Alleen bij overspel scheiden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 03 feb 2020 05:10

K80 schreef:Het blijkt wel weer.

Voor de kerk zijn er geen grotere zonde, dan scheiden en seks voor het huwelijk.
Schuldbelijdenis en verbannen. Dat moet er gebeuren.
Zonden met betrekking tot het seksuele zijn de aller grootste zonde.
En ik maar denken dat alle zonde gelijk is.

Wij hebben gedaan wat de bijbel gebood en niet als de RKK doet pedofiele priesters overplaatsen. Gaat iedereen nu tegen ons te keer en vroom doen dan?
Ben ik nu de zondebok en de man die ging scheiden ook?

Ik heb haar trouwens wel een app gestuurd. Daarin appte ik de woorden die in mij opkwamen: "God laat nooit los wat Zijn hand ooit begonnen is."
Ze bedankte me ervoor en zei de gemeente te zullen missen.
Meer kan ik ook niet voor haar doen. Wie ben ik immers, dat ik haar overspel zou kunnen laten stoppen en hun huwelijk zou kunnen redden, als hem het al niet gelukt is?
Mij zou dat dan heus niet beter af gaan, dan de man met wie ze getrouwd is.
Laatst gewijzigd door DeLange op 03 feb 2020 07:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 03 feb 2020 05:19

Stel: zij zou blijven. Zou hij dan niet zo uit de kerk gedreven worden? Zouden wij geen stelling voor haar en tegen hem genomen hebben? Maar zij besloten al samen dat hij zou blijven. En zij vertrok zelf.
We moeten gewoon doen wat de bijbel zegt en hebben daar rustig een half jaar op gewacht om hen samen de kans te geven er uit te komen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 03 feb 2020 11:10

DeLange schreef:Jij draaide het om. Hij MOEST van jou maar gescheiden van tafel en bed leven. Echt een inlevingsgevoel van een plantenbak heb je dan.


inleven is wat anders dan inlezen.
Nergens heb ik een scheiding van tafel en bed aangedragen als eindstation.
Je kan het namelijk zien als extra tussenstation.

DeLange schreef:Wij hebben gedaan wat de bijbel zegt en daarmee bijbels gehandeld. De echtscheiding is al voltrokken. Dat is zijn besluit geweest en zij had de kerk zelf ook al los gelaten. Wat wij deden is puur formaliteit.


Nu je het toch over gebrek aan inlevingsgevoel hebt, dat toon je nu inderdaad.
Wij hebben gedaan wat de Bijbel zegt PUNT.
Al met al de hele situatie beschouwende wekt het bij mij slechts de indruk dat de man inderdaad de kerk er bij gehaald heeft als drukmiddel.
Het zou kunnen dat hij dat deed om tot herstel te kunnen komen maar het kan ook van hem een aktie geweest zijn om zelf zijn eigen straatje schoon te vegen.

Maar wees nu eens eerlijk, en zeg mij eens wat jij zou doen ?
Als jij als man in een huwelijk zit en je vrouw gaat vreemd, ga je dat dan aan de grote klok hangen en bij de kerk dat rondbazuinen op een wijkgroep of kring ? Dan weet je in ieder geval dat er zoveel vuil over je vrouw gegooid gaat worden door veel mensen in de kerk dat je voor haar eigenlijk de deur dicht hebt gegooid om weer tot een normale relatie en situatie te kunnen komen voor je vrouw.

Maar hoe zit de man er nu bij ?
Zit hij te huilen in stilte of zit hij er bij van: Zo dat is klaar, ik ben er voor de kerk schuldloos van af gekomen ?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 03 feb 2020 11:13

DeLange schreef:Wij hebben gedaan wat de bijbel gebood en niet als de RKK doet pedofiele priesters overplaatsen. Gaat iedereen nu tegen ons te keer en vroom doen dan?
Ben ik nu de zondebok en de man die ging scheiden ook?

Ik heb haar trouwens wel een app gestuurd. Daarin appte ik de woorden die in mij opkwamen: "God laat nooit los wat Zijn hand ooit begonnen is."
Ze bedankte me ervoor en zei de gemeente te zullen missen.
Meer kan ik ook niet voor haar doen. Wie ben ik immers, dat ik haar overspel zou kunnen laten stoppen en hun huwelijk zou kunnen redden, als hem het al niet gelukt is?
Mij zou dat dan heus niet beter af gaan, dan de man met wie ze getrouwd is.


Dit zijn geen situaties waarbij je moet denken aan het redden van een huwelijk, maar aan het redden van de persoon door haar uit het vuur te rukken.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 03 feb 2020 11:24

DeLange schreef:Stel: zij zou blijven. Zou hij dan niet zo uit de kerk gedreven worden? Zouden wij geen stelling voor haar en tegen hem genomen hebben? Maar zij besloten al samen dat hij zou blijven. En zij vertrok zelf.
We moeten gewoon doen wat de bijbel zegt en hebben daar rustig een half jaar op gewacht om hen samen de kans te geven er uit te komen.


Stel ze zou blijven..... nou das das fijn en mooi.

Waarom zou hij uit de kerk gedreven worden dan ?
Maar in een vorige post schreef je ook: Ze bedankte mij er voor en zei de Gemeente te zullen missen.
Dat is niet echt iets wat past bij iemand die in zonde gerend is en daar ten koste van alles in door mee wil gaan.

Als rode draad lopen een aantal zaken samen dwars door alles heen wat je schrijft, namelijk dit:
Samen hebben ze het verteld tegen de kerk.
De MAN zei dat ze niet wilde stoppen met het overspel.
Nu hebben ze echtscheiding aangevraagd want de man ....
Ze besloten samen dat hij zou blijven......... en zij vertrok zelf....

Het komt bij mij echt over dat ze niks samen besloten, maar dat de man echt alles zo heeft opgezet.
En wat moet je dan als je man dat doet, moet je dan liegen van ik heb het niet gedaan ?
En denk je dan echt dat de vrouw tegen anderen zou gaan zeggen dat ze gewoon maar verder wil gaan met overspel ?
Of denk je dat ze gewoon zwaar onder de druk van de man heeft gestaan ?
En wat rest er dan verder nog ?
Dat ze een trap na krijgt.......haar spullen pakt........en vertrekt.

En zoals je waarschijnlijk nu eigenlijk hier niet verder over wilt denken, want stel je voor dat we het fout gedaan hebben.....
steekt de kerk de kop in het zand, gedane zaken nemen geen keer, de gestenigde is toch dood, wegdragen en klaar.
Het wordt wellicht een keer tijd dat er in plaats van schuldbelijdenis in de kerk door mensen die overspel hebben gepleegd of sex voor het huwelijk gehad hebben een keer tijd om als kerkenraad of als complete Gemeente een keer na te denken over schuldbelijdenis voor het absoluut verkeerd handelen bij situaties waarin overspel en echtscheiding hebben plaatsgevonden in het verleden.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 03 feb 2020 13:01

Nou, onze kerk bestaat nu uit 76 leden. Afgelopen zondag kwamen er 60. Op de vergadering namen ze een besluit. Komt er iemand van dit forum de kerk binnen: "jullie moeten het allemaal anders doen! Want in de bijbel staat het verkeerd! Laat haar gerust vreemd gaan! Moet kunnen anno 2020 toch?"
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 03 feb 2020 13:51

Verder valt het mij op dat hier in dit topic de rollen worden opgedraaid. Al gaat zij vreemd, het zou zijn schuld zijn en hij moet bij haar blijven. Terwijl je hen niet eens kent! Dat is pas roddel en smaad!

Ik kan het vertellen wat wij wilden doen. Mijn vrouw overwoog om haar als vriendin erbij te nemen, om haar te redden uit de klauwen van de kerel waarmee ze vreemd gaat. Heeft het lang overwogen, maar overspel kan geen basis zijn voor vriendschap, besloot ze. Er moet een klik zijn om vrienden te worden. Maar ze spraken elkaar nooit in de kerk.
Ik kan als man ook niks doen. Dus wij kunnen alleen maar voor hen bidden.

Verder zijn verhaal. Hij wilde zoeken naar Gods wil. Naar de oplossing van hun huwelijkscrisis. Hij heeft een half jaar lang terwijl hij wist dat ze vreemd ging met haar naar een oplossing gezocht. Ook met professionele hulp. Maar het bleef toch doorgaan. Zij is volgens hem een soort van verslaafd. En hij moest toch besluiten te stoppen met het huwelijk, om haar zijn grens kenbaar te maken. Hij ging bij zijn broer in huis en zij bleef in hun huis wonen.
Vele gesprekken volgden om te kijken of ze met God het huwelijk kon herstellen op langer termijn.. Maar het zat er niet in.

Verder is zij trouwens iemand met een goed uiterlijk en hij iemand met veel geld, omdat hij een eigen zaak heeft. Hij zegt in deze fase God persoonlijker te hebben leren kennen. Hij zei me dat hij nu definitief een punt er achter heeft gezet. Ik complimenteerde hem daarmee, omdat hij niet over zijn eigen grenzen moet heen gaan. Dat is niet gezond. Ik gaf hem aan dat we als kerk altijd voor hem klaar staan, mocht hij hulp nodig hebben. Dat deed hem veel goed, gaf hij aan.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 03 feb 2020 15:46

DeLange schreef:Verder valt het mij op dat hier in dit topic de rollen worden opgedraaid. Al gaat zij vreemd, het zou zijn schuld zijn en hij moet bij haar blijven. Terwijl je hen niet eens kent! Dat is pas roddel en smaad!

Ik kan het vertellen wat wij wilden doen. Mijn vrouw overwoog om haar als vriendin erbij te nemen, om haar te redden uit de klauwen van de kerel waarmee ze vreemd gaat. Heeft het lang overwogen, maar overspel kan geen basis zijn voor vriendschap, besloot ze. Er moet een klik zijn om vrienden te worden. Maar ze spraken elkaar nooit in de kerk.
Ik kan als man ook niks doen. Dus wij kunnen alleen maar voor hen bidden.

Verder zijn verhaal. Hij wilde zoeken naar Gods wil. Naar de oplossing van hun huwelijkscrisis. Hij heeft een half jaar lang terwijl hij wist dat ze vreemd ging met haar naar een oplossing gezocht. Ook met professionele hulp. Maar het bleef toch doorgaan. Zij is volgens hem een soort van verslaafd. En hij moest toch besluiten te stoppen met het huwelijk, om haar zijn grens kenbaar te maken. Hij ging bij zijn broer in huis en zij bleef in hun huis wonen.
Vele gesprekken volgden om te kijken of ze met God het huwelijk kon herstellen op langer termijn.. Maar het zat er niet in.

Verder is zij trouwens iemand met een goed uiterlijk en hij iemand met veel geld, omdat hij een eigen zaak heeft. Hij zegt in deze fase God persoonlijker te hebben leren kennen. Hij zei me dat hij nu definitief een punt er achter heeft gezet. Ik complimenteerde hem daarmee, omdat hij niet over zijn eigen grenzen moet heen gaan. Dat is niet gezond. Ik gaf hem aan dat we als kerk altijd voor hem klaar staan, mocht hij hulp nodig hebben. Dat deed hem veel goed, gaf hij aan.


Als ik praat over situaties die langskomen is dat geen roddel en smaad omdat ik objectief kan kijken wat er gezegt is, zonder beinvloed te zijn door het kennen van 1 of beide mensen. Ook is wat ik zeg hier niet achter iemand zijn rug om dus jouw aanval gaat wat dat betreft ook niet op.

Je geeft aan dat je als man niks kan doen, maar dat is niet waar. Wel ben ik van mening dat het voor een man in deze situatie niet wijs is om (alleen) naar deze vrouw te gaan. Samen met je vrouw gaan is wel een optie, maar in deze situatie denk ik dat het wijzer is dat je vrouw dit doet.
Overspel is niet de basis tussen een eventuele vriendschap tussen jouw vrouw en die andere vrouw, maar belangstelling en betrokkenheid bij de vrouw zelf. Ook al heeft deze vrouw weet ik wat gedaan ze blijft een schepsel waarvoor de Here Jezus is gestorven.
Het is niet zo bij alle zaken dat je kant moet kiezen hoor, ook al lijkt het iedereen wel opgedrongen te worden dat ieder een kant zou moeten kiezen. Jouw vrouw kan gewoon een vriendschap met haar aangaan zonder zelf een oordeel te vellen over wat dan ook.
Of ze dan mooi of lelijk is en of de man nu wel of geen geld heeft maakt helemaal niets maar dan ook niets uit.
Het is inderdaad niet gezond om steeds maar over je eigen grenzen heen te gaan, maar het is ook niet gezond om alle problemen in een relatie open te gooien voor de hele kerk, en daarmee in sommige gevallen ook het hele dorp.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 03 feb 2020 15:52

DeLange schreef:Nou, onze kerk bestaat nu uit 76 leden. Afgelopen zondag kwamen er 60. Op de vergadering namen ze een besluit. Komt er iemand van dit forum de kerk binnen: "jullie moeten het allemaal anders doen! Want in de bijbel staat het verkeerd! Laat haar gerust vreemd gaan! Moet kunnen anno 2020 toch?"


Hoe kleiner de gemeenschap, des te groter vaak het probleem bij echtscheidingen, want dan weet iedereen het binnen een paar uur en dan is het ook logisch dat de vruw dan niet weer in de kerk gaat zitten toch ?
Als je eerlijk bent dan merk je wel dat dingen ook anders afgehandeld konden worden.
ergens heb ik ook maar de suggestie laten ontstaan dat je iemand gerust vreemd moet laten blijven gaan.

Wellicht als je vrouw vriendschap met deze vrouw gaat opbouwen dat dan de aap uit de mouw komt van het hoe en waarom, en of de beslissingen SAMEN wel echt samen waren, of dat de man alleen zijn straatje schoon wilde houden.
Weet je wat gezond is ?
Als je als Dominee of kerkenraad contact hebt met een andere Dominee of kerkenraad, die helemaal niemand kennen van elkaars Gemeente.
Dan de zaken langs lopen zodat die objectief kunnen kijken wat het beste is en of er zaken over het hoofd gezien worden.
Juist bij kleine gemeenschappen is het vaak namelijk aanziens des persoons wat de hoofdrol gaat spelen bij dit soort zaken.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 03 feb 2020 17:28

Veendam schreef:Hoe kleiner de gemeenschap, des te groter vaak het probleem bij echtscheidingen, want dan weet iedereen het binnen een paar uur en dan is het ook logisch dat de vruw dan niet weer in de kerk gaat zitten toch ?
Als je eerlijk bent dan merk je wel dat dingen ook anders afgehandeld konden worden.
ergens heb ik ook maar de suggestie laten ontstaan dat je iemand gerust vreemd moet laten blijven gaan.

Wellicht als je vrouw vriendschap met deze vrouw gaat opbouwen dat dan de aap uit de mouw komt van het hoe en waarom, en of de beslissingen SAMEN wel echt samen waren, of dat de man alleen zijn straatje schoon wilde houden.
Weet je wat gezond is ?
Als je als Dominee of kerkenraad contact hebt met een andere Dominee of kerkenraad, die helemaal niemand kennen van elkaars Gemeente.
Dan de zaken langs lopen zodat die objectief kunnen kijken wat het beste is en of er zaken over het hoofd gezien worden.
Juist bij kleine gemeenschappen is het vaak namelijk aanziens des persoons wat de hoofdrol gaat spelen bij dit soort zaken.

Landelijk horen we bij de Baptisten Unie/ ABC Gemeentes. Zo iets zou dan kunnen, maar het is vanuit de beste intenties de Schrift volgen geweest.
Wat zou jij in mijn geval gedaan hebben?

Kijk, je suggereert veel. Doen wij ook. Mijn vrouw dacht dat zij misschien op zijn geld uit was en ik dat hij mogelijk haar vanwege schoonheid nam en "toevallig" was ze toch een keurige christelijke meid die sociaal in de omgang is. Mijn vrouw dacht dat hij door het vele werken in de zaak te weinig tijd voor haar had. Maar we weten het niet. Wat we wel weten is wat de bijbel daar over zegt en we steunen waar we kunnen beiden, maar door de scheiding raakt zoals je vaak hoort ook het sociale millieu gescheiden. Ik vraag me af of de kerk wel echt iets had kunnen doen. Ik denk het niet.

In mijn eerste kerk (PKN)hadden we een dominees echtpaar in dienst. Ook zij ging vreemd, ze gingen scheiden en de vrouw werd overgeplaatst naar een andere gemeente. Later ging een andere dominee vreemd met een gemeentelid. Hij werd door de landelijke kerk uit zijn ambt en met vervroegt emiraat gestuurd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 03 feb 2020 18:39

Veendam schreef:Als ik praat over situaties die langskomen is dat geen roddel en smaad omdat ik objectief kan kijken wat er gezegt is, zonder beinvloed te zijn door het kennen van 1 of beide mensen. Ook is wat ik zeg hier niet achter iemand zijn rug om dus jouw aanval gaat wat dat betreft ook niet op.

Maar toch hè, alleen God weet wat er speelt en al is het huwelijk nog zo slecht, dan nog is dat geen excuus om vreemd te gaan met "nota bene" een getrouwde man!

Ik heb eigenlijk ook een matige huwelijk dat zelfs ronduit slecht was, maar beter aan het worden is Echter, ik heb een vrouw die nooit of te nimmer vreemd zal gaan. Het zit er gewoon niet in. En ik doe dat zelf ook niet.

Je geeft aan dat je als man niks kan doen, maar dat is niet waar. Wel ben ik van mening dat het voor een man in deze situatie niet wijs is om (alleen) naar deze vrouw te gaan. Samen met je vrouw gaan is wel een optie, maar in deze situatie denk ik dat het wijzer is dat je vrouw dit doet.
Overspel is niet de basis tussen een eventuele vriendschap tussen jouw vrouw en die andere vrouw, maar belangstelling en betrokkenheid bij de vrouw zelf. Ook al heeft deze vrouw weet ik wat gedaan ze blijft een schepsel waarvoor de Here Jezus is gestorven.
Het is niet zo bij alle zaken dat je kant moet kiezen hoor, ook al lijkt het iedereen wel opgedrongen te worden dat ieder een kant zou moeten kiezen. Jouw vrouw kan gewoon een vriendschap met haar aangaan zonder zelf een oordeel te vellen over wat dan ook.
Of ze dan mooi of lelijk is en of de man nu wel of geen geld heeft maakt helemaal niets maar dan ook niets uit.
Het is inderdaad niet gezond om steeds maar over je eigen grenzen heen te gaan, maar het is ook niet gezond om alle problemen in een relatie open te gooien voor de hele kerk, en daarmee in sommige gevallen ook het hele dorp.

Ja, maar ik vraag het me af of ze er op zit te wachten eigenlijk. Na een tijd bidden en overdenken krijgen we de indruk van niet. Daarbij kan ze altijd bij haar familie terecht, volgens haar ex-man.

Dat ze de problemen met de kerk besprak was hun keuze en legde niemand hen op.
Ten sprake zou het anders ook wel komen.
Dat uiterlijk geen rol speelt kan ik niet weten. In Genesis 6 zien we hoe het wel mis ging en bij David. Ook blijkt (heb ik gelezen) dat mannen met veel geld sneller mooie vrouwen om zich heen hebben. Of wat dacht je van "e matching", alleen voor hoog opgeleidenen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 03 feb 2020 21:32

DeLange schreef:Landelijk horen we bij de Baptisten Unie/ ABC Gemeentes. Zo iets zou dan kunnen, maar het is vanuit de beste intenties de Schrift volgen geweest.
Wat zou jij in mijn geval gedaan hebben?

Kijk, je suggereert veel. Doen wij ook. Mijn vrouw dacht dat zij misschien op zijn geld uit was en ik dat hij mogelijk haar vanwege schoonheid nam en "toevallig" was ze toch een keurige christelijke meid die sociaal in de omgang is. Mijn vrouw dacht dat hij door het vele werken in de zaak te weinig tijd voor haar had. Maar we weten het niet. Wat we wel weten is wat de bijbel daar over zegt en we steunen waar we kunnen beiden, maar door de scheiding raakt zoals je vaak hoort ook het sociale millieu gescheiden. Ik vraag me af of de kerk wel echt iets had kunnen doen. Ik denk het niet.

In mijn eerste kerk (PKN)hadden we een dominees echtpaar in dienst. Ook zij ging vreemd, ze gingen scheiden en de vrouw werd overgeplaatst naar een andere gemeente. Later ging een andere dominee vreemd met een gemeentelid. Hij werd door de landelijke kerk uit zijn ambt en met vervroegt emiraat gestuurd.


Laten we zeggen dat ik een hele serie baptistengemeenten goed ken die bij de Unie zijn aangesloten. Daar hebben ze de regel dat de Gemeente bepaald wat er gebeuren gaat en stemrecht heeft. Over ingrijpende zaken worden dan stemmingen gedaan.
Bij de Vrije Baptisten ligt dat statutair anders, omdat daar de raad van Oudsten alleen stemrecht heeft.
Ik sluit daarom niet uit dat het statutair zo zit dat iemand uit de Gemeente zetten alleen maar kan met meerderheid van stemmen en dat vind ik een kwalijke zaak.

Wat ik gedaan zou hebben had ik al geschreven in een eerdere post.
Misschien moet je gewoon stoppen met suggereren en je vrouw ook.
Wat er vaak gedaan wordt is een stuk tekst uit de Bijbel tegen elke situatie aan plakken die er een beetje op lijkt maar dus nooit precies het zelfde is. We moeten dan niet doen alsof dan ook exact dat de manier is waarop gehandeld moet worden.
Als er relatieproblemen zijn en als ambtsdrager kom je dat te weten en de mensen vragen hulp, adviseer dan iemand die verder weg woont en pak niet iemand uit de naaste omgeving. Hoe minder mensen het weten, des te makkelijker is dan terugkeer voor beiden in de Gemeente als echtpaar.
Kijk, als een dominee vremd gaat is er wel de geloofwaardigheid die in het geding komt. Bij iedere gelovige is dat wel hetzelfde, maar die staat niet elke zondag op de preekstoel. Bij vreemdgaan zie ik niet het verschil tussen vreemd gaan en vreemd gaan met een gemeente lid. Beiden is hetzelfde, tenzij..... er misbruik gemaakt is van de positie door de ambtsdrager, dan is het juist een extreem kwalijke zaak.
Ik weet niet of dat in dat ene geval zo is geweest.

Aan de andere kant......... zijn dominee's en ouderlingen ook mensen die ook fouten kunnen maken net zoals wij dat ook soms doen.
Zou Jezus ons dan wel vergeven en de dominee niet ? Of is Jezus de Enigste die een dominee of ouderling vergeeft en willen mensen dat niet doen.........

Ja het is een kwalijke zaak wanneer er overspel is gepleegd door een ambtsdrager.
Ja ook bij zonde van een ambtsdrager is er de mogelijkheid tot herstel.
Nee, dat is niet goed om het gelijk te doen maar daar moet een tijd tussen zitten naar mijn mening.
Nee, dominee worden in dezelfde Gemeente of zelfs de nabije omgeving van die Gemeente is absoluut uitgesloten, doe dan maar 150 kilometer verderop.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 03 feb 2020 21:38

DeLange schreef:Maar toch hè, alleen God weet wat er speelt en al is het huwelijk nog zo slecht, dan nog is dat geen excuus om vreemd te gaan met "nota bene" een getrouwde man!

Ik heb eigenlijk ook een matige huwelijk dat zelfs ronduit slecht was, maar beter aan het worden is Echter, ik heb een vrouw die nooit of te nimmer vreemd zal gaan. Het zit er gewoon niet in. En ik doe dat zelf ook niet.

Ja, maar ik vraag het me af of ze er op zit te wachten eigenlijk. Na een tijd bidden en overdenken krijgen we de indruk van niet. Daarbij kan ze altijd bij haar familie terecht, volgens haar ex-man.

Dat ze de problemen met de kerk besprak was hun keuze en legde niemand hen op.
Ten sprake zou het anders ook wel komen.
Dat uiterlijk geen rol speelt kan ik niet weten. In Genesis 6 zien we hoe het wel mis ging en bij David. Ook blijkt (heb ik gelezen) dat mannen met veel geld sneller mooie vrouwen om zich heen hebben. Of wat dacht je van "e matching", alleen voor hoog opgeleidenen.

Verder is geld het wortel van al het kwaad.
Verder zie je het in het uitgaansleven toch ook?
En met Tinder :shock:


Vreemd gaan daar is alijd een excuus voor, maar het is nooit een geldig excuus. Daarbij maakt het nks uit of de ander getrouwd is of niet, fout is fout.
Fijn om te horen dat het huwelijk van jullie steeds beter gaat, dat zijn goede berichten na deze topic met allemaal bagger.
Over de vraag wat je vrouw verder kan met die mevrouw, laten we maar liever niet de woorden van haar ex-man meewegen.
Elke keer dat hij zich met zaken bemoeide werd het allemaal in het nadeel van die vrouw gezet.
Laat je vrouw gewoon zelf contact leggen met die mevrouw, en kijken wat haar reaktie is.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 03 feb 2020 22:17

O ja, geldzucht is de wortel van alle kwaad. Maar kijk nu kwa bijbeltekst eens gewoon naar de topictitel. De woorden van Jezus. Wat de man besloot heb jij voor een deel zelf ingevuld, zonder hem er in te kennen en dat lijkt me niet goed. Ik geloof dat bij vreemdgaan vaak gewoon het hele vertrouwen naar de knoppen is en dat komt vaak niet meer terug en dat vertrouwen is wel de basis van elke relatie. Dat proefde ik ook bij hem, dat hij met de moed der wanhoop vocht voor de relatie, maar het vertrouwen niet terug kreeg en signalen zocht om het vertrouwen weer te kunnen krijgen, maar als een gebroken man het strijdtoneel moest verlaten. En ze zijn ook nog zo jong hè, met weinig levenservaring. Zo moeten ze het leven ook leren kennen. Ze zijn nog geen 30.

Wat de dominee betreft, daar is officieel alleen maar in gedekte termen uitspraken over gedaan, maar wel werd gelekt dat de vrouw met wie hij was vreemd gegaan zijn beklag bij nota bene de andere dominee had gedaan, die gescheiden was van de domina. Hij moest de protocollen volgen en ik heb hem over die dominee horen zeggen: "toen ik dit hoorde, dacht ik: goh, wat stom (van zijn collega)". De dominee zelf wist zich door zijn gezin gesteund die hem trouw bleven. En met elkaar ook de kerk niet meer bezoeken. Sommige anderen hebben ook de kerk verlaten. Want hij was een populaire dominee.
Zo iets verdeeld de kerk ook in kampen.

Mijn huwelijk, werkelijk, we offeren beiden. Maar blijven elkaar trouw.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 04 feb 2020 09:41

We baden nog eens voor deze vrouw. Nou heeft mijn vrouw het dat zij de stem van God beter kan verstaan dan ik en nu kreeg ze toch mee, de zin: " met heidenen en mensen die dit soort dingen doen, heb Ik geen omgang."
Voelt niet goed hoor, broeder.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 4 gasten