DKO en kanselruil

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

DKO en kanselruil

Berichtdoor Prisma23 » 14 sep 2019 13:29

Mijn trof een stuk in het RD over kanselruil binnen de GerGem

https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-synod ... -1.1593690

Een citaat uit dit artikel:

Ds. P. Mulder, preses van de synode, benadrukte dat een dergelijke vorm van kanselruil – zoals in incidentele gevallen wel is voorgekomen – kerkordelijk niet mogelijk is.

In het woord vooraf van de DKO staat:
De hier opgenomen tekst van de Dordtse Kerkorde met enkele aantekeningen is geautoriseerd door de Generale Synode 2007 van de Gereformeerde Gemeenten.

In paragraaf 2 van de inleiding van de DKO staat:
Wel is er sprake van een vrijwillig akkoord van kerkelijk samenleven met andere gemeenten: de Dordtse Kerkorde. De DKO dient niet om van bovenaf te heersen over de afzonderlijke gemeenten (zoals de paus heerst over de roomse kerk), maar om orde en overeenstemming te bewaren in het geheel van de gemeenten. Tot de eer van God en tot welzijn van Zijn Kerk op aarde.


Ik kan het niet helemaal volgen.

De versie van de DKO die de GerGem gebruikt is dus vastgesteld door de Synode en wordt vrijwillig gevolgd door de gemeenten.
Los van of kanselruil nu wel of niet een goed idee is, de Synode kan zich toch nooit verschuilen achter de kerkorde wat die hebben zij zelf vastgesteld en zij kunnen deze dus ook aanpassen.

Veel helderder was het voor mij geweest als er argumenten voor of tegen kansruil werden gehanteerd. Dan bestuurt de Synode echt de kerk. Er zijn dan twee opties:

a. Kanselruil is een slecht idee op basis van de argumenten a, b en c. Dan kan alles zo blijven als het is mogelijk kan je in de kerkorde opnemen dat kanselruil niet kan.
b. Kanselruil is een goed idee op basis van de argumenten x,y en z. Dan kan de Synode de kerkorde aanpassen zodat iedereen weet onder welke voorwaarde kanselruil zou kunnen.

Zoals het gaat begrijp ik het niet

PS
de verwijzing naar DKO 49 kan ik in het geheel niet volgen.
In DKO 49 staat:

Iedere synode zal ook enigen deputeren1 om alles wat de synode geordonneerd2 heeft, te verrichten, zowel bij de hoge overheid als bij de respectieve3 classes onder haar ressorterende4, mede om samen of in minder getal over alle examens der aankomende predikanten te staan5; en voorts in alle andere voorvallende zwarigheden de classes de hand te bieden, opdat goede enigheid, orde en zuiverheid der leer behouden en gestabilieerd6 worden. En dezen zullen van al hun handelingen goede notitie houden om de synode rapport daarvan te doen en, zo het geëist wordt, redenen te geven. Ook zullen zij niet ontslagen wezen van hun dienst voor en aleer de synode zelf hen daarvan ontslaat.

en

Door de Generale Synode 2007 van de Gereformeerde Gemeenten is in haar vergadering van 27 maart 2008 als aantekening bij artikel 49 en behorende tot het statuut van de Gereformeerde Gemeenten het volgende vastgesteld:
1. de Generale Synode heeft de bevoegdheid om, indien daartoe naar haar oordeel ter bevordering van een geordend kerkelijk leven en ten behoeve van het goed functioneren in het rechtsverkeer aanleiding bestaat, bestaande deputaatschappen als zelfstandige onderdelen met rechtspersoonlijkheid te erkennen en nieuwe als zodanig op te richten;
2. de erkenning c.q. instelling van een zodanig zelfstandig onderdeel dient vergezeld te gaan van de vaststelling van een reglement, waarin in ieder geval het navolgende dient te zijn opgenomen:
a. de naam, het doel en het mandaat van het deputaatschap,
b. de wijze van benoeming van de deputaten door de Generale Synode,
c. de bevoegdheid van het deputaatschap om deel te nemen aan het rechtsverkeer, waarbij alle rechtshandelingen dienen te passen binnen het door de Generale Synode verleende mandaat,
d. het toezicht van de Generale Synode op het beleid van het deputaatschap,
e. de wijze van verantwoording aan de Generale Synode,
f. de wijziging van het reglement,
g. de ontbinding van het deputaatschap door de Generale Synode.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: DKO en kanselruil

Berichtdoor MoesTuin » 14 sep 2019 19:00

Het is echt een verkramping van dit kerkverband dit besluit.
Alsof de Gereformeerde Gemeenten zich (verder) terug willen trekken in een isolement (ver van de boze wereld)

Hierbij is onderstaande weer erg tegenstrijdig met bovengenoemde besluit.....
Ook zal de leegloop verder toenemen hoe meer men zich gaat isoleren is mijn verwachting....

https://www.rd.nl/kerk-religie/laat-onz ... -1.1593598

Citaat:
Ds. G. J. van Aalst (Klaaswaal) wees op het aantal van 20.000 mensen dat de Gereformeerde Gemeenten in tien jaar tijd verlaten hebben. „Dat zijn getallen waar we nooit aan kunnen wennen.” Ds. D. de Wit (Borssele) deelde deze zorg, maar zei te willen waken om alleen oog te hebben voor negatieve cijfers. „Laten we onze jongeren laten horen dat wij geloven in een algemene, heilige, christelijke Kerk die nooit kleiner, maar alleen groter wordt.”
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: DKO en kanselruil

Berichtdoor DeLange » 16 sep 2019 08:53

Ik heb niet de indruk dat de Ger. Gem. nu last van veel leegloop heeft. Wat weg gaat komt voornamelijk in andere kerken terecht, denk ik.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: DKO en kanselruil

Berichtdoor Cahier » 16 sep 2019 09:04

Prisma23 schreef:Ik kan het niet helemaal volgen.

De versie van de DKO die de GerGem gebruikt is dus vastgesteld door de Synode en wordt vrijwillig gevolgd door de gemeenten.
Los van of kanselruil nu wel of niet een goed idee is, de Synode kan zich toch nooit verschuilen achter de kerkorde wat die hebben zij zelf vastgesteld en zij kunnen deze dus ook aanpassen.


Bij het Dordtse kerkrecht heeft de synode niet het recht om zelf iets op de agenda te zetten. Ik kan me daarom indenken dat als er vanuit een plaatselijk kerk een vraag of een bezwaar met betrekking tot kanselruil is, dit uiteindelijk op de synodetafel komt. Die synode kan dan enkel die vraag of bezwaar behandelen overeenkomstig het geldend kerkrecht. Als het niet een vraag was om de kerkorde aan te passen kan de synode dat daarom ook niet doen. Zelfs niet als iedereen van mening is dat daarmee de kerken het beste gediend zouden zijn.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten