Zitten we in de laatste dagen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 08:06

Als ik om me heen kijk en preken hoor, lijken we in de laatste dagen van de eindtijd te zitten. Hoe kijken jullie daar naar?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor Origenes » 11 sep 2019 08:50

DeLange schreef:Als ik om me heen kijk en preken hoor, lijken we in de laatste dagen van de eindtijd te zitten. Hoe kijken jullie daar naar?

Herkenbaar! Er wordt de laatste tijd in preken vaker op gezinspeeld dan in het verleden. Volgens mij is de idee als zodanig meer gebaseerd op gevoel dan op de tekenen der tijden. Daarom kan ik er niet zoveel mee.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor hans0166 » 11 sep 2019 09:14

DeLange schreef:Hoe kijken jullie daar naar?


heel eenvoudig : onzin om er zo mee om te gaan.
De eindtijd is begonnen op het moment dat God eraan ging denken om de wereld te scheppen.

Alle symptomen die heden ten dage aangewezen worden als zijnde bewijs ... er zijn geen nieuwe symptomen, alles was nu is, is geweest, en zal zijn.

Alleen de Vader weet de tijd, zelfs de Zoon niet, en wij denken te kunnen aanwijzen ... het komt eraan?... dat is ongeloof.

Yoshi

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor Yoshi » 11 sep 2019 09:36

hans0166 schreef:heel eenvoudig : onzin om er zo mee om te gaan.
De eindtijd is begonnen op het moment dat God eraan ging denken om de wereld te scheppen.

Alle symptomen die heden ten dage aangewezen worden als zijnde bewijs ... er zijn geen nieuwe symptomen, alles was nu is, is geweest, en zal zijn.

Alleen de Vader weet de tijd, zelfs de Zoon niet, en wij denken te kunnen aanwijzen ... het komt eraan?... dat is ongeloof.

Ook een neiging van zelfverheerlijking of ijdelheid denk ik. Zo van; ik ben bijzonder want ik leef in de laatste dagen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2019 09:48

Ik denk dat het ook wel komt vanuit bepaalde ontwikkelingen. Opwarming van de aarde, dat er best veel mensen op aarde zijn. Dus zal het wel de eindtijd zijn want we weten niet precies hoe het verder gaat. Dat zie je vaker, dat er meer wordt gesproken over de eindtijd, zeker in wat onzekere tijden. Dat is gelijk een relativering want al eeuwen denken sommige mensen dat we wel in de eindtijd leven en Jezus snel terug zal komen. Het kan maar het kan ook nog een poos duren. We weten het niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor tulp » 11 sep 2019 09:59

DeLange schreef:Als ik om me heen kijk en preken hoor, lijken we in de laatste dagen van de eindtijd te zitten. Hoe kijken jullie daar naar?


Mij houdt de eindtijd niet bezig. Ik probeer mijn leven met God te leven en een waardevolle bijdrage te leveren aan mijn omgeving. Of het nu begintijd of eindtijd is, heeft daar geen invloed op.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2019 13:41

Mensen geloven al sinds 33 na christus dat we in de laatste dagen zitten. En redenen genoeg in de geschiedenis. De Mongoolse invasie, de Zwarte Dood, Napoleon, de Spaanse Griep + WO1. Om maar eens een paar heftige gebeurtenissen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor mohamed » 11 sep 2019 15:06

Indien je de eindtijd op de toekomst projecteert, dan heeft God blijkbaar een plan met die catastrofes en dat lijkt me ook nogal een ongezond uitgangspunt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor MoesTuin » 11 sep 2019 15:55

Voor de Heer is 1 dag als duizend jaar, dus we hebben nog wel even te gaan, hoewel, de Heer alleen weet het....
Het is allemaal afleiding en sommigen draaien erin door of er wordt zelfs angst gekweekt...
Zo niet goed...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mohamed

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor mohamed » 11 sep 2019 21:25

MoesTuin schreef:Voor de Heer is 1 dag als duizend jaar, dus we hebben nog wel even te gaan, hoewel, de Heer alleen weet het....
Het is allemaal afleiding en sommigen draaien erin door of er wordt zelfs angst gekweekt...
Zo niet goed...

Ja, voor de Heer is duizend jaar als een dag en geen ding onmogelijk. Ook schiep hij hemel en aarde in zes dagen....

Het lijkt me toch duidelijk dat het einde der tijden op de Heer geen enkele betrekking heeft? Dat voor de Heer een dag is als duizend jaar zegt niks over de eindtijd. De NT schrijvers verwachtten een spoedig einde, maar die duidelijke teksten moeten wijken voor zelfbedachte constructies die op los zand zijn gebouwd.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 23:11

mohamed schreef:Indien je de eindtijd op de toekomst projecteert, dan heeft God blijkbaar een plan met die catastrofes en dat lijkt me ook nogal een ongezond uitgangspunt.

Christelijk gezien gebruikt God elk lijden in de wereld ten goede, opdat de mens wakker geschud God serieus gaat nemen en leert waar het werkelijk om gaat in het leven. In weelde worden mensen vaak egoïstisch, maar in de nood leren veel mensen juist op de naaste zich te richten en leren ze bidden. :)
Laatst gewijzigd door DeLange op 11 sep 2019 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 23:14

MoesTuin schreef:Voor de Heer is 1 dag als duizend jaar, dus we hebben nog wel even te gaan, hoewel, de Heer alleen weet het....
Het is allemaal afleiding en sommigen draaien erin door of er wordt zelfs angst gekweekt...
Zo niet goed...

Angst inderdaad. Ik moet eerlijk wezen, ik geloof dat we het nog gaan mee maken, de wederkomst van Jezus. Maar om nu te zeggen dat ik in alles trek heb? Nee, de wederkomst lijkt me echt geweldig, maar de tijd ervoor in de rampen en de grote verdrukking.. ik moet er niet aan denken! Maar omdat ook dan mensen juist tot geloof komen, ben ik geneigd met Paulus te zeggen: "liever sterf ik, maar het is beter voor u om bij jullie te blijven." (mijn leven is Christus, sterven is winst!") :P
Laatst gewijzigd door DeLange op 11 sep 2019 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 23:19

hans0166 schreef:heel eenvoudig : onzin om er zo mee om te gaan.
De eindtijd is begonnen op het moment dat God eraan ging denken om de wereld te scheppen.

Alle symptomen die heden ten dage aangewezen worden als zijnde bewijs ... er zijn geen nieuwe symptomen, alles was nu is, is geweest, en zal zijn.

Alleen de Vader weet de tijd, zelfs de Zoon niet, en wij denken te kunnen aanwijzen ... het komt eraan?... dat is ongeloof.


Wat vind je trouwens van de opkomst van de staat Israël en de hernieuwde belangstelling onder gelovige joden in wie Jezus is?
Velen zien dat als vervulling van de woorden van Jezus: "en als de olijfboom tot bloei komt, weet je dat het zomer wordt." :D
Mortlach schreef:Mensen geloven al sinds 33 na christus dat we in de laatste dagen zitten. En redenen genoeg in de geschiedenis. De Mongoolse invasie, de Zwarte Dood, Napoleon, de Spaanse Griep + WO1. Om maar eens een paar heftige gebeurtenissen.

Dat zeg je goed, en God lijkt heel bewust dit verlangen naar Christus' wederkomst in ons op te wekken, als boodschap van verlossing en troost voor hen die dit leven als lood zwaar zien. En in deze tijd komt er veel terug wat door de kerstening van Europa aardig teruggedrongen leek. Dan heb ik over het al oude heidendom dat weer terug komt, door de ontkerstening van Europa. Je kan de bijbelteksten zo weer naast deze tijd leggen. De samenleving verhard, doet aan abortus en euthanasie, zeer veel vormen van seksuele lust uitspattingen steken de kop op. De boodschap van de media en de muziek promoot een losbandig leven vol van genot. Want alles moet leuk en lekker zijn. :-({|= 8-[
Laatst gewijzigd door DeLange op 11 sep 2019 23:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 23:38

Origenes schreef:Herkenbaar! Er wordt de laatste tijd in preken vaker op gezinspeeld dan in het verleden. Volgens mij is de idee als zodanig meer gebaseerd op gevoel dan op de tekenen der tijden. Daarom kan ik er niet zoveel mee.

Ik kom uit een dorp dat sterk ontkerstend en de grote voormalig hervormde kerk gesloopt heeft. De tweede kerk dat dreigt te sluiten zal de katholieke zijn. Ik kom zelf uit de grootste kerk van het dorp, namelijk de voormalige gereformeerde (nu PKN). Toen ik nog belijdenis deed, was ik één van de 18 jong volwassenen die belijdenis deden. De meesten zag ik vervolgens overigens alleen met hoogtijdagen nog in de kerk. Maar mijn 9 jaar jongere broertje deed maar met één andere belijdenis. Meer kandidaten waren er dat jaar niet en dat was dan gezamenlijk met de hervormde bloedgroep. De hervormden leverden dat jaar geen kandidaten aan. De meeste leeftijdgenoten heb ik zelf trouwens ook uit de kerk zien vertrekken. Vaak ging dat samen met het uitgaansleven. Daar zat ik ook tussen en ik voelde me vervreemd van het uitgaanscultuur van "scoren, direct op de bek vliegen, zoals ze dat noemden, korte relaties voor samenwonen en gemakkelijk weer uit elkaar gaan, als "het uitproberen" van het samenwonen niet geslaagd was." Ik kon er gewoon niet aan mee doen en ben God eeuwig dankbaar dat Hij me door deze loodzware tijd vol verleidingen heen geloodst heeft. Weet je wat ze daar een tijd zongen? "Gate 1, Gate 2. Gate 3. Gate 4, Gate 5, Gate 6, Gate 666, Dance with the devil!" Nou, dan hield ik me even staande, keek om me heen en zag vele van die christelijk opgevoede jongeren in de Rijssense Disco op een neer springen op deze muziek! Duivel hoorntjes werden er uitgedeeld. Ik vroeg me toen vaak af of dit niet een synagoge van satan was. En weet je wat nu de truck is? Dat christenen daar het maar als een grap beschouwen, dat je niet serieus moet nemen. Hoezo, wereld gelijkvormigheid? :?
Ik ben bang dat naar de toekomst toe veel kerken zullen zinken als de Titanic. Steeds minder en minder blijft er van over. Het wordt steeds meer als de dagen van Noach. We mogen blij zijn met de opwekkingen elders in de wereld en dat er in Nederland toch nog heel wat fanatieke christenen wonen, die het geloof nog over kunnen dragen aan hun kinderen en soms zelfs aan andere naasten. Maar de duivel gaat rond als een briesende leeuw om te verslinden die hij verslinden kan.

en dan de vragen die de jongeren in mijn kerk stelden. Dat waren vragen als "bestaat de duivel wel?", en "moet ik de wonderen nu letterlijk of figuurlijk nemen?" En hoewel deze zelfde jongeren vragen om opwekkingsliederen in de kerk (waar ze zelf steeds minder komen) en te gelijk zeggen: "volgens mij gaat iedereen naar de hemel" en "Char en Jomanda dragen Gods genezing en woorden uit!" :-&
Laatst gewijzigd door DeLange op 11 sep 2019 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 11 sep 2019 23:48

Yoshi schreef:Ook een neiging van zelfverheerlijking of ijdelheid denk ik. Zo van; ik ben bijzonder want ik leef in de laatste dagen.

Wel nee man, de meesten zien er vreselijk tegen op. Ik ook eigenlijk wel. Het is alleen voor de genen prettig die geloven dat de antichrist en de grote verdrukking na de opname komt, terwijl zij eigenlijk weer bang zijn achter te blijven en dan vrezen als martelaren te moeten sterven. Andere vrezen het grote Islamitische gevaar. Weer anderen de satanisten. Er heerst ontzettend veel angst.

Maar het grote gevaar komt van de vele vormen van het preterisme dat steeds meer de kop op steekt in het christendom. Het idee dat deze aarde alleen maar beter en beter wordt en zo Jezus geleidelijk aan hier koning wordt. Dat er geen wederkomst van Jezus meer komt. Hij zou immers al 70 jaar na Christus zijn terug gekomen of het zou slaan op dat Hij ons komt halen na onze dood om naar de hemel te gaan. en je hebt geloof ik een groep die geloofd dat Jezus geleidelijk terug komt (geestelijk).
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron