Zitten we in de laatste dagen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 09:33

Waar ik met de gruwel van verwoesting op doel is dat in Israël niet alleen christelijke en joodse krachten werkzaam zijn. Maar ik kan daar niks verder over zeggen. Het ligt hier te gevoelig. Ik moet me inhouden op dit forum.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 09:36

HeiligBoontje schreef:Dit is geen antwoord op mijn vraag. Waarom denk jij dat er enige kern van waarheid zit in de verhalen omtrent het einde der tijden (die jij kennelijk geloofd) terwijl al jouw christelijke broeders en zusters, die voor jou zijn gekomen, het fout hadden. Waarom klopt het deze keer WEL?

Nou simpel: ten eerste waren er meer mensen die puur aan de hand van wereldgebeurtenissen en interpretatie van Jezus' woorden te snel conclusies trokken.
Maar in deze tijd is er al wel heel veel uit gekomen. Het gaat mogelijk worden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

HeiligBoontje

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 09:50

DeLange schreef:Nou simpel: ten eerste waren er meer mensen die puur aan de hand van wereldgebeurtenissen en interpretatie van Jezus' woorden te snel conclusies trokken.
Maar in deze tijd is er al wel heel veel uit gekomen. Het gaat mogelijk worden.


Meer mensen dan....wanneer? Vergeleken met wat?

Overigens was mijn vraag niet "Denk je dat het mogelijk is dat het einde komt" maar "waarom geloof jij mensen die claimen dat ze het gaan meemaken terwijl iedereen die voor hun kwam het fout had"?

HeiligBoontje

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 09:51

DeLange schreef:Waar ik met de gruwel van verwoesting op doel is dat in Israël niet alleen christelijke en joodse krachten werkzaam zijn. Maar ik kan daar niks verder over zeggen. Het ligt hier te gevoelig. Ik moet me inhouden op dit forum.


Jij stelt dat evangeliseren niet toegestaan is in Israel. Hoe kom je daarbij en heb je een link naar een artikel oid waar uit blijkt dat dit klopt? Ik kan hier namelijk helemaal niks over vinden.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 09:55

HeiligBoontje schreef:Meer mensen dan....wanneer? Vergeleken met wat?

Overigens was mijn vraag niet "Denk je dat het mogelijk is dat het einde komt" maar "waarom geloof jij mensen die claimen dat ze het gaan meemaken terwijl iedereen die voor hun kwam het fout had"?

Ik drukte me denk ik onduidelijk uit. De inhoud van het antwoord zou een typisch evangelisch antwoord zijn. Ik merk op dit forum dat sommigen daar zo'n afkeer van hebben, dat ik dat verder niet wil uitwerken. Ik laat het bij de zeer brede term "openbaringen". De getuigenissen die zij gaven zijn ongelofelijke verhalen voor hen. Ze zouden zo boos kunnen worden, dat ze me hier van het forum willen afknikkeren.

Dus nee, ik laat het hier bij de inhoud van de bijbel dat het mogelijk is. De toekomst zal het verder wel uitwijzen.

Maar wat geloof jij? Mijn doel van dit topic is om te kijken wat er bij de mensen hier leeft. Ik heb daar een aardig inkijkje in, maar ken jouw overtuiging nog niet.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 09:57

HeiligBoontje schreef:Jij stelt dat evangeliseren niet toegestaan is in Israel. Hoe kom je daarbij en heb je een link naar een artikel oid waar uit blijkt dat dit klopt? Ik kan hier namelijk helemaal niks over vinden.

O dat zou mooi zijn, als het wel kan. Kan best zijn dat ik het eens op een bijbelkring hoorde of zo. Weet ik niet meer.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

HeiligBoontje

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 10:03

DeLange schreef:O dat zou mooi zijn, als het wel kan. Kan best zijn dat ik het eens op een bijbelkring hoorde of zo. Weet ik niet meer.


Je gaat nogal makkelijk om met informatie en de accuraatheid hiervan moet ik zeggen. Jij voelt je er prettig bij om dergeljke zaken als feitelijkheid aan te nemen om er vervolgens achter te komen dat er geen bron is die een dergelijke uitspraak ondersteunt? Zou je je niet moeten afvragen wat jou nog meer is verteld waar niks van waar is? Ik bedoel het écht niet naar maar je reactie komt bijzonder "blasé" over en dat vind ik lichtelijk verontrustend als ik eerlijk mag zijn. Ik bedoel, wat je in feite zegt is: "Tja, naja, zou wel eens kunnen dat ik het op mijn bijbelkring hoorde". Zou je je niet iets drukker maken over wat waar is en wat niet? JUIST in je bijbelkring?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 10:08

HeiligBoontje schreef:Je gaat nogal makkelijk om met informatie en de accuraatheid hiervan moet ik zeggen. Jij voelt je er prettig bij om dergeljke zaken als feitelijkheid aan te nemen om er vervolgens achter te komen dat er geen bron is die een dergelijke uitspraak ondersteunt? Zou je je niet moeten afvragen wat jou nog meer is verteld waar niks van waar is? Ik bedoel het écht niet naar maar je reactie komt bijzonder "blasé" over en dat vind ik lichtelijk verontrustend als ik eerlijk mag zijn. Ik bedoel, wat je in feite zegt is: "Tja, naja, zou wel eens kunnen dat ik het op mijn bijbelkring hoorde". Zou je je niet iets drukker maken over wat waar is en wat niet? JUIST in je bijbelkring?

Ik heb even de moeite gedaan en vond toch vrij snel de link, zie hier:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... met-beleid

De waarheid lijkt in het midden te liggen. Georganiseerde evangelisatie kan problemen opleveren, maar individuele niet. Het evangelie delen mag, maar het doelmatig willen bekeren kan problemen opleveren. Bijbels uitdelen mag ook.

Verder is toch vooral mijn vraag: wat is jouw geloof? Als je de reacties op mij de afgelopen week op het forum volgt, snap je wel dat ik mijn boek niet meer zo wijd open doe ☺
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

HeiligBoontje

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 10:12

DeLange schreef:Ik heb even de moeite gedaan en vond toch vrij snel de link, zie hier:
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... met-beleid

De waarheid lijkt in het midden te liggen. Georganiseerde evangelisatie kan problemen opleveren, maar individuele niet. Het evangelie delen mag, maar het doelmatig willen bekeren kan problemen opleveren. Bijbels uitdelen mag ook.

Verder is toch vooral mijn vraag: wat is jouw geloof? Als je de reacties op mij de afgelopen week op het forum volgt, snap je wel dat ik mijn boek niet meer zo wijd open doe ☺


Mja, deze heb ik ook gevonden. Maar toen...... *wijst naar datum van het artikel*
Ik neem aan dat je het niet erg vind dat ik deze bron als zwaar veroudert beschouw en bij mijn punt blijf dat evangelisatie in Israel geen enkel probleem is. Mocht je iets (enigszins) recents vinden dan heb je mijn aandacht.

En zoals ik inmiddels eerder genoemd heb; ik heb geen geloofsovertuiging.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor Marnix » 24 sep 2019 10:33

HeiligBoontje schreef:Hoe oneerlijk, deze reactie Marnix.

Citaat uit openingspost: "Als ik om me heen kijk en preken hoor, lijken we in de laatste dagen van de eindtijd te zitten. Hoe kijken jullie daar naar?"


"LIJKEN"

"Hey, kijk daar eens, dat LIJKT op een koe"
"Zei jij nou zojuist dat dat op een koe lijkt?"
"Neeeeeeee....dát zei ik niet, ik zei dat ik heel veel mensen om me heen hoor zeggen dat dat op een koe lijkt, maar IK zei niet dat dat op een koe lijkt"


Als je hier taalkundig naar wil kijken, prima. De clou zit hem in het stukje “als ik om me heen kijk lijkt”. Bijvoorbeeld: het is een WK voetbal, de straten zijn versierd met oranje, er hangen vlaggen en je zegt: als ik om me heenkijk lijkt het wel alsof iedereen alleen maar bezig is met voetbal. Dat is dan heel wat anders dan stellen dat je er zelf ook alleen maar mee bezig bent. Bij “het lijkt wel alsof we in de eindtijd leven” gaat over de indruk die je krijgt op basis van hoe anderen ermee omgaan.

Tot zover de taalkundige analyse. Daarnaast kan het natuurlijk goed zijn dat iemand een topic opent omdat hin wat vragen / vraagtekens heeft en zijn mening na alle reacties van mensen een beetje wordt bijgesteld. Dat is het idee van een forum, leren en van elkaar leren, soms op basis van de uitleg van anderen je mening bijstellen. Dat is toch prima?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

HeiligBoontje

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 10:38

Marnix schreef:Als je hier taalkundig naar wil kijken, prima. De clou zit hem in het stukje “als ik om me heen kijk lijkt”. Bijvoorbeeld: het is een WK voetbal, de straten zijn versierd met oranje, er hangen vlaggen en je zegt: als ik om me heenkijk lijkt het wel alsof iedereen alleen maar bezig is met voetbal. Dat is dan heel wat anders dan stellen dat je er zelf ook alleen maar mee bezig bent. Bij “het lijkt wel alsof we in de eindtijd leven” gaat over de indruk die je krijgt op basis van hoe anderen ermee omgaan.


Als je mee wilt praten moet je wel even alles lezen en ook volledig zijn. Het bezwaar dat ik maak is dat christenen dit al roepen sinds er christenen zijn en dat het na 2000 jaar niet geloofwaardig meer is wanneer iemand zegt "We leven in de eindtijd". Ja, koe-koek. Laat eerst maar eens zien waar je het op baseert want letterlijk elke christen die je is voorgegaan had het keihard fout. En ook al doe je een voorzichtige uitspraak als "lijkt alsof we in de laatste dagen zitten" dan mag je op z'n minst daar een goede reden voor hebben want.......in de afgelopen 2000 jaar heeft niemand gelijk gehad toen ze dit zeiden....

Je doet alsof ik iemand niet ter verantwoording mag roepen als iemand iets de wereld in slingert zonder het een beetje te onderbouwen.

PS: waar jij met je "taalkundig" naartoe wil is mij niet duidelijk. Iemand schrijft iets, ik lees het en ZONDER te interpreteren ga ik er vanuit dat wat ik zojuist heb gelezen ook is wat deze persoon wilde zeggen. Als men iets schrijft maar iets anders bedoelt kun je moeilijk MIJ daar op aanspreken, of wel soms?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 10:47

HeiligBoontje schreef:Mja, deze heb ik ook gevonden. Maar toen...... *wijst naar datum van het artikel*
Ik neem aan dat je het niet erg vind dat ik deze bron als zwaar veroudert beschouw en bij mijn punt blijf dat evangelisatie in Israel geen enkel probleem is. Mocht je iets (enigszins) recents vinden dan heb je mijn aandacht.

En zoals ik inmiddels eerder genoemd heb; ik heb geen geloofsovertuiging.

De bron is wel oud ja. Wel, dan laten we het in het midden :D

Oké, je hebt geen geloofsovertuiging. Ik heb denk ik wel goed verwoord wat mijn beeld ongeveer is . Ik leg de huidige tijd naast de bijbel, streep weg wat vervuld is en laat open wat nog open staat. Geloof dierbaren. Ja, het is dan eigenlijk gewoon "geloof" en ook "hoop". Bewijzen zal de toekomst het moeten doen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

HeiligBoontje

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 10:56

DeLange schreef:De bron is wel oud ja. Wel, dan laten we het in het midden :D


"Een bron van 1985 zegt dat het zo is, maar omdat de bron aan de oude kant is laat ik het maar in het midden".

Ga je schamen. En nee, ik maak geen grapje. Werkelijk ga je schamen. Hoe jij omgaat met bronnen en de betrouwbaarheid daarvan is werkelijk waar om te janken. Je saboteert jezelf zo ongelooflijk door zo lichtzinnig om te gaan met informatie; dit is werkelijk een beetje eng, hoe makkelijk jij met informatie omspringt.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 11:00

HeiligBoontje schreef:"Een bron van 1985 zegt dat het zo is, maar omdat de bron aan de oude kant is laat ik het maar in het midden".

Ga je schamen. En nee, ik maak geen grapje. Werkelijk ga je schamen. Hoe jij omgaat met bronnen en de betrouwbaarheid daarvan is werkelijk waar om te janken. Je saboteert jezelf zo ongelooflijk door zo lichtzinnig om te gaan met informatie; dit is werkelijk een beetje eng, hoe makkelijk jij met informatie omspringt.

Je ontpopt je wel langzaam in de rol waar je graag in zit hè? Zo van [-X [-X [-X
Ik doe gewoon dit ermee :-({|=
Koekoek :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

HeiligBoontje

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor HeiligBoontje » 24 sep 2019 11:18

DeLange schreef:Je ontpopt je wel langzaam in de rol waar je graag in zit hè? Zo van [-X [-X [-X
Ik doe gewoon dit ermee :-({|=
Koekoek :D


Mens eigen om niet in de spiegel te willen kijken als deze voorgehouden wordt. Ja, dit komt vast onwijs belerend over; maar achter dat alles staat nog steeds het feit dat het jou kennlijk geen biet interesseert of een bron recent is of niet, gebaseerd op jouw reactie, omtrent een 30+jaar oude bron "Naja, dan zal het wel ergens in het midden zitten". Ik meen het oprecht wanneer ik de vraag stel "Hoe kun je zo makkelijk zaken naast je neer leggen"? Realiseer je je wel dat, als ik klakkeloos had aangenomen wat jij zei, we nu beide met een verkeerd beeld zitten omtrent evangelisering in Israel? Jij loopt, letterlijk, verouderde en onjuiste informatie te verkondigen alsof het hedendaags is. En nee, dat is geen verwijt, wel een constatering.

Tóch zou ik graag van jou horen hoe het komt dat dit jou, ogenschijnlijk, geen klap uit maakt (terwijl het je tóch genoeg uitmaakt om het te noemen in een gesprek, dus ZO onbelangrijk vind je het nu ook weer niet).

Wederom mag je mij wegzetten als "belerend" en je mag zelfs verder dan dat gaan. Noem het arrogant, noem het eigenwijs. Noem het alle drie; je zult geen ongelijk hebben want ik ken mezelf ook wel een beetje. Maar kun jij dat vermogen ook gebruiken om naar jezelf te kijken en eerlijk te zeggen: "Damn man, ik ben beter dan een bron van 30 jaar uit te gebruiken. Ik ben volwassen genoeg om even te achterhalen wat nu WEL de daadwerkelijke situatie is, in plaats van het af te doen als "dan zal het wel in het midden ergens zitten".

PS: dat ik mij ontpop tot iets kun je stellen. Maar "de rol waar je graag in zit" is volstrekte nonsens. Dit kun je alleen stellen als je weet in welke rol ik normaliter graag zit maar aangezien we elkaar niet kennen, kun je dit met geen mogelijkheid weten. Kunnen we de aannames even achterwege houden en ons baseren op wat we van de anderen daadwerkelijk weten (wat enkel gebaseerd kan zijn op wat we tot nu toe hebben gepost op dit forum).


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 98 gasten