Alleen bij overspel scheiden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2020 15:12

Vera888 schreef:Maar als o.a. het Bijbels leven met God 'dobbelen' wordt genoemd, stop ik ermee. Dan begrijp je er helemaal niets van.
Hoho, ik noem het Bijlelse leven geen dobbelen.
Ik zei dat er ook gedobbeld werd (Urim en Tummim) om Gods wil te weten te komen.
Een tekst uit de Bijbelgrabbelton halen die bij je overtuiging past, of andersom, je overtuiging aan een enkele tekst ophangen ... voor mij valt dat in dezelfde categorie als dobbelen met de Urim en Tummin.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 23 jan 2020 17:58

Vera888 schreef:hans 0166, K80 en naamloos,

Ik heb mijn best gedaan om uit te leggen hoe ik leef en hoe fijn dat is, ondanks de tijdelijke moeilijkheden die dat met zich mee kan brengen.
Als mensen anders willen leven is dat hun goed recht.

Maar als o.a. het Bijbels leven met God 'dobbelen' wordt genoemd, stop ik ermee. Dan begrijp je er helemaal niets van.
Politici blijven onvermoeid herhalen, herhalen en nog eens herhalen wat ze gezegd hebben; daar heb ik geen zin in.


Ze kennen jou niet door en door. God wel en ik vind dat je met een sterk geloof gehandeld hebt binnen Gods plan met jouw leven en ik zeg daarop: laat je niet van de wijs brengen, je geloof in jouw keuzes ontnemen. God heeft met de beproeving met behulp van de dominee een uitstekende uitweg geboden en ik vind dat een leerzame getuigenis.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 23 jan 2020 23:24

DeLange schreef:Ze kennen jou niet door en door. God wel en ik vind dat je met een sterk geloof gehandeld hebt binnen Gods plan met jouw leven en ik zeg daarop: laat je niet van de wijs brengen, je geloof in jouw keuzes ontnemen. God heeft met de beproeving met behulp van de dominee een uitstekende uitweg geboden en ik vind dat een leerzame getuigenis.


Dank je, DeLange.
Fijn om dit met een hartelijke reactie van jouw kant af te kunnen sluiten. En dank voor wat ik van jou geleerd heb.
We gaan vol vreugde, in Gods kracht, verder!
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 23 jan 2020 23:34

Amen :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor pindas83 » 24 jan 2020 13:58

Vera888 schreef:Mijn eerste verantwoording is God liefhebben boven alles. En dat is geen moeten, maar ik doe niets liever en ik doe het met heel mijn hart.
Hoe meer blijkt dat dat uiteindelijk voor mij (en mijn kinderen) tot grote zegen is, hoe liever ik het in praktijk breng.


Nou dat is natuurlijk prachtig. En begrijp me goed: ben blij voor je dat het goed heeft uitgepakt maar ben geneigd te zeggen dat het niet dankzij maar ondanks is.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 24 jan 2020 20:19

:roll: :roll:
pindas83 schreef:Nou dat is natuurlijk prachtig. En begrijp me goed: ben blij voor je dat het goed heeft uitgepakt maar ben geneigd te zeggen dat het niet dankzij maar ondanks is.


:roll:
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 01 feb 2020 20:08

Bij ons in de kerk ligt een stel in echtscheiding, omdat de vrouw maar bleef vreemd gaan, ook na hulp van hulpverlening te hebben gekregen en zonden te hebben beleden. Maar ze bleef toch vreemd gaan. Nadat ook een half jaar lang onze gemeente heeft proberen te helpen. Nu liggen ze in echtscheiding en is op een ledenvergadering besloten haar uit de kerk te zetten.
Ze leek er niet mee te kunnen stoppen.
Niemand bij ons snapt hoe dat nu kan. :|
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 01 feb 2020 22:25

DeLange schreef:Bij ons in de kerk ligt een stel in echtscheiding, omdat de vrouw maar bleef vreemd gaan, ook na hulp van hulpverlening te hebben gekregen en zonden te hebben beleden. Maar ze bleef toch vreemd gaan. Nadat ook een half jaar lang onze gemeente heeft proberen te helpen. Nu liggen ze in echtscheiding en is op een ledenvergadering besloten haar uit de kerk te zetten.
Ze leek er niet mee te kunnen stoppen.
Niemand bij ons snapt hoe dat nu kan. :|


Waar die ledenvergadering voor nodig is snap ik niet hoor.
Maar ja, als je iemand die zondaar is uit de kerk zet, is dat dan de goede oplossing ?
Het is juist Gods goedheid die leiden zal tot bekering.
Het vreemd gaan zelf was niet een reden om haar er uit te zetten, ook niet als dat vaker gebeurde, maar nu de mensen in scheiding liggen ineens er uit zetten ?

Dan wek je echt de induk dat veemd gaan niet zo erg is maar gaan scheiden wel.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 01 feb 2020 22:41

Veendam schreef:Waar die ledenvergadering voor nodig is snap ik niet hoor.
Maar ja, als je iemand die zondaar is uit de kerk zet, is dat dan de goede oplossing ?
Het is juist Gods goedheid die leiden zal tot bekering.
Het vreemd gaan zelf was niet een reden om haar er uit te zetten, ook niet als dat vaker gebeurde, maar nu de mensen in scheiding liggen ineens er uit zetten ?

Dan wek je echt de induk dat veemd gaan niet zo erg is maar gaan scheiden wel.

Het was een punt op de agenda van de vergadering. Ik was er niet bij, maar wilde graag weten wat de voorganger er over wilde zeggen. Hem heb ik naderhand gebeld. Hij wilde de bijbelse lijn volgen. Als iemand zondigd, dan 3 mensen erbij halen om hem terecht te wijzen. Wanneer dat niet helpt, dan volgt bijbels gezien het uit de kerk zetten.
Zij is er uit gezet vanwege dat ze er samen niet uit kwamen, doordat ze bleef vreemd gaan en dit tot echtscheiding heeft geleid. Hij blijft in de kerk en zij was al gestopt met naar de kerk te gaan. Het was een onuitvoerbare situatie. Zo konden niet samen in één kerk zitten. Je moet op een gegeven moment iets. De weg naar de kerk terug blijft wel open, wanneer ze stopt met haar minnaar, die overigens ook getrouwd is en kinderen heeft.
De voorganger wilde dit met de gemeente gespreken en niet zelf in zijn eentje de beslissing gaan nemen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 02 feb 2020 09:32

DeLange schreef:Het was een punt op de agenda van de vergadering. Ik was er niet bij, maar wilde graag weten wat de voorganger er over wilde zeggen. Hem heb ik naderhand gebeld. Hij wilde de bijbelse lijn volgen. Als iemand zondigd, dan 3 mensen erbij halen om hem terecht te wijzen. Wanneer dat niet helpt, dan volgt bijbels gezien het uit de kerk zetten.
Zij is er uit gezet vanwege dat ze er samen niet uit kwamen, doordat ze bleef vreemd gaan en dit tot echtscheiding heeft geleid. Hij blijft in de kerk en zij was al gestopt met naar de kerk te gaan. Het was een onuitvoerbare situatie. Zo konden niet samen in één kerk zitten. Je moet op een gegeven moment iets. De weg naar de kerk terug blijft wel open, wanneer ze stopt met haar minnaar, die overigens ook getrouwd is en kinderen heeft.
De voorganger wilde dit met de gemeente gespreken en niet zelf in zijn eentje de beslissing gaan nemen.


Als je de lijn strikt gaat volgen door met elke zonde er 3 mensen bijgehaald worden en daarna de persoon uit de Gemeente gezet wordt dan weet je zeker dat deze niet terug wil komen en dan ben je wel een zondaar kwijt uit de Gemeente maar dan heb je daarmee nog niet de zondaar behouden door hem/haar uit het vuur te rukken.

Maar deze zaken van zonde kan je ook anders mee omgaan en dat is juist de deur open houden.
Over het algemeen ben ik van mening dat als een voorganger niet zelf in zijn eentje een beslissing wilde nemen getuigt dat naarmijn mening van het niet hebben van ruggegraat van de voorganger. Als iets fout is dan kan hij de beslissing nemen en dan moet hij dat ook doen, maar als het niet fout is moet hij het niet doen. Laat hij het er dan van af hangen wat de mensen zeggen of van of het goed is of fout ?
Vermanen met tuchtmaatregelen en aanomende straf heeft nog nooit kunnen komen tot een terugkomst met echt berouw denk ik.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 02 feb 2020 10:00

Veendam schreef:Als je de lijn strikt gaat volgen door met elke zonde er 3 mensen bijgehaald worden en daarna de persoon uit de Gemeente gezet wordt dan weet je zeker dat deze niet terug wil komen en dan ben je wel een zondaar kwijt uit de Gemeente maar dan heb je daarmee nog niet de zondaar behouden door hem/haar uit het vuur te rukken.

Maar deze zaken van zonde kan je ook anders mee omgaan en dat is juist de deur open houden.
Over het algemeen ben ik van mening dat als een voorganger niet zelf in zijn eentje een beslissing wilde nemen getuigt dat naarmijn mening van het niet hebben van ruggegraat van de voorganger. Als iets fout is dan kan hij de beslissing nemen en dan moet hij dat ook doen, maar als het niet fout is moet hij het niet doen. Laat hij het er dan van af hangen wat de mensen zeggen of van of het goed is of fout ?
Vermanen met tuchtmaatregelen en aanomende straf heeft nog nooit kunnen komen tot een terugkomst met echt berouw denk ik.

Deze mening is jouw goedrecht. Echter kan zo'n dominee dat ook te dominant overkomen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor hans0166 » 02 feb 2020 10:35

DeLange schreef: is op een ledenvergadering besloten haar uit de kerk te zetten.


wordt vast een hele stille gemeente als iedere zondaar eruit gezet wordt, want als je consequent beleid hebt, gaat dat dus gebeuren.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 02 feb 2020 13:12

hans0166 schreef:wordt vast een hele stille gemeente als iedere zondaar eruit gezet wordt, want als je consequent beleid hebt, gaat dat dus gebeuren.

Staat dat in de bijbel dan? We volgen wat de bijbel zegt, zoals ik al zei.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 02 feb 2020 13:24

1 Korinthe 5

Zedeloosheid in de gemeente

1. Men hoort algemeen dat er hoererij onder u voorkomt, en wel zo'n vorm van hoererij waarvan zelfs onder de heidenen geen sprake is, namelijk dat iemand de vrouw van zijn vader heeft.
2. En u doet zich zo gewichtig voor. Kunt u niet beter treuren, om dan hem die deze daad begaan heeft, uit uw midden weg te doen?
3. Ik heb, hoewel afwezig met het lichaam, maar aanwezig met de geest, namelijk reeds besloten – alsof ik aanwezig was – om hem die dat zo gedaan heeft,
4. in de Naam van onze Heere Jezus Christus, als u en mijn geest bijeengekomen zijn, in de kracht van onze Heere Jezus Christus,
5. over te geven aan de satan, tot verderf van het vlees, opdat de geest behouden zal worden op de dag van de Heere Jezus.
6. Uw roem is niet goed. Weet u niet dat een klein beetje zuurdeeg het hele deeg doorzuurt?
7. Verwijder dan het oude zuurdeeg, opdat u een nieuw deeg zult zijn. U bent immers ongezuurd, want ook ons Paaslam is voor ons geslacht: Christus.
8. Laten wij dus feestvieren, niet met oud zuurdeeg, ook niet met zuurdeeg van slechtheid en boosaardigheid, maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid.
9. Ik heb u geschreven in de brief dat u zich niet moet inlaten met ontuchtplegers.
10. Echter, niet in het algemeen met de ontuchtplegers van deze wereld, of met de hebzuchtigen, of rovers, of afgodendienaars, want dan zou u uit de wereld moeten gaan.
11. Maar nu heb ik u geschreven dat u zich niet moet inlaten met iemand die, terwijl hij een broeder wordt genoemd, een ontuchtpleger is, of een hebzuchtige, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover. Met zo iemand moet u zelfs niet eten.
12. Het is toch niet aan mij om hen die buiten zijn te oordelen? Oordeelt u immers niet alleen hen die binnen zijn?
13. Maar hen die buiten zijn, oordeelt God. En doe de kwaaddoener uit uw midden weg.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor hans0166 » 02 feb 2020 13:51

DeLange schreef:1 Korinthe 5



dát is aan de gemeente van Corinthië geschreven, niet aan jouw gemeente.

Ben jij, is jouw gemeente zonder zonde?... zo niet, ontbinden en nooit meer terug.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten