Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

WendyLaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2019 21:55

Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor WendyLaan » 11 aug 2019 22:01

Goedendag,
Ik ben een jonge vrouw van 35 en geloof in mijn hart van kinds af aan in God (ik ben niet met een geloof opgevoed). Al enkele jaren heb ik de behoefte nader tot God te komen, hem beter te leren kennen.
Vandaag heb ik de stap genomen en voor het eerst een kerkdienst bij gewoond. Het was mooi, inspirerend en vooral overweldigend. Maar ik had meer malen ook het gevoel "ik ben hier te nuchter voor" (wanneer enige mensen in tongen begonnen te praten bijvoorbeeld). En dat vind ik jammer omdat ik juist probeer nader tot God te komen.
Hoe zet ik mijzelf daar over heen en kan men zich daar overheen zetten? Hoe kan ik dat gevoel geven als in een openbaring. Het is niet dat ik twijfel aan God of zijn Zoon maar meer dat ik het niet zo fanatiek lijk te voelen als de andere mensen daar in de kerk. Hoe komt dat en hoe geraak ik daar overheen?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Prisma23 » 11 aug 2019 22:14

Natuurlijk is het voor jou.
Gewoon vaker gaan en probeer eens met iemand in de kerk een praatje te maken. Je kan ook eens verschillende kerkdiensten bezoeken.
Kijk ook eens of er een Alpha-cursus bij jou in de buurt is. https://alpha-cursus.nl/vind-een-cursus/

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor K80 » 12 aug 2019 07:22

De ene kerk is de andere niet. Je kan natuurlijk wat verschillende kerken proberen om te kijken waar je je prettig bij voelt.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2019 09:08

Precies, je hebt kerken waar iedereen in tongen bidt en vol overgave met de ogen dicht met de handen zwaait. En je hebt kerken waar het er wat nuchterder aan toegaat. Is er een specifieke reden waarom je bij deze gemeente was? Of kwam je er "toevallig" terecht? Alpha-cursus doen is sowieso fijn als het nieuw is voor je. Eens bij andere gemeenten gaan kijken en je later ergens bij een wijkkring van een gemeente aansluiten is denk ik wel goed. Als je geen idee hebt van de verschillende kerken die er zijn, als je kan aangeven in welke plaats je woont (mag ook per pb als je dat prettig vindt) wil ik wel kijken wat daar allemaal zit in de regio en wat een beetje bij je aansluit.

het mag dus wel iets minder "zweverig" zijn, wat nuchterder. Nog meer dingen waarvan je zegt: Dat vind ik fijn / belangrijk etc?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Chaya » 12 aug 2019 10:45

WendyLaan schreef:Vandaag heb ik de stap genomen en voor het eerst een kerkdienst bij gewoond. Het was mooi, inspirerend en vooral overweldigend. Maar ik had meer malen ook het gevoel "ik ben hier te nuchter voor" (wanneer enige mensen in tongen begonnen te praten bijvoorbeeld). En dat vind ik jammer omdat ik juist probeer nader tot God te komen.
Hoe zet ik mijzelf daar over heen en kan men zich daar overheen zetten? Hoe kan ik dat gevoel geven als in een openbaring. Het is niet dat ik twijfel aan God of zijn Zoon maar meer dat ik het niet zo fanatiek lijk te voelen als de andere mensen daar in de kerk. Hoe komt dat en hoe geraak ik daar overheen?
Alvast bedankt!

Hoi Wendy, fijn dat je die stap genomen hebt!
Ik denk dat het goed is als je in de komende weken verschillende kerkdiensten gaat bezoeken. Ik weet niet of je in een grote stad of klein dorp woont, de keuze is niet overal hetzelfde, het verschilt ook per regio.
Je zegt dat je de mensen daar fanatiek vond, en jij bent daar te nuchter voor.
Dan kun je beter een niet-charismatische kerk zien te vinden.
Een goede keuze zou kunnen zijn, een PKN gemeente, alhoewel daar ook verschillen zijn, omdat ze van oorsprong gereformeerd of hervormd zijn.
Een CGK, ben ik zelf lid van en dat zijn zeer gastvrije open gemeentes.

Je zou per pb aan iemand kunnen vragen welke gemeente, dan kun je misschien wat meer vertellen over je woonplaats e.d.

Wat je ook kunt doen is, via internet enkele kerkdiensten beluisteren, of gedeeltes.
Sommige kerken zenden ook met beeld uit.
Hier is een link, dan kun je per provincie zoeken

https://kerkdienstgemist.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Veendam » 12 aug 2019 14:05

WendyLaan schreef:Goedendag,
Ik ben een jonge vrouw van 35 en geloof in mijn hart van kinds af aan in God (ik ben niet met een geloof opgevoed). Al enkele jaren heb ik de behoefte nader tot God te komen, hem beter te leren kennen.

Fijn om te horen, en het mooie is dat God beloofd heeft dat als mensen Hem beter willen leren kennen Hij Zelf ook dichterbij komt.


WendyLaan schreef:Vandaag heb ik de stap genomen en voor het eerst een kerkdienst bij gewoond. Het was mooi, inspirerend en vooral overweldigend. Maar ik had meer malen ook het gevoel "ik ben hier te nuchter voor" (wanneer enige mensen in tongen begonnen te praten bijvoorbeeld). En dat vind ik jammer omdat ik juist probeer nader tot God te komen.

Er bestaan veel onderlinge verschillen in hoe mensen dingen beleven, maar het beleven zelf is niet de maatstaf.
Als je het mooi vond is het misschien goed om gewoon nog een aantal keren heen te gaan, aangezien je het ook inspirerend vond. Je zult dan merken dat het minder overweldigend zal zijn omdat je enigzins weet wat er gebeuren kan en het niet meer allemaal heel erg vreemd is.
Dat je het gevoel had dat je voor bepaalde dingen te nuchter bent wil niet zeggen dat dit dan ook de waarheid is.
Je zal gewoon aan iemand kunnen vragen om dingen wat uit te leggen, da zal je zien dat er meer duidelijkheid komt en dan is het vaak ook een stuk minder onwennig.




WendyLaan schreef:Hoe zet ik mijzelf daar over heen en kan men zich daar overheen zetten? Hoe kan ik dat gevoel geven als in een openbaring. Het is niet dat ik twijfel aan God of zijn Zoon maar meer dat ik het niet zo fanatiek lijk te voelen als de andere mensen daar in de kerk. Hoe komt dat en hoe geraak ik daar overheen?
Alvast bedankt!


Gewoon nog een paar keer heen gaan en alle vooroordelen gewoon helemaal aan de kant gooien.
Ga in gesprek met mensen daar.
Als je de mensen beter leert kennen zal je zien dat het gewoon net zulke mensen zijn als ieder ander, maar dat er 1 ding verschilt, namelijk dat ze gewoon Jezus hebben leren kennen en dat ze daarom gewoon enthousiast zijn, en dat mag.
Mocht je vragen hebben dan stuur me gewoon een bericht, dan zal ik kijken of ik je verder kan helpen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2019 15:17

Ach ja, de Bijbel zegt ook dat al er in tongen gepraat wordt, er iemand dat moet uitleggen. Anders denken buitenstaanders dat iedereen gek ik geworden :-) Voor gasten inderdaad wel prettig als dat gebeurt maar ik heb het nog nooit meegemaakt, dat iemand het ook ging uitleggen. Zou als ik Paulus mag geloven wel moeten gebeuren. Wel jammer als je dan als gast zelf maar moet gaan vragen wat er gebeurt en waarom.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Veendam » 12 aug 2019 17:46

Marnix schreef:Ach ja, de Bijbel zegt ook dat al er in tongen gepraat wordt, er iemand dat moet uitleggen. Anders denken buitenstaanders dat iedereen gek ik geworden :-) Voor gasten inderdaad wel prettig als dat gebeurt maar ik heb het nog nooit meegemaakt, dat iemand het ook ging uitleggen. Zou als ik Paulus mag geloven wel moeten gebeuren. Wel jammer als je dan als gast zelf maar moet gaan vragen wat er gebeurt en waarom.


Dat komt omdat er weinig kennis is bij de meeste mensen over wat tongentaal nu precies is.
Er is spreken in tongen dat is tot opbouw van de Gemeente en dat moet vertolkt worden.
Ook is er bidden in tongen en dat is je persoonlijke gebedstaal naast je gewone eigen woorden en dat hoeft niet worden vertolkt.
Zo zegt Paulus tegen de Gemeente in Corinthe dat hij meer dan allen daar samen in tongen spreekt en dan bedoelde hij vanzelfsprekend in tongen bidden en dat werd ook dus niet steeds vertaald. Het zijn geheimenissen waar je verstand niets aan heeft.

Het is dus niet de discussie of tongentaal nu nog steeds voor komt, en ook niet de discussie of het vertolkt moet worden, maar het is dan de vraag of het wenselijk is dat er in tongen gebeden wordt in samenkomsten waar ook ongelovigen aanwezig zijn.
Zelf kan ik daar heel duidelijk in zijn: Ik heb er zelf persoonlijk geen enkele moeite mee dat er in tongen gebeden wordt in samenkomsten waar ik ben en er ook ongelovigen aanwezig zijn.

Je kunt het ook jammer vinden dat mensen moeten vragen waarom ze in bepaalde kerken zo heel erg langzaam zingen en waarom de dominee zo vreemd praat als hij op de preekstoel staat en waarom. Het is gewoon dat ik zeg dat als iets onwennig is of je kent het niet je altijd kunt vragen hoe en wat en waarom, dat is wat ik wilde aangeven.

Yoshi

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Yoshi » 12 aug 2019 18:54

Als je interesse hebt in het christendom dan kan je het beste eens de lokale kerk in het centrum van je dorp of stad inlopen, hetzij PKN of RKK.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Origenes » 12 aug 2019 19:41

WendyLaan schreef:Hoe zet ik mijzelf daar over heen en kan men zich daar overheen zetten? Hoe kan ik dat gevoel geven als in een openbaring. Het is niet dat ik twijfel aan God of zijn Zoon maar meer dat ik het niet zo fanatiek lijk te voelen als de andere mensen daar in de kerk. Hoe komt dat en hoe geraak ik daar overheen?

Je intuïtie geeft aan dat je zich niet thuis voelt in een dienst zoals je bezocht hebt. Mijn advies is: volg die intuïtie! Het beste lijkt me om je niet te snel te binden aan een kerk. Bezoek bijvoorbeeld eerst een aantal diensten van verschillende kerken en vraag je daarbij af of die diensten voldoen aan wat je ervan verwacht: dichter bij God komen. Ik denk dat dit een goed criterium is.
Vind je dat er niet dan kan je beter verder kijken. Het is niet vanzelfsprekend dat je je verlangen beantwoordt ziet in een of andere kerk. Vaak ligt de nadruk van geloofsgemeenschappen op knusheid en verbinding maar dat gaat veelal voorbij aan de essentie van het evangelie. Waak wat dan betreft over de vrijheid die je in Christus hebt (Galaten 2:4).
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2019 22:27

Paulus is in 1 cor 14 wel vrij duidelijk. Met in tongen bidden sticht je jezelf en niet de gemeente. Dus doe dat thuis of in besloten kring, maar in de samenkomsten moet het vertaald worden en anders kan je het beter nalaten. Want in de samenkomsten moet het gericht zijn op elakar en niet op jezelf.

Dit geldt ook voor u: als u zo graag geestelijke gaven bezit, moet u ernaar streven uit te blinken in de opbouw van de gemeente.
Daarom moet iemand die in klanktaal spreekt bidden om de gave die te kunnen uitleggen. Wanneer ik namelijk in klanktaal bid, bid ik weliswaar met mijn geest, maar doe ik niets nuttigs met mijn verstand. Dus wat moet ik doen? Ik moet bidden met mijn geest, maar ook met mijn verstand; ik moet zingen met mijn geest, maar ook met mijn verstand. Als u God alleen maar dankzegt met uw geest, hoe zou dan iemand die net als een buitenstaander uw klanktaal niet verstaat, uw woorden met 'amen' kunnen bevestigen? Hij begrijpt niet wat u zegt. Het is natuurlijk goed dat u God dankzegt, maar op die manier is een ander er niet bij gebaat. Ik dank God dat ik meer dan u allen de gave heb in klanktaal te spreken; maar om in de gemeente anderen te onderwijzen, gebruik ik liever een paar begrijpelijke woorden dan ontelbaar veel in klanktaal.

(...)

Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent? Maar profeteert iedereen, dan zal een ongelovige buitenstaander door iedereen worden beoordeeld en terechtgewezen.

(...)

Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn. Er mogen twee, hoogstens drie van u in klanktaal spreken, ieder op zijn beurt en bovendien met iemand die de uitleg geeft. Is er niemand die dit kan, dan moeten ze zwijgen en alleen voor zichzelf tot God spreken. Laat van hen die profeteren er telkens twee of drie spreken; daarna moeten de anderen het beoordelen. Wanneer aan iemand die nog op zijn plaats zit iets geopenbaard wordt, moet degene die op dat moment spreekt verder zwijgen.

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Veendam » 12 aug 2019 22:44

Marnix schreef:Paulus is in 1 cor 14 wel vrij duidelijk. Met in tongen bidden sticht je jezelf en niet de gemeente. Dus doe dat thuis of in besloten kring, maar in de samenkomsten moet het vertaald worden en anders kan je het beter nalaten. Want in de samenkomsten moet het gericht zijn op elakar en niet op jezelf.


Ik zei alleen dat ik zelf persoonlijk er geen moeite mee heb en stel het niet als regel.
Wat betreft je stelling dat in de samenkomst alles gericht moet zijn op elkaar of jezelf neem ik aan dat je bedoeld dat het stichten van de mensen centraal moet staan. Als er namelijk een persoon centraal moet staan is het wel Jezus en niet de mensen zelf.
Zelf heb ik mensen gezien die nog nooit in een kerk waren geweest en van het hele geloof nog nooit 1 woord gehoord hebben en die kwamen een kerk binnen en daar werd ook in tongen gebeden. Er waren mensen die gingen er helemaal van tegen de vlakte door de kracht van God, beleden dat ze alleen Jezus wilden, en de volgende dag vertelden ze iedereen die ze tegen kwamen wat Jezus voor hen heeft gedaan en wie Hij is voor hen.

En nee, het zijn niet mensen die in impulsreaktie handelen, ze dragen al langere tijd vrucht en houden vast aan het geloof.

Yoshi

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Yoshi » 13 aug 2019 06:37

Wellicht een idee om de theologische geschillen uit dit topic te houden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2019 06:40

Ik heb het zelf een keer gehad, dat ongeveer iedereen in tongen ging bidden en ik stond daar als bezoeker. En niemand die maar iets uitlegt. Dan voel je je wel echt een buitenstaander en wat Paulus uitlegt in 1 Cor 14 is me toen wel heel duidelijk geworden.

Maar goed, we dwalen wat af, zullen we het hierbij laten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nieuw in het geloof - is het voor mij?

Berichtdoor elbert » 13 aug 2019 07:43

Marnix schreef:Ik heb het zelf een keer gehad, dat ongeveer iedereen in tongen ging bidden en ik stond daar als bezoeker. En niemand die maar iets uitlegt. Dan voel je je wel echt een buitenstaander en wat Paulus uitlegt in 1 Cor 14 is me toen wel heel duidelijk geworden.
De Nederlandse tong is wat dat betreft het beste.
"wij horen hen in onze talen (letterlijk in het grieks: tongen) de grote werken Gods spreken." (Hand. 2:11)
WendyLaan schreef:Hoe zet ik mijzelf daar over heen en kan men zich daar overheen zetten? Hoe kan ik dat gevoel geven als in een openbaring. Het is niet dat ik twijfel aan God of zijn Zoon maar meer dat ik het niet zo fanatiek lijk te voelen als de andere mensen daar in de kerk. Hoe komt dat en hoe geraak ik daar overheen?
Beste Wendy, heel fijn dat je op zoek bent naar een gemeente. Want het is goed om samen met anderen naar Gods stem te willen horen en samen opgebouwd te worden in het geloof. Ik begrijp dat heel veel nog nieuw voor je is en dat sommige dingen je niet zo aanspreken. Dat is niet vreemd. Niet iedere christen zal zich in elke gemeente thuisvoelen. Dat geldt voor mij ook: ik ben ook een nuchter type. Ga daarom ook eens bij andere gemeente(n) kijken en luisteren. En vraag je daarbij af of en op welke manier God in die gemeente tot je spreekt en je dat met de christenen in die gemeente kunt delen, zodat je daar je plekje kan krijgen.
Veel zegen daarbij toegewenst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten