(bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 15:36

Marnix schreef:Hm, mijn vrouw heeft daar ontzettend slechte herinneringen aan. Dacht als (inmiddels) CGK-meisje die in het weekend thuis was: Ik zal op biddag of dankdag eens naar de kerk gaan. Was een CGK gewend waar je gewoon in broek mag komen en dacht dat dat in deze gemeente ook zo was. Had nog op internet gekeken, niets erover te vinden. Na afloop werd haar gevraagd om voortaan een rok aan te doen of anders helemaal achterin te gaan zitten. Vooral dat laatste viel niet zo goed. Daarna is ze er nooit meer teruggekomen en ging ze voortaan naar de NGK. Overigens wel weer een jaar of 14 gelden, Ds. van Amstel stond er toen.

Maar vraag me af of het echt iets is voor Coby. In Arnhem is de Koepelkerk een fijne gemeente Coby! :)

:D
Dat is het eerste wat ik dacht. Chaya, heb je enig idee hoe ik erbij loop?
Oude berijming zingen. Kinderen in de dienst? Hoop dat ze de mijne kunnen apprecieren. Ze zijn nu wel wat ouder. Ging eens naar een evangelische kerk in Veenendaal. Ik heb honger. Ssst. Ik heb zo'n honger. Man kijkt geirriteerd om. Nou kom we gaan naar beneden. Schooien. Niet eens een snoepautomaat. Gelukkig een aardige man die 'm 5 speculaasjes gaf. Kwamen we weer terug. Was ie verveeld. Als blikken konden doden.
Oh daar zal ik eens gaan kijken!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 15:41

In die kerk van z'n pa was het altijd zo lachen. Was ie net aan het preken. Papa? Ja? Ik moet plassen. Dat was echt ideaal, want dan hield hij het nog een beetje in toom. In Tiel ook zo'n gedoe. Ouwe saaie zeurpreek duurde maar. Ik ben het zahat. Gaan we nou weg? Die kleine met z'n brulstem.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 15:41

Marnix schreef:Ze wist het niet van deze gemeente, had er zelfs nog naar gezocht voor de zekerheid. Niets erover gevonden. Als jong meisje die een CGK gewend was met normale kledingregels vermoedde ze dat het totaal geen probleem zou zijn. Als ze het had geweten had ze er rekening mee kunnen houden of op voorhand besluiten ergens anders naartoe te gaan. Maar als je binnen je kerkverband naar een andere gemeente gaat is het sowieso vreemd dat daar dan zo anders mee wordt omgegaan.

Je hebt het nu over een tijd die nog verder teruggaat dan die 14 jaar. En zelfs in een vrij links/midden CGK gemeente werden geen broeken gedragen.
Dat is echt iets van de laatste 10 jaren, toen ook de hoeden door velen werden afgedaan.
Dan spreek ik over zondagse eredienst!
Eerst kwamen de meiden op catechisatie ermee, toen werd het stilletjes ingevoerd tijdens bid- en dankdagen, want dat wordt niet gezien als eredienst.

Je hoeft niet precies tot in detail te weten wat de kledingregels in die kerk zijn. Kies gewoon voor veilige middenweg.
Als CGK meisje (en zeker haar ouders wisten dit) kun je verwachten dat je lange broek als ongepaste kleding wordt gezien.
Ik heb niets tegen een lange broek, draag er zelf ook regelmatig eentje, maar ik houd wel aan: dressed for the occasion.

Voorheen paste je je als individu aan. Nu moet de hele groep zich aanpassen aan het individu.
Daarom gaat het ook zo goed met de kerken. Niet dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 15:46

coby6 schreef::D
Dat is het eerste wat ik dacht. Chaya, heb je enig idee hoe ik erbij loop?
Oude berijming zingen. Kinderen in de dienst? Hoop dat ze de mijne kunnen apprecieren. Ze zijn nu wel wat ouder. Ging eens naar een evangelische kerk in Veenendaal. Ik heb honger. Ssst. Ik heb zo'n honger. Man kijkt geirriteerd om. Nou kom we gaan naar beneden. Schooien. Niet eens een snoepautomaat. Gelukkig een aardige man die 'm 5 speculaasjes gaf. Kwamen we weer terug. Was ie verveeld. Als blikken konden doden.
Oh daar zal ik eens gaan kijken!

Het maakt niet uit hoe je erbij loopt Coby, als je een oprecht zoekende bent. :D
In onze gemeente komt sinds kort een man die zijn hele hebben en houden in een grote Actiontas meesjouwt.
Okay, het was maar een suggestie. Je mag ermee doen wat je wilt.
Maar ik denk weleens dat jij het in een verkeerde richting zoekt meis.
Of je verwachtingen zijn verkeerd, dat kan ook. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 15:49

Chaya schreef:Het maakt niet uit hoe je erbij loopt Coby, als je een oprecht zoekende bent. :D
In onze gemeente komt sinds kort een man die zijn hele hebben en houden in een grote Actiontas meesjouwt.
Okay, het was maar een suggestie. Je mag ermee doen wat je wilt.
Maar ik denk weleens dat jij het in een verkeerde richting zoekt meis.
Of je verwachtingen zijn verkeerd, dat kan ook. :wink:

:lol:
Waar is die kerk?
Ik loop altijd met een Hallo Jumbo tas.
Nou ik heb weleens gedacht: ik probeer een gereformeerde kerk. Daar is in ieder geval geen geleuter en geen gekkigheid.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Chaya » 01 okt 2019 15:53

coby6 schreef::lol:
Waar is die kerk?
Ik loop altijd met een Hallo Jumbo tas.
Nou ik heb weleens gedacht: ik probeer een gereformeerde kerk. Daar is in ieder geval geen geleuter en geen gekkigheid.

Ik denk dat ik jou wel zie in een ICF gemeente.
Deze kan ik je van harte aanbevelen. Moet je wel even een weekendje Rotterdam boeken. :D

https://icfrotterdam.nl/language/nl/home
Ik ken deze, nog jonge, predikant heel goed!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor MoesTuin » 01 okt 2019 15:55

coby6 schreef::lol:
Waar is die kerk?
Ik loop altijd met een Hallo Jumbo tas.
Nou ik heb weleens gedacht: ik probeer een gereformeerde kerk. Daar is in ieder geval geen geleuter en geen gekkigheid.


Wat neem je allemaal mee dan :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 16:17

MoesTuin schreef:Wat neem je allemaal mee dan :mrgreen:

Ik loop altijd met zo'n tas te zeulen. Waterflessen. Eten. Jassen. Onzin. En een Bijbel.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 16:21

Chaya schreef:Ik denk dat ik jou wel zie in een ICF gemeente.
Deze kan ik je van harte aanbevelen. Moet je wel even een weekendje Rotterdam boeken. :D

https://icfrotterdam.nl/language/nl/home
Ik ken deze, nog jonge, predikant heel goed!

Oh. Die site ziet er heel hip uit. De laatste keer dat ik in een gereformeerde kerk zat is bijna 30 jaar geleden. Dat was zo saai. Ze zijn wel met de tijd mee gegaan.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 16:30

Ik ben 2 keer naar zo'n nette kerk gegaan. Evangelisch/pinkster, maar heel ouderwets en netjes gekleed. Kennelijk liep ik erbij als een ouwe schooier, want ze boden me spontaan zakken vol kleding aan. :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2019 16:56

Chaya schreef:Je hebt het nu over een tijd die nog verder teruggaat dan die 14 jaar. En zelfs in een vrij links/midden CGK gemeente werden geen broeken gedragen.
Dat is echt iets van de laatste 10 jaren, toen ook de hoeden door velen werden afgedaan.
Dan spreek ik over zondagse eredienst!
Eerst kwamen de meiden op catechisatie ermee, toen werd het stilletjes ingevoerd tijdens bid- en dankdagen, want dat wordt niet gezien als eredienst.

Je hoeft niet precies tot in detail te weten wat de kledingregels in die kerk zijn. Kies gewoon voor veilige middenweg.
Als CGK meisje (en zeker haar ouders wisten dit) kun je verwachten dat je lange broek als ongepaste kleding wordt gezien.
Ik heb niets tegen een lange broek, draag er zelf ook regelmatig eentje, maar ik houd wel aan: dressed for the occasion.

Voorheen paste je je als individu aan. Nu moet de hele groep zich aanpassen aan het individu.
Daarom gaat het ook zo goed met de kerken. Niet dus.


Niet als je nooit in een zwaardere cgk komt. Dan kan je dat helemaal niet verwachten. En al helemaal niet als het vervolgens zo liefdeloos wordt verteld. Maar als je je gasten uit de kerk wil krijgen met onbijbelse regels werkt het wel heel goed....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 17:25

Het is maar net wat de cultuur is in een kerk. Bij sommige loopt de een in 3 delig pak en de ander in een spijkerbroek en alles is best. Met die hippie opwekking in de jaren 60 kwam het in om gewoon in je kloffie naar de kerk te gaan. Dat zie je nog steeds. Die Amerikaanse kerk, waar ik wel ff mocht kijken voor de dienst en na veel drammen en jaloers zeuren ook een keer bij een bidstond mocht op een ipad, daar liepen ze allemaal in van die wijde slonzige spijkerbroeken en die voorganger was als hippie tot bekering gekomen in de jaren 60. En dan die Brownsville kerk. Daar loopt iedereen in een keurig pak, jurk of koorjurk. Maakt het uit. Eentje bij ons deed altijd heel veel moeite, omdat ze dat gewend was, maar op een gegeven moment dacht ze ook: nou in Holland is het kennelijk slonzigheid kent geen tijd. Ik ga hier niet als enige in een pakje lopen.
Vroeger liep ik wel in van die jurken in de kerk. Een keer herkende een meisje me niet. Ik zat in de wc voor de spiegel mijn lippen te stiften en ze zei ineens: oooooh ben jij dat? Ik dacht net: moet je dat vreselijke tutmens daar nou eens zien. Heerlijk, die eerlijkheid.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 17:46

Marnix schreef:Niet als je nooit in een zwaardere cgk komt. Dan kan je dat helemaal niet verwachten. En al helemaal niet als het vervolgens zo liefdeloos wordt verteld. Maar als je je gasten uit de kerk wil krijgen met onbijbelse regels werkt het wel heel goed....

Eigenlijk zijn de meeste kerken niet echt gericht op buitenstaanders. Gewoon huissamenkomsten in je gewone kloffie is veel laagdrempeliger. Wij deden soms ook gewoon dat het helemaal niet over God ging. Gewoon gezellig kleppen, happie bikken. Oh he volgende week hebben we hier een les. Heb je zin? Zo heeft eentje z'n moeder mee genomen die helemaal niks had met de kerk of geloof. Of je laat een film zien. Die zondagsdienst kan altijd nog wel.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor coby6 » 01 okt 2019 18:46

Kijk naar zo'n gereformeerde kerk wil ik wel:

http://gebedstrijd.blogspot.com/2007/08 ... fUVVRs&m=1

Oh hervormd. Ach net zoiets.
Laatst gewijzigd door coby6 op 01 okt 2019 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: (bijbelse?) Inrichting Kerkdienst / Samenkomst

Berichtdoor DeLange » 01 okt 2019 18:46

coby6 schreef:Oh bedankt. Ik ben weer aan het rond kijken op internet. In Deventer zit er ook 1. Nooit aan gedacht om die kant op te kijken. Dat is maar 1,5 uur reizen en dan ben je maar 4 minuten te laat bij de eerste mogelijkheid.

Of onze gemeente. Het begint pas om half elf. Het is klein, maar met veel kinderen. :D Elke vijfde zondag van de maand hebben ze een kinderdienst. Eens in de 3 maand dus.

Een Evangelie Gemeente dat zich voegt bij de Baptisten Unie, maar gewoon Evangeliegemeente blijft heten en zijn, werd me zondag verteld.
Laatst gewijzigd door DeLange op 01 okt 2019 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten