de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor Prisma23 » 23 nov 2019 14:09

Zie dit artikel in het RD van vandaag

https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-pub ... -1.1612431

ik begrijp hier echt helemaal niets van, kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor benefietdiner » 23 nov 2019 19:54

Boekje kan regelrecht de prullenbak in want het genoemde onderscheid wordt niet gemaakt.
https://www.digibron.nl/search/detail/9 ... beloften/1

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor Prisma23 » 24 nov 2019 00:04

Fijn dat jullie op mijn vraag ingaan, bedankt.

Maar dat stukje in digibron helpt mij ook niet echt. Zal wel komen omdat ik slechts HAVO heb.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor benefietdiner » 24 nov 2019 10:04

Prisma23 schreef:Zie dit artikel in het RD van vandaag

https://www.rd.nl/kerk-religie/ggin-pub ... -1.1612431

ik begrijp hier echt helemaal niets van, kan iemand mij helpen?

Prisma23 schreef:Fijn dat jullie op mijn vraag ingaan, bedankt.

Maar dat stukje in digibron helpt mij ook niet echt. Zal wel komen omdat ik slechts HAVO heb.

Het is helemaal niet gek dat je het niet begrijpt.

Je moet weten dat deze twee denominaties de Gereformeerde Gemeenten (GG) en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGinN) al jaren bezig zijn om weer tot eenheid te komen en dat lukt maar niet.

In 1953 zijn deze denominaties van elkaar gescheurd / gescheiden.
Omdat misschien 80 % (mijn interpretatie) niet begrijpt waarom deze scheiding / scheuring om gaat wordt er steeds weer door 'diehards' geprobeerd duidelijk te maken waar het om gaat. Ook weer in dit boekje dus.

Ik zal een poging wagen / proberen het duidelijk te maken.

1. Verbondsbelofte = oudtestamentisch / wet
2. Evangeliebeloften=nieuwtestamentisch / evangelie
1. In het oude testament wordt de zaligheid belooft door het houden van de wet
2. In het nieuwe testament wordt de zaligheid belooft door geloof in Jezus

De GGinN zeggen dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen punt 1 en 2.

Door middel van dat boekje ‘wet en evangelie’ beschuldigd de GGinN de GG er van dat ze dat wel doen.

De beschuldiging van de GGinN naar de GG is dat ze ‘te ruim’ het evangelie verkondigen.

Dat ‘te ruim’ houd volgens de GGinN in dat de GG een evangelie verkondiging waarin de wet ontbreekt, dat is dus volgens de GGinN ruim evangelie verkondigen, vervolgens is ‘wet prediking’ = ‘zonde kennis’ prediken.

Het moet ook volgens de juiste volgorde gepredikt worden eerst zonde kennis (wet) dat verlossing (evangelie).

Kun je het nog volgen? Ik zei het al dat de meest mensen in de GGinN en inde GG er niets van snappen.

helemaal niet gek dat jij er ook niets van snapt.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor benefietdiner » 24 nov 2019 13:00

irmo schreef:Jawel. Maar kun je dan nog even Geduld hebben tot vanavond? Dan kan ik een uitgebreide reactie schrijven. :wink: :D

irmo schreef:Jij begrijpt het dus ook niet, da's duidelijk :roll: #-o

vertel :-k

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor Prisma23 » 25 nov 2019 07:47

ik plak eerste de hele tekst maar uit het RD, kunnen we die niet meer kwijt raken.

Het kerkelijk bureau van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) publiceert deze week op verzoek van de synode het boekje ”Wet en Evangelie”. Het gaat om „de kerninhoud van de prediking van Gods Woord.” Drie vragen aan R. A. van der Garde, secretaris van het deputaatschap contact met kerken (DCK) van de GGiN.

Vanwaar deze publicatie, wat was de aanleiding?

„Dit boekje is geschreven als antwoord op de vraag of de leer van Gereformeerde Gemeenten in Nederland op een begrijpelijke wijze duidelijk gemaakt zou kunnen worden, ook voor jongeren. Aanleiding was dat, tijdens de besprekingen met het deputaatschap kerkelijke eenheid (DKE) van de Gereformeerde Gemeenten, gesproken is over verschillen in de leer tussen de beide kerkverbanden.

Tijdens een synodevergadering van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland is naar aanleiding hiervan het besluit genomen om te komen tot een beknopte publicatie.

Die is nu uitgemond in het boekje ”Wet en Evangelie”. Dit boekje is inmiddels door de generale synode van 2019 vastgesteld.”

Wat willen de GGiN hiermee bereiken: intern inkaderen waarvoor de kerk staat, of naar buiten vertellen: dit zijn wij?

„Het gaat er ons in de eerste plaats om om intern aan te geven waarvoor de kerk staat. Maar deze publicatie wil ook een boodschap afgeven naar buiten.”

In de inleiding staat: Sinds de jaren vijftig is er al veel geschreven over de inhoud van de prediking, over de plaats van de beloften en over het aanbod van genade. Nu zijn er nieuwe vragen bij gekomen. Welke zijn die?

„Het gaat om de vragen rond het onderscheid dat binnen de Gereformeerde Gemeenten wordt gemaakt inzake de evangeliebeloften en de verbondsbeloften. Kennelijk zijn er twee soorten van beloften van genade, enerzijds beloften die voor alle hoorders gelden, waarop ook alle hoorders rechten kunnen laten gelden en waarop alle hoorders dus kunnen pleiten, en andere beloften die alleen voor Gods kinderen zijn.

Wij zijn die mening niet toegedaan. Alle beloften van genade worden immers in Christus vervuld. Alle genade vloeit voort uit het eeuwige verbond der genade, en het gemaakte onderscheid tussen de evangeliebeloften en de verbondsbeloften wordt bij de oudvaders niet gevonden.

De uitdrukkingen worden beide gebruikt, maar dat de beloften Gods van genade voor de Zijnen op te delen zouden zijn in deze twee soorten, is naar onze overtuiging een nieuwe onderscheiding.

Dat leggen we uit in ”Wet en Evangelie”.”



Ik begin het te snappen geloof ik. Het gaat er om wat de oudvaders bedoelden. ZIe https://nl.wikipedia.org/wiki/Oudvader.
Dan zal ik dat dus moeten gaan lezen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor benefietdiner » 25 nov 2019 09:46

Prisma23 schreef:Ik begin het te snappen geloof ik. Het gaat er om wat de oudvaders bedoelden. ZIe https://nl.wikipedia.org/wiki/Oudvader.
Dan zal ik dat dus moeten gaan lezen.

:lol: succes met lezen maar ik kan je vooraf al zeggen dat de oudvaders net zo verschillen als de twee denominaties waar we het hier over hebben. #-o

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor irmo » 25 nov 2019 16:23

Prisma23 schreef:
Ik begin het te snappen geloof ik. Het gaat er om wat de oudvaders bedoelden. ZIe https://nl.wikipedia.org/wiki/Oudvader.
Dan zal ik dat dus moeten gaan lezen.



Nou uhh nee. Niks mis met Oudvaders lezen, maar dat is niet wat hij bedoelt. Het is weer een zoveelste poging tot polarisatie met de GG, mijns inziens. Maar snap je het nou? :wink: :D

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor Prisma23 » 25 nov 2019 19:12

Weet iemand of je oudvaders ergens kan downloaden of online lezen? De auteursrechten zijn allang verlopen neem ik aan.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor benefietdiner » 25 nov 2019 19:32

Het Reformatorisch Dagblad vermeld vandaag een reactie van de CGK Ds. Egas uit Damwoude over het boekje Wet en Evangelie.

Er stond:

De christelijke gereformeerde predikant uitte zich kritisch over voor het boekje ”Wet en Evangelie” dat de Gereformeerde Gemeenten in Nederland vorige week uitgaven. „Wat moet dat worden als we allemaal boekjes gaan uitgeven om ons eigen gelijk binnen de kleine reformatorische kring te benadrukken? We twisten over middelmatige zaken.”

Op een vraag over de samensprekingen tussen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Gereformeerde Gemeenten zei ds. Brugge te vrezen dat er niet genoeg vertrouwen is tussen beide kerkverbanden of dat men bang is voor de gevolgen om verder te gaan. „Er zijn nog veel pijnpunten gebleven na de kerkscheuring van 1953. Het is bij een kennisnemen van elkaars standpunten gebleven.”

Ds. Egas stelde dat angst niet mag regeren en dat het ongeestelijk is als mensen niet naar eenheid willen streven. Het gaat hier volgens de predikant uit Damwoude om een bevel van God. Hij wees erop dat veel jongeren door de achterdeur van de kerk vertrekken vanwege het onderlinge kerkelijke gekrakeel. „Mensen die niet willen, moeten leren buigen.”


helemaal eens met Egas.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor benefietdiner » 25 nov 2019 19:37

Prisma23 schreef:Weet iemand of je oudvaders ergens kan downloaden of online lezen? De auteursrechten zijn allang verlopen neem ik aan.

http://www.dewoesteweg.nl/oudvaders/

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor Prisma23 » 26 nov 2019 17:46

benefietdiner schreef:http://www.dewoesteweg.nl/oudvaders/

Dank voor de link.
Wel leuk om te lezen. Ik ga eens verder zoeken naar Engelse teksten omdat niet te zien is welke aspecten van de schrijver zijn en welke van de vertaler. De stijl van schrijven is heel bijzonder. Vaak wordt er een vraag opgeworpen die retorisch klinkt maar als verrassing komt er toch een antwoord. Dit is een alleraardigste techniek om een soort verband aan te brengen in verder onsamenhangend betoog. Wordt ook door diverse hedendaagse politici toegepast. Waar het nu echt over gaat, welke punt deze oudvaders nu willen maken snap ik nog niet. Ik moet er eerst eens een paar uurtjes in grasduinen.

Gebruikersavatar
hansvanburen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 apr 2020 18:48
Locatie: Barneveld

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor hansvanburen » 17 sep 2020 12:50

benefietdiner schreef:Ik zal een poging wagen / proberen het duidelijk te maken.
1. Verbondsbelofte = oudtestamentisch / wet
2. Evangeliebeloften=nieuwtestamentisch / evangelie
1. In het oude testament wordt de zaligheid belooft door het houden van de wet
2. In het nieuwe testament wordt de zaligheid belooft door geloof in Jezus

Mag ik vragen waarop u deze punten baseert?
Waar staat in de Bijbel dat men t.t.v. het Oude Testament behouden werd door het houden van de wet?
Hebreeën 11 spreekt toch andere taal.
Only when you're close to the truth, you can be close to the One Who gave the truth. (dr. Baruch Korman)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor benefietdiner » 17 sep 2020 15:14

hansvanburen schreef:Mag ik vragen waarop u deze punten baseert?
Waar staat in de Bijbel dat men t.t.v. het Oude Testament behouden werd door het houden van de wet?


Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de evangeliebeloften en de verbondsbeloften

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2020 07:33

hansvanburen schreef:Mag ik vragen waarop u deze punten baseert?
Waar staat in de Bijbel dat men t.t.v. het Oude Testament behouden werd door het houden van de wet?
Hebreeën 11 spreekt toch andere taal.


Mee eens. De wet maakt niet zalig maar liet mensen zien dat we niet zelf zalig kunnen worden. (De vloek van de wet). Hooguit waren er mensen die probeerden zalig te worden door zich aan de wet te houden en die zijn er nog steeds.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten