Het ”nieuwe calvinisme”

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Het ”nieuwe calvinisme”

Berichtdoor Prisma23 » 04 sep 2019 16:13

Een zeer lezenswaardig opiniestuk in het RD van vandaag.

https://www.rd.nl/opinie/nieuwe-calvini ... -1.1591548

Zeer terecht wordt er hier gewaarschuwd voor het platte en oppervlakkige "calvinisme" uit de Verenigde Staten.
Maar wat wil je als de "christenen" in dat land brede steun geven aan hun huidig president, de verpersoonlijking van platheid en oppervlakkigheid?

Wat ik wel jammer vind is dat de schrijver bij de terechte kritische opmerkingen over ds. Mark Driscoll begint met de kleding van deze voorganger en dan pas ingaat op wat hij te zeggen heeft. Hiermee wordt de mening dat voor refo's het uiterlijk belangrijker is dan de inhoud weer eens onderstreept.

"...Marc Driscoll. Wie goed op de kleding van deze man en op zijn platvloerse redevoeringen let..."

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het ”nieuwe calvinisme”

Berichtdoor Veendam » 04 sep 2019 17:38

Eigenlijk zegt de schrijver helemaal niets, maar geeft alleen zijn mening over personen en zegt niet eens wat die personen gezegt hebben en maar hij zegt wel dat het niet door de beugel kan.
Niet eens 1 citaat van iemand.

Al met al een heel slecht artikel dus naar mijn mening.

Yoshi

Re: Het ”nieuwe calvinisme”

Berichtdoor Yoshi » 04 sep 2019 17:48

Wat ik eruit opmaak is dat de hersteld hervormde predikant vooral struikelt over de vorm en niet de inhoud. Dat is zijn/haar goed recht natuurlijk maar om daar nou zo'n boos opinieartikel vind ik wat jammer.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Het ”nieuwe calvinisme”

Berichtdoor Prisma23 » 04 sep 2019 18:49

Yoshi schreef:Wat ik eruit opmaak is dat de hersteld hervormde predikant vooral struikelt over de vorm en niet de inhoud. Dat is zijn/haar goed recht natuurlijk maar om daar nou zo'n boos opinieartikel vind ik wat jammer.


Misschien gaat deze predikant er vanuit dat de meeste RD lezers wel boeken van Piper/Keller hebben gelezen. In mijn omgeving klopt dat wel, boeken van Piper en Keller komen regelmatig ter sprake.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het ”nieuwe calvinisme”

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2019 16:38

Ik vind het ook een wat zwak onderbouwd artikel. Ene Driscoll wordt aangehaald met daarbij: "Wat hij doet is spottend, zoek zelf maar op". En Keller zou een theistische evolutietheorie er op nahouden. En als laatste dat we God niet moeten dienen met moderne muziek. In het klassieke calvinisme valt zoveel goud te derven? Allicht, maar dat geldt ook voor het "nieuwe" calvinisme, ook al is daar niet zo heel veel nieuw aan. Piper en Keller hebben prachtige boeken geschreven met een rijke Bijbelse inhoud. Vormen zijn nieuw, bepaalde inzichten zijn veranderd maar het overgrote deel is ongewijzigd. Het heeft hooguit een nieuw jasje omdat de tijd anders is dan toen. En natuurlijk valt er hier en daar vast wat aan te merken op bepaalde mensen die het "nieuwe calvinisme" aanhangen en leren, maar dat geldt ook voor het klassieke calvinisme. Daar kan je ook best wat vinden over bepaalde mensen. Je kan er alleen moeilijk en hele stroming om veroordelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Het ”nieuwe calvinisme”

Berichtdoor DeLange » 12 sep 2019 10:36

De kunst is denk ik om kritiek bij onszelf te laten. We kunnen de ander vaak niet voldoende kennen om er een juist oordeel over te geven. Ieder gaat zijn eigen weg met God.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten