Alleen bij overspel scheiden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 04 feb 2020 12:16

Tot slot: Adam wees naar Eva en Eva naar de slang, maar God wijst naar ieders eigen aandeel.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 05 feb 2020 06:31

We kunnen wel een voorbeeld voor zondaars zijn.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2021 14:18

Wat een pittig antwoord van ds. Meuleman op DEZE VRAAG
Maar ik ben het wel met hem eens.
Ik vind de vraag nogal vreemd, iets met: vragen naar de bekende weg en zelfreflectie. :roll:
Ook een ouder heeft niet per definitie het recht op respect van zijn/haar kinderen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2021 15:01

Chaya schreef:Wat een pittig antwoord van ds. Meuleman op DEZE VRAAG
Maar ik ben het wel met hem eens.
Ik vind de vraag nogal vreemd, iets met: vragen naar de bekende weg en zelfreflectie. :roll:
Ook een ouder heeft niet per definitie het recht op respect van zijn/haar kinderen.


Ja, ik vond de vraag ook heel vreemd. Totaal geen inzicht of inkeer en vooral heel veel zelfmedelijden. Hopelijk heeft hij wat aan het antwoord, want het was wel nodig dat hij dit hoorde, lijkt me.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Erik1960 » 18 nov 2021 16:04

Chaya schreef:Wat een pittig antwoord van ds. Meuleman op DEZE VRAAG
Maar ik ben het wel met hem eens.
Ik vind de vraag nogal vreemd, iets met: vragen naar de bekende weg en zelfreflectie. :roll:
Ook een ouder heeft niet per definitie het recht op respect van zijn/haar kinderen.


Ik ervaar het als een flutantwoord. In de beantwoording suggereert Meuleman dat de vragensteller een relatie heeft met de betreffende vrouw. Maar dat staat nergens in de tekst van de vragensteller. Bovendien: ook al heeft iemand (en zeker 1 van je ouders) iets gedaan wat niet oké is, dan heb je nog niet het recht die ander te kleineren. Iets wat niet goed is, wordt niet beter door iets wat niet goed is.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Erik1960 » 18 nov 2021 16:05

Mortlach schreef:Ja, ik vond de vraag ook heel vreemd. Totaal geen inzicht of inkeer en vooral heel veel zelfmedelijden. Hopelijk heeft hij wat aan het antwoord, want het was wel nodig dat hij dit hoorde, lijkt me.


Je vergat /sarcasme off
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2021 16:27

Erik1960 schreef:Ik ervaar het als een flutantwoord. In de beantwoording suggereert Meuleman dat de vragensteller een relatie heeft met de betreffende vrouw. Maar dat staat nergens in de tekst van de vragensteller. Bovendien: ook al heeft iemand (en zeker 1 van je ouders) iets gedaan wat niet oké is, dan heb je nog niet het recht die ander te kleineren. Iets wat niet goed is, wordt niet beter door iets wat niet goed is.


Goed, de tekst van de vraag is wat summier, maar er wapperen wel een hoop rode vlaggen.

"Scheiding als gevolg van verhouding met andere vrouw"; niet "ik ben vreemd gegaan en heb daar mijn gezin mee verwoest", het wordt meer gepresenteerd als een natuurlijk gevolg waar hij ook niks aan kon doen.

Het "ik doe alles voor ze, ondanks dat ze zo gemeen tegen me doen!" druipt van het zelfmedelijden.

Het "Hoe kan ik het beste met m’n kinderen in contact komen over het vijfde gebod"; niet, "hoe kan ik de relatie met mijn kinderen herstellen?" maar "Hoe kan ik mijn volwassen kinderen dwingen me te respecteren?"

Dat geeft weinig hoop dat deze man begrijpt wat hem te doen staat.

Mijn stiefkind heeft al het contact met haar vader verbroken en zodra ze 18 is en geen toestemming meer nodig heeft, verandert ze haar naam en hoeft mijn vrouw hem ook geen wettelijk verplichte updates meer te sturen. Dit zat er al jaren aan te komen. In het begin hebben we nog wel een geprobeerd om hem te vertellen wat hij zou moeten doen om herstel eventueel mogelijk te maken, zelfs de kinderpsycholoog heeft hem dat verteld, maar hij is te narcistisch om te kunnen toegeven dat hij wel eens iets fout zou kunnen hebben gedaan en alles is altijd de schuld van de ander en hij doet altijd zo zijn best, etc, etc. Vooral die laatste zin in de vraag deed mij sterk aan die situatie denken. Nog 1,5 jaar en dan zijn we er helemaal van af!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2021 16:53

Het is ingewikkeld om er heel veel over te zeggen als je de exacte situatie niet kent. Is de man na overspel nog steeds bij die andere vrouw? Hoe heeft hij zich opgesteld naar de gedupeerden (zijn gezin) enzovoorts. Het is inderdaad opmerkelijk dat hij daar niets over zegt en ondertussen wel alle respect van de kinderen verwacht. Waarom krijgt hij dat niet? Puur omdat hij gescheiden is of ook vanwege zijn houding rondom / na die scheiding, naar de kinderen, naar zijn ex-vrouw? Dat heeft wel invloed op de casus want ik ben het er wel mee eens dat als hij de fout in is gegaan, daar spijt van heeft en zich zo opstelt, hij wel gerespecteerd mag worden door de kinderen want hij is nog steeds de vader en het zijn nog steeds zijn kinderen. Dat is door de scheiding niet opeens ongedaan gemaakt, ook al is die rol wel veranderd. En tegelijkertijd moet je respect ook wel verdienen, wat je zaait zal je ook oogsten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Erik1960 » 18 nov 2021 20:06

Mortlach schreef:Goed, de tekst van de vraag is wat summier, maar er wapperen wel een hoop rode vlaggen.

"Scheiding als gevolg van verhouding met andere vrouw"; niet "ik ben vreemd gegaan en heb daar mijn gezin mee verwoest", het wordt meer gepresenteerd als een natuurlijk gevolg waar hij ook niks aan kon doen.

Het "ik doe alles voor ze, ondanks dat ze zo gemeen tegen me doen!" druipt van het zelfmedelijden.

Het "Hoe kan ik het beste met m’n kinderen in contact komen over het vijfde gebod"; niet, "hoe kan ik de relatie met mijn kinderen herstellen?" maar "Hoe kan ik mijn volwassen kinderen dwingen me te respecteren?"

Dat geeft weinig hoop dat deze man begrijpt wat hem te doen staat.

Mijn stiefkind heeft al het contact met haar vader verbroken en zodra ze 18 is en geen toestemming meer nodig heeft, verandert ze haar naam en hoeft mijn vrouw hem ook geen wettelijk verplichte updates meer te sturen. Dit zat er al jaren aan te komen. In het begin hebben we nog wel een geprobeerd om hem te vertellen wat hij zou moeten doen om herstel eventueel mogelijk te maken, zelfs de kinderpsycholoog heeft hem dat verteld, maar hij is te narcistisch om te kunnen toegeven dat hij wel eens iets fout zou kunnen hebben gedaan en alles is altijd de schuld van de ander en hij doet altijd zo zijn best, etc, etc. Vooral die laatste zin in de vraag deed mij sterk aan die situatie denken. Nog 1,5 jaar en dan zijn we er helemaal van af!


Ik kan volgen dat zo’n ervaring je gedachten kleurt.
En ook ik heb niet zoveel met taal als ‘in contact komen over het 5e gebod’. Maar wie zonder zonden is…
En dat mis ik (naast dus de veronderstelling over een bestaande relatie) volledig in het antwoord.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2021 20:25

Erik1960 schreef:Ik kan volgen dat zo’n ervaring je gedachten kleurt.
En ook ik heb niet zoveel met taal als ‘in contact komen over het 5e gebod’. Maar wie zonder zonden is…
En dat mis ik (naast dus de veronderstelling over een bestaande relatie) volledig in het antwoord.


Ja, het idee dat de relatie na het overspel nog steeds gaande is, is niet bepaald uit de tekst van de vraag af te leiden...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Erik1960 » 18 nov 2021 23:06

Er is nog iets wat me opvalt: de ene vragensteller meldt dat hij brandende pijn ervaart omdat zijn kinderen hem als oud vuil behandelen en krijgt te horen dat het zijn eigen schuld is omdat de beantwoorder denkt dat hij nog een buitenechtelijke relatie heeft. De andere vragenstelster meldt dat ze bij haar nieuwe man brandende pijn heeft als hij in haar klaarkomt. Ze krijgt een begripvol adequaat antwoord en er wordt niet eens gevraagd waar die nieuwe man opeens vandaan komt.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2021 01:44

Erik1960 schreef:Er is nog iets wat me opvalt: de ene vragensteller meldt dat hij brandende pijn ervaart omdat zijn kinderen hem als oud vuil behandelen en krijgt te horen dat het zijn eigen schuld is omdat de beantwoorder denkt dat hij nog een buitenechtelijke relatie heeft. De andere vragenstelster meldt dat ze bij haar nieuwe man brandende pijn heeft als hij in haar klaarkomt. Ze krijgt een begripvol adequaat antwoord en er wordt niet eens gevraagd waar die nieuwe man opeens vandaan komt.


Dat lijkt inderdaad een verschil, maar het verschil is/kan zijn dat overspel hier helemaal niet speelt terwijl het in de andere vraag expliciet wordt genoemd door de vraagsteller. Joh, misschien is deze vrouw wel (jong) weduwe geworden, dan is daarover beginnen toch totaal niet behulpzaam?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Erik1960 » 19 nov 2021 09:00

Mortlach schreef:Dat lijkt inderdaad een verschil, maar het verschil is/kan zijn dat overspel hier helemaal niet speelt terwijl het in de andere vraag expliciet wordt genoemd door de vraagsteller. Joh, misschien is deze vrouw wel (jong) weduwe geworden, dan is daarover beginnen toch totaal niet behulpzaam?

Dat kan inderdaad, maar ik vind het bijzonder dat het bij de ene aangenomen wordt (en dat heeft nogal impact op het antwoord) en dat het bij de ander niet eens gevraagd wordt.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor hans0166 » 19 nov 2021 10:01

persoonlijk vind het vrij schokkend te lezen dat de antwoorder het heel normaal schijnt te vinden dat zijn kinderen, waar hij blijkbaar veel voor doet, hem als oud vuil behandelen.
was toch echt in de overtuiging oordeel/veroordeling aan Iemand anders toekwam.

Predikanten zouden soms niet de antwoorders zouden moeten zijn voor sommige vragen, huwelijksproblemen zijn niet hun vakgebied.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2021 13:51

hans0166 schreef:Predikanten zouden soms niet de antwoorders zouden moeten zijn voor sommige vragen, huwelijksproblemen zijn niet hun vakgebied.

Ik denk dat ik je daarin wel gelijk moet geven.
Een nicht van mij werd na bijna 40 jaar huwelijk in de steek gelaten. Haar man wisselde haar in voor een jonge blom.
Hij was notabene diaken, het ambt legde hij zelf per direkt neer.
Hun kinderen waren zo verontwaardigd en kwaad, dat ze alle contacten met hun vader hebben verbroken.
Soms nemen kinderen hun bedrogen ouder dan in bescherming he.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten