(bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

(bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor MoesTuin » 27 sep 2019 13:29

nav de vragenrubriek

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... eredienst/

De inrichting van de samenkomst zoals dat nu over het algemeen is binnen veel kerken is onderling weer heel verschillend door verschillende inzichten
Hoe is dit herleid vanuit de bijbel bezien?

Afbeelding

Op een breed bijbels christelijk forum als deze ben ik benieuwd naar de bijbelse beweegredenen binnen de keuzes van uw / jouw gemeente die hierin gemaakt zijn bij de huidige inrichting van de kerkelijke samenkomst. (eventueel met verschillen / ontwikkelingen tussen toen en nu, of dat er niets veranderd is etc....)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor MoesTuin » 28 sep 2019 15:05

In plaats van "Bijbels gezien" kan ook ingevuld worden....
Hoe zou God het zien als Hoofd van Zijn Gemeente (= al die kerken en gemeenten bij elkaar)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor DeLange » 30 sep 2019 04:00

MoesTuin schreef:nav de vragenrubriek

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... eredienst/

De inrichting van de samenkomst zoals dat nu over het algemeen is binnen veel kerken is onderling weer heel verschillend door verschillende inzichten
Hoe is dit herleid vanuit de bijbel bezien?

Afbeelding

Op een breed bijbels christelijk forum als deze ben ik benieuwd naar de bijbelse beweegredenen binnen de keuzes van uw / jouw gemeente die hierin gemaakt zijn bij de huidige inrichting van de kerkelijke samenkomst. (eventueel met verschillen / ontwikkelingen tussen toen en nu, of dat er niets veranderd is etc....)


Heb ik zo geen antwoord op. Ik denk dat er vooral veel ruimte moet zijn voor de veelheid van gaven van de Geest. Iets waar in veel gemeenten niet veel ervaring in is.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor de passant » 30 sep 2019 08:11

MoesTuin schreef:nav de vragenrubriek

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... eredienst/

De inrichting van de samenkomst zoals dat nu over het algemeen is binnen veel kerken is onderling weer heel verschillend door verschillende inzichten
Hoe is dit herleid vanuit de bijbel bezien?

Afbeelding

Op een breed bijbels christelijk forum als deze ben ik benieuwd naar de Bijbelse beweegredenen binnen de keuzes van uw / jouw gemeente ... of dat er niets veranderd is etc....)

Ik denk dat er nauwelijks bewuste keuzes worden gemaakt over inrichting van de dienst /samenkomst , het is veelal een kwestie , van over erven van gewoonten en dingen altijd zo gedaan hebben en daar gaat men dan gewoon mee door , maar als een dienst in een kerk/gemeente er vrijwel net zo uitziet als een kerkdienst uit 1900 dan mag je je afvragen : zit ik nou in een museum ter behoud van vroegere religieuze gebruiken? of zit ik in een gemeente samenkomst ter ere van God, let wel, ik zal niet zeggen dat het niet mag : zingen op een manier die men in 1900 ook deed , of zitten in kerkbanken in een gebouw uit 1900 met een orgel, het mag allemaal!, maar is dit nou echt een aantrekkelijke gemeente voor een ongelovige om eens een keertje naar toe te gaan ? ik betwijfel het.
wat de afbeelding betreft , lijkt jou gemeente hierop? vreugdeloze mensen , geen enkel contact met elkaar.......ik zou direct rechtsomkeer maken.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor DeLange » 30 sep 2019 13:15

Scheelt ook in de kosten. Verkoop de oude dorpskerk. Neem een praktischer goed geïsoleerde gebouw. Richt het in met lekkere stoelen, een podium voor de band of piano en gospelkoor met beamers en machtigingskaarten voor de collectes.
In het voorportaal een ontmoetingsruimte voor na de dienst. Maar ook nazorgruimtes waar ruimte is voor een pastoraal gesprek, profetische woorden, gebeden en mogelijke genezingen :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2019 20:09

MoesTuin schreef:nav de vragenrubriek

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... eredienst/

De inrichting van de samenkomst zoals dat nu over het algemeen is binnen veel kerken is onderling weer heel verschillend door verschillende inzichten
Hoe is dit herleid vanuit de bijbel bezien?

Afbeelding

Op een breed bijbels christelijk forum als deze ben ik benieuwd naar de bijbelse beweegredenen binnen de keuzes van uw / jouw gemeente die hierin gemaakt zijn bij de huidige inrichting van de kerkelijke samenkomst. (eventueel met verschillen / ontwikkelingen tussen toen en nu, of dat er niets veranderd is etc....)


Als je naar de eerste gemeenten kijkt zie je dat het er best wat dingen zijn overgenomen. Wat ik wel mis is ruimte voor inbreng van de gemeente zelf. Dat beperkt zich doorgaans tot het zingen. De preek staat tegenwoordig meer centraal dan toen, er gaat iemand voor in gebed. Als je naar de eerste gemeenten kijkt bidt de hele gemeente. En er is ruimte voor profetie, onderwijs etc door gemeenteleden. Dat zou ik wel graag meer zien in de samenkomst. Samen bidden, luisteren naar Gods stem en dat met elkaar delen. Zaterdag hadden we een dag waarbij we met wat mensen van de gemeente luisterden naar Gods stem, wat Hij je te zeggen heeft. Daarna deelden we dat in kleine groepjes en het was prachtig om te zien hoe we vervolgens konden leren van wat Hij anderen vertelde. En dat wat jij doorgaf weer tot zegen en opbouw voor de ander mocht zijn. Wat zou het mooi zijn als daar in de samenkomsten meer ruimte voor zou zijn. En je daarna voor elkaar kan bidden.

Als tweede het delen. Elkaar tot hand en voet zijn, elkaar helpen, samen eten, delen van eten, talenten voor elkaar inzetten (en dat hoeft zich zeker niet te beperken tot de kerkdiensten, we mogen ook op meer manieren samenkomen)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor MoesTuin » 30 sep 2019 20:29

de passant schreef:wat de afbeelding betreft , lijkt jou gemeente hierop? vreugdeloze mensen , geen enkel contact met elkaar.......ik zou direct rechtsomkeer maken.

Nee niet echt....het is een heel open en laagdrempelige gemeente waarin de Heer Jezus Christus hét Middelpunt is....
Kort gezegd is in de inrichting van de samenkomsten op de zondag geen dienst dezelfde en speelt de voorganger niet de hoofdrol maar veelzijdige inbreng van de gemeente...
Door de weeks ook verscheidene activiteiten.
Bovenstaande ook veel gericht op gasten van buiten de gemeente...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 30 sep 2019 20:29

MoesTuin schreef:nav de vragenrubriek

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... eredienst/

De inrichting van de samenkomst zoals dat nu over het algemeen is binnen veel kerken is onderling weer heel verschillend door verschillende inzichten
Hoe is dit herleid vanuit de bijbel bezien?

Afbeelding

Op een breed bijbels christelijk forum als deze ben ik benieuwd naar de bijbelse beweegredenen binnen de keuzes van uw / jouw gemeente die hierin gemaakt zijn bij de huidige inrichting van de kerkelijke samenkomst. (eventueel met verschillen / ontwikkelingen tussen toen en nu, of dat er niets veranderd is etc....)

Die kerk waar ik weleens heen ga doet me aan het plaatje denken. Heel af en toe is er een goeie spreker en gebed na de dienst. Zang is wel goed. Verder. Ik vind het teveel moeite om de busreis te maken eigenlijk. Doe je al die moeite en dan krijgen de kinderen een film van hoe heet die vent met die rups. Kijk 'm thuis wel. Een praatje over moederdag of seks in de oude mensenkerk. Ik ben het zo zat. Misschien moet ik maar eens een rijbewijs gaan halen en richting Rotterdam karren.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 30 sep 2019 21:51

Wat doe ik hier toch? Waarom woon ik niet in Enschede? Elke ochtend gebed. Wel laat. Moeten ze niet werken?
Zo'n soort kerk. Dat is nog de moeite waard om voor te fietsen en de trein te nemen.
https://www.eg-enschede.nl/agenda#year= ... &view=list

Yoshi

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Yoshi » 30 sep 2019 22:02

Of je gaat naar de lokale kerk van je denominatie en maakt er daar werk van om het christen zijn in de praktijk te brengen. Dat is dus in een geloofsgemeenschap. Of is de lokale kerk niet goed genoeg voor jou?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 30 sep 2019 22:56

Yoshi schreef:Of je gaat naar de lokale kerk van je denominatie en maakt er daar werk van om het christen zijn in de praktijk te brengen. Dat is dus in een geloofsgemeenschap. Of is de lokale kerk niet goed genoeg voor jou?

Wat voor lokale kerk? Ik ben bij 2 geweest. Bij een zit een wolf. Bij die andere is er niks. Dan ken ik nog een stel die er hier tig af zijn gegaan en hier vlakbij zit er een. Durf ik niet heen, want zei zeiden dat hier ergens in de buurt die wolf zat die uit die andere kerk is gegooid. Heb je er nog 1. Dat is een geldwolvenkerk uit Australie. In Utrecht had je een normale kerk met dagelijks gebed. Als er geen gebed is, is het zinloos om naar een kerk te gaan. Ik hoef niet een kletspraatje op zondag. De kinderen vinden er ook geen flap aan.
Ik ging een tijd op maandag in de buurt van Rotterdam. Die was goed. Dan word je nog eens aangevuurd om wat te doen. Hij neemt iedereen mee de straat op. Gebed. Goeie lessen. Dat is 4 uur reizen of zo. Je kunt niet eens terug. Moet ik op de helft van de weg bij m'n ouders pitten.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 30 sep 2019 23:11

Een keer dacht ik: nou dan gaan we naar de kerk van m'n moeder in Zaltbommel. Zij zei dat ze zulke goeie diensten hadden voor de kinderen. 2 uur reizen. 's ochtends geen bussen. Peperdure taxi besteld. Kom je daar eindelijk aan om 10 uur. Goeie zangdienst. Gelukkig. Nog wat. Gaat er een man leuteren over zijn Israel reis en hahaha toen nam ik nog een halve liter bier. Kinderen kleurden een eierdoos. Dat was dus ook weer de laatste keer. Nooit meer.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 30 sep 2019 23:18

Vroeger ging ik in Tiel. Kinderen dorsten niet alleen naar de kinderdienst. Ging ik maar altijd mee. Dan zong je een liedje. Vissen voor Jezus. Rondracen op de autootjes en een kleurplaat maken.
Nou ja ik doe maar net als m'n moeder. Die is te oud om elke keer te gaan en ze luistert lekker preken op d'r ipad.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 02:13

En er zit nog een kerk. Daar wilde ik eerst heen. Daar zit een jongen die de straat op gaat en voor zieken bidt. Oh leuk. Ik kom ook een keer. Blijkt ie van dat Kingdom Now gedoe van Sorensen. Kerk vindt het kennelijk prima. Nodigt een eersteklas dwaalleraar uit Amerika uit. Bah.
Ik googelde eens op gebed hier. Ik denk: een kerk die bidt, die moet ik hebben. Kreeg alleen een moskee.
En er was er nog eentje waar ik weleens ben geweest. Dat was allemaal met psychologie. Die vrouw van de voorganger was psycholoog. Waarom zou je God vragen als je ook kunt psychologiseren. Grrrrrrrr.
Ik ben wat te veeleisend kennelijk.

Yoshi

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Yoshi » 01 okt 2019 06:09

Wat heb je er zelf aan gedaan om de lokale geloofsgemeenschap te helpen om beter te worden?
Heb je je aangemeld om de kindernevendienst te begeleiden zo nu en dan en in die werkgroep te gaan zitten?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten