wel getrouwd waren.
pindas83 schreef:Van mij mag alles maar waarom zou jij je beledigd voelen als ik dit schrijf?

Het klinkt denigrerend, een vrouw brengt de tierelantijnjes en kaarsje in huis.
Terwijl in de praktijk heel vaak blijkt dat een vrouw ervoor zorgt dat het opgeruimd en schoon is!
De meeste mannen zien niet eens dat er hoognodig gestofzuigd moet worden of dat er overal troep ligt.

Een mooi artikel, waarin het trouwverbond wordt uitgelegd:
AANDACHTIG - SAMENWONEN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten