Alleen bij overspel scheiden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2020 22:56

En daarbij al die "moetjes"
Het hals over kop moeten trouwen....
vaak veel te jong....
Schrijnende situaties zo door de tijd voorbij zien komen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2020 09:32

MoesTuin schreef:En daarbij al die "moetjes"
Het hals over kop moeten trouwen....
vaak veel te jong....
Schrijnende situaties zo door de tijd voorbij zien komen.


Die zorgen er onder andere voor dat het scheidingspercentage in conservatief christelijke kringen hoger is dan het landelijk gemiddelde. (Tenminste, in 2013)

Bron: https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-athe ... ~b2b65483/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 14:55

DeLange schreef:Ik heb daar veel over na gedacht en misschien kan je het wel zo breed trekken, dat als er afgoden in het spel zit, wat de huwelijk schaadt, er ook sprake is van overspel. Maar ik geloof dat met Gods hulp een huwelijk dat Hij gaf te redden is.


Voor mij telt ook alleen wat met Gods Woord te onderbouwen is.

Het zevende gebod zegt: Gij zult niet echtbreken.
En in Psalm 15 staat, dat je, als je dicht bij God leeft, niet verandert als je gezworen hebt tot je schade.
Je belofte bij de huwelijkssluiting, om de ander lief te hebben en trouw te blijven, is als een eed. Als blijkt dat je huwelijk je tot schade is, omdat je partner zich niet aan zijn of haar belofte houdt en je daarbij ook nog mishandelt, verander je toch zelf je belofte niet, maar vraag je God om je te helpen in de ellende die je moet doorstaan.

Drie dingen zijn er die wèl een scheiding (kunnen) betekenen: de dood van je partner, overspel van je partner en afwijzing (d.i. 'geestelijke verlating') door je partner vanwege je geloof.

Ik kan getuigen dat God mij rijk gezegend heeft, doordat ik Hem in pijn, eenzaamheid en verdriet, gehoorzaam bleef en, ondanks alles, voor uitredding, kracht en toekomst op Hem alleen bleef hopen!
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor hans0166 » 18 jan 2020 15:38

Vera888 schreef:Voor mij telt ook alleen wat met Gods Woord te onderbouwen is.

Als blijkt dat je huwelijk je tot schade is, omdat je partner zich niet aan zijn of haar belofte houdt en je daarbij ook nog mishandelt, verander je toch zelf je belofte niet, maar vraag je God om je te helpen in de ellende die je moet doorstaan.



je bent echt helemaal en compleet van het paadje af met zo'n statement.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 15:43

hans0166 schreef:je bent echt helemaal en compleet van het paadje af met zo'n statement.


Ach, beste Hans, het hangt er maar vanaf op welk paadje je loopt.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor hans0166 » 18 jan 2020 15:59

Vera888 schreef:Ach, beste Hans, het hangt er maar vanaf op welk paadje je loopt.


nou kom dan maar op met het bijbelcitaat waar staat dat je je door je partner op je bek moet laten slaan en accepteren.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor lekkerbek » 18 jan 2020 16:21

Vera888 ik ben het totaal met je eens dat alleen Gods Woord leidend is. Alleen zou ik persoonlijk bij lichamelijke of psychische mishandeling, bij verslaving en zo zijn er meerdere zaken, wel apart gaan wonen, zonder te scheiden, om de weg terug open te houden.
Het is niet de bedoeling dat vrouwen zich laten misbruiken/mishandelen. Ik denk ook niet dat het mij zou gebeuren, bij de allereerste x zou ik zo ongenadig hard terugbijten dat hij spijt als haren op zijn hoofd heeft.
Maar goed daar gaat het niet om. Zeker moet je biddend je weg gaan, maar je mag ook je verstand gebruiken en veiligheid zoeken.
Als er als je apart leeft mag ervaren dat met elkaar biddend een weg terug is is dit heel bijzonder! Maar de Heere is niet een Sinterklaas: wij vragen en krijgen het. De Heere gaat soms andere wegen dan we willen. Dan mag je toch zien dat de Heere wél helpt maar wel op een andere manier dan we ooit gedacht hadden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2020 16:38

Vera888 schreef:Voor mij telt ook alleen wat met Gods Woord te onderbouwen is.

Het zevende gebod zegt: Gij zult niet echtbreken.
En in Psalm 15 staat, dat je, als je dicht bij God leeft, niet verandert als je gezworen hebt tot je schade.
Je belofte bij de huwelijkssluiting, om de ander lief te hebben en trouw te blijven, is als een eed. Als blijkt dat je huwelijk je tot schade is, omdat je partner zich niet aan zijn of haar belofte houdt en je daarbij ook nog mishandelt, verander je toch zelf je belofte niet, maar vraag je God om je te helpen in de ellende die je moet doorstaan.

Drie dingen zijn er die wèl een scheiding (kunnen) betekenen: de dood van je partner, overspel van je partner en afwijzing (d.i. 'geestelijke verlating') door je partner vanwege je geloof.

Ik kan getuigen dat God mij rijk gezegend heeft, doordat ik Hem in pijn, eenzaamheid en verdriet, gehoorzaam bleef en, ondanks alles, voor uitredding, kracht en toekomst op Hem alleen bleef hopen!
Tja, als je weggegaan was zou je ook kunnen zeggen dat God je de kracht gaf te vertrekken en je daarvoor rijk gezegend heeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor lekkerbek » 18 jan 2020 17:06

Vera888, ik neen het écht als ik zeg dat ik blij ben voor jou dat het zo gegaan is! Wat een wonder!
Maar je legt nu (onbedoeld) de eer bij jou neer, dat jij bleef bidden, hopen, etc etc.en dat de Heere daarom hielp.
Ik ken ook iemand die al 20 jaar bidt of het huwelijk weer mag worden zoals het was, ze is nog steeds bij haar man, maar waar het echt een vreselijke toestand is waar ik niet over uit kan weiden. Bidt zij niet genoeg?
Ik denk niet dat de Heere iedereen geeft waar hij of zij om vraagt. Soms gaat de Heere andere wegen. Maar het punt is hoe gaan we daarmee om! De Heere wil wél overal om gebeden worden!
Maar Hij ziet ons leven van een hele andere dimensie.
Zoals in dit gedicht van Corrie ten Boom staat:

Mijn leven is een weefsel
Tussen God en mij
Niet ik kies de kleuren,
Nee, heel doelbewust kiest Hij
Soms weeft Hij er verdriet in, en ik, door onverstand,
Vergeet: Hij ziet de boven-, en ik de onderkant!

Als het weefgetouw zal rusten,
En de spoel schiet niet meer om,
Zal God ontvouwen elk waarom!
Hoe nódig donk're draden zijn in des Wever's hand,
Naast goud- en zilverdraden, zó komt Zijn plan tot stand!

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 17:28

hans0166 schreef:nou kom dan maar op met het bijbelcitaat waar staat dat je je door je partner op je bek moet laten slaan en accepteren.


Bij mij ging het om haat tegen mijn geloof. Daarvoor ben ik geslagen, geschopt, bijna gewurgd en bijna verdronken, naast de constante verbale mishandeling. Maar God heeft me elk moment vast gehouden en gezegd: "Heb je vijand lief".
Mijn hemelde Vader zag dus wel dat mijn man mijn vijand was geworden.
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 18 jan 2020 17:42

Ik geloof dat God elk huwelijk dat slecht is kan redden, als beiden willen en de juiste hulp krijgen/aanvaarden, tenzij twee mensen die echt niet bij elkaar passen toch samen zijn. Dat kan bijvoorbeeld zijn, omdat ze vanwege het uiterlijk voor elkaar kozen of uitgehuwelijkt zijn. Genesis 6 laat het eerste zien. "De godenzonen verkozen zich vrouwen, die ze maar wilden." God zegende dat niet, maar zei: "de mens is slechts vlees. Ik geef ze voortaan 120 jaar om van hun zondige wegen te bekeren."

Wanneer er geweld komt kijken, denk ik dat door het geweld het huwelijk dikwijls aan diggelen is geslagen. Mijn schoonouders en mijn eigen grootouders van mijn moeders kant hadden beiden zo'n huwelijk. Mijn schoonouders hadden onderling veel ruzie en mishandelden door psychische aandoeningen geestelijk en lichamelijk hun kinderen. Uiteindelijk kwamen ze in een echtscheiding, het was onvermijdelijk. Alle 5 de kinderen hebben er schade van het huwelijk ondervonden. De scheiding was gek genoeg voor iedereen een uitkomst. Iedereen kon weer aan de eigen herstel werken. Mijn vrouw moest ook aan vele trauma's meer dan 10 jaar (tot op vandaag) geholpen worden.

Mijn grootouders hadden ook altijd ruzie. Zij gingen op hun 60ste gescheiden van tafel en bed wonen. Mijn opa kreeg van de omgeving doorgaans de schuld, hij viel kilo's af, miste haar en verhing zich in een schuur.

Beste mensen, ik geloof dat met de juiste hulp misschien dit allemaal anders was gelopen en dat God wonderen kan doen, maar soms is de praktijk weerbarstig en in deze gevallen, kende het alleen maar verliezers.
Wat dan niet helpt, is een kerk die hen dan ook nog eens een trap na geeft.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 17:59

lekkerbek schreef:Vera888 ik ben het totaal met je eens dat alleen Gods Woord leidend is. Alleen zou ik persoonlijk bij lichamelijke of psychische mishandeling, bij verslaving en zo zijn er meerdere zaken, wel apart gaan wonen, zonder te scheiden, om de weg terug open te houden.
Het is niet de bedoeling dat vrouwen zich laten misbruiken/mishandelen. Ik denk ook niet dat het mij zou gebeuren, bij de allereerste x zou ik zo ongenadig hard terugbijten dat hij spijt als haren op zijn hoofd heeft.
Maar goed daar gaat het niet om. Zeker moet je biddend je weg gaan, maar je mag ook je verstand gebruiken en veiligheid zoeken.
Als er als je apart leeft mag ervaren dat met elkaar biddend een weg terug is is dit heel bijzonder! Maar de Heere is niet een Sinterklaas: wij vragen en krijgen het. De Heere gaat soms andere wegen dan we willen. Dan mag je toch zien dat de Heere wél helpt maar wel op een andere manier dan we ooit gedacht hadden.


lieve Lekkerbek, dank voor je reactie! God heeft ook, op mijn gebed, een weg gebaand om weg te gaan en Hij heeft voorzien in een huis en werk en alles wat nodig was. En ik ben ook - op mijn kosten - van tafel en bed gescheiden, in de hoop dat het toch nog een keer goed zou komen. Maar de haat was zo groot, dat ik zelfs daarna nog elke confrontatie, uit lijfsbehoud, moest vermijden.

Het is ook niet zo, dat de ellende toen voorbij was, want ik werd bij iedereen zwart gemaakt en verloor mijn familie en vrienden.
Maar God hield ik over!
Het heeft me geleerd om alles elke keer weer in Gods handen te geven. En dan is het ook elke keer weer een vreugde om te ervaren hoe God als een trouwe Vader voor je zorgt, in grote en kleine dingen.

Tenslotte is mijn man eenzijdig van mij gescheiden.

Dat had ik allemaal niet kunnen bedenken toen ik er midden in zat. Maar als je alles in Gods handen geeft, zàl Hij, op Zijn tijd en op Zijn manier, uitkomst geven.
Het gaf me ook veel troost te weten, dat Hij alles zag en alles hoorde.
En het fijnste is, dat ik een goed geweten heb en als de Wet gelezen wordt, blij denk: Ik heb geen echtbreuk gepleegd. (En mocht je dat niet kunnen denken, dan mag je je aan Jezus toevertrouwen, die voor elke overtreding de straf heeft betaald.)

Ik ben het dus van harte met je eens!
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 18 jan 2020 18:01

Vera888 schreef:Voor mij telt ook alleen wat met Gods Woord te onderbouwen is.

Het zevende gebod zegt: Gij zult niet echtbreken.
En in Psalm 15 staat, dat je, als je dicht bij God leeft, niet verandert als je gezworen hebt tot je schade.
Je belofte bij de huwelijkssluiting, om de ander lief te hebben en trouw te blijven, is als een eed. Als blijkt dat je huwelijk je tot schade is, omdat je partner zich niet aan zijn of haar belofte houdt en je daarbij ook nog mishandelt, verander je toch zelf je belofte niet, maar vraag je God om je te helpen in de ellende die je moet doorstaan.

Drie dingen zijn er die wèl een scheiding (kunnen) betekenen: de dood van je partner, overspel van je partner en afwijzing (d.i. 'geestelijke verlating') door je partner vanwege je geloof.

Ik kan getuigen dat God mij rijk gezegend heeft, doordat ik Hem in pijn, eenzaamheid en verdriet, gehoorzaam bleef en, ondanks alles, voor uitredding, kracht en toekomst op Hem alleen bleef hopen!


Mooi dat God jouw huwelijk heeft weten te herstellen. Die van mij en mijn vrouw ook.
Je moet daarbij ook geloven dat God het kan herstellen en dat we niet in de gebrokenheid blijven. Leren heiliger te leven, door de Heilige Geest.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 18:08

DeLange schreef:Ik geloof dat God elk huwelijk dat slecht is kan redden, als beiden willen en de juiste hulp krijgen/aanvaarden, tenzij twee mensen die echt niet bij elkaar passen toch samen zijn. Dat kan bijvoorbeeld zijn, omdat ze vanwege het uiterlijk voor elkaar kozen of uitgehuwelijkt zijn. Genesis 6 laat het eerste zien. "De godenzonen verkozen zich vrouwen, die ze maar wilden." God zegende dat niet, maar zei: "de mens is slechts vlees. Ik geef ze voortaan 120 jaar om van hun zondige wegen te bekeren."

Wanneer er geweld komt kijken, denk ik dat door het geweld het huwelijk dikwijls aan diggelen is geslagen. Mijn schoonouders en mijn eigen grootouders van mijn moeders kant hadden beiden zo'n huwelijk. Mijn schoonouders hadden onderling veel ruzie en mishandelden door psychische aandoeningen geestelijk en lichamelijk hun kinderen. Uiteindelijk kwamen ze in een echtscheiding, het was onvermijdelijk. Alle 5 de kinderen hebben er schade van het huwelijk ondervonden. De scheiding was gek genoeg voor iedereen een uitkomst. Iedereen kon weer aan de eigen herstel werken. Mijn vrouw moest ook aan vele trauma's meer dan 10 jaar (tot op vandaag) geholpen worden.

Mijn grootouders hadden ook altijd ruzie. Zij gingen op hun 60ste gescheiden van tafel en bed wonen. Mijn opa kreeg van de omgeving doorgaans de schuld, hij viel kilo's af, miste haar en verhing zich in een schuur.

Beste mensen, ik geloof dat met de juiste hulp misschien dit allemaal anders was gelopen en dat God wonderen kan doen, maar soms is de praktijk weerbarstig en in deze gevallen, kende het alleen maar verliezers.
Wat dan niet helpt, is een kerk die hen dan ook nog eens een trap na geeft.


Wat een verdriet allemaal, De Lange! Er is zoveel onder de maat en onder het tapijt. Maar als kind merk je hoe het ècht is thuis en lijdt je daar vreselijk onder.
En helaas is het inderdaad ook nog zo, dat de 'kerk' het eerder erger maakt dan beter, omdat ze het kwaad niet aan willen pakken en vrome praatjes geloven i.p.v. de praktijk te onderzoeken.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 18:13

DeLange schreef:Mooi dat God jouw huwelijk heeft weten te herstellen. Die van mij en mijn vrouw ook.
Je moet daarbij ook geloven dat God het kan herstellen en dat we niet in de gebrokenheid blijven. Leren heiliger te leven, door de Heilige Geest.


Zoals je in mijn antwoord aan Lekkerbek kunt lezen, is mijn huwelijk dus niet hersteld. Maar ik ben erg blij te lezen dat dat bij jou en je vrouw wel is gebeurd. Daarvoor moet je, zoals je in je andere reactie schreef allebei van goede wil zijn. Ik heb zoveel geprobeerd, maar ik was de enige die het goed wilde hebben en dan lukt het nooit.
Er is maar één waarheid. :roll:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten