(bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 08:23

Yoshi schreef:Wat heb je er zelf aan gedaan om de lokale geloofsgemeenschap te helpen om beter te worden?
Heb je je aangemeld om de kindernevendienst te begeleiden zo nu en dan en in die werkgroep te gaan zitten?

Nee want ik kan met heel veel moeite mijn 3 kinderen erbij houden. Toen ik nog in die huiskerk zat, die er niet meer is, deed ik het liefst kinderdiensten, maar mijn kinderen zeiden laatst al: als jij het deed, werd het een chaos. Dan sprongen ze op het bed en gingen klieren, want het is toch je moeder maar. Weleens goeie filmpies voor ze gevonden die ze erg leuk vonden en bidden met ze gaat ook goed, maar ik moet er niet meer kinderen bij die gaan lopen klieren en waar je orde moet gaan lopen houden. In Tiel kreeg ik een dienst in Engels die ik kon vertalen en opleuken. Was je uren bezig, terwijl ik liever gewoon ging bidden of lofprijzen met mijn baby en dan kreeg je verveelde kinderen die niks wilden. 1 jochie was echt geinteresseerd en dronk alles in en bleef vragen en gaf zijn hart aan de Heer. Ik ga niet mensen hun kinderen opvoeden en bezig houden. Ben geen schooljuf. Daarbij is het: zoek het maar uit wat je doet. Bij je eigen kinderen best, maar geen klieren. Ga maar zelf doen.
Stel je voor dat ze dat zo met volwassenen doen. Wil je een goeie dienst? Nou ga 'm zelf maar houden. Doen ze eigenlijk ook. Er is niet een voorganger die meestal preekt en gebeden wordt er meestal niet. Het is gewoon dinges die een praatje houdt over iets.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 08:34

Die kinderdiensten vroeger, ik weet niet waar ie die info vandaan had, maar dat was nog een preek. Niet alleen bezig houden en kleuren. En dan hoefde je zelf niet voor voorganger te gaan spelen. Je kreeg je info.
Laatste jaren deed hij het weleens voor ze en ze hadden echt honger, maar klaagden dat het elke keer hetzelfde verhaaltje was. Hij had gewoon geen zin. Was alleen maar geinteresseerd in die ouwe lui. Ik zei weleens: gooi die dan in het bijgebouw en zet een film voor ze op en geef asjeblieft een goeie kinderdienst. Jij kan preken en orde houden en het zijn je eigen kinderen. Of geef mij info, dan probeer ik het wel en pech dan van de herrie, maar hij kan dat denk ik ook nergens vandaan plukken.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 08:40

In die andere kerk waar we eerst zaten hadden ze eindelijk hartstikke goeie kinderdiensten en hele goeie lui die dat echt konden en leuk vonden, maar helaas, toen moesten we weer vluchten voor een wolf, want die wolvenvoorganger hadden ze eruit gegooid en nu was er geen voorganger om de schapen te beschermen. Je moest maar niet zeuren.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 08:46

Lachen, had vroeger een vriendin. Die was hervormd. Zij deed de kinderdiensten en ze zei dat de dominee eens kwam, want ze hadden last van ze. De kinderen klommen op de kasten. Die kon ook voor geen meter orde houden. Juffrouw! Juffrouw! Nu is ze pastor in een ziekenhuis.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 08:53

Bij ons konden de kinderen ook altijd gewoon bij de zangdienst blijven. Overal waar ik ben geweest moesten ze ophoepelen na een paar liedjes. Hoe leren ze dan aanbidden?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 08:55

Ik kwam op m'n 14e/15e tot bekering bij Maasbach. Daar hadden ze hartstikke goeie jeugddiensten met een aparte jeugdleider. Die man gaat nu zelf een gemeente voor.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 10:07

Maar je hebt wel gelijk hoor. Ik moet het gewoon zelf gaan doen. Dan moet ik eerst mezelf uit de apathie bidden en dan de kinderen mee op sleeptouw nemen. Het was zoveel makkelijker toen je het met een groep kon doen. Zo simpel om je gebedsleven op peil te houden als er in ieder geval nog 5 zijn die het ook doen en als er studies en bidstonden zijn die je bij kunt wonen.
Laatst gewijzigd door coby6 op 01 okt 2019 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 10:33

Die man uit Wales deed het gewoon zelf. Die bad uren op een dag voor Wales. Die hospita dacht dat ie gek was. Zo'n beetje heel Wales bekeerd. Anderen gingen mee bidden. Maar het hing allemaal aan 1 man en zo'n vrouw verstierde het later.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 13:54

coby6 schreef:Een keer dacht ik: nou dan gaan we naar de kerk van m'n moeder in Zaltbommel. Zij zei dat ze zulke goeie diensten hadden voor de kinderen. 2 uur reizen. 's ochtends geen bussen. Peperdure taxi besteld. Kom je daar eindelijk aan om 10 uur. Goeie zangdienst. Gelukkig. Nog wat. Gaat er een man leuteren over zijn Israel reis en hahaha toen nam ik nog een halve liter bier. Kinderen kleurden een eierdoos. Dat was dus ook weer de laatste keer. Nooit meer.

Jij woont toch in de regio Arnhem?
Bezoek dan eens de CGK in Ede, de Tabernakel. Zou te doen zijn op de fiets als je aan die kant van Arnhem zou wonen.
Fijne gemeente, goede predikant, ds. A. Versluis.
Kijk maar eens op hun website.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 14:03

Chaya schreef:Jij woont toch in de regio Arnhem?
Bezoek dan eens de CGK in Ede, de Tabernakel. Zou te doen zijn op de fiets als je aan die kant van Arnhem zou wonen.
Fijne gemeente, goede predikant, ds. A. Versluis.
Kijk maar eens op hun website.

Oh bedankt. Ik ben weer aan het rond kijken op internet. In Deventer zit er ook 1. Nooit aan gedacht om die kant op te kijken. Dat is maar 1,5 uur reizen en dan ben je maar 4 minuten te laat bij de eerste mogelijkheid.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 14:20

Nou had ik er eentje die bidt. Kinderen moeten kwartier voor de dienst wegwezen. Andere dan. Zo dit klinkt leuk. Lol is het alleen maar hun visie.
https://www.filadelfiagemeente.org/over-ons.html
Zo'n soort kerk zoek ik:

https://youtu.be/_5xrD2g2Ceg

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2019 15:00

Chaya schreef:Jij woont toch in de regio Arnhem?
Bezoek dan eens de CGK in Ede, de Tabernakel. Zou te doen zijn op de fiets als je aan die kant van Arnhem zou wonen.
Fijne gemeente, goede predikant, ds. A. Versluis.
Kijk maar eens op hun website.


Hm, mijn vrouw heeft daar ontzettend slechte herinneringen aan. Dacht als (inmiddels) CGK-meisje die in het weekend thuis was: Ik zal op biddag of dankdag eens naar de kerk gaan. Was een CGK gewend waar je gewoon in broek mag komen en dacht dat dat in deze gemeente ook zo was. Had nog op internet gekeken, niets erover te vinden. Na afloop werd haar gevraagd om voortaan een rok aan te doen of anders helemaal achterin te gaan zitten. Vooral dat laatste viel niet zo goed. Daarna is ze er nooit meer teruggekomen en ging ze voortaan naar de NGK. Overigens wel weer een jaar of 14 gelden, Ds. van Amstel stond er toen.

Maar vraag me af of het echt iets is voor Coby. In Arnhem is de Koepelkerk een fijne gemeente Coby! :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 15:08

Marnix schreef:Hm, mijn vrouw heeft daar ontzettend slechte herinneringen aan. Dacht als (inmiddels) CGK-meisje die in het weekend thuis was: Ik zal op biddag of dankdag eens naar de kerk gaan. Was een CGK gewend waar je gewoon in broek mag komen en dacht dat dat in deze gemeente ook zo was. Had nog op internet gekeken, niets erover te vinden. Na afloop werd haar gevraagd om voortaan een rok aan te doen of anders helemaal achterin te gaan zitten. Vooral dat laatste viel niet zo goed. Daarna is ze er nooit meer teruggekomen en ging ze voortaan naar de NGK. Overigens wel weer een jaar of 14 gelden, Ds. van Amstel stond er toen.

Ten eerste kan er in 14 jaar veel veranderen. Als ik alleen maar naar mijn eigen gemeente kijk.
Ik heb vorig jaar een doopdienst bijgewoond in de GG en daar zaten ook vriendinnen of collega's van de moeder, met een broek aan.
En ik heb echt geen nare reacties gezien of gehoord.
Afgezien daarvan, iemand die gewend is om naar de kerk te gaan, kan weten dat in sommige kerken een lange broek als ongepast kledingstuk wordt gezien. Is het dan zo moeilijk om daar rekening mee te houden?
Als ik naar een OGG ga trek ik ook iets anders aan dan wanneer ik naar een PKN ga.
Kwestie van aanpassen.
Lukt toch wel voor een uurtje?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor MoesTuin » 01 okt 2019 15:29

....kom gewoon zoals je bent :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2019 15:34

Chaya schreef:Ten eerste kan er in 14 jaar veel veranderen. Als ik alleen maar naar mijn eigen gemeente kijk.
Ik heb vorig jaar een doopdienst bijgewoond in de GG en daar zaten ook vriendinnen of collega's van de moeder, met een broek aan.
En ik heb echt geen nare reacties gezien of gehoord.
Afgezien daarvan, iemand die gewend is om naar de kerk te gaan, kan weten dat in sommige kerken een lange broek als ongepast kledingstuk wordt gezien. Is het dan zo moeilijk om daar rekening mee te houden?
Als ik naar een OGG ga trek ik ook iets anders aan dan wanneer ik naar een PKN ga.
Kwestie van aanpassen.
Lukt toch wel voor een uurtje?


Ze wist het niet van deze gemeente, had er zelfs nog naar gezocht voor de zekerheid. Niets erover gevonden. Als jong meisje die een CGK gewend was met normale kledingregels vermoedde ze dat het totaal geen probleem zou zijn. Als ze het had geweten had ze er rekening mee kunnen houden of op voorhand besluiten ergens anders naartoe te gaan. Maar als je binnen je kerkverband naar een andere gemeente gaat is het sowieso vreemd dat daar dan zo anders mee wordt omgegaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten